Att göra med tonåringar i Uppland

Bukefalos 30 år!

Jaha, är det något nytt? Jag trodde vi hade varit på alla delar som fanns på slottet :rofl:
Ja helt nytt sedan en månad tillbaka.

Superduper tycker jag (utan att ha besökt det, har dock bokat att göra) iom att jag vuxit upp nära slottet med en stark upplevelse och övertygelse om att det rimligen finns ett slottsmuseum där, men att jag bara aldrig fick gå på det :laugh: av oklar anledning med tanke på att mamma är galen i museer (och jag med). Klart underutnyttjad byggnad (tydligen delvis iom att kommunpolitikerna anser att backen upp gör att den inte är tillgänglig, trots att man ju kan köra bil upp).

Höghöjdsbana i Fjällnora.

(där finns även en badpöl med hopptorn och en "vildmarksstig" =traska 5 km upp och ned för klippor genom skog och dra lite i en flotte. Den är nice. Och de har ett resonabelt prissatt café med lätt förvirrade ungdomar anställda, det är trevligt. Där finns diverse grisar och liknande att titta på på vägen mot Caféet.)

Om man vill kanske man såhär års kan åka Lännakatten och veteranbuss till platsen. Men det är kanske överkurs. Annars kan man åka Lännakatten till ett Café och tillbaka. Det är kanske roligare att göra om man älskar att sitta på träbänk och läsa en bok eller är typ 3-7 år gammal dock. (Lännakatten har ånglok och diesellok)

Nytt museum på Uppsala slott om slottets historia. De har även visningar (som var billiga) av ngra skumma hörn av slottet för att fira. Alltså helt sprillans nytt, som i dök upp för ngn månad sedan max.

Det sägs att medicinmuseet i Uppsala är lite fascinerande, inte sett. Men inte tar så lång tid och att man inte ska vara för ung eller för lättäcklad.

Paleontologen förevisar stor mängd coola dinosaurieskelett (tror de säger det är bra jmf Naturhistoriska ur ett rent -skelett perspektiv, kanske inte ur ett åskådarperspektiv :laugh: ) på ett ganska ocoolt vis :) (dvs ett par rum som är totalt smockfulla av gamla ben o gipsavgjutningar) vilket jag gillar. Näraliggande museum (som i tvärs över gården eller ngt) har andra skumma utdöda tjur. Så en småmuseum räd i Uppsala kanske.

Livrustkammaren btw såklart :) Alltså i Stockholm men.
Tack!
Lännakatten och FJällnora har vi visst också varit på, men paleontologen kanske kunde vara något. Och Livrustkammaren har inte heller blivit av :)

Berkingebadet eller Rullsand om det är väder för det.
Eventuellt Uppsala summer zone?
Gelatoturné för att avgöra vem som har bäst gelato. I Uppsala har vi Joeys gelato och Uppsala gelateria. I Bälinge finns Svelato och i Östhammar har du Schrams. :up:
Tack! Ska kolla upp dessa. Glass är ju givet på sommaren, så vi kan absolut göra en grej av det :)

Höghöjdsbana, sommarskidåkning och andra aktiviteter finns även vid Hammarbybacken i stockholm(relativt centralt och lätttillgängligt!)

VR är kul en regnig dag. Jag har varit på vrex i Sthlm. Lite off, men bra.
Toppen!
Grabben var iväg på VR, men jag och dotter har inte provat. Tror inte att han säger nej till en ny omgång faktiskt och just nu känns det (där jag bor) som om regnet aldrig kommer att ta slut.

Som tonåring hade jag velat åka på sci-fibokhandeln i Sthlm och sen blivit lämnad ifred att läsa. Skog, strand, park, hus, spelar inte så stor roll.

Jag hade blivit helt förstörd av så många aktiviteter 😅.

Men om kidsen gillar det och vill så är det väl bara att köra på.
Haha, vi ska inte maxa dagarna och inte åka iväg varje dag heller, jag lovar. Men vi alla gillar en utflykt då och då och då är det bra med tips på vad som finns att göra.
Jag läste mycket också, men jag har inte lyckats nedärva det beteendet hos mina barn, varken genetiskt eller socialt.

Btw antar jag att ni varit uppe i Domkyrkotornets museum? Dock tror jag att diverse blodiga kläder och annat flyttat till Slottsmuseet nu.
Nej, den har vi nog missat. Har för mig att vi tänkte, men om det var stängt eller om något kom emellan minns jag inte.

Gillar de historia, vacker miljö och växter så är det guidad vandring på Gamla kyrkogården i stan kl 14 på tisdagar. Samling vid Gamla kapellet, det som är närmst universitetet.

Gillar de historia, vacker miljö och växter så är det guidad vandring på Gamla kyrkogården i stan kl 14 på tisdagar. Samling vid Gamla kapellet, det som är närmst universitetet.
Tack för tips!

Det är verkligen jättekul med alla tips som rullar in. Det finns för många besök framöver och för olika väder och temperaturer och tycken och smak.
Jag är jättetacksam verkligen :heart

Berkingebadet eller Rullsand om det är väder för det.
Eventuellt Uppsala summer zone?
Gelatoturné för att avgöra vem som har bäst gelato. I Uppsala har vi Joeys gelato och Uppsala gelateria. I Bälinge finns Svelato och i Östhammar har du Schrams. :up:
Om man ändå är ute och åker och vill äta glass kan man väl också svänga förbi Bondens glasskalas på Väddö. :)

Ligger i/nära Morgongåva (som ligger rätt nära Heby, båda i Heby kommun) :D

Edit: Äsch, jag som trodde att det låg närmre Morgongåva - det ser ju ut att ligga nästan mittemellan på google maps om än lite närmare gåvan än centrala Heby. Iaf om en åker "bakvägen". Oh well. Sorry! :o

Runt Gysinge ska det finnas fin natur, om ni gillar sånt! Vill ni inte åka riktigt så långt så finns Ingbo källor utanför Tärnsjö (Heby kommun). Rekommenderar dock att kolla myggstatus för båda ställena, beroende på när utflykten sker. Nedre Dalälven och översvämningsmygg...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka