Bukefalos 28 år!

Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Eh, jag tror nog inte att en nötcreme kostade 50 öre för 20 år sen.
Den kostade nog ett par kronor.

Och 35 tusen är inte så särskilt mycket tycker jag. Nu är jag förmodligen betydligt äldre än vad du är och det är ungefär vad de flesta i min bransch får ut efter skatt minst. Jag är i IT branschen och utbildad systemvetare
 
Sv: Att jobba sig rik.

Den kostade 1 krona för snart 30 år sen. För man kunde köpa "en pop up och fem nötcreme" för en tia *minnen från ridläger*
 
Sv: Att jobba sig rik.

En sak som oftast följer med en högre lön är högre engagemang vilket, ofta, inte alltid, leder till arbetsveckorna blir betydigt mer än 40 timmar. Denna övertid räknas oftast in i lönen och kompenseras med kanske en extra semestervecka. Därför kan timlönen på denna typ av jobba ibland bli ganska modest.

Visst finns det säkert jobb där man tjänar bra och jobbar sina 40 timmar i veckan, men jag skulle inte räkna med det, oftast i alla fall de första åren får man räkna med att jobba hund för att kapa åt sig de välbetalda jobben allt eftersom.

Jag är civilekonom och jobbar som controller, ett riktigt roligt och engagerande jobb men det kräver för min del resor över hela landet vilket gör att jag är i jobb väldigt mycket. Jag skulle exempelvis inte kunna ägna mig åt en krävande hobby eller ha några egna djur. Framför allt inte nu som småbarnsförälder.

Nu menar jag inte att låta pessimistisk men jag vill peka på att det oftast inte bara är att gå in och plocka ut en höglön utan insatsen höjs också och vad i tid är man beredd att offra för det? För att orka med det måste man också välja något som man tycker är kul annars får man aldrig det engagemang som krävs och kommer nog hellre aldrig att bli lycklig.

Fast man kanske skulle kunna sitta i några styrelser för stora företag. Arbetsinsatsen är minimal. Eftersom man förutom att ha den typ av jobb du beskriver också hinner med inte bara ett utan flera styrelseuppdrag.

När nåt skiter sig, vet du inget om det. Skulle du vara med och dela ut bonusar till folk som inte förtjänat det, så var det inget som diskuterades. Skulle du borra olja där det är folkmord, diskuterade ni inte på den detaljnivån.

golit rekomenderar styrelseledamot i Lundin Oil. Minimalt arbete, inget ansvar. Mycket välbetalt.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Kl

Jag tjänar också över det, är outbildad men har jobbat mig upp.
Är idag redovisningsansvarig. Håller med om det flera sagt, det är inget 40 timmars jobb.
Jag har inte haft mer än 3 veckors sammanhängande semester sen jag var 15 och aldrig mer ön 5 veckor per år. Sjukdagar finns inte, de är arbeta hemma dagar.

Jag har visserligen råd med 2 hästar idag men hinner inte lägga så mycket tid på dem.
I framtiden hoppas jag ha tid plus samma lön men för att kunna förverkliga det behöver jag göra
mina hundår helt enkelt.

I sthlm är inte 35000 nån spektakulär lön. Rik blir man på bostäder.
Eller feta bonusar när man får en årslön eller så.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Sambon tjänar strax över 35000. Han har tre års erfarenhet, arbetar som byggnadsingenjör (konstruktör).
 
Sv: Att jobba sig rik.

Kl

Jag tjänar också över det, är outbildad men har jobbat mig upp.
Är idag redovisningsansvarig. Håller med om det flera sagt, det är inget 40 timmars jobb.
Jag har inte haft mer än 3 veckors sammanhängande semester sen jag var 15 och aldrig mer ön 5 veckor per år. Sjukdagar finns inte, de är arbeta hemma dagar.

Jag har visserligen råd med 2 hästar idag men hinner inte lägga så mycket tid på dem.
I framtiden hoppas jag ha tid plus samma lön men för att kunna förverkliga det behöver jag göra
mina hundår helt enkelt.

I sthlm är inte 35000 nån spektakulär lön. Rik blir man på bostäder.
Eller feta bonusar när man får en årslön eller så.

Vänta nu... man blev ju inte rik på bostäder, det var ju argumentet för att avskaffa fastighetsskatten. Så nu när man blir rik, kan vi återinföra den då?

Däremot är föreställningen att man kan bli rik på bostäder, det som kommer att göra oss fattiga. Spanien. Japan. Grekland. Sverige före 90. (och då hade alla bundna lån) Nästa fastighetskris kommer att bli mycket värre.

Kommer snart till ett kvarter nära dig.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Min sambo hade en kortare period för en massa år sedan där han hade över 60 000 i svenska pengar i månaden.

För att göra vad? Testköra tre prototyper till radioteleskop som senare skulle byggas i Chile. Innebar att han i perioder bodde i New Mexico på Very Large Array.

( Lönen skulle täcka även resorna till och från USA etc etc).

Han är astronom och har doktorsexamen i astronomi.

Tyvärr har han mycket mycket mindre i lön nuförtiden, men han jobbar fortfarande med astronomi.

VLA:
looksouth.jpg


Ännu mer tyvärr så tjänar arkeologer och historiker inte så mycket. Till oss finns det nästan inga jobb alls.....
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba sig rik.

kl

Kom på ett yrke där man verkligen kan tjäna mkt pengar snabbt, utan någon lång och avancerad utbildning. Har en kompis som jobbar som aktiemäklare, tog hem ett par miljoner om året när hon jobbade som mest (i regel 12 timmar/dag).
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba sig rik.

Fast man kanske skulle kunna sitta i några styrelser för stora företag. Arbetsinsatsen är minimal. Eftersom man förutom att ha den typ av jobb du beskriver också hinner med inte bara ett utan flera styrelseuppdrag.

När nåt skiter sig, vet du inget om det. Skulle du vara med och dela ut bonusar till folk som inte förtjänat det, så var det inget som diskuterades. Skulle du borra olja där det är folkmord, diskuterade ni inte på den detaljnivån.

golit rekomenderar styrelseledamot i Lundin Oil. Minimalt arbete, inget ansvar. Mycket välbetalt.

Helt sant, tyvärr har jag könet och åldern mot mig, men när jag blir äldre och man kanske denna möjlighet plötsligt öppnar sig?
 
Sv: Att jobba sig rik.

Lönen skiljer sig åt mellan olika bolag, men många lokförare tjänar 35 000 kr/mån plus tillägg.

Det vanligaste är ett års KY-utbildning, men ibland utbildar bolagen själva.
 
Sv: Att jobba sig rik.

För att verkligen bli RIK så handlar det inte om vanliga jobb och vilken utbildning man tar. Starta eget företag som går spikrakt uppåt eller bli chef för ett väldigt stort framgångsrikt företag.

Ett lysande exempel på detta är Salvatore Grimaldi, som började som verkstadsarbetare men småningom startade ett eget företag. Hans föräldrar kom till Sverige som arbetskraftsinvandrare. Nu har Grimaldi 1700 anställda och äger en villa i Diplomatstaden i Stockholm, vilken han köpte för 70 miljoner kr.

Salvatore Grimaldi
 
Sv: Att jobba sig rik.

Okey. För 20-22 år sedan köpte jag 10 stycken nötcremé för 5 kronor i strandkiosken. Det kanske var den billigaste kiosken i Sverige då?
 
Sv: Att jobba sig rik.

Undervattenssvetsare?

Jag har egentligen noll koll, men det jag har hört om yrket är att du tjänar bra utan att ha särskilt lång utbildning men att det också är farligt och skitigt så det är väl till att göra en avvägning där. Sen har jagarn för mig att det inte är ett yrke du jobbar med hela livet direkt, men jag skulle tro att om ens hälften jag har hört är sant så går det att jobba ihop en del pengar under några år och sen satsa på annat.

Jobb på oljeplattform borde väl också ge en del i lön, lite beroende på vilka uppgifter en jobbar med.
 
Sv: Att jobba sig rik.

KL

Helt ärligt så är jag uppvuxen i en miljö där "läkare inte tjänar speciellt bra med pengar", vilket är ganska befängt när man ser på denna lista:

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Lakare-1234

Iaf har jag, som övremedelklassunge i stockholmstrakten, inte känt mig speciellt "rik". Visst, mina föräldrar har haft råd med ett trevligt hus och kostsamma fritidsaktiviteter utan att behöva planera så våldsamt mycket för det, men de "verkligt rika", från mitt barnsliga perspektiv, var typ egna företagare i framgångsrika bolag och folk med familjeförmögenheter (samt någon icaföreståndare).

Sen funkar det ganska bra att knega och spara och vara smart prospektivt i sin ekonomi. Har träffat på många 20-40-talister som lyckats få riktigt rejäla summor på banken.
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba sig rik.

Det var det nog ! Måste varit nån sorts rea
Jag köpte dem för två kronor styck !
 
Sv: Att jobba sig rik.

Det var ett märkligt konstaterande. Ja, att äga mark är bra ekonomiskt - på pappret. Men det är liksom inte bara att sälja av en bit när det tryter i kassan...

Mer är markägande en pensionsförsäkring, om man får för sig att man inte vill bo kvar som pensionär.

Märkligt? En markägare äger något som kan säljas. Inte lika lätt som aktier, men ändå. Många människor i Sverige äger precis ingenting av värde. Det är väl ändå en viss skillnad i ekonomisk säkerhet...
 
Sv: Att jobba sig rik.

Vänta nu... man blev ju inte rik på bostäder, det var ju argumentet för att avskaffa fastighetsskatten. Så nu när man blir rik, kan vi återinföra den då?

Däremot är föreställningen att man kan bli rik på bostäder, det som kommer att göra oss fattiga. Spanien. Japan. Grekland. Sverige före 90. (och då hade alla bundna lån) Nästa fastighetskris kommer att bli mycket värre.

Kommer snart till ett kvarter nära dig.
Ja rik blir du när du säljer och då skattar du för vinsten exakt så som det ska vara.

Att betala en skatt för en fiktiv inkomst är helt uppåt väggarna:sneaky:
 
Sv: Att jobba sig rik.

Det beror förstås på hur man räknar men de flesta av oss här på bukefalos är väldigt rika. Enligt en del beräkningar tillhör vi de 3% rikaste i världen. Vi har rent vatten, tak över huvudet, tillgång till sjukvård, mat på bordet, tillgång till skola och utbildning, lyxprylar som TV och dator.

Frågan är vad vi ska göra av allt överflödigt. De där sista tusenlapparna som de flesta av oss suktar efter oavsett vilken lön vi har.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
619
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: Exile
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 364
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp