Att ha hund o arbeta heltid!!

D

Dextrosol

Visst det är inte bra och jag behöver själv ännu inte oroa mig allt för mycket då jag fortfarande har skolbarn som kommer hem på eftermiddagen. Men faktum är att en hund lever förhoppningsvis så länge att din livssituation kan faktiskt komma att ändra sig både en o två gånger under hundens livstid. Det kan ju vara att man måste arbeta heltid pga dödsfall, skilsmässa, utflugna barn etc. Visst - jag är den första att skriva under på att det är inte rätt att låta en hund ligga ensam hemma 8 timmar utan man bör då försöka få ngn som kommer o går ut med den. Men, saken är den att jag ser faktiskt många som har hund, men som alltid går samma rundor med vovven varje dag. Ingen variation o ingen förändring - är det ett hundliv kanske??? Även om våra hundar kanske måste ligga hemma 6 tim/dag ensamma så får dom följa med ut till stallet varje kväll följer med på tävlingar och vi åker ofta till stranden o skogen på helgen. Vi aktiverar våra älsklingar på många vis, men låter inte livet bli en slentrian. Med detta menar jag att det är inte bara kvantiteten ( idet här fallet rundornas antal) utan kvaliteten på gemenskapen du har med din hund som borde värderas högre enligt min mening. ;)
 
jag har tureen att vara arbetslös eller tur är det väl inte skulle gärna vilja ha ett jobb :)

Så jag går ut olika längder hunden får hänga med mig till stallet och är där i timmar och springer och leker med katterna(ja han leker med katterna bästa kompisarna) :D

annars har jag hundvakt en kompis som har han när jag inte kan=)
 
jag arbetar på lite konstiga tider och sambon pluggar så det blir lite pusslande men det funkar för det mesta. gör det inte det så får jag ordna hundvakt i mina föräldrar eller mina kompisar. jag har valt bort heltid-dagtid jobb eftersom jag har mina hundar. ska man ha heltidsjobb så får man försöka ordna en dagmatte/husse, hundis eller ta med hunden till jobbet.
 
Bra skrivet Jadzia :bump:

Jag tycker inte man kan ursäkta så mycket ensamhet med att säga att man minsann aktiverar sin hund när man väl kommer hem. Visst behöver hunden vettig aktivering på kvällen- OCH flockens gemenskap på dagen!
 
vilken tur man har att hunden ingår i sitt jobb.
Han e ju med dygnet runt :D
 
Jag håller med dig Jadzia, men jag anser nog iallafall
att den hund som är ensam (om hunden är trygg i sig själv)
stundtals under dagen (om man verkligen inte kan lösa det
på annat sätt), men blir mycket aktiverad, under dagen
och på kvällar mår bättre än den som aldrig får göra
annat än gå ett varv runt kvarteret..
Jämförelse: Vår hund fick under en period tyvärr vara en del ensam under dagen 3timmar förmiddag-aktivitet-tre timmar eftermiddag-flera timmars aktivitet eftermiddag/kväll.
Vår grannes hund: husse är arbetslös, hemma för det mesta-hunden går ut ca 10-15 minuter (runt vårt kvarter) 3 gånger om dagen.
Men det klart att en hund inte ska vara hemma själv, på dagarna, absolut inte.
Men jag tycker nog ändå mera synd om de alla hundar (i stort sett alla i vårat kvarter) som ALDRIG får göra
annat än gå små promenader..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 048
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 615
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 368
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 606
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp