Att förneka vetenskap

Som kan utbilda sig och bidra.

För övrigt är det liv vi pratar om. Människor som oss. Barn, vuxna och gamla från krig. Vi måste faktiskt kunna vara empatiska nog att ta emot flyktingar.
Detta vill jag gilla mer än en gång! För det är alltid det som saknas när de som argumenterar för minskad/stoppad invandring sätter igång - empati. Hur fan kan någon på riktigt tycka att det är ett bättre alternativ att andra människor svälter, dör i rasmassor av det som en gång var ett hem, drunknar på medelhavet eller säljs som barnsoldater, än att vi delar med oss av vårt jävla överflöd? Det är människor. Människor.

Som kan utbilda sig och bidra.

För övrigt är det liv vi pratar om. Människor som oss. Barn, vuxna och gamla från krig. Vi måste faktiskt kunna vara empatiska nog att ta emot flyktingar.

Flyktingar enligt FNs definition javisst. Det görs också.
Dessvärre uppnår väldigt få av de 165.000 som kom förra året ens flyktingstatus.
Ekonomiska flyktingar som bosätter sig i det land med bäst förmåner har ingen rätt till flyktingstatus. Ygerman själv har ju angett 80.000 som förväntas utvisas.

Detta vill jag gilla mer än en gång! För det är alltid det som saknas när de som argumenterar för minskad/stoppad invandring sätter igång - empati. Hur fan kan någon på riktigt tycka att det är ett bättre alternativ att andra människor svälter, dör i rasmassor av det som en gång var ett hem, drunknar på medelhavet eller säljs som barnsoldater, än att vi delar med oss av vårt jävla överflöd? Det är människor. Människor.

Hur många bor hos dig?

När Lövén höll sitt "mitt Europa bygger inte gränser" tal stod 1000-tals Stockholmare och hurrade.
70 st i hela Stockholm har anmält sitt intresse för att ta emot en flykting i sitt hem.. 70st !! av 1 miljon. Det är precis som med vindkraftverken. NIMBY

Visst har vi yttrandefrihet och alla har rätt till sin egen åsikt, men det blir så otroligt provocerande när personer (som många människor lyssnar på) påstår och basunerar ut saker som helt saknar grund. ?

Då föreslår jag att människor som uppenbart är troll och sprider falsk information inte bör ha en alldeles egen megafon i våra största dagstidningar.
Faktaresistens är maktens verktyg för att få fåren att rösta på samma skit en gång till.
Özz Nûens ledare i Expressen den 10/1 -17.

" Arbetslösheten sjunker, brottsligheten sjunker och vi har aldrig v"
Under 2015 anmäldes drygt 1,5 miljoner brott, vilket är en ökning enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Även under 2016 ökade antalet anmälda brott.

BRÅ gör varje år en nationell trygghetsundersökning. Här kan bland annat läsas:

• 2014 uppgav 11,3 procent att de hade utsatts för något av brotten misshandel, hot, sexualbrott, personrån, bedrägeri eller trakasserier.
• 2015 var motsvarande siffra 13,3 procent, en ökning med hela 18 procent jämfört med föregående år.

Den största ökningen, 70%, gällde sexualbrott.

Under 2016 ökade misshandelsbrotten, likaså antalet anmälda våldtäkter. Antalet anmälda brott om sexuellt ofredande ökade med 20 procent.

Påståendet att brottsligheten sjunker i Sverige är således falskt.

Källa: BRÅ

http://www.bra.se/…/2017-01-12-anmalda-brott-2016---prelimi…

https://www.bra.se/…/2016-01-14-anmalda-brott-2015---prelim…

https://www.bra.se/…/2015-01-15-anmalda-brott-2014---prelim…

6 års biologistudier och antalet gånger jag hört "men klimatet förändras ju naturligt, typ som istider och så" är ohemult många. När man då nämner något om Milankovitchs teorier och hur de inte riktigt passar in i de mätningar vi får idag så hänvisas man till Aftonbladet....

Ja, det finns artiklar som förnekar att det sker en klimatförändring (de ligger kring en promille av publicerade artiklar eller så). Det finns också artiklar som debatterar huruvida människan är ansvarig eller ej (ligger väl på någon procent eller så). Resten. Dvs 97+%av alla artiklar som publicerats på ämnet i seriösa tidskrifter är enbart oense om _hur mycket_ människan påverkar klimatet. Inte _om_ människan påverkar klimatet för det är bevisat att vi gör.

Jag fattar att folk inte ids läsa på men ta då och lyssna på folk som faktiskt läst på och inte skrämselpropaganda från oseriösa källor.

Det finns flyktingläger som är mer lättillgängliga än att ta sig till Europa, och som många miljoner flyktingar redan bor i. De som vill minska invandringen vill i regel satsa mer på dessa för att bygga ut dem och se till att de har mat, mediciner och kan erbjuda skolgång m.m. Att människor drunknar på Medelhavet är en följd av den liberala flyktingpolitik som har varit, en mer reglerad invandring skulle minska incitamenten att ta sig över havet. Alla nyanser försvinner liksom i ditt inlägg.

Förlåt för offtopic...

Likheterna mellan klimatfrågan och den ekonomiska biten av Sveriges invandring/flyktinginvandring finns där. Samstämmig forskning vs. en stor del av befolkningen som vägrar tro på den.

Ja det är möjligt att det finns likheter ur det perspektivet, men det var ju inte ur det perspektivet som min kommentar var sprungen (annat än att det du skriver verkar stämma för @corzette).

Sedan vill jag nog inte påstå att det råder samstämmighet i forskningen gällande frågan om den ekonomiska biten rörande flyktingar på samma sätt som det råder samstämmighet beträffande klimatfrågan. Frågan "har vi råd?" är inte inte en renodlad empirisk fråga till skillnad från klimatfrågan. Forskningen gällande klimatfrågan kan vi pröva empiriskt och den forskning som görs kan också prövas genom upprepning. Frågan om vi har råd med invandringen måste ställas till frågan om "råd i relation till vad?". Vad "råd" är måste definieras och vi är gällande "bevisfrågan" hänvisade till goda skäl/goda argument istället för empirisk prövbarhet.

Jag fattar att folk inte ids läsa på men ta då och lyssna på folk som faktiskt läst på och inte skrämselpropaganda från oseriösa källor.

Exakt! Ingen kan veta allt, ingen behöver veta allt. Men då får man lov att lyssna på de som faktiskt är experter.

"Men jag såg på TV att...", "jag har hört...", eller (min favorit! :up:) "det tror jag inte på :grin:" kan inte vara ett argument mot någon som är utbildad, jobbar med frågan och är respekterad i sitt fält! :banghead:

Det är fritt fram för alla att kritisera metoder och resultat, men då får man banne mig lägga lite jobb på det också.

Flyktingar enligt FNs definition javisst. Det görs också.
Dessvärre uppnår väldigt få av de 165.000 som kom förra året ens flyktingstatus.
Ekonomiska flyktingar som bosätter sig i det land med bäst förmåner har ingen rätt till flyktingstatus. Ygerman själv har ju angett 80.000 som förväntas utvisas.

Fast att söka asyl är en mänsklig rättighet. De som bosätter här är de som faktiskt har asylskäl, de andras ansökan avslås, så jag förstår inte vad du gnäller över.

Fast att söka asyl är en mänsklig rättighet. De som bosätter här är de som faktiskt har asylskäl, de andras ansökan avslås, så jag förstår inte vad du gnäller över.
Fel. Asyl ska sökas i första säkra land.
Hur menar du att de som tog sig hit var hotade till liv och lem när de passerade hela Europa?
Man får inte välja och vraka.

Ja det är möjligt att det finns likheter ur det perspektivet, men det var ju inte ur det perspektivet som min kommentar var sprungen (annat än att det du skriver verkar stämma för @corzette).

Sedan vill jag nog inte påstå att det råder samstämmighet i forskningen gällande frågan om den ekonomiska biten rörande flyktingar på samma sätt som det råder samstämmighet beträffande klimatfrågan. Frågan "har vi råd?" är inte inte en renodlad empirisk fråga till skillnad från klimatfrågan. Forskningen gällande klimatfrågan kan vi pröva empiriskt och den forskning som görs kan också prövas genom upprepning. Frågan om vi har råd med invandringen måste ställas till frågan om "råd i relation till vad?". Vad "råd" är måste definieras och vi är gällande "bevisfrågan" hänvisade till goda skäl/goda argument istället för empirisk prövbarhet.

Ja det har du såklart rätt i, jag syftade mer på frågan om invandringen är en ekonomisk vinst eller förlust.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka