Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Jag såg det (eller iaf 149 för 80 påsar)- konstigt att jag då på den tiden fick betala 2 kronor. Inte okej. Men det är nog rätt så stor skillnad på att köpa en förpackning på 80 stycken eller att köpa en i taget i en vanlig mataffär.

Städerska? Undersköterska? Kassa på ICA? Det finns många jobb där det nog inte spelar roll hur dedikerad man än är, det finns inte utrymme för så hög lön.
Alla jobb där facket är med och bestämmer blir det ju dessutom väldigt svårt att jobba övertid.

Ta tex jurister. Det är enormt svårt att vara jurist och inte jobba övertid. Det ingår liksom i den något högre lönen att man jobbar mer än 40 timmar i veckan. Sitter man i kassan på ICA eller jobbar man som busschaufför finns det regler från facket som styr hur mycket man får jobba, varpå det inte går att jobba dubbelt och därför då dubbelt så hög lön.

Visst har det med utbildning att göra, men det har också med antalet timmar att göra. De som har högst löner är också de som jobbar mest antal timmar. Sen kanske de inte jobbar hårdast, men det är en helt annan grej. ;)

Jag tjanar ganska mycket mer an sa.
Har gatt 3 ar pa universitet (datorgrafik) och jobbat hart som sjutton sen dess (ar 30 nu).
Jag gor 3D effekter till filmer. Det ar ett konstnarligt yrke, designar drakar och monster och miljoer.
Sa det gar att utbilda sig snabbt, ha ett hyffsat roligt jobb och tjana pengar.
Det hjalper saklart om man tycker det ar roligt det man jobbar med.

Jag har fatt kompromissa med andra saker. Tex ar jag bunden till att jobba i endast ett fa utvalda stora stader runt om i varlden.
Att flytta till landet eller tillbaka till Sverige hade inte inneburigt samma pengar.

Och ja, jag kanner mig rik :) allt beror pa perspektivet

Det tycker jag också. Som vi lever nu kan vi äta den mat vi vill och lever rätt bra, när vi betalt av sista lånen kan vi unna oss lite resor och sånt också.
Hade jag fått ut 35tusen hade jag utan problem kunnat spara undan 20tusen i månaden, det är ganska rikt för mig :p Även om det såklart inte är i närheten av att vara miljonär.

Städerska? Undersköterska? Kassa på ICA? Det finns många jobb där det nog inte spelar roll hur dedikerad man än är, det finns inte utrymme för så hög lön.

Och de där sista jobben du beskrev.. De är väl ändå de vanligaste jobben egentligen? ICA, konsum, Willys, IKEA, klädaffärer, butiker i övrigt. Undersköterska, hemtjänsten, lokalvårdare, äldreomsorgen, funktionshindrade, lärare. Ja jobben är många inom kategorin lågbetalda. Finns inte en chans att komma upp i lön om man nu inte vidareutbildar sig till något annat. Vem ska då ta hand om dessa människor som så väl behöver vår omsorg men personalen inte får betalt för det?

Jag kan känna att jag jobbar med personer som är riktigt sjuka. Jag tar hand om folk som "vanliga" människor vill se inlåsta och inte i samhället. Jag tillbringar julafton, påsk, nyår, midsommar med dem, när anhöriga inte vill/orkar. Jag riskerar våld, jag blir nästan varje arbetspass utsatt för hot och kränkande ord från mina vårdtagare ( som gör det i sjukdom, inte mot mig personligen). Tycker det är helt sjukt att vi ska vara så underbetalda, faktiskt!

Jag jobbade för många år sedan inom industrin ( ca 15 år sedan). DÅ tjänade jag ungefär lika mycket som jag gör IDAG på mitt vårdjobb. Då har jag utbildat mig, tagit mer ansvar, har mer ansvar, ger mer av mig själv, försöker göra en bra grej för samhället och mina klienter. Summa= Sämre lön för mer jobb med ansvar och krav.

Fast arbetsgivarnas resonemang måste du ju ändå förstå. De som du tar hand om kostar bara pengar. Hela den verksamheten är ett stort svart hål.

Industrin däremot genererar pengar och eftersom de allra flesta företag genom facket har uppfostrats till att dela med sig av sina vinster så har arbetarna också lite högre löner där än i verksamheter som bara kostar pengar.

Så krasst sett ska man aldrig jobba inom vården ifall man inte är läkare ifall man vill ha bra betalt. Men alla läkare jobbar ju typ dubbelt upp än de flesta andra också, så det är ju klart att de ska ha dubbel "vanlig" lön.

KL

Rik är som sagt ett relativt begrepp. Jämfört med undersköterskan så är jag nog rik. Den thailändske bärplockaren tycker nog undersköterskan är rik. Om jag och undersköterskan går runt på Östermalm så är vi båda fattiga i jämförelse med killen som kommer i sin Porsche. Östermalmsbon är i sin tur att betrakta som en fattiglapp i vissa kvarter i London... o.s.v

...och överalltihopa så lyser Bill Gates... :D
Så är det förstås. Men det finns ju ändå nån sorts relation till ett lands levnadsstandard. Så här tänker jag mig det hela: fattig= har svårt att få det nödvändiga att gå ihop, standard=har en hyfsad bostad och en ett par år gammal bil, rik=kan välja var hen vill bo och ekonomin störs inte av att man skaffar en extra bil, man behöver inte planera ekonomiskt för att åka på längre semesterresor. Detta kan inte definieras i exakta summor eftersom det beror helt på var man bor och vad man kan få för sina pengar.

Fast arbetsgivarnas resonemang måste du ju ändå förstå. De som du tar hand om kostar bara pengar. Hela den verksamheten är ett stort svart hål.

Industrin däremot genererar pengar och eftersom de allra flesta företag genom facket har uppfostrats till att dela med sig av sina vinster så har arbetarna också lite högre löner där än i verksamheter som bara kostar pengar.

Så krasst sett ska man aldrig jobba inom vården ifall man inte är läkare ifall man vill ha bra betalt. Men alla läkare jobbar ju typ dubbelt upp än de flesta andra också, så det är ju klart att de ska ha dubbel "vanlig" lön.

Jag förstår varför det är som det är, men inte varför vi ska vara så lågavlönade. Om ingen vill göra jobbet som jag gör, ja, då kan jag lova att kriminaliteten skulle öka. Ambulans, polis, brandkår bla skulle gå rätt rejält mycket mer back på dessa personer och utryckningar. Droger ( självmedicinering bla) skulle öka. Vem vill egentligen jobba med folk där man blir hotad, kallad för olika kränkande ord dagligen, bli utsatt för våld och ändå ha en positiv och hjälpande hand till dessa människor i ur och skur. Ja, vi ÄR lågbetalda som sjutton och vill ha lite uppmuntran för vår insatts som INGEN vill ta i annars ( har hur många exempel som helst på det)...

Vem vill egentligen jobba med folk där man blir hotad, kallad för olika kränkande ord dagligen, bli utsatt för våld och ändå ha en positiv och hjälpande hand till dessa människor i ur och skur.
En av de mest eftertraktade utbildningarna i Sverige är polisutbildningen, så det är nog fler än du tror.

Jag som jobbat på krogen i många år kan säga exakt samma sak som du kan, så det är nog fler jobb än du tror där man utsätts för precis samma saker. Skillnaden på dina patienter är att de är medicinerade och inlåsta. På krogen jobbar du med samma miffon fast omedicinerade och fria att göra vad de vill och med en tillgång på vapen och annat.

Jag förstår varför det är som det är, men inte varför vi ska vara så lågavlönade. Om ingen vill göra jobbet som jag gör, ja, då kan jag lova att kriminaliteten skulle öka. Ambulans, polis, brandkår bla skulle gå rätt rejält mycket mer back på dessa personer och utryckningar. Droger ( självmedicinering bla) skulle öka. Vem vill egentligen jobba med folk där man blir hotad, kallad för olika kränkande ord dagligen, bli utsatt för våld och ändå ha en positiv och hjälpande hand till dessa människor i ur och skur. Ja, vi ÄR lågbetalda som sjutton och vill ha lite uppmuntran för vår insatts som INGEN vill ta i annars ( har hur många exempel som helst på det)...

traditionellt sett har alla kvinnodominerade yrken förlorat vad det gäller löneutveckling.

typexemplet är väl läraryrket. det var mansdominerat men efter folkskolereformen kom det in ett stort antal ogifta kvinnor in i yrket och det förlorade i status.

vård är svårt att rationalisera, det tar i stort sett lika lång tid att byta blöjor på en dement person idag som för 50 år sedan.
därför stiger vårdkostnaderna hela tiden reelt sett,
ett vårdbiträde tjänade ungefär samma peng som en lagårskarl 1950.
idag producerar lagårdskarlen 200% mer men det gör inte ett vårdbiträde.

Jag får ju hålla med dig om att 35 000 kr är jävligt mycket pengar ;). För mig som har ut runt 12 000 kr/mån är det ett svindlande belopp. Jag är förvisso snart färdigutbildad naturvetare men är nog inte tillräckligt ambitiös för att jobba mig till någon chefsposition. Så jag hoppas att min sambo ska säga ja till mitt frieri innan han får sitt arv :angel:

Fast min sambo honom samma yrke som jag tror du pluggat till är inte chef men har 35+.

Själv är jag lärare för de yngre barnen och har strax under 30.

Vi bor billigt och har inga lån utöver ett litet bostadslån och mitt studielån. Vi BORDE alltså har pengar ;-) Men vi sparar 10% av inkomsterna + lite extra till pension + 3000 till barnen varje månad och jobbar deltid, så vi får vara lite snåla. Men sen ska vi börja jobba mer. Men då köper vi väl en dyrare bostad skulle jag tro,...

traditionellt sett har alla kvinnodominerade yrken förlorat vad det gäller löneutveckling.
Det är samma sak i alla yrken nu när kvinnorna börjar få bättre jobb i och med att det är de som går ut med bäst betyg.

Tex, löneökningen för jurister inom domstolsväsendet har stagnerat eftersom det är mest kvinnor som söker sig dit numer.

En av de mest eftertraktade utbildningarna i Sverige är polisutbildningen, så det är nog fler än du tror.

Jag som jobbat på krogen i många år kan säga exakt samma sak som du kan, så det är nog fler jobb än du tror där man utsätts för precis samma saker. Skillnaden på dina patienter är att de är medicinerade och inlåsta. På krogen jobbar du med samma miffon fast omedicinerade och fria att göra vad de vill och med en tillgång på vapen och annat.

Fast.. Nja, jag har också jobbat på krogen. Fulla människor som är högljudda och kommer med förslag, går inte jämföra med patienter/boende/klienter som dagligen hallucinerar om att du är djävulen, kallar dig hora, fitta, ber dig dra åt helvete i en hjälpande situation,säger: jag ska döda dig/ slå ihjäl dig mm för att de ser någon annan istället för du som står där. Att dagligen ha larm för att tillkalla polis om du inte reder ut situationen, att dagligen få uppleva värre saker än just psykiska sjukdomar med att dessa personer även tagit droger, blivit psykotiska mm. Nej, det går inte jämföra. Jag jobbar med folk som suttit på rättpsyk ( för er som inte vet = fängelse för psykiskt sjuka som inte kan få fängelse pga av sin sjukdom, men ändå begått grova brott ( mord, våldtäkt, mordbränder, mm)..

Tänk er själva. Vi ska behandla, vara proffesionella och hjälpa personer du aldrig vill möta i din vardag. VI gör det dagligen, avlastar anhöriga, finns där, har en plan, oavsett brott, diagnos eller beteende..

Det beror nog lite på vad man utbildat sig till. Lärare eller sjuksköterskor kommer till exempel sällan upp i några 35 000.

Precis... Jag är lärare, och har pluggat i 5 år... I och för sig "bara" jobbat i två, men har min legitimation. 23' innan skatt... 35 000 skulle vara sjukt mycket pengar för mig.

Fast.. Nja, jag har också jobbat på krogen. Fulla människor som är högljudda och kommer med förslag, går inte jämföra med patienter/boende/klienter som dagligen hallucinerar om att du är djävulen, kallar dig hora, fitta, ber dig dra åt helvete i en hjälpande situation,säger: jag ska döda dig/ slå ihjäl dig mm för att de ser någon annan istället för du som står där. Att dagligen ha larm för att tillkalla polis om du inte reder ut situationen, att dagligen få uppleva värre saker än just psykiska sjukdomar med att dessa personer även tagit droger, blivit psykotiska mm. Nej, det går inte jämföra.
Precis sådär ser vardagen ut för vem som helst som jobbar på något utav uteställena på Avenyn i Göteborg. En bra kväll är en kväll där man inte behöver ringa polisen för att komma och hämta någon som vakterna redan har bojat.

Det handlar ju inte om folk som är fulla och roliga och frågar ifall man vill ligga med dem. Det handlar om snedfyllor, om människor som man säger till eftersom de beter sig illa varpå de flyger i taket och tappat konceptet och blir våldsamma. Det handlar om människor som är för fulla/höga för att komma in på stället och som blir nekade i dörren och istället för att försöka någon annanstans hämnas och knivhugger vakten. Jag känner inte en enda vakt på Avenyn som inte jobbar med skyddsväst.

Fascinerande vad många som säger att de känner mer än så men inte alls känner sig rika. Jag tjänar mindre och känner mig jätterik och har alltid jättemycket pengar att röra mig med.

Jag tänker nog att känna sig rik och att vara (det jag inbillar mig att man i allmänhet menar i ett land som Sverige) rik är två väldigt olika saker.

Jag tycker att jag tjänar alldeles utmärkt, jag lever ett gott liv, och jag blir lite lycklig varje gång jag klarar av att betala hela högen med räkningar. Att jag kan, liksom!

Men i att vara rik tänker jag mig att det ingår att man har någon form av besparingar/investeringar som faktiskt växer (inte bara att man sparar till semestern och planerade lite större inköp), att man sitter säker i stort sett vad som än händer och att även ganska många av de man har omkring sig - inte minst familjen/släkten också har den typen av säkerhet.

Så ser det inte ut för mig. Omkring mig är lärare, bibliotekarie och olika typer av konstnärer vanliga yrken, och de kommer inte upp i några 35 000/månad. Och jag tänker brutto, inte netto.

Jag äger egentligen ingenting (förutom en delvis belånad etta i en förort där sonen bor), jag hyr min bostad, jag har en (liten) bil och en häst, men de sjunker ju snarare än stiger i värde och är dessutom dyra i drift. Jag skulle nog ha svårt att behålla hästen om jag drabbades av tex ett års arbetslöshet eller sjukdom (och det är ju inte helt ovanligt att tex få cancer och vara borta ett år). Jag räknar inte med att ha råd med häst efter min pension (å andra sidan räknar jag med att jobba betydligt längre än till 65).

Jag äger inte "min" sommarbostad och jag har inga särskilt stora arv att vänta då mina föräldrar varit rätt vanliga tjänstemän, om man ser till lönerna, och de har rest upp sina pengar i stort sett (inte mig emot, alltså, men rik blir jag inte den vägen heller).

Sen har jag iofs en mycket lågavlönad man. Många andra kvinnor med mina inkomster har en man som tjänar ännu mer, min man tjänar kanske hälften av vad jag tjänar.

Jag drömmer inte heller om rikedom. Jag drömmer inte om att flyta ovanpå på det viset. Jag vill leva ett vanligt liv bland vanliga människor.

Precis sådär ser vardagen ut för vem som helst som jobbar på något utav uteställena på Avenyn i Göteborg. En bra kväll är en kväll där man inte behöver ringa polisen för att komma och hämta någon som vakterna redan har bojat.

Det handlar ju inte om folk som är fulla och roliga och frågar ifall man vill ligga med dem. Det handlar om snedfyllor, om människor som man säger till eftersom de beter sig illa varpå de flyger i taket och tappat konceptet och blir våldsamma. Det handlar om människor som är för fulla/höga för att komma in på stället och som blir nekade i dörren och istället för att försöka någon annanstans hämnas och knivhugger vakten. Jag känner inte en enda vakt på Avenyn som inte jobbar med skyddsväst.

Fast jag tror inte du förstår skillnaden...

I yrket vakt/krog handlar det precis som du säger om fylla, misshandel, hot och våld. NI ringer vakt/polis som tar hand om det hela...

I mitt jobb har jag samma problem, men möts istället av att : Klienten/ den boende/ patienten är sjuk, bor hos er = ert probblem, ta hand om det.

Som jag skrev. jag har själv jobbat i krogsvängen och det går inte jämföra. En kroggäst som beter sig illa =Väktare, polis, avhysning eller liknande finns tll hjälp, våra klienter/patienter finns kvar och du ska hantera, hitta lösningar, hjälpa vidare, få en rehabiliteringsplan, ändrad medicinering eller vad det nu kan vara för den enskilde för att de ska bli bättre/friskare. Jag lovar, det gör du inte i en handvändning...

Vi har ett par klienter som verkligen inte borde "gå lösa" i samhället. Det gör de, och du vill inte veta vilka det är. Dagligen jobbar jag med dessa, bortser från brott du inte vill veta att de gjort, och försöker ge dem trygghet, en plan att klara vardagen, en vardag där de ska normaliseras, där du får ta emot både det ena och det andra emot grannar de stör, grannar som hatar/har fördomar. Att de kallar dig saker/ hotar dig är vardag. Att de hatar dig ena stunden, älskar dig nästa, det är inget konstigt, så funkar dem...

Mitt jobb är att ge dem mat, ge dem trygghet, ge dem värderingar som håller i samhället, att ge dem tröst, att ge dom verktyg för att klara av vardagen utan att mörda/ våldta/ misshandla som är deras vanliga sätt att hantera vardagen...Ge dem en meningsfull vardag med jobb ( daglig verksamhet), ge dem en chans att klara sig själva. Det går inte jämföra med krogen Ramona...

Det handlar ju också hur man upplever våldet och exakt vad man utsätts för. Jag lovar att du inte har det värst av alla, även om du tycker att du har det. Hos er finns i alla fall larm och medicinering.

Jag vet precis hur de har det på rättspsyk. Jag har varit där flera gånger av olika anledningar och jag har nära som jobbar på slutna avdelningar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 827
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 961
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 622
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31