Att gå igenom en livskris och krishantering

Bukefalos 30 år!

Fätt tid på Karolinska Danderyd för en second opinion pm bästa brhandling. Jag har hög risk för defektläkning i ansiktet och det känns bra att ha fått den tiden. Vill känna att jag gjort allt jag kan för att få bästa vården. Blev förvånad att det gick så fort egenremiss brukar inte vöga så tungt enligt min erfarenhet. Men jag fick en tid omgående.

Skickat in klagomål att mitt läkarbesök den 28 april inte är journalfört. Känns viktigt att allt är journalfört inför Karolinska och nu har det gått sju vardagar. Jag har pratat med flera på önh och alla verkar lika frågande till vem jag har träffat . Stod bara jourtid i kallelsen och jag minns inte namnet på läkaren.
Förhoppningsvis har du stött på någon som tycker att det är ett extra intressant fall pga. ovanligt.
Håller tummarna att du kommer få substantiell info ut av det. 🤞

...

Skickat in klagomål att mitt läkarbesök den 28 april inte är journalfört. Känns viktigt att allt är journalfört inför Karolinska och nu har det gått sju vardagar. Jag har pratat med flera på önh och alla verkar lika frågande till vem jag har träffat . Stod bara jourtid i kallelsen och jag minns inte namnet på läkaren.
Det låter ju helt galet att ingen anstränger sig att kolla i deras schemasystem för att få fram läkarens namn! :rage:

Det låter ju helt galet att ingen anstränger sig att kolla i deras schemasystem för att få fram läkarens namn! :rage:

fFck iallafall svar att det är dikterat men på grund av resursbrist kommer det dröja ytterligare en tid innan det skrivs in i journalen. Hur länge kunde de inte svara på. Det borde finnas avgifter de får betala om det gått en viiss tid utan journalföring så att det inte lönar sig att bemanna så snålt att det faller om någon är borta til exempel. Jag har mycket vårdkontakter nu och det hade varit bra om allt stod i journalen. uteblir patienten från vården utan att avboka får vi ju betala.
.

fFck iallafall svar att det är dikterat men på grund av resursbrist kommer det dröja ytterligare en tid innan det skrivs in i journalen. Hur länge kunde de inte svara på. Det borde finnas avgifter de får betala om det gått en viiss tid utan journalföring så att det inte lönar sig att bemanna så snålt att det faller om någon är borta til exempel. Jag har mycket vårdkontakter nu och det hade varit bra om allt stod i journalen. uteblir patienten från vården utan att avboka får vi ju betala.
.
Dom har fått kritik för sån där hantering tidigare, dom vet att det inte är acceptabelt. Tills du ska till Karolinska ska antekningarna finna där. Det är det minsta man kan kräva. Man kan i såna här fall också kräva en kontakt med avdelning/klinik chefen om inget händer. Då brukar det ofta hända saker snabbt...

Om det fortsätter att gå åt fel håll med yrsel och illamående som det gör nu är det inte en chans att jag kan åka till Stockholm den 27 maj. Imgen rehab fungerar och jag blir sämre istället för bättre just nu.
Det är inte ovanligt att man kan kan känna sig sämre i början av en rehab. Och det är motigt och det är jävligt tufft. :heart Har du testat tabletterna jag tipsade om?
Annars går du antingen direkt till ÖHN och kräver medicin mot det eller så vänder du dig till rehab och går via dom om du inte vill ta det direkt med sahlgrenska. Det finns mediciner att få, inte som kan ta bort yrseln helt men som hjälper till och framförallt mot illamåndet finns flera olika.

Det är inte ovanligt att man kan kan känna sig sämre i början av en rehab. Och det är motigt och det är jävligt tufft. :heart Har du testat tabletterna jag tipsade om?
Annars går du antingen direkt till ÖHN och kräver medicin mot det eller så vänder du dig till rehab och går via dom om du inte vill ta det direkt med sahlgrenska. Det finns mediciner att få, inte som kan ta bort yrseln helt men som hjälper till och framförallt mot illamåndet finns flera olika.

Skrivit till både önh och fysio men ingen har svarat än. Min sambo har haft så mycket på jobbet så han har inte hunnit med apoteket tyvärr men han tar det i helgen och köper då. Utan tabletter mot illamående går inte rehaben att genomföra.

Skrivit till både önh och fysio men ingen har svarat än. Min sambo har haft så mycket pp jobbet så han har inte hunnit med apoteket tyvärr men han tar det i helgen och köper då. Utan tabletter mot illamående går inte rehaben att genomföra.
Jag vet och förstå det :heart Testa tabletterna och återkoppla gärna, man kan höja dosen i vissa fall också. Det är vanligt att det blir för mycket med både yrseln och illamåndet tillsammans. kan man få illamåendet under mer kontroll kommer det bli lättare... sen tänkte jag fortsätta tjata om att testa ingefära vatten lite i alla fall. Testa;)

Jag vet och förstå det :heart Testa tabletterna och återkoppla gärna, man kan höja dosen i vissa fall också. Det är vanligt att det blir för mycket med både yrseln och illamåndet tillsammans. kan man få illamåendet under mer kontroll kommer det bli lättare... sen tänkte jag fortsätta tjata om att testa ingefära vatten lite i alla fall. Testa;)

Tack ja illamåendet måste jag få kontroll på det går inte annars.

Som moderator med ungefär noll hp i medicin så kan jag inte göra bedömningen om vilka medicinska råd som är korrekta och vilka som inte är det så jag har valt att radera alla råd som inte handlar om mer än åksjuketabletter ungefär.
Tänk också på att alla som ger råd över internet kanske inte har mer kunskap än tex jag så rent generellt vill jag uppmana alla att i första hand ha kontakt med vården direkt.

Om någon hittar fler som jag missat så rapportera gärna så åtgärdar jag. :)

Dagen har inte varit bra men lite mindre hemsk än igår. Nu ligger jag i sängen. Känns mest som att jag längtar efter att dagarna ska ta slut just nu. Är iallafall tacksam för min sambo. Det är det enda jag känner ger något värde i livet just nu att han finns här och gör allt för mig. I övrigt finns inget som kan kallas livslvalitet just nu.

Dagen har inte varit bra men lite mindre hemsk än igår. Nu ligger jag i sängen. Känns mest som att jag längtar efter att dagarna ska ta slut just nu. Är iallafall tacksam för min sambo. Det är det enda jag känner ger något värde i livet just nu att han finns här och gör allt för mig. I övrigt finns inget som kan kallas livslvalitet just nu.
Jag minns att du verkade lite mer positiv efter ditt besök hos kuratorn. Har ni något mer besök inplanerat? Så fint att du har din sambo.

Jag minns att du verkade lite mer positiv efter ditt besök hos kuratorn. Har ni något mer besök inplanerat? Så fint att du har din sambo.

Ja på fredag har jag tid med kuratorn. Men vid nästa läkarbesök ska önh ta ställning till antingen förlängd sjukskrivning eller om de ska skriva ut mig till primärvården enligt journalen. Är jag inte inskriven på önh har jag inte heller längre rätt till kurator på sjukhuset. Hittills finns det ingen läkare på önh som tagit minsta hänsyn eller notis om mitt psykiska mående. Det räknar jag inte med att de gör nästa gång heller.

Känslan är att jag är en kostnad som tar upp tid de vill bli av med fortast möjligt. Vilket säkerligen grundar sig i alla årliga sparkrav från politikerna år efter år på sjukhuset och otillräckliga resurser. Vi har ingen vård värd namnet i Sverige längre det har den här erfarenheten lärt mig.

Lite bättre dag idag. Får äntligen igpng rehab med fysioterapeut hemma denna veckan. Det behövs för rehab är bara kaotiskt för mig just nu.

Jag vet ju att det är viktigt och att inte klara av rehaben gör att jag mår ännu sämre psykiskt. För då känns det som att jag imte vill hjälpa mig själv. Så får jag ångest över det. Vill ju såklart hjälpa mig själv men just nu känns det som att livet gett mig en käftsmäll för mycket och jag inte klarar av att hitta energin till att hjälpa mig själv.

Karolinska ska kolla med läkaren om det går att skjuta lite på besöket för att jag ska hinna bli lite stabilare i måendet och i kroppen innan jag åker till Stockholm.

Hoppas någon kan hämta ut din medicin!
Det finns ändå en del olika att prova mot illamående. Fick testa några innan jag hittade den som hjälpte mest när jag gick på cancerbehandling. Det gjorde enorm skillnad! Hoppas du får bra hjälp av det du med!

Sambon hämtar idag. Fanns iallafall ett apotek som hade den hemma. Skönt att du blev hjälpt av medicinen det här var någon som också användes inför att en person ska få cellgifter enligt bipacksedeln.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka