Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Nikki o Fabian

Trådstartare
Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att när jag skriver träd så är det inga jätte saker vi håller på med utan dom är av den storleken att jag själv kan dra dom fast jag får ta i och jag måste stanna och vila emellanåt sen är det inte heller några långa transportsträckor heller, ca 10 min skritt hem.

Jag skulle vilja veta lite om vad för utrustning som är att föredra, nu menar jag inte själva selen för jag kan tänka mej att en loksele är bäst för sånt jobb, men vad bör man dra med för nått, skacklar eller bara linor?
Vad heter den där klon man hakar fast i stocken?

Det är nämligen så att jag har tagit med Fabbe upp i skogen några ggr för att såga till nått litet träd för att han sen ska få dra hem det till sin hage så han och han kompisar ska ha nått att pyssla med.
Första gången hade jag min sambo med som medhjälpare då jag inte alls visste hur Fabian skulle reagera. Så jag pekade ut vad för träd jag ville ha och han sågade till det till mej sen kopplade vi fast trädet i Fabian och jag gick fram vid hans huvud och Niklas fick gå där bak och parrera trädet.
Det var inga problem alls, Fabian tyckte det var kul.

Men så har jag varit ute två ggr själv och nu idag så har jag "insett" att jag behöver först en annan utrustning än den jag har(har varit självklart hela tiden men jag har inte kommit fram till nått därav denna tråd) och sen träna lite extra lydnad.

Fabian stog stilla fint när jag sågade av trädet(tog inte så lång tid), han stog fint när jag "spände för" honom och började gå fint och bra men sen så behövde han gå lite längre fram än till stigen som vi sen skulle in på så att trädet inte skulle fastna i ett annat träd men då istället för att ta ut en volt tog Fabian ett steg tillbaka vilket gjorde att han hamnade knasigt vid linorna(har använt våra draglinor som vi kör med) med bakbenen och fattade inte riktigt vad han skulle göra för att bli av med dom, han lät mej iaf få trassla ut honom, så där har vi träning nr 1: att inte backa utan att han blivit tillsagd att göra detta. När han var klar för att dra igen så ska vi ner för en slänt och sen över ett dike och Fabbe går ju automatiskt lite fortare i nedförsbacken för att sen ta ett små skutt ut på vägen, där har vi en tränings sak till: att exakt så snabbt som jag säger.
Det rasslar och knakar ju självklart till i skogen när han tar det där skuttet då trädet fortfarande är där uppe och det är lite läbbigt så då får jag gå framme vid hans huvud och ta ett steg i taget så han märker att så fort han står still så slutar det knaka och braka sen får han några klappar och lite godis när han är duktig. Så det måste vi oxå träna på, att det låter i skogen trots att han själv är på vägen. Sen väl ute på vägen så knatar han på som ingenting, han ser bara väldigt nöjd ut.

Men idag så gick grimmskaftet jag bundit fast trädet med sönder(jag vet att det låter idiotiskt att dra med ett grimmskaft), det var bara sätta fast det på nytt och fortsätta hemmåt men jag tänkte ju att nu MÅSTE jag ta reda på vart man kan köpa en "klo" och vad man egentligen ska dra med.

Så finns det några tips på övningar för att få en bra skogshäst(jag vill ju kunna dra större saker sen) och vad för utrustning bör jag ha?

Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Hej!
Du behövar et par grova draglinor (typ armens) och en grov stärk svängel. Så ska du ha nogot at fäste stokken med.
Alt 1: Lunningssax typ Domänsax
Alt 2: lunningskedja med ögla

Dom här grejarna finns att hitta på många gårdar.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Här uppe används rekade timmerskaklar med bromsklack samt sk stöfting (lunnkälke) en fördel är att virket kommer upp från marken och blir fritt från grus.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Hållar med 100%. Kör själv mycket med timmerkälke o rekade skaklar.

Jag tänkt bara att linor o kedja eller sax är enklare att få tag på och att säkerheten i skogen (om häst o kusk är ovana att köra i skog) är högra med linor för att dom är enkla at kobla loss om det krånglar.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Hej! Jag provade på att dra ut stockar för andra gången i mitt liv i lördags, och det ligger mycket träning bakom att få den dära perfekta hästen. Jag tror det handlar om upprepning. drar man ut 100 stockar vill hästen stå still när tillfälle ges.

Jag körde ardenner och en shettis, båda jobbade oerhört bra och som nybörjare använde jag linor och en sax runt stocken. De trasslade in sig ofta, men ingen häst brydde sig, jag är oerhört imponerad över dessa vänliga förstående arbetsdjur.

Jag hoppas du hittar rätt utrustning, för det är jätteskoj att dra runt på stockar, konstigt nog.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

och det ligger mycket träning bakom att få den dära perfekta hästen.


När jag läste det där kände jag det bubblade i mig att få berätta.

Jag har kört en del med min vbl travare i skogen. Det har fungerat hyffsat. Då tyckte jag att det gick bra, men sedan jag spände för nordisen framför timret så har jag ändrat uppfattningen.

Känslan av vad han gjorde och hur han gjorde är ungefär detsamma som man testar av en travhäst för första gången och man känner att detta är den gjord för.

Visst vi är i början, och den oundvikliga svackan kommer säkert, men vad han drog och och vad han skötte sig. Jag var bara ngn sorts prydnad jag.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Utan att ha någon större erfarenhet av linor ,så tror jag att dom kan snurra in sig i bena och trassla ,vilket skaklar inte kan .Sen kan dom bromsa med skaklar och kälke utan att få grejerna i bena .Dessutom går det att ta flera veka och sitta på lasset När du kör tomt släpar dessutom svängeln på backen och kan fastna .Men ute på tex hyggen får man inte sitta på kälken för om det kommer upp en pinne mellan axålen o banken kan du göra illa dig.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

kl

men en sån där timmerkälke kan man väl bara ha på vintern när det är snö väl? Eller har jag fel? Det kanske funkar lika bra på barmark?
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Det fanns flera varianter en med ca 5 hjul på rad under varje med .Sen fanns det en med ett hjul längst bak .Det kördes en hel del även på barmark ,dock bara lunning.skakelsläpor är en modern variant som jag har hört en del gott om.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

När jag kör hem ved från skogen så har jag armens draglinnor(rep med kätting i änden)svängel och en timmersax för häst allt detta finns att köpa hos börje i floby ,floby överskottslager,

När jag började för några år sedan så kunde min häst detta redan då han gått som skogshäst i 10 år men jag behövde träna en del.

Hästen är lärd att när jag lägger tömmen på backen (inom räckhåll)står man absolut still.Han skall alltid invänta nästa kommando innan han gör något alltså inga egna påhitt,att kunna backa på kommando,att kunna flytta sej i vinkel på stället,att alltid lyda för halt på sekunden(och stå still),att aldrig bli störd av draglinor oavsett vart de befinner sej mellan benen e dyl för sådant händer,då gör man halt och trasslar ur honom.
detta kan du träna genom tömkörning och draglinor(ingen sax)Han skall oxå bli van vid att du grejar med diverse saker bakom och ikring honom vid stillaståendet.

Jag började träna på slät mark i hagen när jag drog stock för att lära mej min egen position och hur stocken rör sej i svängar vändningar mm du skall gå jämte stockens mitt ungefär aldrig gå fram och leda hästen om du har stock bakom,ekipaget är långt och stocken tar inte alltid samma väg som hästen man får öva och lära sej planera terängen för hela ekipagets längd.
när du kan detta kan du öva att dra stocken i lite svårare terräng tänk på att om du svänger runt stubbar eller sten odyl så kan stocken slå i svängen var på rätt sida så den inte slår undan dina fötter ,i sluttningar kan stocken få rull i sidled se till att du är på ovansidan och hästen måste vara van då att draglinan går emot bakbenen.

detta var en del att tänka på sen finns ju massa teknik i detta oxå så man sparar på egna krafter men det är väldigt kul när man kan jobba med sin häst på detta sätt.själv har jag mer att lära men har kommit en bit på väg iallafall.

lycka till går säkert jättebra

Mvh/k
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Visst kan man köra på barmark också, inne i skogen/på gräs glider kälken fint även utan snö och is. På grus däremot blir det riktigt riktigt tungt, så behöver man köra med (lite större) lass på grusväg rekomenderar jag nog att vänta på snö...
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Visst kan man köra på barmark också, inne i skogen/på gräs glider kälken fint även utan snö och is. På grus däremot blir det riktigt riktigt tungt, så behöver man köra med (lite större) lass på grusväg rekomenderar jag nog att vänta på snö...

jo............ jag vet det där...
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

jo att du vet kan jag förstå, tänkte mer på den som frågade ang just kälke och barmark...
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

jag får funera hur jag ska göra enklast. Har en bit skog nu på andra sidan vägen för en gångs skull (sambon brukar vara längre hemmifrån) som vi ska hjälpa till att gallra och då ska min lilla pålle hjälpa till tänkte jag. Frågan är hur jag enklast ska utrusta henne för att det ska gå bra. funderar på om man kunne byggt en minipulka att lägga ena änden av stammen på som man sen drar i, så att det inte fastnar i stubbar och stenar på vägen.. eller så kör jag bara pinne-svängel-häst.. vi får se.. jag kommer ju ha nära hem att byta ut grejorna om det inte funkar..
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Hej... nu glider jag in här lite försiktigt...
Jag får hem min shettisdam den 7/3, och jag ska köra henne... Hon är ju 19år och körd sedan hon var 4, så körningen är inga problem.
Hon har tidigare fått prova på att harva och plöja lite, vilket hon tyckte var skit kul! Detta är en riktig arbetsnarkoman!!
Jag har nu hittat ute i ena skjulet på gården som vi flyttar till att det finns en sån "släde" som man drar timmer med... Visade den för min sambo som har jobbat med inkörningar mm de senaste 8-9åren..
Han sa att den nog var hemmabyggd och att den var till ganska små ponnyer antagligen, för skakelvidden mm, var för för smalt för att ha till häst.. Dessutom så är den "nättare" och smidigare än de som brukar se ut så... Men den är väldigt fint gjord och ser ut att vara väldigt gammal.. Den är exakt lika dan som en av de stora "slädarna" som oxå finns där.. Liksom med träpluggar och kilskarvar mm, riktigt gammalt handarbete... Inget modernt bygge med andra ord...
Men, nu till min fråga: Kan man låta damen dra lite sly mm denna.. Sambon som enbart dragit timmer med stor häst, känner sig osäker på denna fråga och tyckte jag skulle fråga här... :angel:
Visst ja... Vi vägde "kälken" och den väger ca 20kg och den stora väger ca 40kg, så denna är ungefär hälften så tung...
Alla tips mottages varmt!!
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Lite funderingar har jag att komma med är det inte en framkälke till en finkälke ,dom brukar vara smidiga hade man en lätt åkhäst kunde skaklarna vara smala .Är det full längd på skaklarna ? Förr gjordes det ofta minikopior till olika arbetsfordon för barnen att leka med. Själv har jag en ensitsig släde med kuskbock bak,den passar en 130-150 cm lång kusk men hade fimmelstänger till stor häst ,den finns utlagd här på buke .Bild på din släde vore roligt .
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

KL*

Jätteintressant tråd!
Har själv planer på att börja gallra skog och dra hem till ved, så kommer hålla kolla på den här tråden helt klart! :)
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

nu vet jag inte vad en framkälke till en finkälke är för något, men min sambo sa att det var en sån som man drar timmer med... Jaa... det kan vara en sån som man gjorde till barnen att leka med... Skaklarna som sitter på den ser ut att vara bytta, då det inte är samma färg på de som på svängeln och det ser ut som en ganska modern bult med mutter som holler de där... Tror att man ska kunna använda den utan skaklar, när det är trångt osv... :confused::idea:
njaa.... då får det vara en RIKTIGT nätt häst om den ska kunna komma in mellan de isåfall, för smalt är det.. Dessutom så är de "vinklade" på ett vis som gör att det skulle bli väldigt konstigt att sätta skaklarna så högt som på en stor häst... svårt att förklara... ska försöka ta bilder till helgen på de, så ni kan kolla och klura ut hur man ska använda det hela...

Kan även passa på att fråga om en liten annordning som jag hitta i ett annat skjul..
Det ser ut som en Gigg med STORA hjul, typ som den gamla travsulkyn, men under den så är det järn-hjul som man kan reglera höjden på med en spak... Dessutom så är hjulen undertill vinklade lite mot varandra.. Sen så är där en typ av harv efter den...
Vad är detta.. ??? :crazy:
sambon kunde tänka sig att den var till att sätta potatis med.. Liksom hjulen gjorde fåror, och det satt gubbar bak på "Giggen" och stoppade ner dom och sen "harven" täckte de....???
Fanns det ens den typen av annordning förr bara???

tack på förhand... (lite huvudbry kan jag ju ge er kunniga... haha)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 471
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 778
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp