Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307
Ost och smör/Bregott köper jag alltid på extrapris och kollar aldrig datum, mina ostar är lagrade och får ligga ibland i månader i kylen, vad spelar en dag hit eller dit på en lagrad ost? 😅
Grannen köper hushållsost som får ligga i månader innan han äter den.
 
Helt absurt. Det är en matAFFÄR, inte en välgörenhetsinrättning. Dvs jag handlar det jag behöver (även om jag inte skulle idiothamstra a la toapapper de pandemi). Jag kollar alltid "röda lådan", bra för klimatet och bra för min plånbok (trots att jag inte kan räknas som fattig).

Damen i trådstarten skulle definitivt ångrat sig om hon börjat gapa på mig :angel:
 
Syftet med sänkta priser på kort datum är ju att minska matsvinnet, inte att försörja ”fattiga” (även om det såklart är en positiv bieffekt!). Aldrig tänkt tanken att det skulle vara fel, även om jag typ aldrig handlar från sådana erbjudanden själv.

Så saknade med andra ord svarsalternativ 😅
 
Hamstrar inte, men köper gärna nedsatta varor med kort tid. även om jag inte behöver det. jag tror att jag fick den vanan när jag inte hade pengar. för 6 år sen levde jag väldigt begränsat.
 
Jag brukar köpa det jag behöver, och blir ju inte ledsen om det är nedsatt/kampanj på nån vara. Likväl som jag kan passa på att köpa ett extra paket pasta/creme fraiche/whatever som ändå går att frysa in eller får plats i skafferiet om det är "2 för 25" så kan tänka mig att köpa en extra av samma vara om det står "rea 7 kr". Ibland köper jag nån extra förpackning oavsett pris för att inte behöva handla så ofta också, tycker det är ganska tråkigt 😅 (Skulle väl kategorisera min inkomst som så pass att jag inte behöver lusläsa priset på det jag köper, men jag tycker samtidigt det är kul att spara nån krona här och där om möjligt).

Nu handlar jag dock mest online och åker och hämtar packade påsar av bekvämlighetsskäl och där finns endast vanliga kampanjpriser, inga datumrelaterade rabatter (förutom på Matsmart i och för sig, brukar bunkra torrvaror och dryck därifrån nån gång varannan månad).
 
Det känns lite som personen ifråga är full av fördomar. Alla pensionärer är inte fattigpensionärer. Ca 13% av alla pensionärer klassas som fattigpensionärer. Och hur kan hon veta parets ekonomiska status? Bara för att man ser någorlunda hel och ren så betyder inte det att man har en ordnad ekonomi. Och inte lever på marginalerna eller under dem.
 
Med tanke på hur liten del av varor i riskzon för att bli matsvinn som faktiskt säljs rabatterat så har jag aldrig tänkt på det sättet. Jag köper så mycket jag behöver av kort datum och andra rabatterade varor. Om det står 5 rabatterade mjölk i affären finns med största sannolikhet 20-30 till som går i containern. Såklart inte av alla varor men som måttstock.

Nu handlar jag bara över nätet och att missa kort datum-varorna är den största nackdelen för mig med det (den näst största att inte få välja frukt och grönt själv).

Eftersom matsvinnet är så omfattande har jag inte haft en tanke på att avstå köp för att varan eventuellt ska kunna köpas av någon bättre behövande.
 
En del affärer, jag har inte varit i nån sån, har en kyl/hylla där folk kan donera varor de köpt och så får behövande ta gratis. Fast det är ju en annan sak.

På andra varor med nedsatt pris är det först till kvarn.
 
Snål som jag är så känner jag mig alltid lite extra nöjd när jag hittar något jag vill ha på rea.
Brukar sällan bunkra, men det kan väl bli en extra förpackning om det är bra pris.

Har inte heller tänkt på att lämna vissa specifika varor till mindre bemedlade kunder. Tycker det är ett absurt tänkande. Det finns väl alltid NÅN som är fattigare. Fattigdom är ofta subjektivt också: man kan ha små marginaler men ändå inte uppleva sig vara speciellt fattig. Och vice versa.
(Jo finns ju officiella mått på fattigdom men om vi lämnar den diskussionen därhän).
 
En del affärer, jag har inte varit i nån sån, har en kyl/hylla där folk kan donera varor de köpt och så får behövande ta gratis. Fast det är ju en annan sak.

På andra varor med nedsatt pris är det först till kvarn.
Det finns sådana där mina föräldrar bor. Här har vi dem inte, utan vi har en "foodbank" istället, vilket fungerar liknande fast är mer organiserat. Men även där kan en ju inte se utanpå en människa hur hen har det ställt och börja gorma om att det minsann är till för dem som har det värre. 😅

Håller dock med om att det är en helt annan sak och tror det är ovanligt att folk med tillräckliga medel är där och tar för sig.
 
Gud, plockar på mig från kort datum/reahyllan direkt om det är något jag ändå skulle ha – no shame. :o

Skulle dessutom ha jättesvårt att inte utföra verbalt, argumentativt mord på Agda, 87 också. Hur kan hen veta att jag har det gott eller dåligt ställt? Även om andra med all säkerhet har det sämre än mig har år av sjukskrivning lämnat ett hål i plånboken, men inte ger det mig förtur till något i matvaruaffären.
 
Det finns sådana där mina föräldrar bor. Här har vi dem inte, utan vi har en "foodbank" istället, vilket fungerar liknande fast är mer organiserat. Men även där kan en ju inte se utanpå en människa hur hen har det ställt och börja gorma om att det minsann är till för dem som har det värre. 😅

Håller dock med om att det är en helt annan sak och tror det är ovanligt att folk med tillräckliga medel är där och tar för sig.
Om folk skulle döma inkomsten efter utseendet skulle ingen skälla på mig för att jag köper de billiga kort datum-varorna! :D
 
Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det :DDet är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.
 
Jag är en sådan som plockar det jag behöver och är det något riktigt bra tar jag några extra, men bara om det finns lite kvar till nästa person också. Det är lite av en balansgång.

Jag ser dock inget fel i folk som plockar allt och har aldrig sett realådan som ett sätt för butiker att ge allmosa. De vill minska sitt svinn både avfallsmässigt och ekonomiskt.
 
Med tanke på hur liten del av varor i riskzon för att bli matsvinn som faktiskt säljs rabatterat så har jag aldrig tänkt på det sättet. Jag köper så mycket jag behöver av kort datum och andra rabatterade varor. Om det står 5 rabatterade mjölk i affären finns med största sannolikhet 20-30 till som går i containern. Såklart inte av alla varor men som måttstock.
Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp