Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inga dagar kvar. Det fanns en ansökt och beviljad planering på försäkringskassan att jag skulle vara hemma till april. Nu återtog han alla dagar så jag har några lägsta nivå dagar kvar. De ger 180 kr/dag...

Samtidigt vägrar han betala på bolånen eftersom han inte bor här.
Den här månaden betalade han VA, el och internet/tv. Oklart om han tänker göra det nästa månad. Han skickade också pengar till mat till barnen.

Jag måste alltså igång och jobba snarast möjligt. Jag behöver ändå låna pengar av Släkting varje månad, trots heltidsjobb. Utan inkomst försvinner också min möjlighet att få ett bostadskontrakt så lägenheten jag ska titta på och faktiskt hade chans att få kommer jag inte få skriva kontrakt på.

Han sa så sent som igår att han inte har möjlighet att planera när han ska ha barnen just nu utan behöver få komma med kort varsel. Igår kom han helt utan att höra av sig t ex. Imorron vill han hämta Mellan men inte Stora. Nu vill ju inte alltid Stora men hittills har hen ju varit okej om Mellan är med också. Hur ska det kännas för hen när hen inte ens blir tillfrågad??

Jag kollade upp försörjningskyldighet för makar som inte bor ihop. Ser ut som att han kan åka på att betala så att jag har levnadsstandard enligt existensminimum iaf(äktenskapsbalken 6 kap paragraf 6+7).

Jag skickade sms till ena handläggaren på soc igår att han tagit föräldradagarna och att jag nu måste jobba snarast möjligt. Skrev att de skulle se det som en officiell orosanmälan ang Lilla.

På måndag ska jag:
  • ringa polisen och rådfråga om nåt av det här är anmälningsbart och hur jag går till väga isåfall, vad rubriceringen blir etc.
  • Ringa vc och be om en samtalskontakt samt hjälp med sjukskrivning pga stress. Sen vet jag inte om jag då blir sjukskriven från föräldraledigheten eller jobbet.
  • Ringa arbetsgivaren och förklara läget(vi har samma arbetsgivare så det blir ju en tämligen ohälsosam arbetsmiljö för mig)samt be om alla möjliga intyg på anställning och ev ett förslag på hur återgång i arbete skulle kunna se ut.
  • Ringa soc, förstås. Ska förutom situationen be dem skriva ut all dokumentation till mig så att jag kan hämta och försöka tyda vad de anser om respektive förälders föräldraförmåga.
  • Ringa advokaten och fråga om det finns nåt sätt jag kan, juridiskt, kräva honom på underhåll eller att ge tillbaka föräldradagarna. Och om de isåfall kan sätta igång med det. Ev ber jag dem att påbörja en stämning på vårdnad och boende. Jag får ta risken att de beslutar att han får allt. Om det finns nån rim och reson och rättvisa i världen borde de inte göra så.
I veckan har vi gemensam tid för informationssamtal på familjerätten och jag har tid hos familjestödsenheten innan.
Passa på att fråga advokaten om hela situationen inkl ekonomi etc så det inte blir något fel någonstans som biter dig i rumpan senare. Se helt enkelt till att ha ditt på det torra. Så kan han stå där med skägget i brevlådan sedan.

Jag har inte följt tråden och kan inte supporta med bra idéer om hur man löser sånt här men funderar kring föräldradagarna?
Man har väl 480 dagar per barn? Och då är väl 390 med full ersättning?
Om yngsta inte är ett år gammal måste du väl ha egna dagar kvar?
Eller har jag glömt någon regel i detta?

Jag lider med dig men tack och lov har vi fortfarande ett hyfsat socialt nät i Sverige. Det är inte helt nermonterat. In och diskutera din situation med soc försörjningsstöd (oftast inte samma avdelning som barn och familj). Du lär dock behöva skicka in de där skilsmässopapperen för att få försörjningsstöd. Är de inskickade kan du även få bostadstillägg och han kommer behöva börja betala underhåll för barnen. Tror det skulle hjälpa dig mycket ekonomiskt tills allt är löst att skicka in papperen eftersom han är en sådan idiot.

Jag har jobbat med flyktingfamiljer, många ensamstående bland annat, och det går att få barn inskolade på förskolan tidigare än ett år, men det är också en sådan grej som socialen kommer kunna hjälpa till med då det krävs särskilda skäl. Om du står utan någon annan hjälp så kan det absolut vara värt att kolla på även om jag förstår att det kanske inte känns så roligt (dagmamma finns ju kvar i en del kommuner, det kan ju också vara ett alternativ). Problemet blir dock samma där - det krävs en underskrift av mannen om ni har gemensam vårdnad och lär bli svårt att få till. Annars får han ta ut dagarna helt enkelt.

Mitt ex gjorde samma sak, han åkte dit på det några år senare när han plockade ut dagarna trots att han inte hade barnen... Så han kommer ju säkerligen skjuta sig själv i foten, förr eller senare.

Hejja dig förresten, du kommer fixa det här.

Jag har inte följt tråden och kan inte supporta med bra idéer om hur man löser sånt här men funderar kring föräldradagarna?
Man har väl 480 dagar per barn? Och då är väl 390 med full ersättning?
Om yngsta inte är ett år gammal måste du väl ha egna dagar kvar?
Eller har jag glömt någon regel i detta?
480/2 = 240 per förälder, TS har slut på sina dagar utom lägstanivådagar och har använt dagar som pappan skrivit över på henne men nu återtagit.

480/2 = 240 per förälder, TS har slut på sina dagar utom lägstanivådagar och har använt dagar som pappan skrivit över på henne men nu återtagit.
Jo det låter rimligt med. Men om man nu är två föräldrar, en har slut på dagar och den andra kvar och förskolan inte accepterar barn under ett år,på förskola?
Är inte pappan då tvungen vara föräldraledig och ta hand om sitt barn om han har föräldradagar men mamman inte har? Är ju orimligt att låsa mamman att ha barnet, som är för liten för förskola, till att inte ta hand om barnet utan föräldradagar?

Det känns som om det blir ett system fel nånstans här?
Är systemet så dåligt regisserat för barn vars föräldrar inte kommer överens liksom.

Jo det låter rimligt med. Men om man nu är två föräldrar, en har slut på dagar och den andra kvar och förskolan inte accepterar barn under ett år,på förskola?
Är inte pappan då tvungen vara föräldraledig och ta hand om sitt barn om han har föräldradagar men mamman inte har? Är ju orimligt att låsa mamman att ha barnet, som är för liten för förskola, till att inte ta hand om barnet utan föräldradagar?

Det känns som om det blir ett system fel nånstans här?
Är systemet så dåligt regisserat för barn vars föräldrar inte kommer överens liksom.
Vem ska tvinga honom?

Alltså. Problemet är ju att det är en skitstövel. Han är inte ett dugg intresserad av sina barn, det visar han väldigt tydligt. Han vill jävlas med ts. Med tanke på hur han håller på kommer det ligga honom till last, men vårdnadstvister tar tid och han vill jävlas NU vilket han lyckas bra med. Jag tvivlar starkt på att han kommer ha någon vidare bra kontakt med sina barn om 5-10 år. Men det hjälper inte ts för stunden.

Och ja. Det är ett systemfel. Och så länge de är gifta kommer han kunna hålla henne där han vill ha henne.

Och ja. Det är ett systemfel. Och så länge de är gifta kommer han kunna hålla henne där han vill ha henne.
Citerar bara det sista. Eftersom jag personligen tycker att det är en viktig aspekt.
Så länge et finms ett äktenskap så är TS inte fri från hans dumheter. Det blir inte lätt eferåt herller. Men då är det i alla fall klart för alla parter att äktenskapet är slut.

Fultolkning: hon bråkar men hon vill inte skilja sig heller

Citerar bara det sista. Eftersom jag personligen tycker att det är en viktig aspekt.
Så länge et finms ett äktenskap så är TS inte fri från hans dumheter. Det blir inte lätt eferåt herller. Men då är det i alla fall klart för alla parter att äktenskapet är slut.

Fultolkning: hon bråkar men hon vill inte skilja sig heller
Tyvärr är det ju så det ser ut. Och att de är gifta är tyvärr en stor del i det hela vad hon har för rättigheter och hur han kan styra med henne.

@ts vad är det som gör att du inte kan lämna in papperen? Så länge det bara rullar på och ni är gifta är det väldigt svårt för någon utomstående myndighet eller advokat att göra något. Det blir varken vårdnadstvist eller stämning om ni är gifta till exempel, du får inte igång någon ekonomi, och det drar han nytta av, för han kan bara vägra betala (egentligen inte enligt lag men det är också en stämning man får ta sedan) och skita i dig. Jag skulle säga att han fortsätter sitt våld i nära relation, han misshandlar dig ekonomiskt för att kan. Gör dig fri från honom, lämna in de där jäkla papperen så ni faktiskt ligger i en riktig separation.

Tyvärr är det ju så det ser ut. Och att de är gifta är tyvärr en stor del i det hela vad hon har för rättigheter och hur han kan styra med henne.

@ts vad är det som gör att du inte kan lämna in papperen? Så länge det bara rullar på och ni är gifta är det väldigt svårt för någon utomstående myndighet eller advokat att göra något. Det blir varken vårdnadstvist eller stämning om ni är gifta till exempel, du får inte igång någon ekonomi, och det drar han nytta av, för han kan bara vägra betala (egentligen inte enligt lag men det är också en stämning man får ta sedan) och skita i dig. Jag skulle säga att han fortsätter sitt våld i nära relation, han misshandlar dig ekonomiskt för att kan. Gör dig fri från honom, lämna in de där jäkla papperen så ni faktiskt ligger i en riktig separation.
:bow:

Vem ska tvinga honom?

Alltså. Problemet är ju att det är en skitstövel. Han är inte ett dugg intresserad av sina barn, det visar han väldigt tydligt. Han vill jävlas med ts. Med tanke på hur han håller på kommer det ligga honom till last, men vårdnadstvister tar tid och han vill jävlas NU vilket han lyckas bra med. Jag tvivlar starkt på att han kommer ha någon vidare bra kontakt med sina barn om 5-10 år. Men det hjälper inte ts för stunden.

Men om föräldrarna är skilda, gör det någon skillnad?
Föräldradagarna borde väl på något vis vara barnets? Eller är det föräldrarnas för att föräldrarna ska kunna ”njuta” av sitt barn liksom?

Jag har aldrig funderat kring detta, och det är väl en utbrytning från denna tråd egentligen. Det känns bara så orimligt att ett barn ska kunna vara under ett år och drabbas av att en förälder inte har råd vara hemma med det (pga inga föräldradagar), en förälder inte vill ta hand om det (pga skitstövel) och det offentliga (förskolan) inte vill ta hand om så små barn.

Föräldradagarna borde väl på något vis vara barnets? Eller är det föräldrarnas för att föräldrarna ska kunna ”njuta” av sitt barn liksom?

Jag har aldrig funderat kring detta, och det är väl en utbrytning från denna tråd egentligen. Det känns bara så orimligt att ett barn ska kunna vara under ett år och drabbas av att en förälder inte har råd vara hemma med det (pga inga föräldradagar), en förälder inte vill ta hand om det (pga skitstövel) och det offentliga (förskolan) inte vill ta hand om så små barn.
Man kan stämma den andra föräldern på dagarna har jag för mig (om inte annat så visar ju föräldern att den inte är ett dugg intresserad av barnets bästa i till exempel det här fallet vilket definitivt kan hjälpa ts att få vårdnaden och därmed alla föräldradagar). Men som med allt tar det tid, därför är det så viktigt att hon faktiskt måste lämna in papperen för då kan hon ev kanske klara sig på socialpengar (eftersom barnet inte har förskola), underhållsbidrag (som inte heller handläggs innan de är skilda) och bostadsbidrag. Men nej, jag tror ingen kan tvinga pappan i nuläget att ta ut dagarna. Han är försörjningsskyldig för familjen dock, men vägrar ju uppenbarligen det också. DET kommer kunna slå tillbaka i en stämning dock. När de är skilda.

Jag tycker det centrala i detta är mamman.
Som gift är musklerna mindre - som jag redan skrivit.

Soc är också mer inriktade på barns situation än en mamma. Hon är vuxen och förväntas vara starkare än barnen.

Så återigen - TS, klipp de formella banden till mannen.
:heart

Det bör nog ligga honom i fatet att han är dömd för grov kvinnofridskränkning tidigare va? Den domen kanske jag kan få ut, via advokaten? Domen är mot ett ex, inte mig.
Snälla säg att du driver med oss. Du har alltså blivit hotad av ditt ex, verkligen hotad helt utan subtilitet, som tidigare är dömd för kvinnofridskränkning och du har inte anmält hotet? Snälla snälla se till att få det skydd du kan få och det skyddet får du inte genom att dölja allting viktigt.

Snälla säg att du driver med oss. Du har alltså blivit hotad av ditt ex, verkligen hotad helt utan subtilitet, som tidigare är dömd för kvinnofridskränkning och du har inte anmält hotet? Snälla snälla se till att få det skydd du kan få och det skyddet får du inte genom att dölja allting viktigt.
Har soc. fått veta att det finns en dom på tidigare grovt relationsvåld?

Kan bara instämma i att skilsmässopappren måste in, har för evigheter sedan handlagt bostadsbidrag på FK och är man gift räknas inkomsten gemensamt. Det är så mycket som hjälps av att man separerar på riktigt.
Och räknas det då som att vi inte är gifta från den dagen jag skickar in handlingarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka