Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Helt sant, tyvärr har jag könet och åldern mot mig, men när jag blir äldre och man kanske denna möjlighet plötsligt öppnar sig?

Tror inte du är inkompetent nog.

golit gissar att många av Sveriges golfbanor är till för att såna som du ska få göra sitt jobb i fred utan att störas av konstiga beslut författade på obegriplig svengelska.

Förmodligen går Sverige som bäst under Båstad, Gotland runt och Svenskveckan i San Tropez

Jag och sambon har under kvällen diskuterat olika jobb. Och nu undrar jag om det finns några här som faktiskt tjänar 35 000:- och mer?

Ni som tjänar pengar, vad är ni utbildade till och vad har ni för arbetsuppgifter? Som det ser ut idag kan jag tycka att det verkar vara en omöjlighet att faktiskt jobba sig rik. Ska man bli rik idag så ska man ärva eller vinna pengar.

Med tanke på att en nötcremé för kanske 20 år sedan kostade 50 öre och idag kostar minst det fyrdubbla.. Det är inte så att lönerna har fyrdubblat sig under dessa år! :p

Jag gör det.
Numera har jag råd att jobba deltid, 80%, genom att vara ledig var femte vecka.
Har en hel del utgifter också, så jag jobbar mig inte rik. Men jag har råd att ha min gård (som ska säljas) och att ha hästarna på fullskötselstall.

Jag gör det.
Numera har jag råd att jobba deltid, 80%, genom att vara ledig var femte vecka.
Har en hel del utgifter också, så jag jobbar mig inte rik. Men jag har råd att ha min gård (som ska säljas) och att ha hästarna på fullskötselstall.

Va falls!! ska du förstöra hela den nationalekonomiska teorin genom att jobba mindre när du får betala mindre skatt!

Tanken är ju att när du får mer kvar av lönen så ska du jobba ännu mer får att tjäna ännu mer, inte att nöja dig!

Skämmes ;)

Jo fast att "leva gott" gör man inte när man måste vända och vrida på varenda krona ;). Du är om jag inte missminner mig markägare och det måste ju vara en stor trygghet, att veta att du i värsta fall kan sälja av lite mark. Så är det inte för ganska många i Sverige. Det de får i lön är allt de har.

visst men jag får inte in ett öre om jag inte presterar.''

men visst idag sitter jag i en förbaskad bra situation.
tjänar så det täcker dritskostnader , underhåll + extra sovel till maten och min sambos lön delar vi på till övriga utgifter.

men sälja lite mark går knappast...allt eller inget gäller!

Vad är du utbildad till?

Man kan inte påstå att man är fattig om man tjänar såpass mycket. Det vore att spotta större delen av befolkningen i ansiktet. Sen handlar såklart allt om inkomst och utgifter.

Vissa yrken har dessutom en urusel löneutveckling.

men problemet börjar ju inte där.valet gör du ju redan när du börjar skolan.
har du då inte föräldrar som har studievana och inser utbildningens värde då ligger du pyrt till redan från början.

För att jobba dig rik måste du vara chef på ett jättestort företag eller möjligtvis jobba med aktier, du kan inte bli rik på ett helt vanligt jobb. Ska du bli rik som vanlig människa så är det arv eller lottovinst som gäller.

BS! Det beror helt på vad man har för utgifter och hur man lever.

PMCs/PSCs kunde dra in en sisådär 250 000 kr i månaden i rätt områden efter skatt runt 01-03. Numera får man vara glad om man får 40% av det men det är ändå helt okej.

Va falls!! ska du förstöra hela den nationalekonomiska teorin genom att jobba mindre när du får betala mindre skatt!

Tanken är ju att när du får mer kvar av lönen så ska du jobba ännu mer får att tjäna ännu mer, inte att nöja dig!

Skämmes ;)

Tänkte inte på det....

Jag och sambon har under kvällen diskuterat olika jobb. Och nu undrar jag om det finns några här som faktiskt tjänar 35 000:- och mer?

Alltså, man blir inte rik på den inkomsten. Jag tjänar mer än så, och jag är inte rik och kommer aldrig att bli det. Om jag inte hade häst, skulle jag leva ett liv som rätt välavlönad, men absolut inte som rik. Med häst återstår ju en rätt ordinär livsstil på en sådan inkomst.

menar du före eller efter skatt?

Jag tjänar olika men grundlönen ligger på 27600kr innan skatt. Ibland kan jag få ut mer beroende på hur jag har jobbat. Och det är stor skillnad att få ut 15000:- som jag fick på förra jobbet, och få ut 30 000:- som jag fick på senaste lönen. Allt beror på vilka kostnader man har och man rättar sina vanor efter hur plånboken ser ut.

Ett ex pappa tjänade över 1,2milj/år innan skatt för ett par år sedan. De sparade en del, reste och bjöd/hälpte sina barn med diverse när det behövdes eller om de bara ville.

Som sagt, man rättar sina vanor efter hur plånboken ser ut.

Ofta är ju de jobben som är spännande och intressanta också hyfsat välbetalda.

Jag tjänar klart över 35 000 men känner mig inte rik alls.

Skriver under på allt ovan :). Både jag och min man tjänar betydligt mer än 35 i månaden men vi känner oss inte rika... Fast vi har det ju bra!
Någon vis person sa att det är inte inkomsterna man blir rik på, det är utgifterna. Vi köper oss en del bekvämligheter, har varsin bil, matkasse som passar oss (och därför är dyrare...), vi har sjukvårdsförsäkringar hela familjen etc.
Borde bli bättre på att spara inset jag nu :o.

Vi är civilingenjörer båda två, fast med helt olika inriktningar. Jag är något högre upp i min organisation, men han är mer senior och expert på sitt område (elektronikkonstruktion).

Det var det nog ! Måste varit nån sorts rea
Jag köpte dem för två kronor styck !

Det är väl vad nötcreme kostar idag.
Jag tror ditt ridläger passade på att ta ett rejält överpris på godis!
De är nog rika nu....

KL

Fascinerande vad många som säger att de känner mer än så men inte alls känner sig rika. Jag tjänar mindre och känner mig jätterik och har alltid jättemycket pengar att röra mig med.

Så olika det kan vara.

Frågan blir lite konstig utifrån vilken tolkning var och en gör. Att ha en inkomst på 50 000 kr/månad gör enligt mig inte någon rik per automatik.

För mig är en rikedom någon som är ekonomiskt oberoende, och det känns inte riktigt som man är det om man drar in 35 000 kr/månad.

Jag känner mig rik, men skulle nog inte klassas som rik per definition. Ett bra sparkaptial och en vettig lön gör att jag känner mig trygg eonomiskt, men rik? Nej, inte i de måtten.

Men å andra sidan är det väl känslan som räknas, då är jag rik. Som ett troll :D

Märkligt? En markägare äger något som kan säljas. Inte lika lätt som aktier, men ändå. Många människor i Sverige äger precis ingenting av värde. Det är väl ändå en viss skillnad i ekonomisk säkerhet...

Skillnaden är att du inte kan "sälja av litegrann". Det funkar inte så.

Skillnaden är att du inte kan "sälja av litegrann". Det funkar inte så.

Man kan ju köpa litegrann så det vore konstigt om man inte kunde sälja? Sedan beror det ju på vad som växer på marken. Om det också går att sälja. Men hur som helst så är mark = pengar. Även om de är tröga sådana.

Köper du litegrann så är de i de allra flesta fall ändå en hel fastighet.

Vad som växer på marken spelar ingen som helst roll, eller pratar du om nåt annat än åkermark?

Man kan ju köpa litegrann så det vore konstigt om man inte kunde sälja? Sedan beror det ju på vad som växer på marken. Om det också går att sälja. Men hur som helst så är mark = pengar. Även om de är tröga sådana.

Enkelt sett innebär en avstyckning att du först måste ha myndigheternas tillstånd, sedan ev kreditgivares tillstånd.
till detta kommer det praktiska, hur ska den nye ägaren få tillgång till marken = servitut o andra problem.

Det finns en gammal sanning, en jordägare lever fattigt men dör rik.

de flesta tillfällen då lite mark köps är det små gårdar som säljs eller efterdyningar efter en större affär. man styckar av bostaden och inkorporerar resten med en befintlig större fastighet.

Senast ändrad:

Jämför med att bo i villa. Ja, då är man rik jämfört med att bo i lägenhet. Men pengarna är inte omsättningsbara förrän du säljer.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 824
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 959
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 613
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka