Att kritisera dressyrdomare

Bukefalos 30 år!

Men bör sån kritik isf läggas upp i some?
Det är väl knappast rätt sätt om man önskar en effekt att ge "öppen" kritik det första man gör. Men om man först försökt ge väl genomarbetad feedback till arrangören och/eller domaren i fråga och upplevt att man bara blivit avfärdad så förstår jag frustrationen. Sen reagerar väldigt många rätt underligt om de blir arga eller besvikna, men det gör det förstås inte till ett moget eller konstruktivt sätt att ta ut sin frustration.

Sen ska jag säga att jag tycker inte dressyrdomare är unika i detta avseende, jag tycker lika illa om inlägg på SoMe där tandläkare, läkare, sjuksköterskor, veterinärer, busschaufförer, restaurangpersonal eller butikspersonal recenseras. Det är ett otyg, man får bara en persons upplevelse och någon annan hängs ut utan möjlighet att se eller reagera på det.

Eftersom jag har en sur måndag morgon ;) så kan jag också tycka illa om när medtävlande i klassen diskuteras på SoMe, antydningar om att andra red hårt/fult, fick snälla poäng av domaren för att hästen var orange osv är så onödigt. Kanske bryr sig inte de andra om det men oftast skrivs sånt här utan att specificera vem man är ute efter och så sitter kanske halva klassens ryttare och tänker att det är nog mig hen skriver om.

Skriv om ens egen prestation/upplevelse, undvik att döma andra runt dig för du vet inte deras historia och vad de upplevde. Tänker jag.

Sen får man absolut kritisera tävlingsledning och funktionärer på tävling, men då gör man det till ÖD eller förbundet. Bedömningen kan man inte överklaga men såklart får funktionärer inte hitta på egna regler eller strunta i regler för några. Sånt får man kritisera, men på rätt sätt och inte på SoMe.

Jag upplever att de flesta som skriver negativt har en ganska dålig koll på både betygsskalan och hur bedömningen av en ritt går till. Många skulle må bra av sitta med som domarsekreterare eller tom bara sitta med och lyssna och lära.
Vi hade faktiskt flera cliniqs på ridskolan där vi bjöd in en domare som gjorde en bedömning live med kommentarer och poängsättning medans ekipage red olika program. Extremt nyttigt.
Vi hade även lektioner när vi fick bedöma varandras ritter med ridlärarens hjälp (utbildad MSV-domare) också det extremt nyttigt se hur svårt det faktiskt är.

Systrarna Elfstrand är rätt bra på att - och det har pågått i mååånga år- kritisera domare som inte dömer dem som de vill. Lägger ut det på film öppet så att alla kan se vad de klagar på.Jag tycker det är obehagligt att så gamla människor som systrarna ändå är,som har många yngre ryttare/ läsare som målgrupp leder in yngre på att detta är ett ok beteende. Dessutom kan det kännas lite som ett försök att påverka domare i deras omgivning. Vem vill liksom bli uthängd på nätet? Utöver det så har de liksom inte rätt med sin klagan men det är ju inget brott att låtsas vara kunniga.

Jag tävlar inte själv men får alltid lite andrahands pinsamhets känslor av att se sånt och höra sånt. Jag likställer det med fotbollsfolk som ställer sig och vrålar på domare för att de tycker att de dömer fel. 😅
Jag hade aldrig kunnat göra det själv, och hade jag varit missnöjd med någon % hade jag nog snarare tänkt att nä men då var det inte så bra som det kändes alternativt jag har inte förstått vad de vill att jag ska visa och sen försökt lära mig av det.
Besviken kan man ju bli men att hålla på och basunera ut det känns oskönt.
Däremot hade jag kunnat visa film och skrivit att här kände jag mig som en jäkla gudinna och som att jag satt en 10a, men så fick jag en 5a - vad ser ni som jag inte ser? Vad blev fel?

Håller med @ginnies om Elfstands, jag lyssnar mycket på deras poddar och just deras kritiserande av domare är väl det jag gillar minst med det de gör.

Håller med @ginnies om Elfstands, jag lyssnar mycket på deras poddar och just deras kritiserande av domare är väl det jag gillar minst med det de gör.
Delvis KL. Och visst va det en domare tillika tävlande ryttare som skrev i väldigt fula ordalag om några domare hon blivit dömd av? Gick till DIN. Hur kan man som domare med att göra så och skriva så?

Delvis KL. Och visst va det en domare tillika tävlande ryttare som skrev i väldigt fula ordalag om några domare hon blivit dömd av? Gick till DIN. Hur kan man som domare med att göra så och skriva så?
Den domaren är inte ensam om att kritisera andra domare. Blircalltid lika förvånad när jag har kollegor som öppet kritiserar andra-ofta mer erfarna domares bedömningar.

Jag fick fö en tillsägning en gång när jag la ut en voice over på min egen ritt. Det var inte dömande domare som sagt ifrån (min utbildare) utan andra domare som reagerat. Var ingen kritik till dlmande domare alls utan jag berättade kommentaren och min upplevelse. Kontentan var typ att jag skumpade runt och red dåligt enligt mig själv😅. Men det fick jag bannor för.

Jag fick fö en tillsägning en gång när jag la ut en voice over på min egen ritt. Det var inte dömande domare som sagt ifrån (min utbildare) utan andra domare som reagerat. Var ingen kritik till dlmande domare alls utan jag berättade kommentaren och min upplevelse. Kontentan var typ att jag skumpade runt och red dåligt enligt mig själv😅. Men det fick jag bannor för.
Stört! Så det är ok för andra men inte för de som också är domare?

Ja all5så jag vet inte? Lite därför jag star5ade tråden för ibland känns det som att jag verkligen inte vet vad som är upp eller, okej eller inte okej? För vissa blir tillsagda för småsaker men andra kan häva ur sig vadsomhelst?

Jag va tvungen att kolla, det va 2023 på Grevagården en msv A , två domare låg på 59,6 respektive 60,6 den tredje på 64,2. Ryttarinna som då ville ” bara ha” 64 % nivån skrev på nätet att hon tyckte de 2 ” snåla” skulle byta jobb för” de va inget bra på det de gjorde”. Hon va under utbildning. Hur är det möjligt att få skriva så om framtida kollegor?

Ja all5så jag vet inte? Lite därför jag star5ade tråden för ibland känns det som att jag verkligen inte vet vad som är upp eller, okej eller inte okej? För vissa blir tillsagda för småsaker men andra kan häva ur sig vadsomhelst?
Jag håller med vissa passas det på- det verkar som du hör dit- 😅 jag tror att vissa väljs ut och hålls i schack för att skrämma andra- hålla flocken får på plats. Och de som väljs ut är ffa de som har egna idéer och törs göra sin röst hörd. Det behöver inte vara obekväma åsikter men att det är en person som är driven.De som är tysta går längst utan arbetsinsats generellt sett.

Var tycker ni gränsen går? Ser överallt i some att "domare dömer fel", "domare är dumma i huvudet", "domaren tyckte så här men det är fel" osv osv.

Alla har vi varit besvikna på % och alla har vi nån gång känt att vi fått glädjepoäng också😅. Är mest förvånad över hur otroligt mycket domarkritik jag sett senaste tiden-av både unga som ruttade.

Skrev själv häromhelgen "jag tyckte jag skulle få en 10a men fick "bara" en 8a😂". Det tycker jag uppenbarligen är med skämt i tonen, men kan kanske också tolkas knasigt?

Att skriva så som du gjorde tycker jag är ok, man förstår att du är supernöjd med prestationen och inte missnöjd med betyget

Men det jag tycker inte är ok det är att det finns ett antal yngre personer som skriver på TikTok å insta hur dåliga domarna är och sen använder hashtagg #blindadomare #snåladomare

Jag har vid ett tillfälle varit besviken och gjort ett inlägg att jag inte vet vad jag ska göra när en domare alltid håller mig 7% under de andra två, men inte att man kallade domaren dum utan det var mer att det är svårt att veta va man ska förbättra när den inte skriver något direkt annorlunda än de andra som ligger 6-7% högre och med typ samma kommentarer på slutklämmen så att säga

Jag va tvungen att kolla, det va 2023 på Grevagården en msv A , två domare låg på 59,6 respektive 60,6 den tredje på 64,2. Ryttarinna som då ville ” bara ha” 64 % nivån skrev på nätet att hon tyckte de 2 ” snåla” skulle byta jobb för” de va inget bra på det de gjorde”. Hon va under utbildning. Hur är det möjligt att få skriva så om framtida kollegor?
Hon fälldes av DiN för det åtminstone..

Jag håller med vissa passas det på- det verkar som du hör dit- 😅 jag tror att vissa väljs ut och hålls i schack för att skrämma andra- hålla flocken får på plats. Och de som väljs ut är ffa de som har egna idéer och törs göra sin röst hörd. Det behöver inte vara obekväma åsikter men att det är en person som är driven.De som är tysta går längst utan arbetsinsats generellt sett.
Jo då, jag blir påpassad och har ett rykte bland många av att vara alldeles för frispråkig och obekväm😅. Det kan jag leva med i synnerhet nu när ryttare och arrangörer börjat uppskatta hur jag dömer och att jag använder hela skalan.

Hon fälldes av DiN för det åtminstone..
Jo ( minns inte vad det blev , en erinran?) men hon fick fortsätta sin utbildning…… dessutom Ridsportförbundet och DIN gillar inte att domare anmäler domare eller att domare anmäler ö-domare egentligen ( min åsikt) En av de 2 som låg runt 60 hade blivit lovad en GP domarutbildning av LA. Den utbildningen försvann som ett brev hos Nordpost, då är hon en duktig domare o ryttare som rider iaf svårklass.

Att domare, som representerar Svenska Ridsportförbundet, bör hålla en högre standard är väl inget konstigt? Med det sagt så tycker jag inte att domare ska behöva stå ut med vad som helst, domare är också människor, men domare bör definitivt föregå med gott exempel.

Mvh,
Lady_S

Att domare, som representerar Svenska Ridsportförbundet, bör hålla en högre standard är väl inget konstigt? Med det sagt så tycker jag inte att domare ska behöva stå ut med vad som helst, domare är också människor, men domare bör definitivt föregå med gott exempel.

Mvh,
Lady_S
Men voice over är ju inget konstigt eller dåligt? Har svårt att tro hur det skulle vara dåligt, sålänge man just kommenterar sin egen ridning.

Jag tävlar inte själv men får alltid lite andrahands pinsamhets känslor av att se sånt och höra sånt. Jag likställer det med fotbollsfolk som ställer sig och vrålar på domare för att de tycker att de dömer fel. 😅
Eller ishockeyfolk- män ( som regel) som står o gapar domarjävel. Det borde stoppats för decennier sen. Jag tänker på de som gapar : Utbilda er själva om ni nu är så jävla bra och stå på isen eller fotbollsplanen o döm. Vad gäller systrarna Elfstrand o den där då dressyrdomaraspiranten som ändå sen blev dressyrdomare så har de ändå åkt hem , tänkt till (eller då inte tänkt till ) redigerat o i elfstrands fall dröjt nga dagar innan publicering. Såååå dålig stil. Jag menar vi alla har väl och blir irriterade nån gång över felpoäng eller egenuppfattafe felpoäng men den känslan är väl övergående typ gilla läget o kom igen. Och vad gäller Elfstrands så va de jättesura en gång för de fick 5 :or på slutorna i msv c , sen kollade man ( jag) på filmen och slutorna tvärade men va helt raka och då fattar de inte att hästen ska vara formad i inre sidan och att man inte kan bara knuffa ut bakdelen från spåret.

Det är ju inte förbjudet heller att kritisera domare/bedömningar/medmänniskor på SoMe utan bara lite trist och i mina ögon onödigt. Andra kanske tycker att det är helt rimligt att skriva vad man faktiskt tycker?

Likaså har svepande formuleringar som ”många fina/spända/nya ekipage idag” absolut inga sådana spänningar i sig så såklart kan man både som domare, ryttare, funktionär eller publik kommentera en tävlingsdag på SoMe. Och att skriva en kommentar direkt till den ryttaren man vill berömma eller ge något slags feedback till (synd på sista bytet/attans vad nära kvalet ni var/jättefina travökningar).

Så var inte rädda skriva på SoMe om din tävlingsdag, tänk bara på att man inte vet vilka som läser den och var snäll så ingen känner sig dålig eller kritiserad av ditt inlägg tänker jag.

Liknande trådar

• Att döma riddressyr resp. kördressyr
  • F
    Dressyrdomare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar