Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast arbetsgivarnas resonemang måste du ju ändå förstå. De som du tar hand om kostar bara pengar. Hela den verksamheten är ett stort svart hål.
Industrin däremot genererar pengar och eftersom de allra flesta företag genom facket har uppfostrats till att dela med sig av sina vinster så har arbetarna också lite högre löner där än i verksamheter som bara kostar pengar.
*KL*
Mitt ex jobbade ihop till 1 miljon på kontot innan han var 25. Inte ett särskilt flådigt jobb, men han avancerade snabbt. Började att gå på golvet på en av ortens industrier när han hade tagit studenten, började sedan jobba så att han låg ute i veckorna och fick in en del traktamenten + väldigt mycket övertidstimmar. Idag har han utbildat sig och jobbar fortfarande kvar på samma företag, 27 år gammal och försäljningschef sedan ett år tillbaka. Jobbade 100% under tiden han pluggade (läste dessutom in några terminer på kortare tid och pluggade 150%).
Fram tills för ungefär 3 år sedan bodde han dock hemma och betalade knappt ingen hyra, så de enda utgifterna han hade var mat + bil.
Så visst går det, men man får nog räkna med att jobba ganska mycket mer än 40h/vecka.
Men är det verkligen så?
En vän till mig jobbar just med den kategorin patienter du pratar om, narkomaner och alkoholister som är i så dåligt skick att de behöver medicinsk vård. Han har tre års utbildning, förväntas inte ägna jobbet en tanke eller jobba över utöver schemalagd arbetstid, och tjänar 30000 i månaden. Jag vet inte om jag direkt tycker att det är en dålig lön.
Jämför t ex med skådespelare, som har en otroligt osäker arbetsmarknad, hög arbetslöshet (min bekant har aldrig varit arbetslös, alltid lätt att hitta jobb, och behöver heller inte ha världens kontaktnät för att få jobb utan kan söka på annons helt enkelt), fyra års utbildning, och tjänar kanske 20000 i månaden, när de väl har jobb vill säga.
Jag är förundrad över hur under- och sjuksköterskor kan vara så dåligt betalda. Krasst sett så tjänar man mer på att t ex köra omkring öl med en truck på ett lager än att vårda en sjuk människa i livets slutskede, eller på rättspsyk. Samhällsnytta, någon?
Fast är de verkligen så dåligt betalda? Min sambos bror och min svägerska är sjuksköterskor, de får ut mellan 23-25' i månaden. Visst, de har väl låg grundlön, men de har ju en hel del tillägg som gör att de inte får ut småpotatis. Men det är säkert stor skillnad beroende på var man jobbar.
Men så bor jag ju själv och kan vara fullkomligt egoistisk med mina pengar. Inte så mycket som en vandrande pinne har jag att sörja för![]()
Kassa i butik går faktiskt alldeles utmärkt att jobba sig upp ifrån så det tycker jag är ett dåligt exempel.Städerska? Undersköterska? Kassa på ICA? Det finns många jobb där det nog inte spelar roll hur dedikerad man än är, det finns inte utrymme för så hög lön.
Kan ju bara svara för mig som undersköterska ( skötare), anställd inom kommunen. Jag har jobbat inom detta i 9 år ( är alltså inte nyanställd direkt ) och har en grundlön på ca 18 tusen på mina 85 %. Detta INNAN skatt. Visst, jag jobbar natt och får därutöver ob, men det är ju just för mina obekväma tider och har egentligen inget med min grundlön att göra. Hade jag jobbat dagtid inom samma jobb hade jag inte fått något extra utöver mina 18 000. Jag jobbar i Jönköpings län ( kommun) och kan inte heller räkna detta som något undantag med att jag bor/jobbar i någon liten by/ort där det skulle vara billigt att bo och leva.
grattis över 15 000 i månaden nettosparandemen spelade inte aktier en viss roll i spelet?