Att föra ihop två vuxna innekatter.

nyponros

Trådstartare
Jag blir sambo nu i månadsskiftet, jag och min kastrerade hankatt ska flytta in till min pojkvän i hans lägenhet, och där bor också hans kastrerade honkatt. Min är 5 år och hans är 8 år, och båda är innekatter. Min katt har levt ute hemlös då jag hämtade honom som 2-åring på ett katthem, och där hade han kontakt med andra katter. Han hade ju garanterat kontakt med andra katter i det fria också. Min killes honkatt däremot har levt hela sitt liv som ensam innekatt.

Vi är lite nervösa för hur detta ska gå och vill gärna göra så "rätt" som möjligt för att detta ska bli bra. Jag är egentligen inte så orolig för min katt, han är ganska fredlig och försynt men honkatten har ganska hett temperament och nu ska ju min katt in i hennes revir. Hur ska vi gå till väga?


Jag har läst lite på internet och fått till mig att det är bra om min katt bor instängd i ett separat rum ett par dagar först med sina grejer, och att vi sen låter katterna nosa på varandra ett par dagar med kompostgaller emellan men öppen dörr och "varsitt revir". Hur länge ska man isåfall vänta innan man för ihop dem helt?

Min kille tänkte från början att vi bara skulle ta med min katt en dag så de fick nosa på varandra, men vi har båda tänkt om och tänker att det nog kan vara lite mer komplicerat än så ;)

Tacksam för tips och erfarenheter!
 
Jag har gjort många introduktioner och kan bara säga att kompostgaller is the shit! :D

Låt gallret vara kvar tills de är helt obrydda och har nosat många ggr genom gallret. Jag brukar vänta ett par dagar, minimum. Sätt gärna matskålar på var sida och servera något gått så de äter tillsammans om de verkar lugna. Sen får du gärna byta filtar, leksaker etc så de får varanns saker att lukta på också.

Tänk bara på att gallret ska täcka hela dörren så ingen kan klättra eller hoppa över.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 294
Senast: Whoever
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 023
Senast: jemeni
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp