Att "hjälpa till" i stallet

Rie

Trådstartare
Vad har era hundar för egenheter i stallet?
Vi har ju stallet på gården och jycken var oftast med mig i där. Dock tröttnade han fort på mockningen (2-3 hästar ) och då gjorde han helt sonika så att han satte sig precis mitt i vägen, mellan mig och skottkärran, och spände ögonen i mig "sluta nu!"
Matte löd dock inte och det medförde att han hamnade i ett regn av spån och annat som ramlade ner från greffeln.... Ibland försökte han även med att lägga sig på den.
Sommartid gav han upp och gick ut och lade sig på gräsmattan, men på vintern fick han stå ut. Hemska matte.....

Hans "hjälp" medförde att han blev trimmad på ett sätt som vi kallade "brukstrimning", dvs man tog bort väldigt mycket av pälsen på tassarna.
För er som inte vet så fastnar det vääldigt mycket spån/halm/whatever på ett dvärgschnauzerben....

Sv: Att "hjälpa till" i stallet

Min lille peketik är med mig i stallet varje dag och hon tycker att jag borde bli glad om hon hjälper mig med att valla hästarna när jag tar in dem. Jag blir inte glad. Ser snarare helt livrädd ut när hon kommer farande som värsta BCn:eek::D.
En vallande pekingese liksom...vem har hört om det?
Som tur är har hon blivit bättre på att låta mig sköta hästarna för jag vill inte ha henne springandes runt hästarnas ben.

haha, jag har oxå en vallande peke, han är dessutom tokig i får :p
Annars så hjälper han mig med att bära ikea påsar :)

Har du också en pekingese? Jag trodde jag var den enda här typ...dessutom fuskar jag lite för hon är någon % vavva men det är så lite. Vad kul!
Hur kan en sådan liten hund bära ikeapåsar? :D

han är 50% peke o 50% king charles spaniel, men han ser precis ut som en peke. Inga problem, han släppar dem,. eller så har han dem framför sig o trampar på den o trillar omkull. Sen ser han till att alla äer ordentligt döda innan jag får fylla dem :p
Nikkis har en ren ren peke som är jättefin :)

26551_1243194027.jpg

091006007.jpg

Min hund hjälper till med mockningen, genom att äta bajset såklart.
Annars är hon inte alls förtjust i att bara vara med, vill gärna springa runt och hitta på äventyr.

Tanken när jag köpte min blandras var att hon skulle vara med mej i stallet. Nu blev det så istället att hunskrället är livrädd för hästar, och sitter hellre inne och vaktar klubbrummet. Nån ska ju göra det?

Hahaha vilken underbar hund. :D

Jag antar att det är den på bilden och den är verkligen lik en peke. :love:

Här är min lilla flicka.
7f1043342d9a5a20_80759962.png

0-1682330af197db_79988432.png

:love:

ja det är min :)

Klipper du din eller har hon så lite päls?
Ser jättefin ut riktigt trevlig modell :)

Hon har så lite päls. Däremot har hon massor av päls under magen som fångar upp all smuts. Jag kan tänka mig att det är likadant med din. ;)
Jag tror att hon har fått lite pälsanlag av vavvan. Hur mycket tid får du lägga ner på pälsvård? Jag klipper ben och så för det blir verkligen dreads av lera i dem. Haha.

dsc00042_54361411.jpg

Senast ändrad:

jo du, han får en mag o tass dusch efter varje stallbesök denna årstid.
Jag borstar honom ngn gång i veckan, pälsen håller sig fin, mkt sällan trassel eller tovor. Klipper inget, då skulle han bli mkt upprörd. Kollar nosvecket varje dag o torkar när det behövs.
Skulle gissat på mer tibbe än peke om din, hon ser verkligen fin ut :)

Mina västgötaspetsar (mor och son) har hittat ett alldeles eget sätt att hjälpa till på. De är kort och gott i vägen för allt man gör!

Mockar du så står de framför skottkärran, framför grepen, i bajshögarna och så vidare.

Sopar du så är det likadant. Varje tag med kvasten har en västgöte att sopa mot, så att säga. Att spån, bös och annat hamnar på/över dem bekymrar dem inte det minsta. "Låt det regna bara!" typ.

Bär du hö/spån/vatten är de under dina fötter. Bara så att du absolut säkert inte ska missa att de är där för att ge dig en hjälpande hand. De står glatt ut med att bli trampade på emellanåt, så länge de får vara under dina fötter när du bär på något.

Underbara är de och jag älskar dem högt, men en och annan gång kan jag bli lite trött ....

Han hjälper till med att bära höpåsar och vattenhinken.

Mina hundar hjälper till att bädda boxarna när jag lägger in ny torv. I vinter har det inte spelat någon roll att balarna har varit frysta och hårda. Det har bara tagit lite längre tid för hundarna att riva sönder dem. Nu går det jättesnabbt att få en box bäddad. :D

Ja jag håller med att hon är mer lik en tibbe.
Men tänk att din peke också vallar. De tror nog att de tillhör grupp 1 och inte grupp 9. :D

Stora hunden sprider ut halm. Speciellt om jag håller på att sopa ihop den när jag mockar.

Lilla hunden äter bajs. Han hämtar kottar på gödselhögen och lägger i bädden och smakar lite på den, sen hämtar han nästa. Sen älskar han när man lastar hökärran, då ska han döda "vad-det-nu-är" som rör sig i höet...

Båda känner sig dessutom väldigt hjälpsamma när de äter upp hönsens bröd... För att inte tala om när de sprider ut de ihopsopade högarna av hovflisor och smaskar i sig!

/Migo
med två konstant genomskitiga borders... (kan det inte bli torka eller nått nu?)

Senast ändrad:

Yep... min hjalper till med att gora rent... Hon far inte vara i boxarna, jag skulle inte behova mocka alls da
vomit-smiley-020.gif
Hon ar dock valdigt duktig pa att stada efter hovkratsning och liknande
surrender.gif

Sedan anser hon sig vara min hjalpreda och ska hjalpa till att halla hastarna i ordning... Om jag anvander "Nehej du" rosten till hastarna kommer hon rusande och ska vara med och hjalpa mig halla ordning pa dem. Dom far heller inte springa i hagarna, hon far inte vara dar, men springer lika bra efter staketet och skaller... det ar en pagaende traning. Just nu ar froken extra springig (SUCK, jag tror det beror pa att vi tranar mer nu och hon ar extra "sharp") sa jag far se till att hon inte hjalper allt for mycket:p

Mina hundars stalluppgifter är ganska enkla och egenvalda:

Grima hjälper till med mockningen, hon äter skit som delikatess.

Ian stjälper till i mockningen. Han rullar sig i skiten och sprider ut den..Yehoo!

Min hjälper till att mocka = äter skit. Men bara i "rätt" hästs box, allt annat smakar tydligen skit:p

Han jobbar som pedagog.
;)
I helgen lät han stofölet få bekanta sig lite med honom.
På varsin sida av staketet nosade de på varandra.
Han har träffat många hästar - så, ingen big deal.
Men lilla stoet känner ingen annan hund.
Han nös. Hon for i luften! men var snart tillbaka.
När spänningen lagt sig stod de båda och tuggade gräs
mule mot nos.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka