Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla jobb där facket är med och bestämmer blir det ju dessutom väldigt svårt att jobba övertid.Städerska? Undersköterska? Kassa på ICA? Det finns många jobb där det nog inte spelar roll hur dedikerad man än är, det finns inte utrymme för så hög lön.
Det tycker jag också. Som vi lever nu kan vi äta den mat vi vill och lever rätt bra, när vi betalt av sista lånen kan vi unna oss lite resor och sånt också.
Hade jag fått ut 35tusen hade jag utan problem kunnat spara undan 20tusen i månaden, det är ganska rikt för migÄven om det såklart inte är i närheten av att vara miljonär.
Städerska? Undersköterska? Kassa på ICA? Det finns många jobb där det nog inte spelar roll hur dedikerad man än är, det finns inte utrymme för så hög lön.
Så är det förstås. Men det finns ju ändå nån sorts relation till ett lands levnadsstandard. Så här tänker jag mig det hela: fattig= har svårt att få det nödvändiga att gå ihop, standard=har en hyfsad bostad och en ett par år gammal bil, rik=kan välja var hen vill bo och ekonomin störs inte av att man skaffar en extra bil, man behöver inte planera ekonomiskt för att åka på längre semesterresor. Detta kan inte definieras i exakta summor eftersom det beror helt på var man bor och vad man kan få för sina pengar.KL
Rik är som sagt ett relativt begrepp. Jämfört med undersköterskan så är jag nog rik. Den thailändske bärplockaren tycker nog undersköterskan är rik. Om jag och undersköterskan går runt på Östermalm så är vi båda fattiga i jämförelse med killen som kommer i sin Porsche. Östermalmsbon är i sin tur att betrakta som en fattiglapp i vissa kvarter i London... o.s.v
...och överalltihopa så lyser Bill Gates...![]()
Fast arbetsgivarnas resonemang måste du ju ändå förstå. De som du tar hand om kostar bara pengar. Hela den verksamheten är ett stort svart hål.
Industrin däremot genererar pengar och eftersom de allra flesta företag genom facket har uppfostrats till att dela med sig av sina vinster så har arbetarna också lite högre löner där än i verksamheter som bara kostar pengar.
Så krasst sett ska man aldrig jobba inom vården ifall man inte är läkare ifall man vill ha bra betalt. Men alla läkare jobbar ju typ dubbelt upp än de flesta andra också, så det är ju klart att de ska ha dubbel "vanlig" lön.
En av de mest eftertraktade utbildningarna i Sverige är polisutbildningen, så det är nog fler än du tror.Vem vill egentligen jobba med folk där man blir hotad, kallad för olika kränkande ord dagligen, bli utsatt för våld och ändå ha en positiv och hjälpande hand till dessa människor i ur och skur.
Jag förstår varför det är som det är, men inte varför vi ska vara så lågavlönade. Om ingen vill göra jobbet som jag gör, ja, då kan jag lova att kriminaliteten skulle öka. Ambulans, polis, brandkår bla skulle gå rätt rejält mycket mer back på dessa personer och utryckningar. Droger ( självmedicinering bla) skulle öka. Vem vill egentligen jobba med folk där man blir hotad, kallad för olika kränkande ord dagligen, bli utsatt för våld och ändå ha en positiv och hjälpande hand till dessa människor i ur och skur. Ja, vi ÄR lågbetalda som sjutton och vill ha lite uppmuntran för vår insatts som INGEN vill ta i annars ( har hur många exempel som helst på det)...
Jag tycker att de flesta som utbildat sig ligger på en inkomst över 35.000:- i månaden.
Jag får ju hålla med dig om att 35 000 kr är jävligt mycket pengar. För mig som har ut runt 12 000 kr/mån är det ett svindlande belopp. Jag är förvisso snart färdigutbildad naturvetare men är nog inte tillräckligt ambitiös för att jobba mig till någon chefsposition. Så jag hoppas att min sambo ska säga ja till mitt frieri innan han får sitt arv
![]()
Det är samma sak i alla yrken nu när kvinnorna börjar få bättre jobb i och med att det är de som går ut med bäst betyg.traditionellt sett har alla kvinnodominerade yrken förlorat vad det gäller löneutveckling.
En av de mest eftertraktade utbildningarna i Sverige är polisutbildningen, så det är nog fler än du tror.
Jag som jobbat på krogen i många år kan säga exakt samma sak som du kan, så det är nog fler jobb än du tror där man utsätts för precis samma saker. Skillnaden på dina patienter är att de är medicinerade och inlåsta. På krogen jobbar du med samma miffon fast omedicinerade och fria att göra vad de vill och med en tillgång på vapen och annat.
Det beror nog lite på vad man utbildat sig till. Lärare eller sjuksköterskor kommer till exempel sällan upp i några 35 000.
Precis sådär ser vardagen ut för vem som helst som jobbar på något utav uteställena på Avenyn i Göteborg. En bra kväll är en kväll där man inte behöver ringa polisen för att komma och hämta någon som vakterna redan har bojat.Fast.. Nja, jag har också jobbat på krogen. Fulla människor som är högljudda och kommer med förslag, går inte jämföra med patienter/boende/klienter som dagligen hallucinerar om att du är djävulen, kallar dig hora, fitta, ber dig dra åt helvete i en hjälpande situation,säger: jag ska döda dig/ slå ihjäl dig mm för att de ser någon annan istället för du som står där. Att dagligen ha larm för att tillkalla polis om du inte reder ut situationen, att dagligen få uppleva värre saker än just psykiska sjukdomar med att dessa personer även tagit droger, blivit psykotiska mm. Nej, det går inte jämföra.
Fascinerande vad många som säger att de känner mer än så men inte alls känner sig rika. Jag tjänar mindre och känner mig jätterik och har alltid jättemycket pengar att röra mig med.
Precis sådär ser vardagen ut för vem som helst som jobbar på något utav uteställena på Avenyn i Göteborg. En bra kväll är en kväll där man inte behöver ringa polisen för att komma och hämta någon som vakterna redan har bojat.
Det handlar ju inte om folk som är fulla och roliga och frågar ifall man vill ligga med dem. Det handlar om snedfyllor, om människor som man säger till eftersom de beter sig illa varpå de flyger i taket och tappat konceptet och blir våldsamma. Det handlar om människor som är för fulla/höga för att komma in på stället och som blir nekade i dörren och istället för att försöka någon annanstans hämnas och knivhugger vakten. Jag känner inte en enda vakt på Avenyn som inte jobbar med skyddsväst.