Att kosta på sig själv.... (t ex frisörbesök)

Jag var också fattig i många år och snålade in på allt möjligt. Rullade mina cigaretter, lät kompisar klippa mitt hår, åt det billigaste jag kunde komma över.

När jag pluggat klart belönade jag mig med att få köpa cigaretter, det var så skönt att slippa rulla torra tobakssmulor till något som tog slut efter tre bloss. Rullade aldrig mer en cigarett under de år som jag rökte efter utbildningen.

Frisör började jag också med, och det blev en markant skillnad när ett proffs fick klippa mitt hår. Jag färgar det fortfarande själv men har på sistone unnat mig några blekta slingor hos frissan. Har färgat håret själv i närmare 40 år och är bra på det, kan inte se någon anledning till att jag ska betala någon annan att göra det.

Och så äter jag, inom rimliga gränser, mat som jag tycker är god och inte bara bukfylla.

Jag tycker att jag mentalt mår lite bättre sedan jag slutade att vara så oerhört snål mot mig själv, det känns som att jag värderar mitt eget välmående lite mer.
 
Jag kostar på mig mina hästar, hade jag inte haft dem hade jag nog lagt ner mer tid på att hitta en frisör som passar mig :p

(i dagsläget klipper och färgar jag själv, både pga snålhet och att jag ledsnat på att gå ut från frisören och undra varför i hela friden jag lägger pengar på något som blir bättre hemma..)
 
Jag är bra på att kosta på mig själv vissa saker, böcker och pennor. Men usel på andra, jag vill jättegärna få en ny uhm parfym? vad kallas det ens, doft, av mig. Men jag känner att det är oerhört extravagant :D delvis eftersom mina tidigare inte är slut (om än år gamla), delvis eftersom detta har hamnat i facket -saker man får i present men inte köper, för mig.

Jag tycker du absolut ska lägga pengar på att färga hos frisören. Du har ju verkligen motiverat det bra. Det verkar ju som att det är något de kan göra bättre den här gången.

(Jag brukade betala dyrt för frisören (dvs gå till bra och dyra sådana) men blev ofta inte nöjd så har slutat. Men jag tror att det gör jätteskillnad om man kan berätta hur man vill ha det och har en frisyr och färg som vinner på det.)

Åh, det är så tråkigt när man blir missnöjd hos frisören! Då känns det ju helt ovärt!

Jag har efter mycket möda (peppar peppar) hittat en frisör jag trivs med, vilket ju verkligen inte är lätt.

Jag var också fattig i många år och snålade in på allt möjligt. Rullade mina cigaretter, lät kompisar klippa mitt hår, åt det billigaste jag kunde komma över.

När jag pluggat klart belönade jag mig med att få köpa cigaretter, det var så skönt att slippa rulla torra tobakssmulor till något som tog slut efter tre bloss. Rullade aldrig mer en cigarett under de år som jag rökte efter utbildningen.

Frisör började jag också med, och det blev en markant skillnad när ett proffs fick klippa mitt hår. Jag färgar det fortfarande själv men har på sistone unnat mig några blekta slingor hos frissan. Har färgat håret själv i närmare 40 år och är bra på det, kan inte se någon anledning till att jag ska betala någon annan att göra det.

Och så äter jag, inom rimliga gränser, mat som jag tycker är god och inte bara bukfylla.

Jag tycker att jag mentalt mår lite bättre sedan jag slutade att vara så oerhört snål mot mig själv, det känns som att jag värderar mitt eget välmående lite mer.

Härligt!

Ja, vi är ju värda att må bra! Jag fick nyss fast tjänst på jobbet, borde fira det med att kosta på mig lite ju!

Jag tycker att jag fått bättre självförtroende, men tydligen inte så bra som jag trott, eftersom jag fortfarande känner såhär?
Har känt mig överkörd av andra på sistone och det är klart det blir lättare att köra över mig om jag inte själv känner jag är värd som jag trodde... hmm... är nog dags för en makeover!

Jag kostar på mig mina hästar, hade jag inte haft dem hade jag nog lagt ner mer tid på att hitta en frisör som passar mig :p

(i dagsläget klipper och färgar jag själv, både pga snålhet och att jag ledsnat på att gå ut från frisören och undra varför i hela friden jag lägger pengar på något som blir bättre hemma..)
Ja som sagt, bli missnöjd hos frisören är verkligen skittråkigt!!! Så glad att jag hittat min frisör.
 
Åh, det är så tråkigt när man blir missnöjd hos frisören! Då känns det ju helt ovärt!

Jag har efter mycket möda (peppar peppar) hittat en frisör jag trivs med, vilket ju verkligen inte är lätt.



Härligt!

Ja, vi är ju värda att må bra! Jag fick nyss fast tjänst på jobbet, borde fira det med att kosta på mig lite ju!



Ja som sagt, bli missnöjd hos frisören är verkligen skittråkigt!!! Så glad att jag hittat min frisör.
:D lite tråkigt, men jag har konstaterat att jag är dålig på att kommunicera med frisörer. Så det är nog inte deras fel.
 
Växte upp fattigt och har varit urusel på att kosta på mig själv saker.
Jag försöker också komma ifrån känslan av att jag gör något "fel" bara för att jag går till frisören en gång om året numera, eller när jag bokar en massage/kiropraktor för att få ordning på min kropp. Till och med om jag köper ett äpple eller godisbit bara för att jag är sugen kan jag få sådana känslor.
Det går bättre och bättre, man måste bara börja och framförallt skita i alla som uttrycker sig negativt över att man köpt något för sin egen skull :D
 
Jag är very bra på att kosta på mig själv. Min frisör har en rimlig timpenning för att gå runt i Sthlms innerstad och gräver ett djupt hål i min plånbok varje gång MEN DET ÄR SÅ VÄRT DET! Jag har försökt att gå till frisörer närmre, på rekommendation osv men jag går inte därifrån och känner mig lika nöjd som jag gör varje gång jag lämnar "min" frisör (som hade den dåliga smaken att börja plugga en period men som tur är ändrade sig efter examen).

När det ryms i budgeten så går jag på massage utan föreliggande problem, jag kör ansiktsbehandling osv och väljer då lika gärna elevbehandlingar, knåda grejjer i fejset kan de flesta ;) (och min hy är inte så knepig eller känslig).

Så ja jag kostar på men aldrig med lånade pengar (om vi bortser från att CSN just nu står för en större del av min försörjning).
 
Jag är very bra på att kosta på mig själv. Min frisör har en rimlig timpenning för att gå runt i Sthlms innerstad och gräver ett djupt hål i min plånbok varje gång MEN DET ÄR SÅ VÄRT DET! Jag har försökt att gå till frisörer närmre, på rekommendation osv men jag går inte därifrån och känner mig lika nöjd som jag gör varje gång jag lämnar "min" frisör (som hade den dåliga smaken att börja plugga en period men som tur är ändrade sig efter examen).

När det ryms i budgeten så går jag på massage utan föreliggande problem, jag kör ansiktsbehandling osv och väljer då lika gärna elevbehandlingar, knåda grejjer i fejset kan de flesta ;) (och min hy är inte så knepig eller känslig).

Så ja jag kostar på men aldrig med lånade pengar (om vi bortser från att CSN just nu står för en större del av min försörjning).

Sådär känner jag också (heja heja!) faktiskt!
Visst finns det billigare frisörer än min, men nej, jag är färdig med att testa lite billigare för att spara en slant (som ändå ska gå till vadå?) och så bli missnöjd.
Betalar hellre lite mer för "min".
 
Ja, det där har du rätt i.
Jag har fått kommentarer om att jag lägger mycket på lopp-avgifter, men det är ju mitt intresse, så det kan jag försvara känner jag.
Vill kunna känna att jag kan säga "Ja, jag har lagt X kronor på mig själv idag och vet du, det var jag värd" även om frisörbesök.
Jag hatar att lägga pengar på hår och är så snål att jag nu istället för att ha dåligt samvete över att jag "borde" gå till frisören gett mig själv tillåtelse att sätta håret i en tofs och strunta i det i två tre år och se vad som händer.

Men att bränna 500kr i bensin, mat ect på en dykdag - nemas problemas!
 
Jag hatar att lägga pengar på hår och är så snål att jag nu istället för att ha dåligt samvete över att jag "borde" gå till frisören gett mig själv tillåtelse att sätta håret i en tofs och strunta i det i två tre år och se vad som händer.

Men att bränna 500kr i bensin, mat ect på en dykdag - nemas problemas!

Jo så gjorde ju jag under flera år, men har kommit fram till att jag inte vill det längre. Så för mig blir det ju värt att kosta på lite.

Haha, ja det är kul egentligen o fundera på vart man själv och andra vill lägga sina slantar.

Ni har nog nästan hjälpt mig att komma fram till att jag är värd att boka om till klipp OCH färg faktiskt... 😀😶.
 
Vad man anser vara "värt" att lägga pengar på är inte alltid så logiskt.

jag tvekar på att lägga ett par tusen på en bra jacka. Samtidigt vet jag att jag inte4 skulle tveka att lägga upp pengarna på ett vettigt vintertäcke till hästen, om jag hade nån.

Nya däck till bilen kostar några tusenlappar men det köper man utan att tveka. Men hisnar när jag berättar att jag köpt ett konstverk för flera tusen.

Jag tror att man helt enkelt får bestämma sig för att frisörbesök kostar?
 
Vad man anser vara "värt" att lägga pengar på är inte alltid så logiskt.

jag tvekar på att lägga ett par tusen på en bra jacka. Samtidigt vet jag att jag inte4 skulle tveka att lägga upp pengarna på ett vettigt vintertäcke till hästen, om jag hade nån.

Nya däck till bilen kostar några tusenlappar men det köper man utan att tveka. Men hisnar när jag berättar att jag köpt ett konstverk för flera tusen.

Jag tror att man helt enkelt får bestämma sig för att frisörbesök kostar?

Ja, du har rätt.

Jag har också svårt att lägga mycket på ordentliga kläder, fast det ju är värt att lägga mer på t ex ett par byxor eller en jacka man kommer ha varje dag.
Medan en klänning till en tillställning en kväll fått kosta mer... det blir ju så snett! Det är ju vardagsgrejerna som man använder som är värt att lägga pengar på!

Och håret har jag ju faktiskt på mig 24/7 så de borde ju faktiskt va värt :p

Tillägg: Räknade ppa nu och om jag lägger 1600 och det räcker i 160 dagar så kostar det mig 10 kronor om dagen att vara fin i håret (förutom då att jag antagligen behöver färga utväxten emellan)! Räknar man så så ser det ju faktiskt väldigt värt ut! Och klippa mig skulle jag ju ändå så frisörfärg en gång per halvår blir ca 5 kr/dag!

Rätta mig gärna om jag räknar fel och sry jag blir sååååå överanalyserande😂. Men nu känns det myyycket bättre! Förhoppningsvis hjälper det någon mer också!

Och konstverket tittar man förhoppningsvis på varje dag och blir glad? = värt!
 
Senast ändrad:
Jag har väldigt tajt budget så jag får alltid dåligt samvete när jag försöker unna mej nått eller om jag köper för att det behövs. Hör mej själv säga hela tiden, "behövs det verkligen? Kan det vänta lite till? "
Mina föräldrar har alltid tjatat på det viset. "Är det nödvändigt? Tänk på hur lite pengar du har." Tror det är det som ger mej det där dåliga samvetet. Deras tjat. Men det har blivit bättre när det gäller nödvändiga grejer. Men när jag försöker unna mej nått ,(även om det bara är till en fördel) så mår jag fruktansvärt. Jag kunde ju ha sparat dom pengarna :crazy:
 
Frisörbesök för mig är liksom eget välbefinnande. Saknar verkligen den lyxen i vardagen nu som det gav, men just nu har jag kort hår pga cytostatikabehandling. Mycket beror nog på vem man har som frisör oxå och min serverar kaffe och kaka oxå (plus på den)

Jomen precis. Förr såg jag det inte så, men nu gör jag det, det är en trivsam stund.
Hos min har de så man kan ta te eller kaffe och kaka när man sitter och väntar vet jag, tror de erbjudit när man sitter i stolen också, åh ska be om det nu stack för påminnelsen. :)
Du får gå dit o bara få håret tvättat och få en kopp 💕.

Jag har väldigt tajt budget så jag får alltid dåligt samvete när jag försöker unna mej nått eller om jag köper för att det behövs. Hör mej själv säga hela tiden, "behövs det verkligen? Kan det vänta lite till? "
Mina föräldrar har alltid tjatat på det viset. "Är det nödvändigt? Tänk på hur lite pengar du har." Tror det är det som ger mej det där dåliga samvetet. Deras tjat. Men det har blivit bättre när det gäller nödvändiga grejer. Men när jag försöker unna mej nått ,(även om det bara är till en fördel) så mår jag fruktansvärt. Jag kunde ju ha sparat dom pengarna :crazy:

Jo det där känner jag som sagt igen. När jag var liten hade vi det vi behövde, men inget överflöd.
Nu har både jag och mina föräldrar det bättre ställt, vilket ju är skönt. Inte så vi slösar någon av oss, men vi behöver inte vända på varje krona heller.
Men som någon sa, gör en budget, det har som sagt hjälp mig mkt med att kosta på mig vettig mat och nödvändigheter iaf :) 💜.

Jag gillar ju ordspråk också och gillar detta:
"Vissa är så fattiga att allt de har är pengar".
 
:D lite tråkigt, men jag har konstaterat att jag är dålig på att kommunicera med frisörer. Så det är nog inte deras fel.

Det trodde jag med, tills jag fick mod nog att visa upp en bild pa hur jag ville ha haret - vilket bara var ett foto pa en kandis pa natet. Tyckte situationen var lite pinsam, liksom, jag vet att jag inte kommer att se ut som Kandis overlag, men, liksom, det haret ser val fint ut?

Lamnade salongen med EXAKT den klippning jag ville ha - kommer alltid anvanda foton harefter!
 
Det trodde jag med, tills jag fick mod nog att visa upp en bild pa hur jag ville ha haret - vilket bara var ett foto pa en kandis pa natet. Tyckte situationen var lite pinsam, liksom, jag vet att jag inte kommer att se ut som Kandis overlag, men, liksom, det haret ser val fint ut?

Lamnade salongen med EXAKT den klippning jag ville ha - kommer alltid anvanda foton harefter!

Åh vad bra!

Toppen när man vet vad man vill ha ju!
Jag tänkte be min frisör freestyla lite. Tidigare har jag beskrivit hur jag vill ha det och det har blivit så och jättebra, men nu vill jag ha nåt lite nytt, ska fråga vad hon tycker, tror hon kan få till nåt bra!
Jag vill va med i Gör om mig :p 😀
 
Budgetar är bra. Jag har köpstopp på hemma kläder och finkläder. Däremot får jag köpa jobbkläder då det är det jag behöver och det är det som slits.
Jag är som du med håret klipper det två ggr per år hos frisör. Skulle behöva klippa mig igen men har dragit på det pågrund av coronan + att min billiga, bra, snabba frisör jämt har för mycket att göra nuförtiden så det är omöjligt att komma på drop in och svarar inte i telefon så går inte att boka heller.
 
Jag går till frissan var 8:e vecka och färgar utväxt/fräschar upp färgen och klipper topparna.
Färgar fransar och bryn och gör lashlift en gång i månaden.
Tycker absolut det är värt det!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 408
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 750
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp