Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307
Jag köper det jag behöver och ibland mer om det är något jag vet att jag kan typ frysa in och spara till senare.
Tänker också först till kvarn men kan ärligt säga att om jag ser typ en pensionär eller någon som på annat sätt ser ut att behöva fynda bättre än jag är på väg mot disken där reavarorna finns, går jag och hämtar något annat så länge och låter dem fynda först. :)
 
K

Där jag handlar har de ingen sådan reahylla utan saker ligger på sina vanliga platser men med realappar. Och en del butiker sätter inte ned alls.
Det brukar ju alltid vara halva priset vid kort datum.
Här är det väldigt blandat hur de ligger och vissa har ändrat från tydliga lösningar till... vad jag fortfarande försöker lista ut;) Tyvärr inte så pass nedsatt heller. Dessa svinnlådor som folk brukar prata om med grönsaker hittar jag aldrig.
 
Jag har flera gånger hittat grädde till kraftigt nedsatt pris (när jag skulle köpa grädde) för att det "bara" varit några dagar till Bäst före datum. Ofta finns det kött till nedsatt pris också men kan behöva ändra veckans matsedel.
Åh, grädde är faktiskt en vara som jag brukar hitta ibland! Inte 50% men utmärkt till glass så kan vara bra ändå :d
 
Här är det väldigt blandat hur de ligger och vissa har ändrat från tydliga lösningar till... vad jag fortfarande försöker lista ut;) Tyvärr inte så pass nedsatt heller. Dessa svinnlådor som folk brukar prata om med grönsaker hittar jag aldrig.

Här är det Willys som har det. Ingen av de andra butikerna har nåt sånt.

Coop har en låda med varor där förpackningen är lite skadad t.ex. en kartong pasta där kartongen är lite tilltufsad men hel.

ICA Kvantum har en dator där man kan scanna varor med kort datum och få ut en ny prislapp. Scannern vet då vad Bäst Före datum är och vilken typ av vara och räknar ut priset.

En annan Coop har en låda i en kyl där kylvaror med kort datum samlas. Praktiskt att gå dit och kolla om det finns nåt intressant!
 
När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En medelålders person med ett till synes normalbetalt jobb stod och plockade åt sig varor från rea-disken där butiken samlar varor med kort datum som säljs till reducerat pris. Jag vet inte riktigt hur det hela startade då jag kom in mitt i diskussionen men en pensionär skällde ut hen efter noter för att hen "länsade" rea-disken och att hen borde skämmas för att hen stjäl varor som pensionärer och andra "fattiga" människor hade mer nytta av. Butikspersonalen lyckades lugna situationen ganska snabbt och förklarade för pensionären att alla kunder har rätt att köpa vilken vara som helst i butiken så länge eventuella åldersgränser uppfylls.

Detta fick mig att fundera lite. Att det skulle vara skamligt för oss med "tillräckliga" inkomster att köpa nedsatta varor har aldrig slagit mig öht. Jag har alltid sett detta som ett sätt att förhindra svinn genom att uppmuntra kunder att köpa sånt som annars kommer slängas inom någon dag när datumet går ut, inte att det primärt skulle vara någon slags välgörenhet, även om det såklart är bra för personer med begränsad kassa. Hur ser ni på det hela? Både ni som har tillräcklig inkomst och ni som har otillräcklig inkomst. Är det en oskriven regel att man lämnar såna varor till bättre behövande om man själv har det gott ställt och istället köper till ordinarie pris?
En matvarubutik är ingen välgörenhetsorganisation!!
De säljer varor till det pris de anser lämpligt.

Att vissa varor bara skulle vara till för vissa människor är ju helt horribelt!

Jag har alltid köpt rödmärkt om det är nåt jag vill ha.
 
Jag tycker att kort datum-hyllan är för att gynna miljön snarare än att man ska fynda mat till billigare pris. Det senare är ju vad vanliga "klubberbjudanden" och liknande är till för. Har inga problem med att plocka vad jag än känner för, men brukar alltid tänka (likväl med allt annat jag köper) att jag faktiskt ska använda allt också. Även om det blir billigt med produkt x att köpa på mig flera, hinner det bli dåligt är det ju ingen idé att jag köper det utan lämnar det kvar till andra.
 
När jag svängde inom den lokala matbutiken påväg hem idag blev jag vittne till en situation som jag inte tänkt ens kunde uppstå. En medelålders person med ett till synes normalbetalt jobb stod och plockade åt sig varor från rea-disken där butiken samlar varor med kort datum som säljs till reducerat pris. Jag vet inte riktigt hur det hela startade då jag kom in mitt i diskussionen men en pensionär skällde ut hen efter noter för att hen "länsade" rea-disken och att hen borde skämmas för att hen stjäl varor som pensionärer och andra "fattiga" människor hade mer nytta av. Butikspersonalen lyckades lugna situationen ganska snabbt och förklarade för pensionären att alla kunder har rätt att köpa vilken vara som helst i butiken så länge eventuella åldersgränser uppfylls.

Detta fick mig att fundera lite. Att det skulle vara skamligt för oss med "tillräckliga" inkomster att köpa nedsatta varor har aldrig slagit mig öht. Jag har alltid sett detta som ett sätt att förhindra svinn genom att uppmuntra kunder att köpa sånt som annars kommer slängas inom någon dag när datumet går ut, inte att det primärt skulle vara någon slags välgörenhet, även om det såklart är bra för personer med begränsad kassa. Hur ser ni på det hela? Både ni som har tillräcklig inkomst och ni som har otillräcklig inkomst. Är det en oskriven regel att man lämnar såna varor till bättre behövande om man själv har det gott ställt och istället köper till ordinarie pris?
Jag tycker alltid det är intressant när folk drar slutsatser om främlingars ekonomi baserat på ett första intryck. Min farsa råkade ut för detta när han gick genom Nordstan en gång när han jobbade i oljeplattformar i Norge och tjänade grova pengar. Men en gubbe tyckte ändå han såg behövande ut eftersom han hade trasiga jeans och gav honom en peng 😂

En kompis blev utsatt för liknande då hon stod och tog en cigg utanför sitt jobb inne i stan med kaffekoppen i andra handen. Hon är från ett utomeuropeiskt land bör tilläggas. En gubbe kastar då några mynt i hennes kaffekopp när han går förbi. Hon blev rätt chockad kan jag säga.

Tänker att om man kan missta folk för att vara "fattiga", kan man väl lika gärna missta folk för att vara väl bemedlade?
 
Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det :DDet är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.
Hur då värt det? Fattar inte.

Ofta är det torrvaror eller utgående sortiment. Eller lagrade ostar :) inte sällan lite lyxigare produkter
 
Kom att tänka på för många år sedan var väl 19 år då eller så och jag och några kompisar var utomlands på ett typiskt klubbställe och sen skulle vi åka till en annan del av ön för att se lite annat, natur och så. Minns än i dag den där taxichaufförens kommentar när vi pratade om huspriser och vad de kostar och så. Han sa då att det har ni ändå inte råd med.
Den där kommentaren liksom fastnade redan då. Tycker det var så märklig kommentar. Vad exakt baserade han den på? Att vi var unga? Såg fattiga ut? Ingen aning men rätt klumpigt att säga så när han hade absolut ingen aning om någon av våran ekonomiska situation.
Nu var det ju aldrig aktuellt oavsett var bara ett samtalsämne tycker bara det var en jättemärklig kommentar från en vilt främmande person.
 
Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det :DDet är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.
Då är dina affärer helt klart sämre på att sälja ut varor till nedsatt pris än de flesta butiker i min närhet. Speciellt Willys har på senare år haft mycket nedsatta varor, de kallar det Svinnsmart. Hittar allt möjligt i rätt stora mängder. Nedsatt 30-70%. Kan vara pålägg, korv, grädde, ost, yoghurt, färdigrätter, kryddblandningar, godis, saft, ja vad som helst. I mina butiker är det ofta lite finare varor som säljs ut till halva priset.
Det är inte svårt att hitta om man har rätt butik i närheten.
 
Jag tycker att kort datum-hyllan är för att gynna miljön snarare än att man ska fynda mat till billigare pris. Det senare är ju vad vanliga "klubberbjudanden" och liknande är till för. Har inga problem med att plocka vad jag än känner för, men brukar alltid tänka (likväl med allt annat jag köper) att jag faktiskt ska använda allt också. Även om det blir billigt med produkt x att köpa på mig flera, hinner det bli dåligt är det ju ingen idé att jag köper det utan lämnar det kvar till andra.
Med tanke på hur mycket bra mat som går rakt från hyllan till sopcontainer så känns "kort datum"- korgarna mest som greenwashing.

Aldrig levt på så lyxig mat som när jag dumpstrade regelbundet.
 
Med tanke på hur mycket bra mat som går rakt från hyllan till sopcontainer så känns "kort datum"- korgarna mest som greenwashing.

Aldrig levt på så lyxig mat som när jag dumpstrade regelbundet.

Det är väl ett steg i rätt riktning men sen står nog regler och lagar ivägen för att t det längre.
 
Tanken har aldrig ens passerat mig, jag känner mig tvärtom lite "duktig" när jag räddat något därifrån. :o😅
+ 1 på den :D

Allmänt. Jag har aldrig tänkt på att lämna till någon annan. Finns det t.ex kött billigt som jag tänkte köpa kan jag köpa med 2 en för lagning direkt och en för att frysa in till senare.
I mataffärer känner jag först till kvarn.

Är jag på restaurang/lunchbuffe så tar jag dck inte sista om det är folk bakom mig utan tar lite så det finns kvar till nnästa och säger till personalen.
 
Med tanke på hur mycket bra mat som går rakt från hyllan till sopcontainer så känns "kort datum"- korgarna mest som greenwashing.

Aldrig levt på så lyxig mat som när jag dumpstrade regelbundet.
Tycker att min lokala Hemköpsbutik ändå är ganska så duktiga på att försöka rea ut varor som är på väg att bli dåliga. Varje dag säljs allt bröd ut billigare (sånt butiksbakat, typ ciabatta), vid frukten finns en korg där de plockar ihop lite påsar och säljer för typ en 10a. En kundvagn finns alltid med olika torrvaror, blöjor (förvånansvärt ofta blöjor faktiskt, haha!) etc samt ett hörn av en frysdisk är tillägnad kyl för röda lappar. Sen finns det ju alltid grader i helvetet, har inte kollat vad som faktiskt slängs liksom.
 
Tycker att min lokala Hemköpsbutik ändå är ganska så duktiga på att försöka rea ut varor som är på väg att bli dåliga. Varje dag säljs allt bröd ut billigare (sånt butiksbakat, typ ciabatta), vid frukten finns en korg där de plockar ihop lite påsar och säljer för typ en 10a. En kundvagn finns alltid med olika torrvaror, blöjor (förvånansvärt ofta blöjor faktiskt, haha!) etc samt ett hörn av en frysdisk är tillägnad kyl för röda lappar. Sen finns det ju alltid grader i helvetet, har inte kollat vad som faktiskt slängs liksom.
Det finns en blogg som heter dumpstringslyx. Den är talande...
 
Med tanke på hur mycket bra mat som går rakt från hyllan till sopcontainer så känns "kort datum"- korgarna mest som greenwashing.

Aldrig levt på så lyxig mat som när jag dumpstrade regelbundet.
Min butik har mer än halverat mängden mat som slängs på fem år
Det är inte mycket som går direkt från hyllan till sopcontainern
Självklart kan ännu mer göras framförallt är det mycket som förstörs under transporten och förpackningar som inte håller tätt
Det är inte säljbart när det kommer till butiken
 
Hos mig har Hemköp och Willys hyllor med nedsatta varor med kort datum, och de har ju samma ägare. I helgen gjorde jag fynd på Coop som hade en realåda i kylrummet. Blåbärsyogurt för tio spänn istället för över 20. Klart jag köpte flera eftersom jag var storkonsument innan inflationen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp