Att köpa fritidshus och ekonomi

Singoalla

Trådstartare
Jag är sugen på att köpa fritidshus :) Jag tänker mig antingen inom en radie på ungefär 10-15 mil utanför Stockholm, eller på Gotland. Kring 70-90 kvm-ish och det får gärna vara en del jobb att göra på huset, men inget ruckel. Jag renoverar gärna men har ingen lust att blåsa ut alltihop. Det ska liksom vara beboeligt från start, och man kan renovera och putsa lite efter hand när det känns roligt och lustfyllt. Jag gillar att ha projekt igång, det är lite tanken med att ha fritidshus, så jag gissar att den lusten kommer att falla sig på ganska regelbundet. Tanken är att det närmsta åren efter köp ska finnas både tid och energi att jobba på det själv, men även pengar att ta in hantverkare om/när det behövs.

Jag tänker mig att ett fritidshus ska få ersätta mitt intresse för att resa lite, då jag tänkte bli mer restriktiv med flygresor. Jag skulle också tycka att det skulle vara fantastiskt att ha ett ställe där man kan hänga lite mer med familj och vänner. Allas lägenheter här i stan är ganska små och det skulle vara trevligt att kunna åka iväg över en helg ihop, eller ha ett ställe där kompisars barn (och i förlängningen även mina) kan få leka på tomten. Vi har som ni säkert vet ett ställe i Roslagen, men det är min fars och vi är fem syskon som spenderar tid där. Jag skulle även vilja ha nåt att göra "mitt eget" av.

Vad tror ni om fritidshusmarknaden i dessa områden, är det en bra eller dålig affär? Hur har det sett ut historiskt? Huvudsyftet är såklart att få möjligheten att ha ett fritidshus, men jag vill inte heller riskera att göra en dålig affär. Jag har inga planer på att köpa och sedan sälja bara några år senare, men skulle jag vilja sälja om 15 år så vill jag inte riskera att gå back. Särskilt inte om jag lagt pengar på att göra det fint. Nu finns det ju ingen spåkula och inga garantier såklart, men eftersom jag själv är helt newbie på området så skulle det vara trevligt att bolla lite! :)

Några råd på vägen, ekonomiskt eller annat?
 
Spontat tänker jag att om du siktar på något i närheten av din familj i Roslagen så har du två bra saker direkt, dels närheten till övrig familj och i Roslagen borde det aldrig vara en dålig affär :)
Men det beror ju lite på var i Roslagen, för om man tänker norra delen och lite inland så är det inte lika bra som södra delen nära havet, om du förstår hur jag menar... ;) Men prisbilderna är ju oändligt olika.
 
Spontat tänker jag att om du siktar på något i närheten av din familj i Roslagen så har du två bra saker direkt, dels närheten till övrig familj och i Roslagen borde det aldrig vara en dålig affär :)
Men det beror ju lite på var i Roslagen, för om man tänker norra delen och lite inland så är det inte lika bra som södra delen nära havet, om du förstår hur jag menar... ;) Men prisbilderna är ju oändligt olika.

Ja, fördelen med bilavstånd från Stockholm är verkligen just bilavstånd från Stockholm. Man kan vara mer spontan. En annan stor nackdel med Gotland är kostnaden för färja, att man får lägga till 600 kr per besök till stugan. Ännu mer om man tar med sig bil.

Dock är jag hemskt förtjust i Gotland. Jag har även många vänner som spenderar tid på Gotland på somrarna så då kanske det faller sig mer naturligt att umgås. Nu har jag inte tittat så mycket men det lilla jag sett så verkar de vara ganska lika i pris, 1-1,5 h utanför Stockholm och Gotland.

Sen kan man ju komma betydligt billigare undan om man drar sig 3-4 h bil från Stockholm och djupt in i skogarna. Men jag skulle vilja hitta något ställe som inte bara är ett hus och en tomt, utan att man även fastnar för närmsta samhället/staden. Så att det kan bli lite av ett andra hem. Hmm.. tåls att klura på!
 
Min spontana tanke är att runt Stockholm är att föredra för det är lättare att bara dra iväg en helg än typ Gotland.. vi har ett släktställe på Gotland och visste är det hur fint som helst, men mer än 1 max 2 gånger per säsong orkar i alla fall inte jag med resan dit och då vill jag helst vara där ett par dagar också. Däremot 1-2 timmar i bil känns mer rimligt att göra då och då över bara en helg. Dock är ju det en saftig prislapp på många fritidshus häromkring..
 
Min spontana tanke är att runt Stockholm är att föredra för det är lättare att bara dra iväg en helg än typ Gotland.. vi har ett släktställe på Gotland och visste är det hur fint som helst, men mer än 1 max 2 gånger per säsong orkar i alla fall inte jag med resan dit och då vill jag helst vara där ett par dagar också. Däremot 1-2 timmar i bil känns mer rimligt att göra då och då över bara en helg. Dock är ju det en saftig prislapp på många fritidshus häromkring..

Det verkar vara en saftig prislapp på Gotland också har jag märkt. Jag tror jag får fundera lite på hur det är tänkt att huset ska användas. Ser jag framför mig att jag ska vara där 5 veckor i sträck på sommaren och 2 veckor över jul och nyår så känns ju Gotland att föredra, eftersom det känns trevligast och har stort utbud av sevärdheter och aktiviteter. Då kan jag stå ut med resan, och slänga in några långhelger per termin. Jag är flexibel med jobb på distans så kan enkelt jobba där ifrån några fredagar då och då.

Vill man däremot ha ett ställe som man kan spontana till efter jobbet på fredagarna, eller kanske till och med när man vaknar på lördag morgon och känner för lite skog.. ja då är ju Roslagen, Mariefred, Trosa osv. betydligt smidigare. Dock vill jag gärna hitta just ett ställe som man vill spendera lång tid på, så man inte köper någonstans och känner att det enda roliga är huset och utöver det är man rätt isolerad.
 
Vi har sommarstuga i Skåne, nära österlen. Där finns mycket att göra, vilket för mig är avgörande om jag ska spendera 2v där. Det är också ett ställe folk gärna besöker. Avståndet till sthlm är det negativa men ändå görbart tors-söndag. Sen har vi via föräldrar även närmre Sthlm men det är mer över helgen pga när man läst sin bok och kollat på naturen så finns det inget. Inga roliga samhällen, restauranger osv. Det är inga sommarstäder som lever upp. Så jag hade valt Gotland.
 
Vi har sommarstuga i Skåne, nära österlen. Där finns mycket att göra, vilket för mig är avgörande om jag ska spendera 2v där. Det är också ett ställe folk gärna besöker. Avståndet till sthlm är det negativa men ändå görbart tors-söndag. Sen har vi via föräldrar även närmre Sthlm men det är mer över helgen pga när man läst sin bok och kollat på naturen så finns det inget. Inga roliga samhällen, restauranger osv. Det är inga sommarstäder som lever upp. Så jag hade valt Gotland.

Jag tänker lite som du. Jag älskar vårt ställe i Roslagen, men jag upplever inte att det finns så värst mycket att göra. Enligt mig då. Jag vill gärna ha bra restauranger och ett större utbud av utflykter och aktiviteter. Jag älskar att pyssla med huset men jag ser framför mig ett ställe där jag kan spendera somrarna, och då räcker ju inte det. Gotland är ju fantastiskt med allt som händer bara i Visby. Men, det är ju den där båten då..

Jag har faktiskt aldrig varit i österlen men är oerhört förtjust i det jag sett på bild. Dock är det ju en jäkla bilresa. Ska man till Visby kan man iaf slappa på båten största delen av restiden :D Halmstad är också nice, men också långt.
 
Jag tänker lite som du. Jag älskar vårt ställe i Roslagen, men jag upplever inte att det finns så värst mycket att göra. Enligt mig då. Jag vill gärna ha bra restauranger och ett större utbud av utflykter och aktiviteter. Jag älskar att pyssla med huset men jag ser framför mig ett ställe där jag kan spendera somrarna, och då räcker ju inte det. Gotland är ju fantastiskt med allt som händer bara i Visby. Men, det är ju den där båten då..

Jag har faktiskt aldrig varit i österlen men är oerhört förtjust i det jag sett på bild. Dock är det ju en jäkla bilresa. Ska man till Visby kan man iaf slappa på båten största delen av restiden :D Halmstad är också nice, men också långt.
That's why nollåttor älskar Bjärehalvön ;) Flyg från Bromma, en timme.
 
Om du tar en passare och ritar en cirkel om 15 mil från Stockhom så täcker du väldigt mycket.
Mycket Uppland, Västmanland, Gävleborg, Sörmland och lite av Dalarna.

Det finns sannolikt en hel del gamla torp, jag ser en del ute till salu emellanåt.
Fastighetsmarknaden har inte sjunkit på lång sikt. Kortsiktigt går det upp och ner men har du tänkt behålla i några år så är det i stort sett riskfritt.

(jag köpte min gamla men rustade stuga 2012 för 660'. Skulle kunna sälja för långt över miljonen idag. Lägenheten i Uppsala köpte 1982 för 60 - sålde -90 för 320').
 
Jag antar att du behöver ha bil med dig på färjan när du ska till Gotland. Blir ju svårt att ta sig till stugan annars. För jag antar att man inte köper ett fritidshus i Visby.
Det kostar ju som sagt en del att åka. I övrigt är ju Gotland fantastiskt.
 
Sen har vi via föräldrar även närmre Sthlm men det är mer över helgen pga när man läst sin bok och kollat på naturen så finns det inget. Inga roliga samhällen, restauranger osv. Det är inga sommarstäder som lever upp. Så jag hade valt Gotland.
Fast det finns ju sommarorter som lever upp. Typ Öregrund. Man kanske tröttnar snabbt dock? Även söder om Sthlm finns ju en hel del såna orter.
 
Fast det finns ju sommarorter som lever upp. Typ Öregrund. Man kanske tröttnar snabbt dock? Även söder om Sthlm finns ju en hel del såna orter.
Vilka såna orter finns söder om Stockholm? Jag har lite dålig koll, men också börjat fundera på fritidshus.
 
Jag tänker mig att ett fritidshus ska få ersätta mitt intresse för att resa lite, då jag tänkte bli mer restriktiv med flygresor.
Kan bara göra ett begränsat bidrag vad gäller tips men vill ändå kommentera det här: Fy fan vad bra tänkt och planerat! Jag har själv låtit bli att flyga senaste året och förutom att det ju finns tåg och buss så blir det klart lättare av att skapa sig vardagsomgivningar som man verkligen trivs i. Ekonomen i mig förutspår att fler kommer att börja tänka så under de kommande åren så det bör öka efterfrågan på fritidshus nära Stockholm och andra storstäder. Om jag hade vänner med samma preferenser som dina så hade jag undvikit Gotland för att inte råka öka antalet flygresor totalt sett när de ska hälsa på.

Min mamma har fritidshus nära Nynäshamn och det är ju en ort som kanske ligger väl nära Stockholm men jag nämner den ändå som ett ställe som lever upp på sommaren, särskilt hamnområdet.
 
Jag bor i Södermanland och här runt mitt samhälle går torp/stugor som smör, mest stockholmare. Häromkring är det inga svårigheter att sälja men vill man köpa får man vara snabb. :D
Vi köpte ett torp på 66 kvm för 820 000kr, sålde två år senare för 1 150 000kr och inga större renovering hade gjorts. De stockholmare som köpte renoverade ytskickten och såld efter tre år för 1 500 000kr!!
Häromkring ligger torp/stugorna mellan 300 000 - 1 500 000, helt beroende på läge och skick. :)
 
Gotland är underbart och där finns det hur mycket som helst att göra, uppleva och se.
Där kan du även enkelt hyra ut stugan om du skulle känna för det :)
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 486
Senast: verser
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp