Att ge potatis...

S

solenbakommolnet

... är det bra till häst? Jag är lite fundersam över hur det påverkar hästens känsliga mage :confused: Det är den råa potatisen som bekymrar mig :crazy:

Mycket glad för alla svar ;)
 
Har hört att man ökar risken med att hästarna får mask om man ger dom potatis. :confused: Men jag har sett att på ett ställe fodrar en bonde sina hästar med potatis och rödbetor. :eek: Skulle aldrig själv fodrat min häst med varken potatis eller rödbetor, men som sagt var o en gör som den själv vill. :)
 
Nu är det så att jag inte fodrar min vän med potatis ;) utan stallvärden brukar i bland ge en potatis vid något tillfälle :p Funderar bara lite om det påverkar hästens tarmflora :crazy:
 
Har hästen känslig mage är det nog ingen bra idé att ge potatis, just med tanke på att potatis har dubbelt så hög stärkelsehalt som havre :crazy:

Dessutom, de som kan lite, räknar även på den totala stärkelsehalten i totalfoderstaten och då passar potatis INTE ALLS IN :angel:
 
Det jag har hört om potatis är att det protein som finns i inte är speciellt högvärdigt och inte kan användas av hästen. I Krafft protein är största mängden protein från potatis, men den är då raffinerad på ngt sätt så att hästen kan ta upp den.
Rå potatis är alltså inte speciellt nyttigt, men jag har inte hört att det skule vara onyttigt heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
727
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
882
Senast: SaraB
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp