Att hästen spårar...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Siluett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 338
S

Siluett

Vad innebär det? :confused: Tydligen är det viktigt att hästar gör det(?), men varför? Vad är det för något, varför är det bra, etc etc?

Ni märker att jag inte ha någon koll alls :angel: Hjälp mig! :)

Sv: Att hästen spårar...

Spårar, enkel försklaring är väl att hästen går rakt, sätter under sig jämt och inte går på dubbla spår ( ungefär går snett)

Hästen skall sätta sina bakhovar i linje med sina framhovar på både rakt och böjt spår. Såvida du inte rider någon specifik rörelse, t ex öppna.

vad det är för något har du redan fått svar på, men varför det är bra kommer här en liten förklaring: (ur "Dressyrens Grunder" av Dietmar Specht)

"...Hästens schvung utvecklas i bakdelen...*...vårt mål är att hästen förmedlar sin energi genom ryggen till framdelen. Detta sker bäst på en rak linje. Frambenen skall komma absolut rakt på en linje framför respektive bakben. Det är fel av ryttaren att rätta in bakabenen efter frambenens läge för att erhålla rakhet. Detta medför att bakbenen rör sig 'framåt och åt sidan' i stället för rakt fram. Detta felaktiga sätt att rakrikta medför att en del av den schvung, som är riktad framåt, går förlorad pga sidvärtesrörelsen. Frambenen måste placeras rakt framför bakbenen för att full schvung skall kunna uppnås. ..."

Tack för att du ansträngde dig och skrev det!:)

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
552
Senast: Elo
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 469
Senast: Edla
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31