Att klippa sig

Jag hatar det också egentligen. Har samma frisör sen många år tillbaka så det är okej numer. Hon vet att jag inte vill ha en modern frisyr som kräver en massa styling. Klipp bara rakt av så lite som möjligt och lite slingor.

Har tidigare gråtit många gånger när jag kommit hem för jag är så missnöjd och känner mig så missförstådd av frisören.
 
Har aldrig klippt mig hos någon annan än min egen mor som råkar vara frisör, och när hon inte orkar klippa mig längre haffar jag hennes gamla lärling/kolega som jag också känner lite. Annars vette tusan om jag kommer klippa mig någonsin igen / hon som ändå bara klipper sig typ en gång per år :angel::crazy:
 
Attackera någon som ser ut som du vill ha det i håret och fråga vart dom klipper sig, sen håller du fast vid den frisören. Frisörer är lite som tandläkare/hovslagare, hittar man en man trivs med hänger man fast vid den.

Jag vill berätta min värsta frisör-historia. Då jag som 20-åring kom hem efter fem månader i Israel var håret uttorkad av sol och havsvatten. Rufset bekymrade inte mig ett dugg men jag insåg att det behövde ansas lite inför syrrans bröllop. Det var sommar och många hade semester så det blev tyvärr hos en ny. Jag sa hur mycket hon fick ta bak och KLIPP så trillade 20 cm i golvet. - men, du tar för mycket sa jag. -håret är förstört så det är inget att spara på, försvarade hon sig. Jag blev jättearg men ändå betalade jag. Sen ångrade jag att jag betalat. Och jag begriper inte att den där respektlösa frissan finns kvar över trettio år senare!

För övrigt, om du ser en bild på någon som har håret så som du vill ha det så ta vara på den. Sen kan du visa den för frissan. Det är ok att säga till frissan att du känner för att vara tyst. Du är inte den enda som inte gillar att småprata med främmande.
 
Jag gillar det inte heller, men jag tror det handlar om att hitta rätt frisör, jag hade en som jag gillade hur hon klippte mig men jag orkade tillslut inte höra mer om familjeproblem och drama mellan vännerna. Så nu är håret skitlång, slitet och tråkigt. Försökte klippa mig hos en frisör, förklarade att jag ville ha det uppklippt och kort, fick en lång page och frisören bara: "Det passar i din ålder" 🤬
Så det där att våga prova en ny, lägga närmare 500 kr och sen ändå inte få det man vill ha... just nu lutar jag åt att snagga hela håret.
 
Är jag den enda som verkligen avskyr att klippa mig? Jag sitter just nu med min vanliga "Efter klippningsågren".
Jag ogillar hela processen, att välja en frisör, att sitta där och försöka undvika småprat, någon okänd som tar på en och dessutom betala för eländet.
Eftersom jag avskyr det så mycket så gör jag det så sällan jag kan komma undan med det ungefär.

Själva frisyren är ju dessutom skit. De flesta frisörer vill ge mig page, vilket är ungefär den sista frisyren jag kan tänka mig.
Jag försöker låta håret växa ut, vilket inte går så bra eftersom jag hamnar i en ond cirkel. Det brukar växa ut till lite längre än axlarna och med en skön attityd men är lite slitet och jag får dåligt samvete eftersom jag inte varit hos någon frisör på 6 mån-1 år och man "ska" ju gå oftare. Jag går dit, förklarar situationen och att jag gillar att ha rufsigt och lite ostyrigt hår. De "toppar" håret och är så nöjda över att det är jämnare, håller ihop bättre, snyggare, välvårdat och allt vad de säger.
Inombords vill jag bara skrika "det ser ju SKITRÅKIGT ut, jag ser ut som en djävla tapetblomma" jag betalar min 360 kronor och har ångest och vill antingen färga det svart eller så går jag nån nånstans och kapar av hela skiten till en dramatisk och betydlig kortare frisyr som jag sedan låter växa ut så att jag ser ovårdad ut... Osv.

Jag älskar att klippa/färga/behandla mig! 😍
Min frisör är helt magiskt och hon vet precis hur jag vill ha det!
Hon gör alltid det lilla extra och de 2-3000kr jag lägger varje gång är värda varenda öre!
Går ca 4 ggr om året, det är allt som behövs eftersom att hon är så jävla duktig och jag är noga med produkter hemma 🙌🏻
 
Precis hemkommen ifrån frisören och tänkte starta en tråd likt det här.
Har inget emot att gå till frisören i sig, är hyffsat okej med att de grejar med håret bara de inte är för "lätta" på handen. Tål inte när det messa runt i håret. Usch!
Däremot avskyr jag småpratandet och hatar att se mig i spegeln. Helst vill jag sitta tyst och bara titta ner men det är väl inte riktigt korrekt och det märks så tydligt på frisören att hon blir obekväm när jag knappt svarar på tilltal och slutar mitt i meningar osv. Jag vet att det är mitt problem och mitt jobb att ändra på men jag vill helst sitta tyst.
 
Jag älskar att klippa/färga/behandla mig! 😍
Min frisör är helt magiskt och hon vet precis hur jag vill ha det!
Hon gör alltid det lilla extra och de 2-3000kr jag lägger varje gång är värda varenda öre!
Går ca 4 ggr om året, det är allt som behövs eftersom att hon är så jävla duktig och jag är noga med produkter hemma 🙌🏻
Jag älskar att klippa/färga/behandla mig! 😍
Min frisör är helt magiskt och hon vet precis hur jag vill ha det!
Hon gör alltid det lilla extra och de 2-3000kr jag lägger varje gång är värda varenda öre!
Går ca 4 ggr om året, det är allt som behövs eftersom att hon är så jävla duktig och jag är noga med produkter hemma 🙌🏻
Jag är hellre ful i håret än lägger 12 papp om året på det.
Jag har precis lagt 5500kr på lyxen att kunna pissa med min dykdräkt på mig, så våra prioriteringar skiljer sig lite åt.
 
Jag hatar att gå till frisören. Det är dyrt och jag blir typ aldrig nöjd. Så jag införskaffade mig en egen sax och klipper mig själv. Blir bättre och betydligt billigare.
 
Jag tycker att det är gräsligt.

De vill alltid - som jag upplever det - feminisera mig i heterofeminin riktning.

Jag har sedan något år hittat en salong som ÄNTLIGEN löser det problemet. Och som förstår vad jag säger när jag pratar om mitt hår. Att jag inte vill ha "mjuka linjer".
När jag var ung och bodde i USA så skulle jag klippa mitt jättekorta superballa hår, frisören nästan vägrade för jag var FÖR korthårig. Herregud.
 
Skrytfaktorn är nog inte lika hög på det ;)
Högre!

För att svara på frågan, jag hatar också att klippa mig och brukade ofta undra vad en utbildning till frisör egentligen gick ut på eftersom de uppenbarligen inte lärt sig hur hår fungerar (att man ibland måste liksom klippa med tanke på hur självfallet ser ut) eller att se vad folk passar i.

Efter många år har jag i alla fall hittat min frisör så nu är det bättre, men jag tycker fortfarande att det är jobbigt och dyrt. Numera är jag åtminstone oftast hyfsat nöjd med resultatet. Jag har uppfostrat frisören i flera år för att hon ska förstå mig.
 
:D Jag tänkte mer på syftet hos dem som noggrant framhåller vad saker och ting kostar (fast bara i de fall saker och ting kan uppfattas som dyra)
Nähä??? 🤣🤣🤣🤣

Jag tror - obs tror - att det existerar snajdigare sätt att beskriva @escodobe s dykdräkt.

Själv lägger jag ca 700 på ca ett frisörbesök om året och jag använder mycket ordinära produkter hemma. Så min frisör är ännu mer magisk än @Vogue s, som kostar många gånger mer plus dyra hemmaprodukter. (Dessutom får jag beröm av folk på stan för håret ibland.)
 
Det är ju bara hår men ändå avskyr jag det. Sist jag klippte mig hos frisör var 2011 och då storböla jag och mådde dåligt flera dagar efteråt. Blir mycket bättre om jag klipper det själv. Klipper även en del andras hår och alla har hittills varit nöjda men jag lyssnar på hur personen vill ha sitt hår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
42 807
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte riktigt lyckats hålla goda rutiner. Idag var det tredje dagen på rad som jag inte lyckats göra en promenad. Jag har inte...
Svar
17
· Visningar
1 258
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Ja, som trådrubriken säger, behöver jag lite inspiration. Har kort hår, men inte klippt det på ett tag så det är dags att klippa det...
Svar
19
· Visningar
12 418
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 305
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp