Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Men 35 000 är väl en hög lön oavsett? Sen är det väl så att den som tjänar 35 000 i Stockholm får mindre över efter räkningar jämfört med den som tjänar lika mycket och bor i Sölvesborg. Men en hög lön är det definitivt.

När jag tog examen (snart fem år sedan) hade de flesta inga problem att få rekommenderad ingångslön. Undantaget var en del av de som sökte sig till de större arbetsgivarna.

Är universitetsutbildad, har 25000 i lön och kan bara drömma om 35000 i månaden. Så jag skulle känna mig rik med 35000 kr/mån.

Fast arbetsgivarnas resonemang måste du ju ändå förstå. De som du tar hand om kostar bara pengar. Hela den verksamheten är ett stort svart hål.

Industrin däremot genererar pengar och eftersom de allra flesta företag genom facket har uppfostrats till att dela med sig av sina vinster så har arbetarna också lite högre löner där än i verksamheter som bara kostar pengar.

Jag tror att det också finns en historisk eftersläpning. Vårdyrken handlar till stor del om att utföra arbetsuppgifter som tidigare utfördes gratis av familj och släktingar. Att vara sjuksköterska var ett kall och länge förväntades de vara ogifta tillhörde något som i viss mån skulle kunna liknas med en ordensgemenskap. Fortfarande när jag var ung kunde man ofta se om det var en Sophiasyster, Röda Kors-syster etc.

Industriarbeten uppstår till stor del genom att arbetsuppgifter, som tidigare hade utförts av egna företagare, proletariseras genom stordrift på fabriker. (Den sociala förändringen behöver man inte vara marxist för att se.)

Dagens arbeten har sina rötter i en annan tid, och fortfarande präglar det hur vi värdesätter dem i ekonomiska termer.

Gubben jobbar som bilmeck. Han kan plocka ut 35 utan problem. Det är ju inget universitetsyrke direkt.
Farsan jobbar inom facket, han plockar ut långt mer. Han gick inte ens ut gymnasiet, men det är många år sedan, och har väl jobbat sig uppåt, samt internutbildats.

Själv har jag mest jobbat med hästar, och det blir man knappast rik på. Mellan 20-25 i månaden, när jag inte slavat för uppehälle o stallplats.

Något som slår mig är att flera här inte ser sig som rika, därför att de har skaffat höga utgifter. "Rik" är visserligen inte den term jag själv använder, men med 35' kr/mån har jag en fullt acceptabel standard. Jag har inte råd med allt jag skulle vilja göra eller köpa, men det handlar inte längre om livets nödtorft.

*KL*

Mitt ex jobbade ihop till 1 miljon på kontot innan han var 25. Inte ett särskilt flådigt jobb, men han avancerade snabbt. Började att gå på golvet på en av ortens industrier när han hade tagit studenten, började sedan jobba så att han låg ute i veckorna och fick in en del traktamenten + väldigt mycket övertidstimmar. Idag har han utbildat sig och jobbar fortfarande kvar på samma företag, 27 år gammal och försäljningschef sedan ett år tillbaka. Jobbade 100% under tiden han pluggade (läste dessutom in några terminer på kortare tid och pluggade 150%).

Fram tills för ungefär 3 år sedan bodde han dock hemma och betalade knappt ingen hyra, så de enda utgifterna han hade var mat + bil.

Så visst går det, men man får nog räkna med att jobba ganska mycket mer än 40h/vecka.

*KL*

Mitt ex jobbade ihop till 1 miljon på kontot innan han var 25. Inte ett särskilt flådigt jobb, men han avancerade snabbt. Började att gå på golvet på en av ortens industrier när han hade tagit studenten, började sedan jobba så att han låg ute i veckorna och fick in en del traktamenten + väldigt mycket övertidstimmar. Idag har han utbildat sig och jobbar fortfarande kvar på samma företag, 27 år gammal och försäljningschef sedan ett år tillbaka. Jobbade 100% under tiden han pluggade (läste dessutom in några terminer på kortare tid och pluggade 150%).

Fram tills för ungefär 3 år sedan bodde han dock hemma och betalade knappt ingen hyra, så de enda utgifterna han hade var mat + bil.

Så visst går det, men man får nog räkna med att jobba ganska mycket mer än 40h/vecka.

grattis över 15 000 i månaden nettosparande:) men spelade inte aktier en viss roll i spelet?

Men är det verkligen så?

En vän till mig jobbar just med den kategorin patienter du pratar om, narkomaner och alkoholister som är i så dåligt skick att de behöver medicinsk vård. Han har tre års utbildning, förväntas inte ägna jobbet en tanke eller jobba över utöver schemalagd arbetstid, och tjänar 30000 i månaden. Jag vet inte om jag direkt tycker att det är en dålig lön.

Jämför t ex med skådespelare, som har en otroligt osäker arbetsmarknad, hög arbetslöshet (min bekant har aldrig varit arbetslös, alltid lätt att hitta jobb, och behöver heller inte ha världens kontaktnät för att få jobb utan kan söka på annons helt enkelt), fyra års utbildning, och tjänar kanske 20000 i månaden, när de väl har jobb vill säga.

Grattis till honom... Vilken utbildning har han, vad jobbar han med? För här ( jag bor ändå i en ganska stor kommun), så ligger inga löner över 30 000 i vården iallafall. Har både socionomer och arbetsterapeuter på jobbet med samma kassa lön som vi andra. De får någon tusenlapp mer i lön pga utbildning, men de jobbar också några timmar mer för att komma upp i heltid, då vården räknar heltid på 27 timmar i vecka, men för högskoleutbildat folk räknas heltid på 40 timmar...

Sjuksköterskeutbildning, jobbar med missbrukare som är inlagda under tiden de nyktrar till/tänder av. Lönen är inte extraordinärt hög, utan lönerna ligger ungefär där om man har lite erfarenhet. Jag tycker inte det är särskilt dåligt.

Visst är jobbet slitsamt, med patienter som såklart mår dåligt och kan bli våldsamma/aggressiva (ganska många som har psykiska problem utöver missbruket, men psyk kan inte ta emot dem förrän de nyktrat till/tänt av), men när man är ledig är man ledig, ingen som kräver att man ska fortsätta jobba när man väl åkt från jobbet, och jobbar man natt så kan man tillbringa förhållandevis få timmar på jobbet och ändå få ut en helt ok lön. Vidare en god arbetsmarknad, ingen osäkerhet huruvida man kommer få behålla jobbet utan en säker inkomst varje månad, tydligt definierade arbetsuppgifter, osv. Han trivs bra och har inga planer på att sluta.

Självklart inte ett jobb för alla, men vilket jobb är väl det? Den ene tycker det är toppen att tillbringa arbetsdagen framför en dator, näste att det vore rena tortyren, osv.

I serien slitiga jobb som har dåligt betalt skulle jag säga att telefonförsäljning är mycket, mycket värre - dåligt betalt, och dagarna i ända ska du försöka få kontakt med och sälja till folk som helst inte vill prata med dig alls.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar! Och jag förstår att jag var otydlig. Till skillnad från TS tycker jag inte att man är rik om man tjänar över 35 000. Inte heller om man tjänar över 50 papp i månaden. Däremot reagerar jag på alla som säger att de inte alls känner sig särskilt rika, trots att de uppenbart tjänar en hel del.

Jag brukar ha 11-12000 kr kvar efter att jag har betalt alla mina fasta kostnader. På det kan jag shoppa, äta, resa, spara om jag känner för det, festa eller vad jag vill med. JAG känner mig därför himla privilegierad som har såna friheter, och detta trots att min lön enligt de allra flesta inte alls är särskilt imponerande. Därför reagerar jag när folk tjänar så mycket mer än jag, men ändå känner att de inte har så mycket.

Men så bor jag ju själv och kan vara fullkomligt egoistisk med mina pengar. Inte så mycket som en vandrande pinne har jag att sörja för :D

Jag är förundrad över hur under- och sjuksköterskor kan vara så dåligt betalda. Krasst sett så tjänar man mer på att t ex köra omkring öl med en truck på ett lager än att vårda en sjuk människa i livets slutskede, eller på rättspsyk. Samhällsnytta, någon?

Fast är de verkligen så dåligt betalda? Min sambos bror och min svägerska är sjuksköterskor, de får ut mellan 23-25' i månaden. Visst, de har väl låg grundlön, men de har ju en hel del tillägg som gör att de inte får ut småpotatis. Men det är säkert stor skillnad beroende på var man jobbar.

Jag tjänar betydligt mer än 35.000 kr per månad i bruttolön.

Jag är civilingenjör i teknisk fysik/elektroteknik, arbetar som chef på ett företag som sysslar med elektronik och mjukvara.

Faktiskt är det så att det är ganska stor brist inom mitt yrke. Det är välbetalt, extremt varierande och utvecklande och jobben finns, både här och utomlands. Så varför finns det arbetslöshet egentligen?

Men jag är inte alls rik. Det blir man inte på att jobba (om man inte vill fortsätta leva med kostnader som en student), eftersom skatteuttaget är väldigt högt när man tjänar mer än 35.000 kr / månad. Plus studiemedelsåterbetalningar på stora tusenlappar varje månad.

Fast är de verkligen så dåligt betalda? Min sambos bror och min svägerska är sjuksköterskor, de får ut mellan 23-25' i månaden. Visst, de har väl låg grundlön, men de har ju en hel del tillägg som gör att de inte får ut småpotatis. Men det är säkert stor skillnad beroende på var man jobbar.

Kan ju bara svara för mig som undersköterska ( skötare), anställd inom kommunen. Jag har jobbat inom detta i 9 år ( är alltså inte nyanställd direkt ) och har en grundlön på ca 18 tusen på mina 85 %. Detta INNAN skatt. Visst, jag jobbar natt och får därutöver ob, men det är ju just för mina obekväma tider och har egentligen inget med min grundlön att göra. Hade jag jobbat dagtid inom samma jobb hade jag inte fått något extra utöver mina 18 000. Jag jobbar i Jönköpings län ( kommun) och kan inte heller räkna detta som något undantag med att jag bor/jobbar i någon liten by/ort där det skulle vara billigt att bo och leva.

Men så bor jag ju själv och kan vara fullkomligt egoistisk med mina pengar. Inte så mycket som en vandrande pinne har jag att sörja för :D

Jag kan bara intyga att det spelar väldigt stor roll om man ska försörja 5 barn eller inte. Fast det är också ett val, så jag är ganska egoistisk med mina pengar när jag satsar dem på mina barns uppväxt...

Givetvis förstår jag att det spelar roll. Det var lite därför jag la till det.

Städerska? Undersköterska? Kassa på ICA? Det finns många jobb där det nog inte spelar roll hur dedikerad man än är, det finns inte utrymme för så hög lön.
Kassa i butik går faktiskt alldeles utmärkt att jobba sig upp ifrån så det tycker jag är ett dåligt exempel.

Kan ju bara svara för mig som undersköterska ( skötare), anställd inom kommunen. Jag har jobbat inom detta i 9 år ( är alltså inte nyanställd direkt ) och har en grundlön på ca 18 tusen på mina 85 %. Detta INNAN skatt. Visst, jag jobbar natt och får därutöver ob, men det är ju just för mina obekväma tider och har egentligen inget med min grundlön att göra. Hade jag jobbat dagtid inom samma jobb hade jag inte fått något extra utöver mina 18 000. Jag jobbar i Jönköpings län ( kommun) och kan inte heller räkna detta som något undantag med att jag bor/jobbar i någon liten by/ort där det skulle vara billigt att bo och leva.

Men då är ju din grundlön 20700, fast du jobbar 80% och tjänar därför mindre.

Jag kan ju säga att som kyrkogårdsarbetare tjänar man inte mycket mer, då finns i stort sett ingen möjlighet till OB eller övertid. Dock finns det ju såklart andra fördelar. Men ingångslönen ligger på 18500, en tusing mer om man har tidigare erfarenhet. Så parkarbetare osv har inte det så fett, dock är det massor av människor som gärna hade jobbat inom branschen.

grattis över 15 000 i månaden nettosparande:) men spelade inte aktier en viss roll i spelet?

Inga aktier alls, men jag tror faktiskt att han sparade ännu mer än så vissa månader. Vissa månader hade han in 35´ efter skatt och lade undan säkert 25 av dom. Under denna tiden köpte han dessutom en ganska ny bil för ca 200´utan att låna något.

Så visst går det att knega ihop till miljonen, men man får nog vara beredd att slita för den, och ha minimala utgifter. Vissa veckor jobbade han 80-90h.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 826
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 959
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 613
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka