Att inte betala

Om du ska göra en relevant prisjämförelse mellan två olika transportsätt måste du givetvis räkna med samtliga kostnader förknippade med transportmedlet. Värdeminskning, lånekostnader, service, reparationer, skatt med mera med mera. Att den enskilda korta bilresan inte gör många ören på värdeminskningen är irrelevant, kostnaden per mil är fortfarande densamma.
Jag håller inte med, inte när det handlar om ett transportmedel som jag har viss kostnader för oavsett om jag använder det eller inte. Vore ju en helt annat sak om jag inte hade behövt ha bil annars. Nu betalar jag ju bilens kostnader oavsett.

Om man vill att folk som redan äger bil ska välja buss istället så behöver ju kostnaden för kollektivtrafik jämföras med den verkliga kostnadsökningen just de specifika resorna får.
 
Jag håller inte med, inte när det handlar om ett transportmedel som jag har viss kostnader för oavsett om jag använder det eller inte. Vore ju en helt annat sak om jag inte hade behövt ha bil annars. Nu betalar jag ju bilens kostnader oavsett.

Om man vill att folk som redan äger bil ska välja buss istället så behöver ju kostnaden för kollektivtrafik jämföras med den verkliga kostnadsökningen just de specifika resorna får.

Konsekvensen av det blir ju att vissa av dina bilresor blir dyrare än andra (oproportionerligt av sträckan), eftersom du för vissa resor enbart räknar bränslekostnader och alla omkostnader hamnar på bara vissa resor. Vilket i sig är orimligt och också ger en missvisande bild när du jämför med andra transportmedel.

Det är nog väldigt få människor som äger bilar som de aldrig kör (om de inte är avställda då). Först då är det rimligt att hävda att man har kostnader för bilen som man har oavsett om man kör den eller inte.
 
Med all rätt. Kollektivtrafik bör vara gratis, det är en sammhällstjänst. Jag tycker det är en felprioritering att jaga plankare.
Städa åt läkare och andra viktiga yrkesgrupper är också en samhällsinsats.
Varför skall vissa ha gratis resor medan andra inte?
Kollektivtrafik finns ju inte överallt.
Jag har t.ex. inte tillgång till kollektivtrafik på något av mina boenden.
Fri taxi till oss då?
 
Konsekvensen av det blir ju att vissa av dina bilresor blir dyrare än andra (oproportionerligt av sträckan), eftersom du för vissa resor enbart räknar bränslekostnader och alla omkostnader hamnar på bara vissa resor. Vilket i sig är orimligt och också ger en missvisande bild när du jämför med andra transportmedel.

Det är nog väldigt få människor som äger bilar som de aldrig kör (om de inte är avställda då). Först då är det rimligt att hävda att man har kostnader för bilen som man har oavsett om man kör den eller inte.
Det är nog väldigt många människor som har bil för att den behövs för specifika resor. I mitt fall pga stallet, andra pga jobb. Vill man att dessa människor ska låta bilen stå i övrigt för enstaka resor så är det ju ändå såhär man måste tänka.
 
Städa åt läkare och andra viktiga yrkesgrupper är också en samhällsinsats.
Varför skall vissa ha gratis resor medan andra inte?
Kollektivtrafik finns ju inte överallt.
Jag har t.ex. inte tillgång till kollektivtrafik på något av mina boenden.
Fri taxi till oss då?

Fast den orättvisan finns ju redan idag. Kollektivtrafiken finansieras idag till ca 50 % (lite olika mellan regioner) av skattemedel, som även de som inte har tillgång till kollektivtrafiken betalar.

Men man bör ju också vidga perspektivet mer än så. Gratis kollektivtrafik skulle sannolikt bidra till att bilanvändningen och de miljöfaror som det innebär minskar rejält. Vilket skulle minska behovet av riktade åtgärder mot biltrafiken för att minska användandet, exempelvis höjd bränsleskatt. Vilket är något som gynnar de som är tvingade att ta bilen.
 
Samtidigt som bilåkare är katastrofala på att samåka. Ca 9 av 10 bilresor görs med en person i bilen.

Men fyller man en bil blir ju kostnaden per person onekligen oftast lägre än kollektivtrafiken. Men då kan man ju å andra sidan nästan hävda att man åker kollektivt :p
Ja det är de/vi absolut speciellt på väg till jobbet. Men när det gäller semester och fritid tror jag samåkandet är högre.

Men bil kontra tåg ger ju prismässigt störst utslag till fördel för bil när det gäller fler personer i bilen onekligen.

Cykel är ju onekligen oftast både snabbast och billigast under 5 km. Men haken är att man lyckas inte transportera någonting så bra (och kan man det bra så blir det genast dyrare, köpa cykelvagn eller ngt)
 
Det är nog väldigt många människor som har bil för att den behövs för specifika resor. I mitt fall pga stallet, andra pga jobb. Vill man att dessa människor ska låta bilen stå i övrigt för enstaka resor så är det ju ändå såhär man måste tänka.

Absolut är det då. Men det hindrar inte det faktum att dina "övriga" resor kostar exakt lika mycket per mil som dina nödvändiga resor. Att den enskilda personen väljer att bortse från det må vara hänt, men är irrelevant i jämförelser vad gäller kostnader för transportmedel. Med samma resonemang skulle ju alla bilar vara lika dyra att köra per mil så länge de drar lika mycket bränsle, och det är ju verkligen inte sant.
 
Jämfört med att få skattepengar i bidrag för städhjälp och poolrengöring tycker jag det är en jävla skitsak. Sila mygg och svälja kameler.
50% av kollektivtrafikenär redan subventionerad.
De resterande 50% betalas med andra skattepengar till skolbarn och gymnasieungdomar.
De som använder kollektivtrafik för att ta sig till sin arbetsplats får dra av kostnaderna från skatten.
De som behöver sjukvård får sjukresa.
I Stockholms Länstrafik så åker funktionshindrade på sin färdtjänstbiljett.

Vilka är det som behöver mer subvention av sina resor med kollektivtrafiken?
Buset?
Lata ungdomar som egentligen behöver röra på sig?
Andra?
 
Jag hann läsa vad du skrev ;) Och självklart kan det ju vara så att man i det enskilda fallet sparar på att ta bilen även om man räknar på bilens samtliga kostnader, det var bara jämförelsen med priset för tanken som jag hade invändningar mot :)
haha ok! jaa, kom på att det inte var alls det du menade, så kändes onödigt att ta upp det :)
 
S.k. nolltaxa har testats på flera ställen förr, på de flesta ställena har det inneburit ökad vandalisering, mer stök på bussarna och ökad trängsel.

Så tycker man det är kul, så visst kan man vara för nolltaxa.

När vi testade det när jag körde i Örebro, så höll det i 3 v. Vi hade nog trott på värmestugor för hemlösa, men där hade vi fel. Snarare var det ungdomarna som flyttade ut sina förfester till bussarna. Sista helgen passade de på att dra sönder sammanlagt drygt 40 säten i olika bussar, varav 20 kastade man ut. Genom dörrar man öppnade med nödöppnaren i farten. I 50 km/h. En buss fick bytas in, nån hade passat på att pinka i bussen. Sen lades skyddstopp och betalning återinfördes. Vandaliseringen av bussarna kostade förstås skattebetalarna en del extra.

Inför man nolltaxa, kommer jag inte lägga 2 fingrar i kors för att hjälpa resenärer. Då får de sköta samtal till tryggC osv själva.
 
Absolut är det då. Men det hindrar inte det faktum att dina "övriga" resor kostar exakt lika mycket per mil som dina nödvändiga resor. Att den enskilda personen väljer att bortse från det må vara hänt, men är irrelevant i jämförelser vad gäller kostnader för transportmedel. Med samma resonemang skulle ju alla bilar vara lika dyra att köra per mil så länge de drar lika mycket bränsle, och det är ju verkligen inte sant.
Jag tycker det är mer logiskt att tänka kring vad bilen kostar och sen vad de rörliga kostnaderna är per mil. Annars blir det ju också billigare per resa ju mer man kör och det är inte heller så logiskt..
 
Jo, det är bra att chaufförerna säger till. Många gör inte det eftersom de inte vill hamna i farliga eller hotfulla situationer. Vilket är fullt förståeligt. Om de blir angripna är det inte många som skulle hjälpa till. Och om jag missade mitt tåg för att bussen stod still så skulle jag inte heller vara så förstående. Så det är tudelat. För samtidigt blir jag galen på alla rövhattar som vill åka gratis. Eller rättare sagt, åka på min bekostnad.
Jag gör så.
Stänger av motorn och väntar.
Eftersom det oftast är samma gäng som plankar på bussarna så lägger de av med det till nåsta gång som just jag kör.
De är ofta trassliga f.ö. också.
 
Va?
Nu förstår jag inte alls. Varför skulle vissa yrkesgrupper vara viktigare än andra och varför skulle inte dom kunna städa åt sig själv?

Det är ju orimligt.
Därför att de har fått en dyr och lång utbildning som gör att de gör bättre nytta på sin arbetsplats än med skurtrasan.
Det är ett sätt att göra livet lättare för dem med ett tufft jobb och mycket ansvar.
Och därmed minska på läkarbristen.
 
Fast den orättvisan finns ju redan idag. Kollektivtrafiken finansieras idag till ca 50 % (lite olika mellan regioner) av skattemedel, som även de som inte har tillgång till kollektivtrafiken betalar.

Men man bör ju också vidga perspektivet mer än så. Gratis kollektivtrafik skulle sannolikt bidra till att bilanvändningen och de miljöfaror som det innebär minskar rejält. Vilket skulle minska behovet av riktade åtgärder mot biltrafiken för att minska användandet, exempelvis höjd bränsleskatt. Vilket är något som gynnar de som är tvingade att ta bilen.
Jag tror ju inte att just bilåkandet skulle minska alls utan möjligen öka. Folk tar ju bilen för att det är bekvämt och enkelt och tycker ändå inte de egentligen betalar något om de kvickt ska in till stan, eftersom de ändå betalar för den för jobbresor kanske. Den är helt enkelt typ gratis.

Så då blir ju jämförelsen mellan något som är "gratis" och tar mycket kassar och står utanför dörren och transporterar mig exakt dit jag vill exakt när jag vill och något som är gratis, har samma maxvikt som jag själv kan bära och som står 5-7 minuter från min dörr. Valet är ju då lätt bilen.

Men om man jämför med cykeln eller fötterna så har ju plötsligt bussen en hel del bärkraft och kan definitivt vara snabbare.

Så då slutar man cykla och tar bussen istället och de som har en bil hemma men tar bussen inser att den är full och trång och tar istället bilen. Varpå antalet cyklister minskar och antal som åker bil ökar varvid det även blir farligare att cykla. Det är visat att risken för cyklister att bli överkörda minskar när antalet cyklister ökar och vice versa.

Sedan värdesätter människor sällan det som är gratis, utan det räknas även som värdelöst.

Om man använder den oerhörda kostnad det skulle vara att göra kollektivtrafiken gratis, för att istället lägga dessa pengar på en rimlig cykelinfrastruktur. Då har man plötsligt försett massor av människor med billigare transport, färre olyckor och minskar antagligen även omedelbart biltrafiken. För cykeln, precis som bilen, står utanför huset och går att ta exakt dit man vill exakt när man vill, samtidigt som runt 50% av en normal stads befolkning kan cykla till jobbet på under 5 km, om det funnes säker cykelinfrastruktur som inte toge omvägar. Vilket det just nu inte gör utan det blir ständiga konflikter med biltrafik.
 
Jag tror inte heller att så många fler skulle välja kollektivtrafiken om det blev billigare. De flesta som åker bil trots att de egentligen skulle kunna åka kollektivt, gör det av ren lättja.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp