Att köpa rea-varor i matbutiken

Köper du fyndvaror med kort datum till nedsatt pris trots tillräcklig inkomst?

  • Nej, jag lämnar dem till personer som har sämre ekonomi än jag.

    Röster: 4 1,3%
  • Ja, men bara om det finns mer än en av den vara jag ska köpa och jag tar aldrig den sista.

    Röster: 7 2,3%
  • Ja, jag tar de varorna jag behöver oavsett om hur många det finns.

    Röster: 233 75,9%
  • Ja, jag tar även lite fler än jag behöver för att ha till senare.

    Röster: 63 20,5%
  • Ja, jag tömmer hela disken oavsett vad det är för varor.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    307
Det är rätt sällan jag köper mat till nedsatt pris pga sent datum. Har köpt yoghurt nån gång som det var 1-2 dagar kvar på men har låtit bli att köpa när det varit 0 dagar kvar.
Brukar sällan se nedsatta priser faktiskt.
 
,
Kollar alltid billiga lådan. Köper det som är bra att ha. Tex tror jag inte jag har köpt pajdeg till fullt pris på flera år. Köper och lägger i frysen.
Hittar vi det så lägger in i frysen med, men omöjligt hitta här... Men tänkte på en annan sak när du nämde pajdeg,
Färdig pizzadeg t.ex ICAs osv. går aldeles utmärkt frysa in. Gjort det när var mycket kort datum och nedsatt pris på det. :up:
 
Hu, drar mig til minnes då jag jobbade i butik. Det blev ibland ett väldigt stohej om de rabatterade varorna, oberoende av om det var pga kort datum eller bara ovanligt bra erbjudande.

En gång blev en kollega utskälld av en kund då hon handlade efter sitt arbetspass, pga att hon köpte något som såldes till extrapris. Så fick inte de anställda göra, enligt kunden. Kommer inte ihåg vilken vara det var, men någon torrvara typ cornflakes som vi hade ett enormt lass av, så ingen blev utan.

Då vi en gång fick in ett stort parti billigt kött i frysdisken var det nästan slagsmål bland pensionärerna som trängdes, som om det varit det sista köttet i världen.

Och så hade vi tanten som kom ofta, och köpte på sig allt möjligt med kort datum till nedsatt pris, i helt enorma mängder. Ofta var det typ yogurt och grönsaker, som inte lämpar sig att frysa. Jag vet att hon bodde ensam, och det är helt omöjligt att en liten tant kunnat äta de mängder hon köpte. Undrar fortfarande vad hon gjorde med allt.
 
Det har blivit påtagligt svårare att få tag på nedsatta varor sedan ungefär början av sommaren pga. så många fler än innan plockar av dem.

Jag har turen att med viss regelbundenhet vara i affären på morgonen. Tidigare kunde man köpa nedsatt bröd nästan hela förmiddagen, nu är det vanligtvis slut på max en timme från de öppnar. Köttfärs tror jag att jag har köpt en gång senaste halvåret, det ska till en lotterivinst för att du ska springa på det. Mot tidigare så kunde du räkna med att möjligheten dök upp med lite olika mellanrum, men ändå viss regelbundenhet så det i alla fall var något man kunde anse återlommande ingick i ens kosthållning. Grädde är lite lättare för det finns på vanliga erbjudanden ibland.
Det är de tre produkterna som jag tydligt har regeln att antingen finns det nersatt eller så köps det inte, därför jag har mest koll på just dem.

Sen har jag en känsla av att fördelningen av utbudet i nedsatta varorna förskjutits lite. Mindre av typ basic råvaror och basprodukter och mer av typ kvalitetsgrejor/deli-ish och sådant som är mer tillagat eller blandat. Alltså saker som är dyrare från början och helt utanför min prisnivå även efter rabatt.

Skulle det på något sätt motivera att vissa kunder skulle ha mer rätt eller företräde till vissa köp eller vissa varor? Naturligtvis inte.

Jag tror det finns en reell svårighet att kunna köpa billiga varor bakom den aktuella pensionärens frustration. Men reaktionen på det är orimlig.
 
Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
Vet att i ena butiken här så får dom inte längre sänka priset för det ser fult ut och chefen är rädd för att folk bara köper av de varorna och inte nått till ordinarie pris.
Så han kastar hellre varor än att sälja det billigt för han tycker att det ser fult ut med röda lappar i affären
 
Det har blivit påtagligt svårare att få tag på nedsatta varor sedan ungefär början av sommaren pga. så många fler än innan plockar av dem.

Jag har turen att med viss regelbundenhet vara i affären på morgonen. Tidigare kunde man köpa nedsatt bröd nästan hela förmiddagen, nu är det vanligtvis slut på max en timme från de öppnar. Köttfärs tror jag att jag har köpt en gång senaste halvåret, det ska till en lotterivinst för att du ska springa på det. Mot tidigare så kunde du räkna med att möjligheten dök upp med lite olika mellanrum, men ändå viss regelbundenhet så det i alla fall var något man kunde anse återlommande ingick i ens kosthållning. Grädde är lite lättare för det finns på vanliga erbjudanden ibland.
Det är de tre produkterna som jag tydligt har regeln att antingen finns det nersatt eller så köps det inte, därför jag har mest koll på just dem.

Sen har jag en känsla av att fördelningen av utbudet i nedsatta varorna förskjutits lite. Mindre av typ basic råvaror och basprodukter och mer av typ kvalitetsgrejor/deli-ish och sådant som är mer tillagat eller blandat. Alltså saker som är dyrare från början och helt utanför min prisnivå även efter rabatt.

Skulle det på något sätt motivera att vissa kunder skulle ha mer rätt eller företräde till vissa köp eller vissa varor? Naturligtvis inte.

Jag tror det finns en reell svårighet att kunna köpa billiga varor bakom den aktuella pensionärens frustration. Men reaktionen på det är orimlig.
Numera så ser man att många yngre står vid realådan. Innan var det nästan bara äldre som stod där och letade.
 
Jag går ofta förbi realådan men köper ytterst sällan, det är ofta grejer jag inte är intresserad av. Men ibland har de "svinnpåse" för tio kr på frukt och grönt, då brukar hönsen få festa på det jag inte vill ha, då blir alla nöjda. :D det var dock väldigt länge sen jag fick tag på en sån.
 
Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det :DDet är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.

Jag har flera gånger hittat grädde till kraftigt nedsatt pris (när jag skulle köpa grädde) för att det "bara" varit några dagar till Bäst före datum. Ofta finns det kött till nedsatt pris också men kan behöva ändra veckans matsedel.
 
Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
Ja en del kunder sätter det här i system. De vet när varorna kommer sättas ned (hur många dagar före bäst före) och avstår medvetet från att handla till ordinariepris i hopp om att varorna finns kvar tex imorgon till halva priset. Då blir det mindre försäljning till ordinarie pris och mer som i slutändan behöver sättas ned eller slängas - som en spiral. Jag har jobbat i butiker som därför hellre slänger.
(Och såklart försöker anpassa lagerhållningen bättre så problemet inte ska uppstå)
 
K
Jag är mest förvånad över att folk hittar varor som är tillräckligt nedsatta för att det ska vara värt det :DDet är så sällan utan mest udda varor och döende sallad. Men är ensamhushåll också. Känns som det var bättre förut, tex på Willys här hittar jag inte länge var de nedsatta varorna är. Stora Coop lite bättre men rörigt och svårt att hitta något. Min lilla Coop har bättre placering iaf, ibland ok priser.
Där jag handlar har de ingen sådan reahylla utan saker ligger på sina vanliga platser men med realappar. Och en del butiker sätter inte ned alls.
Det brukar ju alltid vara halva priset vid kort datum.
 
En bekant till mig handlade alltid billigt kött på måndagar. Hon åkte tidigt och väntade på att butiken skulle öppna. Varje måndag rea dom ut allt kött oavsett datum. Sedan fyllde dom på med det nya som kom då. Ofta räckte det för en hel månad för henne som lever ensam. Numera så gör butiken inte så längre.
 
En bekant till mig handlade alltid billigt kött på måndagar. Hon åkte tidigt och väntade på att butiken skulle öppna. Varje måndag rea dom ut allt kött oavsett datum. Sedan fyllde dom på med det nya som kom då. Ofta räckte det för en hel månad för henne som lever ensam. Numera så gör butiken inte så längre.
Låter ju helt galet från butikens sida! Varför rea ut sådant som inte håller på att gå ut?😅
 
Ja en del kunder sätter det här i system. De vet när varorna kommer sättas ned (hur många dagar före bäst före) och avstår medvetet från att handla till ordinariepris i hopp om att varorna finns kvar tex imorgon till halva priset. Då blir det mindre försäljning till ordinarie pris och mer som i slutändan behöver sättas ned eller slängas - som en spiral. Jag har jobbat i butiker som därför hellre slänger.
(Och såklart försöker anpassa lagerhållningen bättre så problemet inte ska uppstå)
Så gjorde jag när jag köpte tex kött från mataffär som hundmat. Då kollade jag bäst före-datum och gick till affären vid rätt dag för att se om något fanns till nedsatt pris. MEN jag köpte inte heller till fullt pris så det var knappast som att affären gick miste om pengar på just mig iaf :p Var det inte kort datum-pris så blev det billigare att köpa färskfoder i djuraffär.
 
Hur kommer det sig att det är så mycket som kastas utan att man försöker sälja det? Är man som butik rädd att folk ska sluta köpa till ordinarie pris om utbudet är för stort?
Jag har inget bra (som i vetenskapligt belagt) svar. Min inre cyniker tänker att kort-datum-priser bara är kosmetika som ska dra fokus från hur skadad hela matproduktions- och -konsumtionskedjan är och uppfylla såväl butikernas som kundernas känsla av och vilja att göra något bra, men utan att rucka status quo (vilket är mat som den ultimata kolonialistiska och centraliserade resursexploateringen, dvs matproduktion på marknadens, inte jordens och människornas, villkor).

Haha, nu känns det som jag borde ducka. :angel: :nailbiting: Det är egentligen inget jag direkt vill/orkar diskutera, men nu har jag iaf delat min syn.
 
Jag har inget bra (som i vetenskapligt belagt) svar. Min inre cyniker tänker att kort-datum-priser bara är kosmetika som ska dra fokus från hur skadad hela matproduktions- och -konsumtionskedjan är och uppfylla såväl butikernas som kundernas känsla av och vilja att göra något bra, men utan att rucka status quo (vilket är mat som den ultimata kolonialistiska och centraliserade resursexploateringen, dvs matproduktion på marknadens, inte jordens och människornas, villkor).

Haha, nu känns det som jag borde ducka. :angel: :nailbiting: Det är egentligen inget jag direkt vill/orkar diskutera, men nu har jag iaf delat min syn.
Alltså inga butiker VILL rea ut varor pga kort datum. De vill ju helst sälja allt till ordinarie pris.
 
Så gjorde jag när jag köpte tex kött från mataffär som hundmat. Då kollade jag bäst före-datum och gick till affären vid rätt dag för att se om något fanns till nedsatt pris. MEN jag köpte inte heller till fullt pris så det var knappast som att affären gick miste om pengar på just mig iaf :p Var det inte kort datum-pris så blev det billigare att köpa färskfoder i djuraffär.
Ja det kan jag fatta! Problemet är väl att de flesta som köper kort-datum-varor köper dessa istället för andra varor -> mindre försäljning till ordinarie pris än förväntat -> mer varor som hinner gå ut i datum -> mer varor som säljs till nedsatt pris -> evig snurra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp