Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Det blir intresantare hela tiden bilder och lite mått vore roligt så finns det nog kunskaper på buke.
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Det blir intresantare hela tiden bilder och lite mått vore roligt så finns det nog kunskaper på buke.

Kommer ju inte till grejorna förens på lördag, när vi ska bygga klart stallet... Men ska försöka komma ihåg att ta bilder på grejorna... Hoppas "Giggen" är kvar, för de skulle tydligen flytta den med sig...:cry:
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

Tänkte lagt in en bild från skogskörningskursen jag hade hemma, men förstår inte riktigt hur jag ska få till den...
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

nu vet jag inte vad en framkälke till en finkälke är för något, men min sambo sa att det var en sån som man drar timmer med... Jaa... det kan vara en sån som man gjorde till barnen att leka med... Skaklarna som sitter på den ser ut att vara bytta, då det inte är samma färg på de som på svängeln och det ser ut som en ganska modern bult med mutter som holler de där... Tror att man ska kunna använda den utan skaklar, när det är trångt osv... :confused::idea:
njaa.... då får det vara en RIKTIGT nätt häst om den ska kunna komma in mellan de isåfall, för smalt är det.. Dessutom så är de "vinklade" på ett vis som gör att det skulle bli väldigt konstigt att sätta skaklarna så högt som på en stor häst... svårt att förklara... ska försöka ta bilder till helgen på de, så ni kan kolla och klura ut hur man ska använda det hela...

Kan även passa på att fråga om en liten annordning som jag hitta i ett annat skjul..
Det ser ut som en Gigg med STORA hjul, typ som den gamla travsulkyn, men under den så är det järn-hjul som man kan reglera höjden på med en spak... Dessutom så är hjulen undertill vinklade lite mot varandra.. Sen så är där en typ av harv efter den...
Vad är detta.. ??? :crazy:
sambon kunde tänka sig att den var till att sätta potatis med.. Liksom hjulen gjorde fåror, och det satt gubbar bak på "Giggen" och stoppade ner dom och sen "harven" täckte de....???
Fanns det ens den typen av annordning förr bara???

tack på förhand... (lite huvudbry kan jag ju ge er kunniga... haha)


Låter som nån form av såmaskin, är det ingen "låda " på den?
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

kl

Idag var jag ute och drog timmer för första gången på riktigt. Jag hade draglinor-svängel-band att fästa stockarna med. Hur gör ni rutinerade? När jag dragit ut den stock jag ville ha och fått den till den plast jag ville, då fick jag ta av draglinorna och ta hela dragpaketet under armen för att tömköra tillbaka till platsen där de andra stockarna låg som skulle hämtas. Hur gör ni när ni ska fram och tillbaka till samma plats? Drar hästen med sig svängeln tillbaka också eller håller ni det lyft eller kopplar ni av draglinorna helt från hästen? Jag tyckte att det kändes så krångligt och klumpigt så som jag gjorde...
 
Sv: Att köra/dra timmer, utrustning och tränings tips

På riktigt har jag bara kört med kälke, men om jag hade linor o svängel skulle hästen få dra dom tillbaka!

Lotta
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 471
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 470
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 781
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp