Att komplettera upp till en socionomexamen

Jag är utbildad socialpedagog (sedan 5 år tillbaka) och planerar att "komplettera upp" till socionom - flera studiekamrater som gjort det.
De har sökt in till socionomprogrammet och när de kommit in har de validerat de kurser man redan läst (socialpedagogiska programmet är 180hp) och därefter sett hur mycket de kan tillgodoräkna sig. Mina studiekamrater har totalt läst 50hp extra och sedan kunnat ta ut en socionomexamen.

Jag ringde en studievägledare på ett universitet i höstas för att fråga hur man gör, och hon beskrev samma förlopp som det ovan. Söka, komma in, validera det man har, se vad man kan tillgodoräkna sig och därefter göra en "egen studiegång"...

Jag har sökt in till socionom i år och så får vi se om det är görbart under kommande läsår.

Det är något sånt som är aktuellt i det här fallet. :up: Jag har läst mycket kurser som stämmer överens, även om de heter annorlunda saker. Och dessutom kompletterat med psykologi/familjepsykologi utanför min kandidatexamen. Så vad jag förstår är det egentligen mer övergripande kunskaper i socialtjänstlagen och praktiken som skiljer.

Jag kastade iväg några mejl till till ställen som har utbildningen på distans. Jag vet att jag hade ungefär en och en halv termin csn kvar när jag sökte 2016, men jag pluggade bara ett par veckor innan jag fick jobb och jag betalade också tillbaka delar av det jag hade fått i bidrag eftersom jag hoppade av. Jag önskar lite att jag hade kunnat bolla såna här tankar med handledaren, men det är ju tyvärr helt omöjligt eftersom det är som att prata med en vägg. :banghead:

Men just nu kretsar tankarna kring om det är möjligt att på kortast möjliga tid komplettera upp, eller om jag ska satsa på att läsa socialtjänstlagen i höst eftersom det är den största skillnaden. Det borde mitt csn räcka till, och i värsta fall är det bara på halvfart så det borde gå att kunna jobba samtidigt annars.
 
Det är något sånt som är aktuellt i det här fallet. :up: Jag har läst mycket kurser som stämmer överens, även om de heter annorlunda saker. Och dessutom kompletterat med psykologi/familjepsykologi utanför min kandidatexamen. Så vad jag förstår är det egentligen mer övergripande kunskaper i socialtjänstlagen och praktiken som skiljer.

Jag kastade iväg några mejl till till ställen som har utbildningen på distans. Jag vet att jag hade ungefär en och en halv termin csn kvar när jag sökte 2016, men jag pluggade bara ett par veckor innan jag fick jobb och jag betalade också tillbaka delar av det jag hade fått i bidrag eftersom jag hoppade av. Jag önskar lite att jag hade kunnat bolla såna här tankar med handledaren, men det är ju tyvärr helt omöjligt eftersom det är som att prata med en vägg. :banghead:

Men just nu kretsar tankarna kring om det är möjligt att på kortast möjliga tid komplettera upp, eller om jag ska satsa på att läsa socialtjänstlagen i höst eftersom det är den största skillnaden. Det borde mitt csn räcka till, och i värsta fall är det bara på halvfart så det borde gå att kunna jobba samtidigt annars.

Finns det fler än Gävle som har distans ?
 
Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare har jag ingen annan att fråga. Jag har träffat en studie- och yrkesvägledare idag, och även om jag egentligen inte var speciellt pepp på det så väckte hon faktiskt en tanke.

Jag har en kandidatexamen från ett samhällsvetenskapligt program inriktning organisation och statlig förvaltning. När vi började på vår utbildning så sa de att när det står "socionomutbildning eller liknande" i arbetsannonserna så är vår utbildning "eller liknande". Många ämnen vi läst är snarlika det som socionomutbildningen gör, men den största skillnaden är vad jag förstår att de djupdyker mer i socialtjänstlagen och de har ett halvårs praktik, vilket inte vi hade. Precis samtidigt som jag blev färdig hände mordet på flickan Yara och det blev mycket högre krav på att det var enbart utbildade socionomer som fick jobba på de tjänsterna.

Nu menade studievägledaren idag att jag borde dels undersöka möjligheterna att komplettera upp min utbildning för att få en socionomexamen, eller läsa någon kurs i just socialtjänstlagen. Programmet jag gick är nerlagt, men det finns socionomutbildningar i två städer på hyfsat pendlingsbart avstånd (flytt är inte aktuellt av andra skäl) och dessutom på distans vid vissa lärosäten när jag kikade lite snabbt på det nu. Mina frågor är egentligen följande:
1) Går det att komplettera min utbildning så som hon menar? Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att jag faktiskt läst något om det i någon tråd här för inte alls länge sen, men minns inte vilken i detta nu?
2) Är det i så fall en bra idé att göra det?
3) Eller är det möjligt att få bättre utsikter att få jobb om man läser en kurs som behandlar just socialrätt? Jag hittade en på distans på 15 hp på halvfart, men det tickar ju på om jag ska hinna söka till hösten.

Jag har kanske max en termin csn kvar. Ska jag plugga upp något vill jag förstås komma igång med det så fort som möjligt, så att det är förlängningen kan leda till ett jobb.

En kompis till mig har studerat IKM, pedagogik med inriktning ungdoms och missbruksvård på Linnéuniversitetet. Hon vill nu komplettera till socionom och ansökte om tillgodoräknande och fick förra veckan besked att hon får tillgodoräkna sig 42hp av hennes utbildning och att hon måste läsa socionomprogrammet då det inte går att plocka ihop socionomexamen då den är programbunden. Vet att det hon får dispens från är ppu.

Hon är måttligt förbannad just nu. Och avser överklaga.
 
En kompis till mig har studerat IKM, pedagogik med inriktning ungdoms och missbruksvård på Linnéuniversitetet. Hon vill nu komplettera till socionom och ansökte om tillgodoräknande och fick förra veckan besked att hon får tillgodoräkna sig 42hp av hennes utbildning och att hon måste läsa socionomprogrammet då det inte går att plocka ihop socionomexamen då den är programbunden. Vet att det hon får dispens från är ppu.

Hon är måttligt förbannad just nu. Och avser överklaga.
Hur kan man bli arg över att en utbildning inte likställs med en annan?
För mig är det konstigt att man ens tror att det skulle gå utan att läsa till en del på rätt program.
 
En kompis till mig har studerat IKM, pedagogik med inriktning ungdoms och missbruksvård på Linnéuniversitetet. Hon vill nu komplettera till socionom och ansökte om tillgodoräknande och fick förra veckan besked att hon får tillgodoräkna sig 42hp av hennes utbildning och att hon måste läsa socionomprogrammet då det inte går att plocka ihop socionomexamen då den är programbunden. Vet att det hon får dispens från är ppu.

Hon är måttligt förbannad just nu. Och avser överklaga.

Förbannad? Hon har ju inte läst såna kurser som krävs antagligen. Det är svårt att komplettera upp de flesta utbildningar till socionomexamen har det visat sig.. Jag vet att det varit en del reportage i medierna att det är många som jobbar som socialsekreterare och inte har socionomexamen som har undersökt komplettering och de flesta har minst två års komplettering.
 
En kompis till mig har studerat IKM, pedagogik med inriktning ungdoms och missbruksvård på Linnéuniversitetet. Hon vill nu komplettera till socionom och ansökte om tillgodoräknande och fick förra veckan besked att hon får tillgodoräkna sig 42hp av hennes utbildning och att hon måste läsa socionomprogrammet då det inte går att plocka ihop socionomexamen då den är programbunden. Vet att det hon får dispens från är ppu.

Hon är måttligt förbannad just nu. Och avser överklaga.
Är det inte helt enkelt så att hon har läst fel saker?
 
Vet inte hur det fungerar för socionom, men jag som precis hoppat av Studie- och yrkesvägledare får inte räkna med de kurser jag läst i andra utbildningsprogram. Eller jo, jag kan ansöka om tillgodoräknade men det är sällan olika program läser samma kurser så en SYV ,jag var i kontakt med innan jag valde att hoppa av, sa att det är sällan kurser överensstämmer utan man får oftast få validera delar i en kurs.Men att det är först när man sökt, och kommit in så man vet vilka kurser som man får tillgodoräkna eller validera delar av.

I mitt fall så får jag istället bygga en egen kandidatexamen, för att få tillgodoräkna mina poäng.
 
Gävle svarade, och hos dem gick det inte. Jag har absolut inte möjlighet att plugga in hela det programmet eftersom jag måste ha en annan försörjning samtidigt då, så nu lutar det åt att jag söker distanskursen i socialtjänstlagen till i höst och håller tummarna för ett jobb innan dess.
 
Gävle svarade, och hos dem gick det inte. Jag har absolut inte möjlighet att plugga in hela det programmet eftersom jag måste ha en annan försörjning samtidigt då, så nu lutar det åt att jag söker distanskursen i socialtjänstlagen till i höst och håller tummarna för ett jobb innan dess.

Gävles variant av distans tycker jag är lite missvisande. 2-3 dagar i veckan på skolan är ju inte riktigt distans i mina ögon (jag har 7 mil dit så för mig är det görbart).
 
Gävles variant av distans tycker jag är lite missvisande. 2-3 dagar i veckan på skolan är ju inte riktigt distans i mina ögon (jag har 7 mil dit så för mig är det görbart).
Ja precis den är ju studieortsbaserad distans vad jag kan utläsa. Vilket gör att det känns lite konstigt att den kallas distans.
 
Ja precis den är ju studieortsbaserad distans vad jag kan utläsa. Vilket gör att det känns lite konstigt att den kallas distans.

Ja och jag tror man måste till Gävle för examinationer etc rätt ofta. Gäller verkligen att läsa på så man vet hur de tänkt sig.
 
Gävles variant av distans tycker jag är lite missvisande. 2-3 dagar i veckan på skolan är ju inte riktigt distans i mina ögon (jag har 7 mil dit så för mig är det görbart).

2-3 dagar på skolan per vecka är ju mer än vad vissa vanliga utbildningar har. Det faktumet är iofs rätt förskräckligt men jag håller med om att det känns konstigt att kalla det distans. Ungefär som när min distansutbildnings "labbhelg" visade sig ska onsdag-torsdag....
 
2-3 dagar på skolan per vecka är ju mer än vad vissa vanliga utbildningar har. Det faktumet är iofs rätt förskräckligt men jag håller med om att det känns konstigt att kalla det distans. Ungefär som när min distansutbildnings "labbhelg" visade sig ska onsdag-torsdag....

”minilördag” :banghead:

En dag hade jag kunnat köpa kanske. Tydligen är de 1-2 dagar för grupparbeten i en del kurser och då bör man ju kunna komma överens om lite annat upplägg/förre timmar osv.
 
Hur kan man bli arg över att en utbildning inte likställs med en annan?
För mig är det konstigt att man ens tror att det skulle gå utan att läsa till en del på rätt program.

Tja jag vet inte. Jag är socionom, men det är ganska vanligt att man brukar säga att det i princip är juridiken som saknas i ikm vs socionom.

När jag läste socionom så ansökte jag.om tillgodoräknande i valbar kurs då jag redan läst den. Men nekades då kurskoden inte var exakt samma men innehållet. Så de är ganska stelbenta.
 
2-3 dagar på skolan per vecka är ju mer än vad vissa vanliga utbildningar har. Det faktumet är iofs rätt förskräckligt men jag håller med om att det känns konstigt att kalla det distans. Ungefär som när min distansutbildnings "labbhelg" visade sig ska onsdag-torsdag....

Ja som jag fattade det så tillhörde man en studiegrupp i någon av städerna om finns uppräknade på deras hemsida och på den orten studiegruppen är förväntas man vara X antal dagar per vecka samt åka till skolan för examinationer en gång per vecka.
 
Tja jag vet inte. Jag är socionom, men det är ganska vanligt att man brukar säga att det i princip är juridiken som saknas i ikm vs socionom.

När jag läste socionom så ansökte jag.om tillgodoräknande i valbar kurs då jag redan läst den. Men nekades då kurskoden inte var exakt samma men innehållet. Så de är ganska stelbenta.

Ja tillgodoräkning borde vara lättare att få göra, nu blir man ju lite inlåst i ett fack känns det som om man har gått en utbildning och inte kan tillgodoräkna sig nästan något trots att kursinnehållet i princip är identiskt.
 
Tja jag vet inte. Jag är socionom, men det är ganska vanligt att man brukar säga att det i princip är juridiken som saknas i ikm vs socionom.

När jag läste socionom så ansökte jag.om tillgodoräknande i valbar kurs då jag redan läst den. Men nekades då kurskoden inte var exakt samma men innehållet. Så de är ganska stelbenta.
Om man kan likställa kurser brukar väl framförallt hänga på kursmålen?

Utbildningar som leder till ngn form av yrkesexamen har ju generellt kurser som är anpassade/riktade på ett sätt som inte gäller för fristående kurser eller kurser på andra program.
 
Ja precis den är ju studieortsbaserad distans vad jag kan utläsa. Vilket gör att det känns lite konstigt att den kallas distans.

Om inget har ändrats sedan jag pluggade har även Umeå samma upplägg med distans från Skellefteå Luleå eller Örnsköldsvik. Sista terminen(terminerna?) lästes i Umeå oavsett distans eller inte, men då var det mest självständiga studier som inte krävde jättemånga dagars närvaro på universitetet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp