Att ha två hundar...

Jag tycker att fördelarna är fler än nackdelarna när man har två, sen hur lätt det är om man är själv är det bara du som kan svara på med jobb, hundpassning m.m.
När man hade en så kände man lite dåligt samvete om man skulle göra nåt " ohundigt " så hunden var själv, så oftast blev det hundvakt, nu när vi har tre så blir det att man är borta några timmar så blir det istället att be grannen att ta ut dom en sväng då det känns som om de är rätt nöjda med att vara hemma med flocken. De har ju såklart fått ordentligt med aktivering innan så de är nöjda med att ligga och vila.
När det gäller uppfostran så kan det nog vara lättare att vara själv, jag är väl den som har hårdast krav på hur hundarna ska gå i koppel och det blir lite att börja om från början igen när dottern och maken varit ute med dem. Å andra sidan så är jag tacksam att jag slipper ta precis all hundrastning själv så jag kan ju inte klaga.
Jag tränar oftast alla hundarna i ett svep när jag är hemma, så då är det en träning i sig att två ska finna sig i att sitta eller ligga och vänta på sin tur lösa. När vi är borta har vi oftast med hundbur så de kan ligga där och vila när man tränar de andra hundarna, då vet dom att de bara kan koppla av tills man tar fram dem.
Två hundar är egentligen ganska perfekt, särskilt om de är såpass trygga hemma att man kan ta en promenad/träning med dem i taget. Jag har svårt att se att det skulle vara så svårt att ha två själv om man bara har resten löst med jobb, hundpassning m.m. och att man vill träna sina hundar. Tre blir lite high chaparall, även om det smidigt att två kan vara hemma och en tas iväg på träning så är det väl en av få fördelar. Få se hur det blir med hund nummer fyra :nailbiting:. Skulle jag vara själv och ha hund så hade jag tyckt att två var lagom, kommer de bara bra överens så tycker jag att det nästan lättare än att ha en.
 
Jag har ju alltid min med när jag åker flisbil, och jag ser att fler har det. Det var också en stor faktor som vägde in då jag började med mitt körkortsprojekt - att ha en hundvänlig plan b om jag tröttnar eller nåt kör ihop sig på mitt nuvarande jobb så hunden ej kan följa med. Så en hund verkar de flesta inte ha nåt emot, jag var mer fundersam ang två...
En eller två spelar nog ingen roll så länge du har koll på dem. Börjar de förstöra inredning och härja runt, ja då kan det bli ett problem. Men normalt sett så muttras det mer om chaufförer som inte håller snyggt i lastbilarna än de som har hundar. ;)
 
Nackdel som jag ser är att jag drar mig mycket mer för att ta med två hundar än en hem till folk. Med en var det sällan problem, men två är mer av en cirkus.
 
@Bulldoozer Uppfostringsbiten och vardagsträningen är väl det jag ser som en fördel med att ha hand om ensam. Jag tror att det blir mkt tydligare för hunden och ffa mkt lättare för en själv (iaf för mig som är rätt insnöad :o ). Känner så mkt igen mig i din beskrivning av tex gå i koppel. Min hund har varit klockren i koppel sen dag ett, men jag har alltid uppmuntrat kontakt och belönat allt hon gjort rätt. Kan säga att jag märker direkt när hon varit på semester hos "mormor och morfar"... (:meh:) ... och då är min hund som sagt ändå en väldigt lättsam hund. Nu är hon så pass stor att hon vet att med matte går man fint, även om jag får påminna ett par ggr efter att hon kommit hem från nån annan, men när hon var valp hade jag inte velat att nån lät henne gå runt och segdra i kopplet varannan promenad. Vi bor mitt i stan så det hade blivit olidligt med en hund som ej kan gå vettigt i koppel.
Saken är väl det att jag saknar mest en avlastning nära till hands. Tex om ja ska göra nåt ohundigt, eller vill åka på en weekend. I vardagen är det eg inga bekymmer så länge de kan följa på jobbet.
 
Nackdel som jag ser är att jag drar mig mycket mer för att ta med två hundar än en hem till folk. Med en var det sällan problem, men två är mer av en cirkus.

Helt klart en aspekt. Jag har vänner som inte är hundälskare, och till såna är det ju viss skillnad att komma med en hund (som dessutom är liten och charmar alla) än att komma med två som busar och grejjar, vilket en får räkna med innan de är gamla och mogna bägge två.
 
Helt klart en aspekt. Jag har vänner som inte är hundälskare, och till såna är det ju viss skillnad att komma med en hund (som dessutom är liten och charmar alla) än att komma med två som busar och grejjar, vilket en får räkna med innan de är gamla och mogna bägge två.

Ja, och våra är oändligt mycket mer påhittiga ihop än själva. Jag tycker ju de är charmiga, men det håller nog inte alla med om.
 
Mina 3 heeler har utbyte av varandra - och samtidigt inte. Allt beror på personlighet osv :) Alla 3 är väldigt olika i personligheten. Skalman vill leka och göra saker med mig, punkt slut - leker ibland med valpen och sin lillasyster när hon är här (dock är han underbart bra och rolig med små valpar som växer upp här), men matte slår allt. Ute skulle han aldrig drömma om att leka med andra hundar, för det gör han bara med mig. Gammeltanten har alltid kommit lite i skymundan, är speciell och lite bitchig och samtidigt osäker - det kan ställa till det ibland. Hon fungerar bra med familjen och leker med valpen emellanåt. Har aldrig varit speciell lekig av sig, utan hunden som vill spåra ute och lever lite i sin egna bubbla. 7-månaders valpen är den mest sociala med andra hundar så och leker gärna både med hundarna hemma och med en del hundar ute - och med mig. Hon är nog den som har mest utbyte av andra hundar.

Ingen av mina hundar är typen som gillar och gosa ihop sig i en hög som vissa heeler gör. Jo valpen kanske skulle göra om det fanns någon hund som tyckte det var okej, men både hanen och gammeltanten vill ha space då :) Alla tre skulle fungera super som ensamhundar och enda tillfället jag egentligen märker att dom har utbyte av varandra är när dom lämnas själva hemma - mer nöjt om jag lämnar dom alla 3 eller 2, än om jag skulle lämna någon helt själv. Men det är nog även mer en vanesak då det blir lite "varför får den gå ut med dig och jag måste va hemma".

Det är roligt med fler hundar och samtidigt mer jobb. Jag tycker det är underbart dom få gånger jag bara går med en hund på promenad numera :rofl::rofl::rofl: så mycket lättare roa oss då, mindre koppeltrassel osv. I skogen lättare då två är lösa och bara en kopplad, men i koppel är det 1-2 hundar som är simpelt och över det är trassel....:cautious:
 
Ingen av mina hundar är typen som gillar och gosa ihop sig i en hög som vissa heeler gör. Jo valpen kanske skulle göra om det fanns någon hund som tyckte det var okej, men både hanen och gammeltanten vill ha space då :)

Min heeler hälsar att hon kan ställa upp på gosig hög med valpen ;) :heart

Min hund leker gärna med andra hundar, men inte med alla. Däremot när hon får se en annan heeler då är det som att ett extra ljus tänds i ögat :love: Vi har några som bor hyfsat i närheten och speciellt en av dom är verkligen hennes lekbästis. Finns ingen hund av alla hundar i stallet som är lika högt uppsatt på önskelistan som den, en jämnårig tik så jag hoppas att de inte tröttnar på varandra när de blivit vuxna.
 
I huset jag bodde förut så hade jag två hundar, hade lucka i ytterdörren så de kunde gå ut o in som de ville, Altanen byggdes ihop med hundgården. När det var lerigt ute så ställde dom sig i kö till badrummet.
 
Min heeler hälsar att hon kan ställa upp på gosig hög med valpen ;) :heart

Min hund leker gärna med andra hundar, men inte med alla. Däremot när hon får se en annan heeler då är det som att ett extra ljus tänds i ögat :love: Vi har några som bor hyfsat i närheten och speciellt en av dom är verkligen hennes lekbästis. Finns ingen hund av alla hundar i stallet som är lika högt uppsatt på önskelistan som den, en jämnårig tik så jag hoppas att de inte tröttnar på varandra när de blivit vuxna.
Jo helt klart kan heeler vara lite rasister. Intressant på utställningar/träffar med många heeler där det kan vara många heeler och riktigt tyst.....tills en hund av annan ras kommer in :o då kan det bli ett jäkla liv
 
Det är annorlunda att bara ha en hund, man blir tightare med hunden när man bara har en. Jag har haft flera hundar i många år och även om vi är tighta så blir det aldrig som när jag bara hade en hund. Men jag tycker absolut fördelarna att ha fler hundar överväger den biten.
 
...som ensam alltså. Hur är det? Vad är den stora skillnaden mot att bara ha en?

Jag har tidigare haft två hundar i familjen men då har det ju varit en hel familj som haft dem, inte jag ensam. Jag har en naiv tanke om att kanske kunna skaffa en hund till i framtiden, beroende på hur min jobbsituation ser ut. Måste ha ett jobb där två kan följa med, vilket jag inte har idag. Det är nog det som blir svårast för mig att lösa dock så det är bara en hypotetisk tanke kring hur det skulle funka... men jag måste ha nåt att dagdrömma om i vilket fall, kring den dagen jag då ev är utan häst och har tid.

Det som jag tycker är skönt med en hund är att den får allt fokus. Min hund är så himla lättsam och trevlig, ffa mkt vardagslydig vilket är det jag värderar högst av allt. Hon går tex lös överallt där jag kan ha henne lös, även i stan om det är på tider när det är lugnt. Men det beror ju på att jag haft så mkt tid och fokus på att träna henne såsom jag vill ha det. Hur blir en sån sak med två hundar? Går det ens att ha samma fokus på dem och att de har det på mig, eller kommer det alltid att vara viktigare att apa efter sin hundkompis?
Jag är periodvis mkt lättstressad av mig, och tycker det är skönt med min hund som är så lydig och smidig. Jag blir sjukt stressad av olydiga yviga hundar som far omkring och härjar, både inne och ute. Fattar ju att valpar och unghundar är som de är, men jag tänker generellt ;) Är det svårt att ha samma kontakt med två hundar som en kan lyckas ha på en?

Jag tror min hund vill ha en kompis. Hon har så mkt utbyte av hundkompisar när vi träffar såna, jag ser verkligen hur mkt hon älskar det och det vore fint att kunna ge henne det. Om jag nån gång slipper lägga så mkt tid och pengar på häst, då kanske två hundar skulle funka att ha. Om jag som sagt lyckas ordna en vardag där de kan vara med.

Jag är ensamstående och har tre hundar. Två Schäfrar och Corgi. Det är hundar överallt i min lägenhet, känns det som. I övrigt märker jag dock ingen skillnad på att ha en, två eller tre utöver att jag måste lägga fler spår typ. Jag märker heller ingen skillnad på lydnaden och kontakten. De är som plåster allihop trots att de alltid promeneras ihop och inte får egentid utöver träningen.

Jo, vid några tillfällen märks de att de är många. Ögonblicket när de släpps lösa och när vi är hos mina föräldrar. Då beter de sig som en flock vildhundar. Till vänner får de inte följa med in, utan de stannar i bilen. Det gör oavsett hur många de är dock.

Jag har turen att ha en bra arbetsgivare. Alla mina är med på jobbet. Det började med en hund....
 
Jag brukar säga att det är enklare att ha en hund men roligare att ha två. Det blir svårare att hitta hundvakt, jag har inte mina föräldrar eller liknande i närheten. Det blir ett mer splittrat fokus. Jag har ständigt dåligt samvete om jag gör något med bara den ena. Nu när tiken varit mycket skadad blir det ett himla pusslande.

Jag trodde också att hon skulle uppskatta sällskapet eftersom hon och förra hunden var så goda vänner (och hon aldrig ogillat någon hund innan) men hon sa usch och fy, vad gör den här. Numera kommer de dock överens, oftast.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 290
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp