Att köpa fritidshus och ekonomi

Södra Dalarna?
Tar cirka två timmar till Stockholm.
Mysigt på sommaren och på vintern finns det flera slalombackar inom en timme.

Har man lite flyt så går det fortfarande att hitta stugor ute i byarna för några hundra tusen.
 
Hade inte valt Gotland om syftet är att minska reserelarerade utsläpp :)

Slår ett slag för Sörmland, är helt fantastiskt fint ju!

Ja alltså, syftet är ju inte att minska reserelaterade utsläpp, utan att ha en stuga som jag trivs i :) Men tanken är att jag utöver det också minskar min belastning på miljön genom färre flygresor.

Vad tror ni, är Gotlandsbåten verkligen så miljöfarlig? Jag tänker utslaget på antalet personer den fraktar varje resa. Likväl som en buss, mer utsläpp än en bil men betydligt bättre än om alla tagit bilen? Samma med båten, båten släpper ut mer men alternativet om alla 1500 passagerare (full båt) skulle ta bilen 4 h till en sommarstuga? Jag har en liten miljövänlig bil, det blir i så fall 1 h resa till Nynäshamn och sedan tänker jag mig max 30 min från Visby. Är genuint intresserad alltså, frågar inte för att berättiga resandet.
 
Kan bara göra ett begränsat bidrag vad gäller tips men vill ändå kommentera det här: Fy fan vad bra tänkt och planerat! Jag har själv låtit bli att flyga senaste året och förutom att det ju finns tåg och buss så blir det klart lättare av att skapa sig vardagsomgivningar som man verkligen trivs i. Ekonomen i mig förutspår att fler kommer att börja tänka så under de kommande åren så det bör öka efterfrågan på fritidshus nära Stockholm och andra storstäder. Om jag hade vänner med samma preferenser som dina så hade jag undvikit Gotland för att inte råka öka antalet flygresor totalt sett när de ska hälsa på.

Min mamma har fritidshus nära Nynäshamn och det är ju en ort som kanske ligger väl nära Stockholm men jag nämner den ändå som ett ställe som lever upp på sommaren, särskilt hamnområdet.

Jag gillar verkligen Nynäshamn! Det är dyrt dock :angel: Även om Gotland inte heller är särskilt billigt.

Ett alternativ med Gotland är ju att ha färjan som krav för besök :devil:
 
Jag gillar verkligen Nynäshamn! Det är dyrt dock :angel: Även om Gotland inte heller är särskilt billigt.

Ett alternativ med Gotland är ju att ha färjan som krav för besök :devil:
Jag fick omedelbart upp Trump-citatet "Sounds good, doesn't work" i huvudet. Tror att det blir svårt att framhärda när någon redan bokat sin flygresa eller presenterar särskilda skäl för att just de måste flyga just den gången.
 
Ja alltså, syftet är ju inte att minska reserelaterade utsläpp, utan att ha en stuga som jag trivs i :) Men tanken är att jag utöver det också minskar min belastning på miljön genom färre flygresor.

Vad tror ni, är Gotlandsbåten verkligen så miljöfarlig? Jag tänker utslaget på antalet personer den fraktar varje resa. Likväl som en buss, mer utsläpp än en bil men betydligt bättre än om alla tagit bilen? Samma med båten, båten släpper ut mer men alternativet om alla 1500 passagerare (full båt) skulle ta bilen 4 h till en sommarstuga? Jag har en liten miljövänlig bil, det blir i så fall 1 h resa till Nynäshamn och sedan tänker jag mig max 30 min från Visby. Är genuint intresserad alltså, frågar inte för att berättiga resandet.
Det har gjorts flera klimatberäkningar av Gotlandsfärjan i samband med Almedalen, varav vissa visat att färjan är en större miljöbelastning än flyget. Snabbfärjor är generellt en stor miljöbov! Det går säkert att googla fram olika resultat, har inga länkar tillgängliga just nu.
 
Jag fick omedelbart upp Trump-citatet "Sounds good, doesn't work" i huvudet. Tror att det blir svårt att framhärda när någon redan bokat sin flygresa eller presenterar särskilda skäl för att just de måste flyga just den gången.

Åh andra sidan vet man ju inte om samma sommarstuga kommer att köpas av en person som flyger dit varje gång, varannan helg, året runt. Om jag inte köper den. Och tänk om de som flyger för att besöka mig på Gotland hade flugit till Thailand den semestern om de inte haft planer i Sverige? Jag vet inte heller hur långt jag anser att ens miljöansvar sträcker sig. Bör det verkligen sträcka sig till andra människors agerande? Värt att fundera på!
 
Det har gjorts flera klimatberäkningar av Gotlandsfärjan i samband med Almedalen, varav vissa visat att färjan är en större miljöbelastning än flyget. Snabbfärjor är generellt en stor miljöbov! Det går säkert att googla fram olika resultat, har inga länkar tillgängliga just nu.

Ska kolla upp det!

Sedan finns det ju andra saker att ta i beaktande. Vad hade hänt med öns näringsliv och arbetstillfällen om inte turismen och handeln med fastlandet funnits på ön? Hade färre öbor kunnat leva kvar och verka på ön, eller hade de behövt flytta? Är det i så fall bra eller dåligt? Det gäller ju alla avskilda platser. För utsläppens skull så vore det väl bra om alla bodde i städerna och kunde gå/cykla/ta buss till jobbet och inte vara beroende av transporter av sig själv eller av varor. Men det skulle ju vara förödande för landsbygd och öar. Svårt!
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 484
Senast: verser
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: Wille
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 615
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp