Att inte betala

Ja, för det hade ju inte varit bättre att lägga skattepengarna på hemtjänst till de som behöver det istället för subventionerad poolrengöring till överklassen 🙃
Ärligt talat tror jag inte det hade hjälpt då jag gissar att slopande av rutavdraget kommer dra igång svartarbete i större utsträckning och då blir det ju inte en spänn i stadskassan.

Undrar btw varför du inte tog upp rot i detta meddelande? Den lär ju användas minst lika mycket som rut 🤔

Det blir ju en ideologisk fråga i ditt fall.
Jag föredrar att räkna på det ur ett nationalekonomiskt perspektiv.
Det är den matematiken som har gjort att vi har Rut och Rot.

Min åsikt är att vi skall ha ett ekonomiskt system som ger bäst utdelning för alla invånare. Oavsett om det ger vård, utbildning, trygga arbetsförhållanden eller annat bra.
Detta utan att snegla med avundsjuka på andra.
Du får det inte sämre för att någon annan har det jättebra.
Att ha det bra är inte en bristvara som vi behöver dela på utan något som vi kan skapa utan begränsningar.

Rent ekonomiskt så står du inte för någon nota.
Det är ett nollsummespel eller går t.o.m. litet plus.

Du vekar mest störa dig på att andra inte städar åt sig själva. Men helt ärligt, hur kan du lida av det?
Jag är inte ett dugg avundsjuk på att ändra har råd med städhjälp. Jag lider inte ett dugg av det. Jag är stolt över att jag städar min egen skit och skulle även om jag hade råd inte använda städare hemma.

Såklart det är ideologi, det bygger all politik på i slutändan. Sedan om du tror att det är ren matematik får stå för dig.

Källan är ju väldigt opartisk.
Matematiken stämmer ju ändå.

Vad är det som egentligen stör dig så?
Om du tror att det kostar skattebetalarna pengar, så har du fel. Då kan du sluta upp med att störa dig nu.

Men om det är att du inte anser att någon skall behöva städa åt någon annan och att var och en skall städa efter sig själv. Så kan du ju fortsätta att störa dig.
Världen kommer aldrig att bli rättvis på det viset.
Vissa kan tjäna mycket pengar och andra klarar inte av att försörja sig själva. Det är olika.

Om du tror att det kostar skattebetalarna pengar, så har du fel. Då kan du sluta upp med att störa dig nu.

Men om det är att du inte anser att någon skall behöva städa åt någon annan och att var och en skall städa efter sig själv. Så kan du ju fortsätta att störa dig.
Vissa kan tjäna mycket pengar och andra klarar inte av att försörja sig själva. Det är olika.
Ja du, själv ser jag inte poängen med onödiga och slitiga jobb som bara gynnar de som redan har pengar. Jag tror det är en dålig idé för samhället i stort att vi utnyttjar andra människor för att köpa oss själva mer fri tid. Jag tror inte på att det gör att vi ser våra medmänniskor på ett jämlikt sätt.

Men det är OT.

Det fungerar inte så rakt av.
Det blir inga fler skattepengar av slopade Rut och Rot.
Det blir bara svartarbete för de mest utsatta i stället.
Ett liv helt utan socialt skyddsnät.

Om höginkomsttagare skippar att jobba en timme som ger 150:- i skatt för att göra rent sin pool så blir det en förlust för statskassan gentemot de 50:- per timme som Rut ger.
Och om det är en läkare så växer dessutom vårdskulden. Med ökade kostnader för sjukskrivningar och ett ökat lidande som följd.

Man måste se hela bilden.
Visst föredrar även du en läkartid inom rimlig tid jämfört med att din läkare väljer att städa sin pool av ekonomiska orsaker?
Det är ett teoretiskt resonemang som inte håller i verkligheten, de som vill arbeta mycket (eller lite) gör det oavsett rut eller inkomstskattesänkningar.

Källan är ju väldigt opartisk.
Almega har skrivit en bra rapport. I den har de tagit med siffror, konsekvenserna av att rutavdraget kom (bl.a att svartarbete blivit "fulare" eller vad man säger) osv. Det är dock svårt med dessa. Man måste ta med så många faktorer man inte tänker på. Som exempel: en person som jobbar svart lär ju kunna samla in bidragspengar också, hur många av dessa tidigare svartarbetare hade sådana bidrag? Hur vanligt förekommande var det med hälsoproblem hos dessa som kunnat undvikas med vitt jobb där arbetsgivaren har större skyldighet att styra upp arbetsmiljö osv? Hur många har sparat på sin hälsa och därmed sjukdagar genom att leja bort städning?

Listan kan göras lång och det lär ju bli många rapporter för att få ihop alla delar så att säga.

Jag tycker du har fel, RUT och ROT är skattereformer som leder fel på flera sätt.

Rent ekonomiskt så står du inte för någon nota.
Det är ett nollsummespel eller går t.o.m. litet plus.

Du vekar mest störa dig på att andra inte städar åt sig själva. Men helt ärligt, hur kan du lida av det?
Jag kan alldeles för lite om det här med rot och rut, men om jag har någon som städar hos mig varje vecka så kan jag använda något av det (rot eller rut) , och det är alltså det som några här tycker är fel? Som en slags synd? Varför? Alla kan väl använda det om man vill eller har jag missat något?

Jag är inte ett dugg avundsjuk på att ändra har råd med städhjälp. Jag lider inte ett dugg av det. Jag är stolt över att jag städar min egen skit och skulle även om jag hade råd inte använda städare hemma.

Såklart det är ideologi, det bygger all politik på i slutändan. Sedan om du tror att det är ren matematik får stå för dig.
Städa är tråkigt och börjar bli påfrestande, om någon annan städar för att tjäna pengar och inte har något emot att städa mitt hem och få betalt för det så ser jag inte direkt några problem med det. Har jag råd med att betala så skulle jag använda en sådan tjänst.

Jag har jobbat 9 år som städerska och ser inte ner på städare på något vis. Det är ett jobb, som vilket som helst. I dagens samhälle är det inte ens automatiskt ett dåligt jobb.

Hur blir det 100 kr exkl parkering att ta bil till centrum? Jag har för mig att vi bor i samma område..
Och jäkla flyt att hinna till centrum, utföra ett ärende och hinna tillbaka på en enkelbiljett. Det brukar inte jag lyckas med..

Om man redan har bil är ju inte extrakostnaden för enstaka korta resor särskilt kostsamt. Skatt, försäkring osv kostar ju bilen oavsett om jag tar buss till centrum eller ej, och de kilometrarna gör knappast några stora avtryck på slitage, värdeminskning mm.

(Jag brukar ta bussen, men det tar emot när jag kan åka snabbare, smidigare och billigare med bilen)
För att jag inte har egen bil, utan det får bli via M om jag ska ta bilen.

Städa är tråkigt och börjar bli påfrestande, om någon annan städar för att tjäna pengar och inte har något emot att städa mitt hem och få betalt för det så ser jag inte direkt några problem med det. Har jag råd med att betala så skulle jag använda en sådan tjänst.

Jag har jobbat 9 år som städerska och ser inte ner på städare på något vis. Det är ett jobb, som vilket som helst. I dagens samhälle är det inte ens automatiskt ett dåligt jobb.
Jag tycker det bara bygger upp klassamhället ännu mer. Vissa har råd att låta andra städa upp deras skit så de får mer tid att vila och göra roliga saker, andra får städa upp andras skit och sin egen.
Människor får mindre och mindre saker gemensamt med varandra, färre beröringspunkter. Det tycker jag är problematiskt. Tycker det är otäckt och konservativt.

Du skrev att eftersom det bara var nolltaxa på kvällen, så var det klart att det blev problem med vandalisering? Hur kan man tolka det annat än att du tror att om det är nolltaxa även på dagen, så skulle de problemen inte finnas?

Jag tror att om man går ut med att "Under en försöksperiod så kommer det vara gratis att åka stadsbuss på kvällar och nätter" så får man ett väldigt missvisande resultat i frågeställningen hur gratis kollektivtrafik påverkar resandet i stort. Att "nöjesåkandet" lär vara större kvällar och nätter inne i stan i mars än genomsnittstimmen i regionen är väldigt troligt. Att vandalisering pågår i större utsträckning kvälls- och nattetid än på genomsnittstimmen är inte heller okänt. Som jag förstått det var det ju också vandalisering under helger som gjorde att försöken avbröts, Att folk är mer onyktra då är inte heller orimligt att tro. Jag tror att bussåkandet blir ett "jippo" för grupperingar som tenderar att vandalisera under ett sånt här försök, är sannolikt större än om det var norm att kollektivtrafiken var gratis alltid. Det är inte samma sak som att någon vandalisering inte skulle förekomma om det var norm.

Jag har inte ens sagt att jag är för gratis kollektivtrafik, tycker att det finns för- och nackdelar. Men det finns väldigt många exempel på där det genomförts och genomförs som det finns mer att hämta från än Örebro. Försöket i Örebro har ju öht inte ens utvärderats, vilket såklart är ytterligare en brist.

Har du samma åsikter om rot-avdraget?

Jag tycker det bara bygger upp klassamhället ännu mer. Vissa har råd att låta andra städa upp deras skit så de får mer tid att vila och göra roliga saker, andra får städa upp andras skit och sin egen.
Människor får mindre och mindre saker gemensamt med varandra, färre beröringspunkter. Det tycker jag är problematiskt. Tycker det är otäckt och konservativt.
Jag köper mig massa tid till roligare saker.
Jag betalar för att andra ska byta däcken på bil och släp.
Jag betalar andra för att fixa bilen när den går sönder.
Jag köpte mig tid senast idag genom att köpa färdigmat så jag kan rida ut med en vän ikväll och inte behöva stå vid spisen.

För att?

Jag kan i sig förstå att man anser att hushållsnära tjänster inte ska vara subventionerade (även om jag inte håller med själv). Men jag kan absolut inte förstå hur man tycka rot är okej men inte rut. Varför traditionellt manliga yrken som utförs i hemmet är "okej" men inte traditionellt kvinnliga. Eller även om man helt tar bort könsperspektivet. Varför det är okej att någon subventionerat tapetserar hemma hos mig men inte okej att någon putsar mina fönster.

Alltså. Det är billigare att anlita städhjälp än att ha häst. Hur ser du på hästägande?

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår