Att inte betala

Kollektivtrafiken i storstäderna är redan skattefinansierad av storstadsbor, inte landsorten eftersom den finansieras via regionalskatt.
Njae, på båda mina bostadsorter finns utmärkt kollektivtrafik i tätorterna och ingen där jag bor.
Och då är den ena platsen nära en ganska så liten stad.
 
Jag tror inte heller att så många fler skulle välja kollektivtrafiken om det blev billigare. De flesta som åker bil trots att de egentligen skulle kunna åka kollektivt, gör det av ren lättja.
Ja det är definitivt lättja som gör att jag väljer bilen istället för bussen, inte den omedelbara kostnaden av bussen.

Det som får mig att tveka är drygheten i att parkera i stan.

Om det gäller ett köpcentrum överväger jag inte ens bussen. Då måste jag byta buss.

(Förutom naturligtvis det miljömässigt dumma i bilen.)
 
Senast ändrad:
Herregud vad du och jag är långt ifrån varandra i denna fråga. Mil ifrån!
Ja, jag anser att 5-12 års utbildning efter gymnasiet måste förvaltas bättre än att sätta dessa människor vid en sopkvast.
Det handlar om samhällsekonomi i stort.
En så lång utbildning är mycket dyr för skattebetalarna.
De skall därför få vård för dessa pengar eller forskning eller framgångsrika företag som genererar inkomster till Staten. (Och Regioner och Kommuner.)
Det är nationalekonomiskt bäst så.
 
Ja det är definitivt lättja som gör att jag väljer bilen istället för bussen, inte den omedelbara kostnaden av bussen.

Det som får mig att tveka är drygheten i att parkera i stan.

Om det gäller ett köpcentrum överväger jag inte ens bussen. Då måste jag byta buss.

(Förutom naturligtvis det miljömässigt dumma i bilen.)

Exakt. För pendlare som bara åker ett färdsätt i en stad med köer, är kollektivtrafiken oftast smidigare än bil. Men annars är det ju alltid smidigare att åka själv, direkt till platsen i en bil.

Att tro att priset skulle vara avgörande, tror jag är tunnelseende.
 
Jag tycker det är mer logiskt att tänka kring vad bilen kostar och sen vad de rörliga kostnaderna är per mil. Annars blir det ju också billigare per resa ju mer man kör och det är inte heller så logiskt..

Varför skulle inte det vara logiskt? Allt sådant tas ju med i beräkningen när man räknar på milkostnaden i form av avskrivning m.m. Den påverkas ju också bland annat av antalet körda mil. Att något blir billigare per användning ju mer man använder det rent generellt är ju inte direkt några konstigheter.
 
Att den enskilda korta bilresan inte gör många ören på värdeminskningen är irrelevant, kostnaden per mil är fortfarande densamma.
Nej faktiskt inte.
Vissa kostnader är per år. Skatt och försäkring.
Vissa görs ändå. Service.
Vissa kommer med några års mellanrum oavsett. Kamremsbyte vart 3-5 år även om milen inte har åkts.
 
Jag tycker det är mer logiskt att tänka kring vad bilen kostar och sen vad de rörliga kostnaderna är per mil. Annars blir det ju också billigare per resa ju mer man kör och det är inte heller så logiskt..
Nej det blir det egentligen inte. Jag körde ju mycket tidigare och det blir till slut jättedyrt, bilarna tar slut fort, däcken slits jättesnabbt, du måste höja och höja trafikförsäkringen för att täcka milen osv. Service måste göras två gånger om året egentligen istället för en gång om året och blir mycket dyrare därför.

Man måste hålla sig inom något normalförsäkringsantalmil för att det ska gälla.
 
Exakt. För pendlare som bara åker ett färdsätt i en stad med köer, är kollektivtrafiken oftast smidigare än bil. Men annars är det ju alltid smidigare att åka själv, direkt till platsen i en bil.

Att tro att priset skulle vara avgörande, tror jag är tunnelseende.
Nej det är ju bekvämligheten som avgör.
Jag åker kollektivtrafik i Stockholm när jag skall ta mig fram smidigt ensam utan bagage.
Och ibland med bagage.
Priset påverkar mig inte alls.
 
Nej det blir det egentligen inte. Jag körde ju mycket tidigare och det blir till slut jättedyrt, bilarna tar slut fort, däcken slits jättesnabbt, du måste höja och höja trafikförsäkringen för att täcka milen osv.

Man måste hålla sig inom något normalförsäkringsantalmil för att det ska gälla.
Jag har många bilar.
Både däck och annat går ut i datum innan jag har kört slut på dem.
För mig så kostar extra körning bara bensinen och spolarvätskan.
 
Exakt. För pendlare som bara åker ett färdsätt i en stad med köer, är kollektivtrafiken oftast smidigare än bil. Men annars är det ju alltid smidigare att åka själv, direkt till platsen i en bil.

Att tro att priset skulle vara avgörande, tror jag är tunnelseende.
Precis och åker man en buss till jobbet (eller en tunnelbana och byter högst en gång) då minns man alla busstider och allting så det krävs ingen tankeverksamhet för att ta bussen. Då blir den riktigt effektiv. (tog bussen till tåget förra vintern istället för cykeln (för bromsarna frös) och det blev mycket smidigt.
 
S.k. nolltaxa har testats på flera ställen förr, på de flesta ställena har det inneburit ökad vandalisering, mer stök på bussarna och ökad trängsel.

Så tycker man det är kul, så visst kan man vara för nolltaxa.

När vi testade det när jag körde i Örebro, så höll det i 3 v. Vi hade nog trott på värmestugor för hemlösa, men där hade vi fel. Snarare var det ungdomarna som flyttade ut sina förfester till bussarna. Sista helgen passade de på att dra sönder sammanlagt drygt 40 säten i olika bussar, varav 20 kastade man ut. Genom dörrar man öppnade med nödöppnaren i farten. I 50 km/h. En buss fick bytas in, nån hade passat på att pinka i bussen. Sen lades skyddstopp och betalning återinfördes. Vandaliseringen av bussarna kostade förstås skattebetalarna en del extra.

Inför man nolltaxa, kommer jag inte lägga 2 fingrar i kors för att hjälpa resenärer. Då får de sköta samtal till tryggC osv själva.

Avgiftsfri kollektivtrafik är som du skriver inte något som är otestat, och inte heller något som inte är forskat på. Det är inget mirakelmedel, och det behövs fler kombinerade åtgärder för att nå effekten man vill. Men att det skulle vara någon enkom negativt är knappast erfarenheten från de ganska många ställen världen över där det testats.

När genomfördes kostnadsfri kollektivtrafik för alla i Örebro?
 
Jag har många bilar.
Både däck och annat går ut i datum innan jag har kört slut på dem.
För mig så kostar extra körning bara bensinen och spolarvätskan.
Jo precis, så blir det ju för mig nu. En enstaka resa till jobbet blir mycket billigare än tåget för jag räknar bara bensinen (50 spänn billigare än tåget). Men varje dag blir vansinnigt dyrt till slut.
 
Ja, jag anser att 5-12 års utbildning efter gymnasiet måste förvaltas bättre än att sätta dessa människor vid en sopkvast.
Det handlar om samhällsekonomi i stort.
En så lång utbildning är mycket dyr för skattebetalarna.
De skall därför få vård för dessa pengar eller forskning eller framgångsrika företag som genererar inkomster till Staten. (Och Regioner och Kommuner.)
Det är nationalekonomiskt bäst så.
En utbildad konstnär har i genomsnitt sju års utbildning bakom sig, ska vi också få någon som städar åt oss?

Nej, dina idéer går inte ihop med min syn på världen
 
Jag tror ju inte att just bilåkandet skulle minska alls utan möjligen öka. Folk tar ju bilen för att det är bekvämt och enkelt och tycker ändå inte de egentligen betalar något om de kvickt ska in till stan, eftersom de ändå betalar för den för jobbresor kanske. Den är helt enkelt typ gratis.

Så då blir ju jämförelsen mellan något som är "gratis" och tar mycket kassar och står utanför dörren och transporterar mig exakt dit jag vill exakt när jag vill och något som är gratis, har samma maxvikt som jag själv kan bära och som står 5-7 minuter från min dörr. Valet är ju då lätt bilen.

Men om man jämför med cykeln eller fötterna så har ju plötsligt bussen en hel del bärkraft och kan definitivt vara snabbare.

Så då slutar man cykla och tar bussen istället och de som har en bil hemma men tar bussen inser att den är full och trång och tar istället bilen. Varpå antalet cyklister minskar och antal som åker bil ökar varvid det även blir farligare att cykla. Det är visat att risken för cyklister att bli överkörda minskar när antalet cyklister ökar och vice versa.

Sedan värdesätter människor sällan det som är gratis, utan det räknas även som värdelöst.

Om man använder den oerhörda kostnad det skulle vara att göra kollektivtrafiken gratis, för att istället lägga dessa pengar på en rimlig cykelinfrastruktur. Då har man plötsligt försett massor av människor med billigare transport, färre olyckor och minskar antagligen även omedelbart biltrafiken. För cykeln, precis som bilen, står utanför huset och går att ta exakt dit man vill exakt när man vill, samtidigt som runt 50% av en normal stads befolkning kan cykla till jobbet på under 5 km, om det funnes säker cykelinfrastruktur som inte toge omvägar. Vilket det just nu inte gör utan det blir ständiga konflikter med biltrafik.
Största problemet med cyklar är att de blir stulna och får punktering.
Om det gick att lösa så skulle fler cykla.
 
Avgiftsfri kollektivtrafik är som du skriver inte något som är otestat, och inte heller något som inte är forskat på. Det är inget mirakelmedel, och det behövs fler kombinerade åtgärder för att nå effekten man vill. Men att det skulle vara någon enkom negativt är knappast erfarenheten från de ganska många ställen världen över där det testats.

När genomfördes kostnadsfri kollektivtrafik för alla i Örebro?

2005 testades det där. Efter ett flertal rån.
Visst kan man ha fler åtgärder. Som kommer kosta enorma summor.

Att saker funkar utomlands, betyder inte att det funkar här. Det går liksom inte att jämföra när samhället i sig ser så olika ut.
 
Nej faktiskt inte.
Vissa kostnader är per år. Skatt och försäkring.
Vissa görs ändå. Service.
Vissa kommer med några års mellanrum oavsett. Kamremsbyte vart 3-5 år även om milen inte har åkts.

Och givetvis ska alla dessa parametrar tas med när man räknar på vad den faktiska kostnaden för bilen är per mil. Vissa parameterar ökar med tiden, andra minskar.
 
Jag har många bilar.
Både däck och annat går ut i datum innan jag har kört slut på dem.
För mig så kostar extra körning bara bensinen och spolarvätskan.
Jag förstår din tanke men jag tror att du inte är representativ om du byter däck och kamrem på kalendertid även om bilen står still.
I de allra flesta fall får man ta de fasta kostnaderna (försäkring, skatt, besiktning, förekommande kalenderåtgärder) och dividera med antal mil, och addera de rörliga kostnaderna. Och inte glömma att bilar, såvida de inte är antingen mycket gamla eller rena samlarobjekt, tappar värde både per körsträcka och per kalendertid.
 
Största problemet med cyklar är att de blir stulna och får punktering.
Om det gick att lösa så skulle fler cykla.
Hmm har inte fått min stulen på länge nu, inte sedan jag började låsa fast den i ramen. Men det kan ju vara ren tur.

Innan dess fick jag en stulen vartannat år eller så, till slut slutade jag skaffa lås på bakhjulet så jag blev tvungen att låsa fast cykeln i något i ramen. Men det är en klar oro.

Punktering får jag nästan aldrig numera, de har ngt i däcken som gör dem mer svårpunkterade. Detta trots att jag cyklar på grus en bit. Men det är självklart jättedrygt när cykeln går sönder.

Polisen borde onekligen prioritera cykelstölder högt de med (men det gör de väl antagligen).
 
En utbildad konstnär har i genomsnitt sju års utbildning bakom sig, ska vi också få någon som städar åt oss?

Nej, dina idéer går inte ihop med min syn på världen
Efter Gymnasiet?

Ja Rut och Rot är ju lika för alla.
De som har haft störst nytta av Rut och Rot är faktiskt pensionärer som verkligen behöver hjälpen.
Och så människor som jobbar extremt mycket.

Men hur en konstnär blir lönsammare ur ett nationalekonomiskt perspektiv har jag inte lyckats att räkna ut. Visserligen så räknade jag på musiker, men ändå.
Jag ser ingen samhällsbrist på konstnärer som avhjälps med att någon annan städar. Bäst samhällsvinst blir det när det gäller bristyrken med lång utbildning.
 
Precis och åker man en buss till jobbet (eller en tunnelbana och byter högst en gång) då minns man alla busstider och allting så det krävs ingen tankeverksamhet för att ta bussen. Då blir den riktigt effektiv. (tog bussen till tåget förra vintern istället för cykeln (för bromsarna frös) och det blev mycket smidigt.

Jag åker helst kollektivt till stan, kör helst inte bil i Stockholm. Sen flytten, har jag timmestrafik hem. Så det blir ju ett visst planerande. Under rusning, tror jag majoriteten bara går ut och väntar. Inom SL har vi vad jag sett, relativt bra kommunikationer i rusningsriktningen. Jag kör Vaxholmsbussarna, 3 mil från Stockholm. Vi har ca 5-minuterstrafik till tunnelbanan och 8-10-minuterstrafik in till stan. Det funkar att bara gå ut och vänta på nästa buss då.
 

Liknande trådar

Körning Idag var vi ut på en körtur jag o gammelman.. Började med att snön rasade av taket när jag precis tagit in o skulle sela på, redan då...
Svar
5
· Visningar
1 108
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp