Att inte betala

Jag förstår din tanke men jag tror att du inte är representativ om du byter däck och kamrem på kalendertid även om bilen står still.
I de allra flesta fall får man ta de fasta kostnaderna (försäkring, skatt, besiktning, förekommande kalenderåtgärder) och dividera med antal mil, och addera de rörliga kostnaderna. Och inte glömma att bilar, såvida de inte är antingen mycket gamla eller rena samlarobjekt, tappar värde både per körsträcka och per kalendertid.
På landet så lever många som jag vad gäller bilar. Bilarna är flera, då det måste finnas fordon i reserv, men de har ofta ett så lågt värde att de bara representerar sitt bruksvärde.
Mina bilar tappar inte värde så länge som de fungerar bra.
 
För jämförelse kostar en enkelbiljett med SL (Stockhom) 38 kr. Biljetten gäller i 75 min och då kan du åka hur många hållplatser du vill inom SL. Tycker 38 kr är rätt dyrt. Men öven månadskortet är dyrt enligt mig, kostar 950 kr.

S
Jag tycker 950 kr för obegränsade resor inom en hel region är billigt.
 
Jag åker helst kollektivt till stan, kör helst inte bil i Stockholm. Sen flytten, har jag timmestrafik hem. Så det blir ju ett visst planerande. Under rusning, tror jag majoriteten bara går ut och väntar. Inom SL har vi vad jag sett, relativt bra kommunikationer i rusningsriktningen. Jag kör Vaxholmsbussarna, 3 mil från Stockholm. Vi har ca 5-minuterstrafik till tunnelbanan och 8-10-minuterstrafik in till stan. Det funkar att bara gå ut och vänta på nästa buss då.
Jo om jag ska in till centrala Stockholm snabbt föredrar jag definitivt tex tunnelbanan (vilket är vad som går till jobbet) framför bilen. (även om jag lärt mig med tiden att allt inte står så himla still som man skulle kunna tro). Cykel testade jag men det är faktiskt väldigt långsamt i Stockholm, som också är så stort, speciellt jämfört med tunnelbanan, 40 minuter cykel eller 10 minuter tunnelbana, där man väntar i typ 2 minuter på perrongen det är ju bara inte värt det.

Bussarna går ju snabbare än bilarna också oftast om allt står still.
 
Efter Gymnasiet?

Ja Rut och Rot är ju lika för alla.
De som har haft störst nytta av Rut och Rot är faktiskt pensionärer som verkligen behöver hjälpen.
Och så människor som jobbar extremt mycket.

Men hur en konstnär blir lönsammare ur ett nationalekonomiskt perspektiv har jag inte lyckats att räkna ut. Visserligen så räknade jag på musiker, men ändå.
Jag ser ingen samhällsbrist på konstnärer som avhjälps med att någon annan städar. Bäst samhällsvinst blir det när det gäller bristyrken med lång utbildning.
Ja, efter gymnasiet såklart. Var ju det du tog upp.
 
Jag åker helst kollektivt till stan, kör helst inte bil i Stockholm. Sen flytten, har jag timmestrafik hem. Så det blir ju ett visst planerande. Under rusning, tror jag majoriteten bara går ut och väntar. Inom SL har vi vad jag sett, relativt bra kommunikationer i rusningsriktningen. Jag kör Vaxholmsbussarna, 3 mil från Stockholm. Vi har ca 5-minuterstrafik till tunnelbanan och 8-10-minuterstrafik in till stan. Det funkar att bara gå ut och vänta på nästa buss då.
Fortsättning på tidigare.

Tycker det märks i Stockholm att cykelinfrastrukturen inte är byggd för snabbhet utan den slingrar hit och dit på omvägar och ibland måste bilar tvärsa över den för att kunna svänga höger. Totalt knäpp.
 
2005 testades det där. Efter ett flertal rån.
Visst kan man ha fler åtgärder. Som kommer kosta enorma summor.

Att saker funkar utomlands, betyder inte att det funkar här. Det går liksom inte att jämföra när samhället i sig ser så olika ut.

Fast det testet var ju stadsbussar i Örebro enbart på kvällstid. Knappast representativ hur avgiftsfri kollektivtrafik påverkar resandet i stort. Eller representativt för hur stora problem med vandalisering etc som helhet det skulle bli om kostnadsfri kollektivtrafik på riktigt. Att en sån kampanj skulle dra till sig problem just kvällstid borde man ju kunna ha räknat ut på förhand.

Länstrafiken i Örebro har ju också på senare år gjort riktade kampanjer mot bilpendlare gällande gratis kollektivtrafik. 2018 och 2019 erbjöds 4000 bilpendlare gratis kollektivtrafik under två veckor. 600 resp 850 av dem fortsatte pendla kollektivt när försöket var slut. Givetvis är inte heller dessa representativa för befolkningen som helt, men ger ändå indikationer på vad som skulle kunna uppnås.
 
Fast bor du utanför regionen så betalar ju inte du något för kollektivtrafiken här och allt som pågår i Gbg. Bor man utanför regionen så ja då kostar det en del att åka in till stan. Inget konstigt med det.
Det är ju ett och samma företag som sköter lokaltrafiken i hela regionen. Allt är samma budget. Och min kommentar var menad som en kommentar till din synpunkt om att vi gynnas av prissättningen. I beg to differ.
 
Fortsättning på tidigare.

Tycker det märks i Stockholm att cykelinfrastrukturen inte är byggd för snabbhet utan den slingrar hit och dit på omvägar och ibland måste bilar tvärsa över den för att kunna svänga höger. Totalt knäpp.

Så är det verkligen! Finns en regional cykelplan på remiss just nu med syfte på just regionala cykelstråk och cykelpendling. Kommer nog bli väldigt bra när det blir klart, vilket lär dröja sin lilla evighet :p

Sen är ju det enskilt största problemet att cykelinfrastrukturen inte är byggd för cykling, utan att den är kompromissad fram där utrymme finns efter att bilar har fått första prioritet.
 
Så är det verkligen! Finns en regional cykelplan på remiss just nu med syfte på just regionala cykelstråk och cykelpendling. Kommer nog bli väldigt bra när det blir klart, vilket lär dröja sin lilla evighet :p
Håller tummarna! Cykel äger ju trots allt totalt jämfört med de övriga transportsätten. Tar liten plats, går snabbt, välj själv vart och när, mer plats på bussarna för de som behöver det. Säkrare ju fler de är. Och barn som cyklar till skolan riskerar inte lika mycket köra på sina skolkamrater som deras föräldrar i bil riskerar.
 
Fast det testet var ju stadsbussar i Örebro enbart på kvällstid. Knappast representativ hur avgiftsfri kollektivtrafik påverkar resandet i stort. Eller representativt för hur stora problem med vandalisering etc som helhet det skulle bli om kostnadsfri kollektivtrafik på riktigt. Att en sån kampanj skulle dra till sig problem just kvällstid borde man ju kunna ha räknat ut på förhand.

Länstrafiken i Örebro har ju också på senare år gjort riktade kampanjer mot bilpendlare gällande gratis kollektivtrafik. 2018 och 2019 erbjöds 4000 bilpendlare gratis kollektivtrafik under två veckor. 600 resp 850 av dem fortsatte pendla kollektivt när försöket var slut. Givetvis är inte heller dessa representativa för befolkningen som helt, men ger ändå indikationer på vad som skulle kunna uppnås.

Så du tror att bara för att folk slipper betala på dagen, så sköter dom sig på kvällen? Ja, det får du förstås tro, alla har rätt till sin tro.
 
Men du skrev att däck och kamrem hinner bytas av ålder snarare än av slitage. Det tror jag att väldigt få gör; jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som bytt kamrem på kalendertid.
Hmmm? jo? Eller det står väl i servicebeskrivningen när den ska bytas. Däremot flyttar ju servicen upp på två sätt, genom en gång per år eller genom antal körda mil. Tror då inte jag haft en som gått av.
 
Precis och åker man en buss till jobbet (eller en tunnelbana och byter högst en gång) då minns man alla busstider och allting så det krävs ingen tankeverksamhet för att ta bussen. Då blir den riktigt effektiv. (tog bussen till tåget förra vintern istället för cykeln (för bromsarna frös) och det blev mycket smidigt.
För mig som åker kollektivtrafik sällan så är dagens Appar helt avgörande för bekvämligheten.
Det blir lätt vilket gör att jag åker mer kollektivt.
 
Det var en ganska obegriplig slutsats utifrån det jag skrev.

Du skrev att eftersom det bara var nolltaxa på kvällen, så var det klart att det blev problem med vandalisering? Hur kan man tolka det annat än att du tror att om det är nolltaxa även på dagen, så skulle de problemen inte finnas?
 
Men du skrev att däck och kamrem hinner bytas av ålder snarare än av slitage. Det tror jag att väldigt få gör; jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som bytt kamrem på kalendertid.
Ja, de går inte 10 000mil på 5 år.
Kamremmen blir uttänjd och bilen blir trött när tiden blir för lång.
Dessutom så kommer den tillsammans med vattenpumpen och den är bra att ha hel.
Ny kamrem - piggare bil.
 
Okej! Det är ju inte en helt omöjlig kostnad för en nyare bil, även om det är i överkant. Och 82 kronor var ju verkligen dyrt!
Räknar med att bilen kostar 18,5 kr/ milen, är ju den kostnaden jag får dra av på deklaration.

En bil som är i närheten av 50kr/milen kommer jag troligen aldrig att äga, jag är den där som köper en bil som gått 10'-15' och sedan kör den till skroten.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp