Att kritisera dressyrdomare

Bukefalos 30 år!

Men voice over är ju inget konstigt eller dåligt? Har svårt att tro hur det skulle vara dåligt, sålänge man just kommenterar sin egen ridning.
Jag har ingen aning om det specifika fallet, men rent generellt så tycker jag att det är rimligt att man ställer andra krav på officiella funktionärer än på tävlingsryttare.

Att man verkar ha hakat upp sig på just @Fiorano är inget jag står bakom.

Mvh,
Lady_S

Jag är ju domare och ser då och då folk klaga på SoMe men har bara sett en som klagat på mig, finns säkert flera 😝

Hen la ut film och tyckte jag hade varit snål på förvänd galopp och någon skänkelvikning.
Kollade på filmen och insåg att jag varit för snäll 😂 hade gett 6,5 men det borde nog varit 5 när jag såg det igen hahahaha

Jag har förståelse för att barn uttrycker sig dåligt om domare, de förstår inte alltid, men när stora poddare, NR, säger i sin podd att domaren felaktigt gav henne en 5a på en skritt för enligt henne, NR, var det inget fel på takten…. Då blir jag irriterad. Du har vunnit LFC i Friends, orka sitta och kritisera en LA domare inför tusentals lyssnare.
Sätter man dessutom 5 på en skritt så kan jag GARANTERA att den inte var taktmässig.
Jag skulle döma henne helgen efter jag hörde den där podden men som tur var strök hon sig.

Det är fan fett svårt att döma. Det går så otroligt fort i de flesta program och sätta siffra och en bra kommentar på några sekunder är inte lätt så lite mer förståelse vore ju trevligt.
Med det sagt så bryr jag mig oftast inte. Rid bättre så får du bättre poäng liksom.

Jag brukar inte kritisera domare. Svär möjligen över poängen ibland men inte mer. Däremot så har jag råkat ut för en domare som inte tittade när jag red. Jag red en LC 1 och gubben påstod att jag inte hade ridit serpentinen. Det hade jag såklart och det såg alla andra åxå. Men den fick jag vackert göra om. Jag var inte lite förbannd efteråt. Nu var det ändå en katastrofritt för min häst var livrädd för allt i det ridhuset och det gick inte att rida ordentligt. Men det var inte okej att göra så.

Systrarna Elfstrand är rätt bra på att - och det har pågått i mååånga år- kritisera domare som inte dömer dem som de vill. Lägger ut det på film öppet så att alla kan se vad de klagar på.Jag tycker det är obehagligt att så gamla människor som systrarna ändå är,som har många yngre ryttare/ läsare som målgrupp leder in yngre på att detta är ett ok beteende. Dessutom kan det kännas lite som ett försök att påverka domare i deras omgivning. Vem vill liksom bli uthängd på nätet? Utöver det så har de liksom inte rätt med sin klagan men det är ju inget brott att låtsas vara kunniga.
Nu har inte jag sett alla deras tävlingsvloggar men jag har inte uppfattat det så. Möjligtvis någon gång. Men jag gillar dom så jag kanske inte är helt objektiv. Jag tycker mest dom säger att domaren inte höll med om det är något men inte att det är så mkt mer än så. 😄

Nu har inte jag sett alla deras tävlingsvloggar men jag har inte uppfattat det så. Möjligtvis någon gång. Men jag gillar dom så jag kanske inte är helt objektiv. Jag tycker mest dom säger att domaren inte höll med om det är något men inte att det är så mkt mer än så. 😄
@ginnies och @fio jag har sett några och inte reagerat egentligen eftersom det är så domarna själva gör när de utbildar sig.

Tjejerna är duktiga och anser jag inte lägger några överord på några bedömningspoäng utan konstaterar mer vad som hände.

Jag funderade på om jag vore domare och fann mig bedömd av dem om det vore obehagligt men det ingår väl i vidareutbildningen av domare, det är samma koncept, någon bedömer deras bedömning. Skulle jag bli sur och finna det obehagligt skulle jagprata med dem, de verkar lättpratade och sociala.

Jag håller med att de har bättrat sig i sitt uttryckssätt. Den tävling jag tänkte mest på med tillhörande vlogg va för drygt 3 år sen och jag vet var o när tyvärr hittar jag inte den och jag tror faktiskt den är borta så illa som de uttryckte sig då borde om inte annat kunnat skrämma bort seriösa annonsörer.

@ginnies och @fio jag har sett några och inte reagerat egentligen eftersom det är så domarna själva gör när de utbildar sig.
Men inte utbildas domare till att uttrycka sig nedlåtande om ryttare? Sen undrar jag över din jämförelse hur du tänker? Ryttaren får ett protokoll i handen om sig själv till sig själv och det kan väl inte jämföras med offentlig galla?

Tjejerna är duktiga och anser jag inte lägger några överord på några bedömningspoäng utan konstaterar mer vad som hände.

Jag funderade på om jag vore domare och fann mig bedömd av dem om det vore obehagligt men det ingår väl i vidareutbildningen av domare, det är samma koncept, någon bedömer deras bedömning. Skulle jag bli sur och finna det obehagligt skulle jagprata med dem, de verkar lättpratade och sociala.
Nej men så är det ju inte. Dressyrdomaren gör ett JOBB-dvs bedömer en ritt som ryttaren betalar för att få bedömd. Som domare är det vårt jobb att framföra kritik men också lyfta det positiva. Det betyder inte att vi är öppna måltavlor för missnöjda ryttare och bara ska tåla att bli kallade blinda och dumma. Om inte vi domare finns att sitta där till munimal ersättning så blir det inga tävlingar heller.

Hur mycket får man egentligen för att sitta som domare? Får man per klass, antal starter eller hur funkar det?

Jag håller med att de har bättrat sig i sitt uttryckssätt. Den tävling jag tänkte mest på med tillhörande vlogg va för drygt 3 år sen och jag vet var o när tyvärr hittar jag inte den och jag tror faktiskt den är borta så illa som de uttryckte sig då borde om inte annat kunnat skrämma bort seriösa annonsörer.
Jag har inte sett allt bara några av senare slag, dvs på senare tid. Jag vet för lite om det.
Nej men så är det ju inte. Dressyrdomaren gör ett JOBB-dvs bedömer en ritt som ryttaren betalar för att få bedömd. Som domare är det vårt jobb att framföra kritik men också lyfta det positiva. Det betyder inte att vi är öppna måltavlor för missnöjda ryttare och bara ska tåla att bli kallade blinda och dumma. Om inte vi domare finns att sitta där till munimal ersättning så blir det inga tävlingar heller.
Har de kallat domare blinda och dumma? Som sagt, jag har sett några av de senaste och upplever inte det. Jag får väl titta om på ett par, kanske. Jag beklagar.

Kallar folk domare för blinda och dumma?

Jag har inte sett allt bara några av senare slag, dvs på senare tid. Jag vet för lite om det.

Har de kallat domare blinda och dumma? Som sagt, jag har sett några av de senaste och upplever inte det. Jag får väl titta om på ett par, kanske. Jag beklagar.

Kallar folk domare för blinda och dumma?
Ja folk gör det och det var lite därför jag startade tråden. Har på senare tid sett flera inlägg i some där domare kritiseras kraftig och bla kallas både blinda, dumma och att de inte kan bedöma när ngt är bra vs dåligt.

Upp till ** får en bara ta 235:-/timme, *** 265:-. Detta året har vi uppmanats att döma gratis för att få ihop minsta antalet tävlingar att döma (5st). Kommer jag a l d r i g göra.
Alltså, va?! :eek: Jag dömer ideellt på min egen klubb, men inte när jag dömer på andra klubbar. (Jag är inte dressyrdomare, utan hoppdomare och överdomare i hoppning, sportkörning och WE.) Men min fritid är dyr! :cool: Jag kan såklart inte ta mer betalt än någon annan domare, men jag vill åtminstone ha betalt, jag hade ju kunnat vara ute och ridit istället! :love:

Och dyrt är det inte att starta dressyr så att domarna behöver skänka sitt arvode, det är ju ändå bara runt 30-35 kr per start. Jösses... :crazy:

Mvh,
Lady_S

Jag fakturerar 235 kr ink moms per timme. Det är 188 kr i timmen, och sen ska pengarna gå till semester, försäkring osv som det gör i företag. Så man blir inte rik som domare, det blir man inte.
Jag minns väldigt väl den gången jag gav dig helt obefogad negativ kritik för bedömningen av min och Mariellas första tävling någonsin! Jag var besviken och okunnig och hade obefogade fördomar! Jag hoppas ändå att vi redde ut det :heart. Vid nästa tävling du dömde oss gick det bättre och jag hade mer realistiska förväntningar. Det var tyvärr också vår sista tävling eftersom jag fick en stroke och sålde henne till sin medryttare. De vann faktiskt juniorklassen i dressyr i Fjord-SM nu i somras!

Jag fakturerar 235 kr ink moms per timme. Det är 188 kr i timmen, och sen ska pengarna gå till semester, försäkring osv som det gör i företag. Så man blir inte rik som domare, det blir man inte.
En OT fråga men varför är det 25% moms på domaren men inte på t ex träningar, ridlektioner osv? Nån som kan moms reglerna som kan förklara?

En OT fråga men varför är det 25% moms på domaren men inte på t ex träningar, ridlektioner osv? Nån som kan moms reglerna som kan förklara?
Tror det är för det andra räknas som utbildning.

*kl*
Jag har inte företag så för mig är det 235kr/tim i lön som inkomstbeskattas.
Jag ser det som ideellt arbete med lite plus.
Nu har jag turen, eller oturen, att jag har ett välbetalt jobb så ”behöver” inte pengarna från att vara domare men det gör ju också att jag ibland kan tycka det känns ovärt att ge upp min fritid på helgen för 117,50 kr/tim efter skatt, betalar marginalskatt pga hög inkomst.

Har läst tråden, har dock inte tävlat eller varit mycket i kretsar som tävlar dressyr så vet inte hur det brukar pratas.

Jag har alltid fått höra att det är inte hästens fel, det är ryttaren. Även om jag inte håller med precis alltid (domare, tränare, föräldrar mm kan också göra fel) så tycker jag att det är en rimlig grund att börja med att titta på sig själv och sina egna brister som kan ha lett till felet. Är den synen utdöende i ridsporten? Tänker för att det främst verkar vara unga ryttare och det stämmer tyvärr ganska väl överens med en hel del jag sett hos den generationen.

Jag har förresten "tävlat" en gång inofficiellt, på en ridskoleponny och fick då runt 30%. Ingen tanke på att skylla på domaren där, om något var det nog ganska generöst med tanke på att vi lyckades med det mesta förutom att hålla rätt gångart, vägar och även lyckades trilla ut ur banan :p

Liknande trådar

• Att döma riddressyr resp. kördressyr
  • F
    Dressyrdomare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar