Att inte registrera sin firma.

S

shampiz

Nu har jag fått min FA-skattsedel och kör igång med min firma om ett par veckor.
Jag har enskild firma men har inte registrerat den ännu, kommer eventuellt att göra det senare, har inte bestämt mig ännu. Enskild firma behöver man ju inte registrera.

Nu till min fråga: Är det risk att man blir betraktad som oseriös för att man inte har registrerat firman? Är det många tillfällen som folk kräver att man har ett registreringsnummer på firman?

Sv: Att inte registrera sin firma.

Jag har inte registrerat mig. Om du nu menar hos bolagsverket?

Anledningen är att jag inte kommit på nåt bra namn! :crazy:

Ingen har ifrågasatt mig under det här året iaf!

/C

Nu har jag fått min FA-skattsedel och kör igång med min firma om ett par veckor.
Jag har enskild firma men har inte registrerat den ännu, kommer eventuellt att göra det senare, har inte bestämt mig ännu. Enskild firma behöver man ju inte registrera.

Nu till min fråga: Är det risk att man blir betraktad som oseriös för att man inte har registrerat firman? Är det många tillfällen som folk kräver att man har ett registreringsnummer på firman?
Du är ju redan registrerad hos skatteverket eftersom du fått FA-skattsedel. Är du momsregistrerad också? Ditt personnummer är ditt organisationsnummer om du har enskild firma. Det ändras inte om du registrerar dig hos PRV heller.

Om du vill registrera ett företagsnam och hindra andra från att använda det namnet så är det läge för att registrera sig hos PRV. Om du vill få ensamrätt på gårdsnamn eller liknande.

Tackar för svaret :bow: Det var organisationsnumret jag var ute efter, för det stod inget om det på FA-skattsedeln. Men då vet jag.

Jag fyllde i blanketten för momsregistrering också, men det stod inget om det. Men det kanske inte är nåt som man får ett papper om.

När det gäller momsen så har jag för mig att papper på den inte brukar dyka upp innan firman är aktiv. Du har ju inga inkomster eller utgifter ännu.

På enskild firma är det du som är företaget, dvs det är ditt personnummer, som är ditt "registreringsnummer".

Momsen redovisar du i deklarationen.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 965
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka