Jag menar inte att jag tror att du har en uppvisningsträdgård. Utan jag menar att det skulle vara en mardröm att ha en sådan själv och stå för allt jobb. Har väldigt stor trädgård. Mycket perenner och de är väldigt lättskötta. Jag tycker väldigt mycket om den som den är nu men skulle inte klara av att hålla en strikt standard utan ibland blir det att naturen tar över.
 
Jag vet att du inte kommer att gilla att jag skriver det, men om du behöver möbler (för t.ex förvaring) får du nog försöka nöja dig med att "det duger" även här. Du kan inte vänta på att hitta den perfekta möbeln till det perfekta priset, eller tills du har byggt den perfekta möbeln. Då kommer du ALDRIG att få ordning på de saker som du upplever inte har en plats och som orsakar kaos för dig.
Problemet är ofta måtten i det här huset. Och en köksö som inte har den funktion jag vill ha, behöver jag inte alls. Jag tänkte mest ha den som något som sväljer det som ska till återvinningen och jag har mycket ledig golvyta i köket. Egentligen borde matbordet stå i mitten av köket men jag tycker inte om mitt kök så jag har bordet i rummet bredvid. Så i stället för vardagsrum har jag matsal där.

Och sen vill jag inte ha problemet att behöva göra mig av med möbler som inte passar tills jag hittat något bättre. Sådant tar också tid och energi.
 
Samma här, jag är skitdålig på att laga mat, jag behöver också recept.

Men poängen var att det finns alternativ MELLAN frysta färdigrätter och laga allt från grunden. Som att laga något enkelt. @MiaMia s tips låter jättebra.

Med det sagt: färdigrätter är helt okej, ibland, när man av olika skäl inte klarar att laga mat. Jag skulle kunna något så jätteenkelt som lax och spenat idag, men jag har migrän och orkar inte. Så det blir antingen djupfryst pizza eller krögarpytt.
Jag gör ofta couscous och så steker jag något färdigt till det.
 
När jag läser tråden upplever jag det som att du ser många måsten i livet, stämmer det?
Måste fixa trädgården, måste laga ordentlig mat o.s.v., vilket sedan faller ihop och så blir det färdigrätter som lösning trots att du vill undvika dom?
Skulle det kunna funka att göra några listor? Jag tänker då en över det du upplever måste göras, och sedan en där du prioriterar de punkterna i t.ex. tre steg där prio 1 är basala grejer som att äta mat och sova, och sedan prio 2 och 3 med sådant som kommer därefter, och även sätta en gräns för hur stor andel som får vara inom varje grupp så inte allt hamnar i 1 eller 2. Det kan vara ett sätt att få en översikt och struktur, och att lägga energin på rätt grejer (dvs att prio 1 alltid får gå först och att det är okej att 2 och 3 halkar efter).

Finns det någon skillnad mellan vill och måste? Även där kan trädgården vara ett exempel, vad vill du göra i den och vad måste du göra i den? Det kan också lätta bördan en aning, för det finns sällan så många saker i en hobby som faktiskt är ett måste. Listan ovan kan användas för att reflektera kring det, är varje punkt ett riktigt måste eller kan det bytas till ett "vill"? Kanske går det att kapa en fjärdedel av ovanstående lista på så sätt, och då även kunna släppa lite på det psykiska taget den uppgiften har?
Och ta för allt i världen inte bort alla "vill" ur livet för att göra det enklare, det är tack vare sånna stunder man kan hålla lågan brinnande. Att hela livet inte består av betungande moment, utan att man faktiskt ger sig tid att göra något bara för ens eget nöjes skull.

Har lite till jag vill komma med på samma spår, men tar det i ett annat inlägg så det inte blir en ännu längre text som blir svår att fokusera på.

Egentligen finns det bara några måsten om vi ska överleva. Äta, sova och gå på toa.
 
Eh... Det är inte jag som anlagt och misskött de vanvårdade rabatterna. De var så när jag köpte det här stället förra året.
Jooo, nej jag trodde inte att du hade anlagt vanskötta rabatter? Och jag har jättedålig koll på när olika personer på buke köpte sina hus och så. Det är ju inte ovanligt att det kan bli ogräs i rabatter även om man ägt huset ett tag och inte menar att det ska växa ogräs i dem.

Då kan jag nog inte ge några råd riktigt för jag skulle nog kanske tänkt att det inte var så stress med dem eftersom det ändå inte var jag som ställt till dem. Utan kanske mest grävt ned någon perenn som jag tyckte om om jag ville.
 
Fortsättning på mitt föregående inlägg...

När jag själv var sjukskriven pga stress och dåligt psykiskt mående frågade en vårdpersonal "vad tycker DU är roligt att göra?". Hon hade snappat upp att hela min existens gick ut på att göra andra nöjda, genom att antingen göra det dom ville eller att prestera högt för att på så vis försöka få bekräftelse. Det var inte jättelätt att besvara frågan där och då, men hon la till "ägna dig åt det, gör det hur mycket du vill, hela dagarna om det så behövs" (jag var sjukskriven då). Syftet var att hitta tillbaka till vem jag var, vad jag uppskattade och vad jag mådde bra av innerst inne, istället för allt jag gjorde för att vara till lags och imponera. För mig var det att spendera tid i stallet med min häst, rida kravlösa uteritter och att bara sitta i hagen och njuta av omgivningen långt ifrån skärmar, trafik och andra människor. Vad är det för dig? (du behöver givetvis inte svara här i tråden, det går precis lika bra att hålla för dig själv)

Men det allra bästa verktyget jag fick var order från dåvarande läkare om att göra en sak i taget. Jag hade då under lång tid försökt att effektivisera hela mitt liv genom att t.ex. laga mat och se på film, köra bil och prata i telefon, sitta vid datorn och kolla på TV. Hjärnan fick aldrig fokusera på en enda grej. Det var fruktansvärt svårt och jobbigt i början, att acceptera att om jag skulle besvara ett telefonsamtal så skulle TVn stängas av under tiden eller att bara fokusera på matlagningen. Men det gav ett väldigt bra resultat i slutändan, eftersom hjärnan fick mer lagom doser av aktivitet istället för mängder av input från olika håll.
 
Jag gör ofta couscous och så steker jag något färdigt till det.
Ja, det är ju jättegott. Och bulgur.

Jag var inte superförtjust i quinoa men kokar man det i grönsaksbuljong med färsk spenat i kastrullen blir det jättegott, särskilt om man strimlar i ett par soltorkade tomater i olja eftetåt. Jag äter det kallt till rökt lax men det funkar säkert varmt till något stekt också.
 
Egentligen finns det bara några måsten om vi ska överleva. Äta, sova och gå på toa.
Det är det jag menar med prioritering. Dina tre exempel är typiska prio 1, det man behöver för att överleva. Prio 2 är sånt man rent teoretiskt klarar sig utan, men som man inte mår bra om det försvinner, exempelvis social kontakt med människor/djur eller fixa husets avlopp. Prio 3 är resten, sånt som är måsten i mitt liv men kanske inte i ditt. Lite grovt förenklat, och självklart får man sätta sina egna ramar för vad som ingår i de olika graderna.
 
När jag läser tråden upplever jag det som att du ser många måsten i livet, stämmer det?
Måste fixa trädgården, måste laga ordentlig mat o.s.v., vilket sedan faller ihop och så blir det färdigrätter som lösning trots att du vill undvika dom?
Skulle det kunna funka att göra några listor? Jag tänker då en över det du upplever måste göras, och sedan en där du prioriterar de punkterna i t.ex. tre steg där prio 1 är basala grejer som att äta mat och sova, och sedan prio 2 och 3 med sådant som kommer därefter, och även sätta en gräns för hur stor andel som får vara inom varje grupp så inte allt hamnar i 1 eller 2. Det kan vara ett sätt att få en översikt och struktur, och att lägga energin på rätt grejer (dvs att prio 1 alltid får gå först och att det är okej att 2 och 3 halkar efter).

Finns det någon skillnad mellan vill och måste? Även där kan trädgården vara ett exempel, vad vill du göra i den och vad måste du göra i den? Det kan också lätta bördan en aning, för det finns sällan så många saker i en hobby som faktiskt är ett måste. Listan ovan kan användas för att reflektera kring det, är varje punkt ett riktigt måste eller kan det bytas till ett "vill"? Kanske går det att kapa en fjärdedel av ovanstående lista på så sätt, och då även kunna släppa lite på det psykiska taget den uppgiften har?
Och ta för allt i världen inte bort alla "vill" ur livet för att göra det enklare, det är tack vare sånna stunder man kan hålla lågan brinnande. Att hela livet inte består av betungande moment, utan att man faktiskt ger sig tid att göra något bara för ens eget nöjes skull.

Har lite till jag vill komma med på samma spår, men tar det i ett annat inlägg så det inte blir en ännu längre text som blir svår att fokusera på.
Det absolut mesta är ett rungande Vill, Vill, Vill. Jag vill så jäkla mycket hela tiden. Jag har väldigt få måsten.

Listor har jag provat och så har jag plockat det viktigaste på listan och utfört. Ibland är det svårt att prioritera. Ibland dyker saker upp som gör att andra saker prioriteras ner. Det sistnämnda gör att listor är knepiga. Vädret och dagsformen har också betydelse för vad jag gör.
 
Det absolut mesta är ett rungande Vill, Vill, Vill. Jag vill så jäkla mycket hela tiden. Jag har väldigt få måsten.

Listor har jag provat och så har jag plockat det viktigaste på listan och utfört. Ibland är det svårt att prioritera. Ibland dyker saker upp som gör att andra saker prioriteras ner. Det sistnämnda gör att listor är knepiga. Vädret och dagsformen har också betydelse för vad jag gör.
Bra! Jättebra! Det hade varit betydligt svårare om du känt allt som betungande måsten.

Och att listan är dynamisk är även det bra. Istället för att känna att den ska betas av från första punkten och nedåt, så kan man plocka där motivationen finns för stunden. Jag håller med om att prioriteringen är svår, men den utgör ett verktyg för att se vilka kanske fem saker som är viktigast den här veckan, och så kan man lägga de andra kanske tio sakerna åt sidan så länge istället för att även dom skaver i bakhuvudet.
 
Det absolut mesta är ett rungande Vill, Vill, Vill. Jag vill så jäkla mycket hela tiden. Jag har väldigt få måsten.

Listor har jag provat och så har jag plockat det viktigaste på listan och utfört. Ibland är det svårt att prioritera. Ibland dyker saker upp som gör att andra saker prioriteras ner. Det sistnämnda gör att listor är knepiga. Vädret och dagsformen har också betydelse för vad jag gör.

Du vill så mycket men har inte tiden, orken och koncentrationen att utföra allt du vill och då blir du ledsen och frustrerad. Har jag uppfattat dig rätt?
 
Jo. Det stämmer att jag varit långtidssjukskriven. Mer än 10 år. Jag kommer inte ihåg exakt. Anledningen var panikångest. Min komfortzon var mycket snäv.

Panikångest är inte en del av mitt liv längre. Jag är helt botad numera och har hunnit jobba heltid i några år nu.

Så det finns inget i min historik som påverkar de beslut som tas om eventuell sjukskrivning i dagsläget. De beslut som tas kan bara baseras på nuvarande situation.
Formulerade mig lite otydligt där. Jag tänker mer att du är extra stresskänslig (vad det verkar som) och därför inte riktigt orkar med 100%. Det oavsett om du nu är botad från din panikångest som orsakade din förra sjukskrivning.
Just nu verkar du må dåligt, det skriver du ju själv också. Du kanske har ångest också även om det inte är panikångest?
Oavsett vad så tycker jag att det inte vore orimligt att du skulle kunna bli deltidssjukskriven om du går till en läkare och berättar hur du mår. :heart Du verkar ju ha det lite tufft nu utifrån vad du skriver här och riktigt så jobbigt ska man ju inte behöva ha det. Du är värd att må bättre. :heart
 
Fortsättning på mitt föregående inlägg...

När jag själv var sjukskriven pga stress och dåligt psykiskt mående frågade en vårdpersonal "vad tycker DU är roligt att göra?". Hon hade snappat upp att hela min existens gick ut på att göra andra nöjda, genom att antingen göra det dom ville eller att prestera högt för att på så vis försöka få bekräftelse. Det var inte jättelätt att besvara frågan där och då, men hon la till "ägna dig åt det, gör det hur mycket du vill, hela dagarna om det så behövs" (jag var sjukskriven då). Syftet var att hitta tillbaka till vem jag var, vad jag uppskattade och vad jag mådde bra av innerst inne, istället för allt jag gjorde för att vara till lags och imponera. För mig var det att spendera tid i stallet med min häst, rida kravlösa uteritter och att bara sitta i hagen och njuta av omgivningen långt ifrån skärmar, trafik och andra människor. Vad är det för dig? (du behöver givetvis inte svara här i tråden, det går precis lika bra att hålla för dig själv)

Men det allra bästa verktyget jag fick var order från dåvarande läkare om att göra en sak i taget. Jag hade då under lång tid försökt att effektivisera hela mitt liv genom att t.ex. laga mat och se på film, köra bil och prata i telefon, sitta vid datorn och kolla på TV. Hjärnan fick aldrig fokusera på en enda grej. Det var fruktansvärt svårt och jobbigt i början, att acceptera att om jag skulle besvara ett telefonsamtal så skulle TVn stängas av under tiden eller att bara fokusera på matlagningen. Men det gav ett väldigt bra resultat i slutändan, eftersom hjärnan fick mer lagom doser av aktivitet istället för mängder av input från olika håll.
Jag gör oftast bara en sak i taget. I jobbet är det tyvärr svårt då jag behöver jonglera en massa olika information och uppgifter hela tiden.

Jag vet vad jag gillar att göra men har sällan tid. Jag tänker att jag t.ex borde sluta rida för att frigöra tid men sannolikt kommer jag då få hästabstinens om ett tag.
 
Du vill så mycket men har inte tiden, orken och koncentrationen att utföra allt du vill och då blir du ledsen och frustrerad. Har jag uppfattat dig rätt?
Jo, så är det. Det känns så sunkigt att saker är på sätt som jag inte gillar. Och det är oftast bara jag som ser det där sakerna så det är ju inte för min omgivnings skull jag vill ändra på dem.
 
Formulerade mig lite otydligt där. Jag tänker mer att du är extra stresskänslig (vad det verkar som) och därför inte riktigt orkar med 100%. Det oavsett om du nu är botad från din panikångest som orsakade din förra sjukskrivning.
Just nu verkar du må dåligt, det skriver du ju själv också. Du kanske har ångest också även om det inte är panikångest?
Oavsett vad så tycker jag att det inte vore orimligt att du skulle kunna bli deltidssjukskriven om du går till en läkare och berättar hur du mår. :heart Du verkar ju ha det lite tufft nu utifrån vad du skriver här och riktigt så jobbigt ska man ju inte behöva ha det. Du är värd att må bättre. :heart
Det är möjligt att jag är mer stresskänslig men det är ju som det är. Just sådant blir man ju inte sjukskriven för. Möjligen konsekvenserna av att vara det.

Jag upplever inte att jag har ångest. Däremot en massa oro, vilket jag inte anser är samma sak.
 
Det är möjligt att jag är mer stresskänslig men det är ju som det är. Just sådant blir man ju inte sjukskriven för. Möjligen konsekvenserna av att vara det.

Jag upplever inte att jag har ångest. Däremot en massa oro, vilket jag inte anser är samma sak.
När man känner sig helt förlamad av allt som måste göras, undrar om inte det är slags ångest. Och jag tycker att du beskriver sådan förlamning ibland, typ "nu sitter jag här och tiden bara går" eller "jag har varit ledig en halv dag men inget har blivit gjort".
 
När man känner sig helt förlamad av allt som måste göras, undrar om inte det är slags ångest. Och jag tycker att du beskriver sådan förlamning ibland, typ "nu sitter jag här och tiden bara går" eller "jag har varit ledig en halv dag men inget har blivit gjort".
Ja, det var så jag tänkte också.
Ångest kan ju vara på många olika sätt.
En del prestationsångest kan jag i alla fall läsa in i det @Magiana skriver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 413
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 495
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 304
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp