Islandshästryttare
Trådstartare
Jag lider verkligen med dig! För ett halvår sen var jag själv med om en olycka där livet förändrades på en sekund, jag bröt både ben och hand på flera ställen, och blev hänvisad till en tillvaro i rullstol under flera månader och kunde inte ta mig ut.
Blev felbehandlad flera gånger och droppen var när jag ringde vårdcentralen för att fråga vad som hade hänt med min remiss om samtalsstöd. Fick till svar att den varit felaktig så de hade skickat tillbaka den (till rehab) och jag skulle kontakta remiss-skrivaren för att de skulle göra om och göra rätt. Just där brast det för mig och jag sa något om att jag skulle ha hoppat från balkongen om jag bara hade kommit upp från rullstolen, och då beviljades jag stöd samma dag.
Mitt samtalsstöd pratade mycket om förluster, kontrollförlust, förlust av frihet och självständighet. Jag tyckte att det var till stor hjälp för att få lufta mina tankar om situationen som jag befann mig i och det fick tankar att falla på plats.
När något så drastiskt och livsförändrande plötsligt händer är det chockartat. För mig tog det kanske två veckor innan jag förstod att jag hamnat i chock, vilket var det som hjälpte mig att till slut kunna ta till mig vad som hänt och börja försöka bearbeta det. Min upplevelse är att vården är bra på att vårda det fysiska, men under mina sammanlagt två veckor på två olika sjukhus frågade ingen hur jag mådde psykiskt.
Kan du få tillfälliga hjälpmedel till bostaden som förenklar tillvaron här och nu? Jag fick massor av hjälp från rehabteamet. Sen har jag också en kompis som är väldigt bra på fiffiga lösningar som hjälpte mig med tillfällig ommöblering etc.
Du kan ansöka om hjälp i hemmet från biståndsbedömare. Jag fick hemtjänst två gånger om dagen under en period. Din sambo ska inte behöva bränna ut sig med att ta hand om dig. Man har rätt till stöd enligt socialtjänstlagen om ens behov inte kan tillgodoses på annat sätt. Sambon räknas förstås som annat sätt, men han behöver ju avlastning för att själv orka. Jag tycker att du ska kontakta socialtjänstens biståndsbedömare och bolla med dem om vilket stöd du kan få därifrån.
Tack för att du delar dina erfarenheter
Arbersterapeut har varit här också och beviljat rullstol bland annat på grund av hög risk för fall vid förflyttningar.
Hur upplevde du och hanterade mentalt att ta hjälp av främmande personer? Jag har svårt att acceptera att jag behöver hemtjänst och trygghetslarm och känner mig livrädd för framtiden.