Att ha flera hundar...

Hur fungerar det om du med dina schäfertikar träffar en annan schäferuppfödare med tre-fyra tikar, och ni går en promenad med hundarna lösa så att de kan mingla fritt? Blir det en lugn trevlig promenad där du kan ägna största delen av din uppmärksamhet åt samtal? Schäfer har det faktiskt knepigare med hundar de inte känner än snitthunden i Sverige.
Fast nu pratar vi äpplen och päron.
Schäfer är en ras där många individer har integretet. De vill inte LEKA. Det betyder inte att de är aggressiva mot hundar.
De har absolut inga problem att UPPFÖRA sig med andra individer. Det har däremot aggressiva hundar. De har bara inget behov av hundar utanför sin flock. Hade det handlat om aggressivitet så hade de inte funkat i sin flock heller.
Förstår du skillnaden?
 
Vi har bara tikar (4) och precis som i @Jadzia s fall så vet vi att det finns vassa både hanar och tikar i våra linjer. Det har inte varit problemfritt här hemma. Det krävs en tumme i ögat på dom och vi vet vad vi ska ha koll på, de får aldrig få chansen. Dock funkar i princip alla avkommorna rätt bra med andra hundar. De flesta lever i flock. Ett par enstaka är svårare men där ser man också brister hos ägarna. Den mest rättvisa beskrivningen av våra hundar och den gäller för rätt många schäfrar är att de är ganska neutrala mot andra hundar. Dock kan toleranströnskeln vara låg mot hundar som inte är neutrala tillbaka utan som vill ha kontakt av något slag. Då kan det gå fort, små signaler vi människor ofta missar.

Kort sagt, tikar kan verkligen vara piss mot varandra men väldigt mycket hänger på ägaren.
Kan jag få en hen då om jag ska ha en fäfer - mina tikar är bitchiga så det både räcker och blir över ;)
 
Fast nu pratar vi äpplen och päron.
Schäfer är en ras där många individer har integretet. De vill inte LEKA. Det betyder inte att de är aggressiva mot hundar.
De har absolut inga problem att UPPFÖRA sig med andra individer. Det har däremot aggressiva hundar. De har bara inget behov av hundar utanför sin flock. Hade det handlat om aggressivitet så hade de inte funkat i sin flock heller.
Förstår du skillnaden?

Mja, fast aggressivitet är ju mer ett beteende än en egenskap. Och schäfrar som inte vill leka tenderar att ta till just aggressiva beteenden mot den som försöker få igång lek. ;)
(Ofta hyfsat väl avvägd, dock.)

Däremot är de inte uppsökande aggressiva utan större provokation än "du existerar", i alla fall inte på en nivå som är svårkontrollerad (mkt pga deras stora förighet, är min tolkning). Men att säga att de inte är aggressiva/har aggressivitet mot andra hundar blir lite krokigt tycker jag.

(Och ja, det är en teknisk detalj eftersom jag igen egentligen håller med dig om beskrivningen! :laugh:
Men jag är nyss hemkommen från Petnogakurs och har inte riktigt växlat ner igen än... :o)
 
Mja, fast aggressivitet är ju mer ett beteende än en egenskap. Och schäfrar som inte vill leka tenderar att ta till just aggressiva beteenden mot den som försöker få igång lek. ;)
(Ofta hyfsat väl avvägd, dock.)

Däremot är de inte uppsökande aggressiva utan större provokation än "du existerar", i alla fall inte på en nivå som är svårkontrollerad (mkt pga deras stora förighet, är min tolkning). Men att säga att de inte är aggressiva/har aggressivitet mot andra hundar blir lite krokigt tycker jag.

(Och ja, det är en teknisk detalj eftersom jag igen egentligen håller med dig om beskrivningen! :laugh:
Men jag är nyss hemkommen från Petnogakurs och har inte riktigt växlat ner igen än... :o)
Fast isf blir ju alla hundar aggressiva när de säger ifrån till något som tvingas in i och de inte vill uppleva. Om man bara ska sätta en etikett på själva reaktionen.
Grunden till reaktionen består ju inte i aggression utan ett oftast ett ointresse som inte respekteras av mötande hund (eller dess ägare).

Lite som att säga att reserverad mot främlingar och rädd är samma sak i vissa raser. Reserverad-ointresserad, avvaktande.
Rädd- upplever person som obehaglig :)
 
Fast isf blir ju alla hundar aggressiva när de säger ifrån till något som tvingas in i och de inte vill uppleva. Om man bara ska sätta en etikett på själva reaktionen.

Nej, en del löser oönskade situationer med aggression, en del med passivitet eller undvikande, tex. Ja, alla har potential för att ta till aggressiva beteenden, men för en hel del så sitter det långt ner på listan. För en schäfer mot en hund som "trampar över gränsen" skulle jag säga att det är överst på listan (och det finns inte så mycket under). Jämför med hur de reagerar när en människa trampar över deras gränser istället, det brukar mötas med en helt annan lista. :)
 
Nej, en del löser oönskade situationer med aggression, en del med passivitet eller undvikande, tex. Ja, alla har potential för att ta till aggressiva beteenden, men för en hel del så sitter det långt ner på listan. För en schäfer mot en hund som "trampar över gränsen" skulle jag säga att det är överst på listan (och det finns inte så mycket under). Jämför med hur de reagerar när en människa trampar över deras gränser istället, det brukar mötas med en helt annan lista. :)

Det är min erfarenhet också. Schäferhanen som bodde här förr etablerade en ordentlig schäferfobi hos Boss, genom att ständigt pressa in på honom, "råka" knuffa till honom på promenader osv. Det tog månader innan Boss slutade svara med lugnande och undvikande signaler, men så fort han slutade gömma sig så åkte han på storstryk. Upplever att de flesta schäfrar jag stött på gör ungefär samma sak - de är klumpiga och burdusa mot andra men blir fullständigt rasande om någon råkar titta på dem fel.
 
Det är min erfarenhet också. Schäferhanen som bodde här förr etablerade en ordentlig schäferfobi hos Boss, genom att ständigt pressa in på honom, "råka" knuffa till honom på promenader osv. Det tog månader innan Boss slutade svara med lugnande och undvikande signaler, men så fort han slutade gömma sig så åkte han på storstryk. Upplever att de flesta schäfrar jag stött på gör ungefär samma sak - de är klumpiga och burdusa mot andra men blir fullständigt rasande om någon råkar titta på dem fel.

Medhåll i kubik! :D
(Inte min ras - längre. :angel:)
 
Det är min erfarenhet också. Schäferhanen som bodde här förr etablerade en ordentlig schäferfobi hos Boss, genom att ständigt pressa in på honom, "råka" knuffa till honom på promenader osv. Det tog månader innan Boss slutade svara med lugnande och undvikande signaler, men så fort han slutade gömma sig så åkte han på storstryk. Upplever att de flesta schäfrar jag stött på gör ungefär samma sak - de är klumpiga och burdusa mot andra men blir fullständigt rasande om någon råkar titta på dem fel.

Det är något som jag också upplever när jag är på klubben med Tonto. En hel del av schäfrarna på klubben kan även stå och råstirra på andra hundar, men om/när en annan hund skulle stirra tillbaka på samma vis då blir det ett jävla liv.
 
Fast nu pratar vi äpplen och päron.
Schäfer är en ras där många individer har integretet. De vill inte LEKA. Det betyder inte att de är aggressiva mot hundar.
De har absolut inga problem att UPPFÖRA sig med andra individer. Det har däremot aggressiva hundar. De har bara inget behov av hundar utanför sin flock. Hade det handlat om aggressivitet så hade de inte funkat i sin flock heller.
Förstår du skillnaden?

Fast jag tycker att det är ganska kasst uppförande att skicka ut en massa hotfulla signaler och sen bli arg när nån svarar. Jag förstår vad det kommer ur och jag förstår att det inte är ett problem eller ens förekommer hos hundar med bra förare, men det förekommer absolut hos schäfrar som inte har någon som styr upp dem när de beter sig så.
 
I min värld är inget av det du beskriver "könsbunden aggression" eller "hundaggresivitet". De två orden innehåller ett helt annat problem än att "leka polis" i lekar.

Jag håller inte alls med om att en brukshund med kamplust och mod måste kontrolleras varje sekund av sin förare. För att en hund besitter mod och kamplust betyder det inte att den ger sig på hundar :confused:
Vi har sålt 3 tikar till tjänst varav 2 är L-testade och har ytterligare en L-testad hane och alla fyra har massor med mod och kamplust och endast en av dem är lite svår med sitt kön (tik) men det beror mest på att hon blev satt i hundgård hos en ägare hon var hos ett tag och blev hackkyckling av ett gäng slädhundar. Så det handlar om osäkerhet och ingen medfödd aggression.

Fast att schäfertikar älskar att agera polis och gärna trycker till andra hundar är inte direkt ovanligt. De är inte hundaggressiva (om man ska följa den vedertagna definitionen) men okomplicerade med andra hundar är de sällan.
 
Hur fungerar det om du med dina schäfertikar träffar en annan schäferuppfödare med tre-fyra tikar, och ni går en promenad med hundarna lösa så att de kan mingla fritt? Blir det en lugn trevlig promenad där du kan ägna största delen av din uppmärksamhet åt samtal? Schäfer har det faktiskt knepigare med hundar de inte känner än snitthunden i Sverige.

Jag tror och hoppas att ingen skulle komma på tanken att släppa ihop två flockar bestående av schäfertikar. Det skulle inte sluta så bra. Ingen jag känner skulle göra det och det är ganska talande.
 
Fast nu pratar vi äpplen och päron.
Schäfer är en ras där många individer har integretet. De vill inte LEKA. Det betyder inte att de är aggressiva mot hundar.
De har absolut inga problem att UPPFÖRA sig med andra individer. Det har däremot aggressiva hundar. De har bara inget behov av hundar utanför sin flock. Hade det handlat om aggressivitet så hade de inte funkat i sin flock heller.
Förstår du skillnaden?

Fast det är lite mer än att de inte bara vill leka. Många tikar tycker det är hemskt tillfredställande att bossa runt och trycka till andra hundar. De kan även gärna söka upp en annan hund just för att få bossa runt, så att de är ointresserade och neutrala stämmer inte riktigt. Tikarna är dock inte obildbara så med lite uppfostran kan man få dem att låta bli.
 
En av de gånger jag känner till med två tikar i samma hem som försökte ha ihjäl varandra gällde just en schäfer och en staffe, där staffen var flera år gammal när det flyttade in en schäfervalp. Staffen har så vitt jag vet varken före eller efter detta haft problem med andra hundar utan det jag sett av den är att den är rätt ointresserad av dem. Hur schäferns linjer såg ut har jag sämre koll på men hon hade rätt mycket i sig och har ett syskon som är polishund.
Allt gick iaf bra mellan hundarna tills schäfern blev könsmogen, då small det och det small alltså rejält. Som jag förstått så gick det att ha lydnad på schäfern men efter första slagsmålet så blev staffen svart i ögonen av blotta åsynen av den andra tiken så det blev sist in, först ut.

Det betyder förstås inte att det inte fungerar att ha dessa raser ihop men personligen skulle jag nog valt en av varje kön för att inte ta några risker.
 
Fast att schäfertikar älskar att agera polis och gärna trycker till andra hundar är inte direkt ovanligt. De är inte hundaggressiva (om man ska följa den vedertagna definitionen) men okomplicerade med andra hundar är de sällan.
Precis. Det går inte under hundaggressiva.

Etiketten som jag vänder mig emot är just "hundagressiva" och "könsbunden aggression" som rypiskt för rasen.

Polis och dominanta....ja, ffa i vissa linjer.
 
Fast det är lite mer än att de inte bara vill leka. Många tikar tycker det är hemskt tillfredställande att bossa runt och trycka till andra hundar. De kan även gärna söka upp en annan hund just för att få bossa runt, så att de är ointresserade och neutrala stämmer inte riktigt. Tikarna är dock inte obildbara så med lite uppfostran kan man få dem att låta bli.

Jag skulle vilja säga att schäfrar kan vara ganska osociala när det gäller artfränder. De köper inte påtvingat sällskap.
 
Har faktiskt aldrig träffar en straff eller amstaff som är otrevlig.
Aldrig sett någon starta bråk , de är mycket trevliga tycker jag däremot så bangar de inte om någon börjar bråka med dom.
 
Lite lustigt...i facebookgruppen "Schäfer" frågade någon om medlemmarnas hundar hade andra raskompisar och det dök upp lite staffar bla :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 395
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 121
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 960
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 051
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp