Även vid växelvist boende ska den som barnen bor mest hos erhålla underhåll från den andra föräldern; det räknas ut efter en procentsats upp till strax under 50%.Har du barnen på heltid ska du få underhåll. Så lova inte bort några pengar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även vid växelvist boende ska den som barnen bor mest hos erhålla underhåll från den andra föräldern; det räknas ut efter en procentsats upp till strax under 50%.Har du barnen på heltid ska du få underhåll. Så lova inte bort några pengar.
Barn som är så gamla att de kan fatta beslut själva får bestämma själva. Bra att ha i bakhuvudet.Jag kommer begära 75% av boendet. Minst. Stora vill inte träffa pappa just nu. Eller ens prata i telefon. Hen känner sig så sviken och ledsen och arg. Hen har frågat flera gånger vad som händer om pappa dyker upp och vill tvinga hen att följa med. Och om hen verkligen måste bo med pappa. Att hen inte vill det. Att om jag och pappa ska skiljas så vill Stora bara bo med mig och kanske träffa pappa och typ fika eller ta en promenad ibland. Ska vi inte skiljas vill Stora hellere bo i familjehem. Bara hen inte måste bo i samma hus som pappa igen.
Mellan fick en ångest attack och satt och skrek att hen skulle dö igår. Att hen inte kunde andas. Jag fick lämna Stora ansvarig för Lilla och sitta med Mellan på köksgolvet i 40 min och prata ner ångesten. Det har aldrig hänt förr. När känslor äntligen får kännas?
Det börjar starkt, livet som ensamstående. Jag är helt slut. Fast det är väl som vanligt iofs. Det känns som att sköta en bikupa med upprörda små bin som surrar runt mig hela tiden. Men jag slipper tassa på tå. Slipper lyssna efter uppblossande konflikter mellan barn och pappa. Slipper försöka förutse vad pappa kan bli irriterad över. Behöver inte laga en extra maträtt för att pappa inte tänker äta samma som vi. Behöver inte trösta nån som fått skäll för nåt de inte fattar.
Jag kommer begära 75% av boendet. Minst. Stora vill inte träffa pappa just nu. Eller ens prata i telefon. Hen känner sig så sviken och ledsen och arg. Hen har frågat flera gånger vad som händer om pappa dyker upp och vill tvinga hen att följa med. Och om hen verkligen måste bo med pappa. Att hen inte vill det. Att om jag och pappa ska skiljas så vill Stora bara bo med mig och kanske träffa pappa och typ fika eller ta en promenad ibland. Ska vi inte skiljas vill Stora hellere bo i familjehem. Bara hen inte måste bo i samma hus som pappa igen.
Mellan fick en ångest attack och satt och skrek att hen skulle dö igår. Att hen inte kunde andas. Jag fick lämna Stora ansvarig för Lilla och sitta med Mellan på köksgolvet i 40 min och prata ner ångesten. Det har aldrig hänt förr. När känslor äntligen får kännas?
Det börjar starkt, livet som ensamstående. Jag är helt slut. Fast det är väl som vanligt iofs. Det känns som att sköta en bikupa med upprörda små bin som surrar runt mig hela tiden. Men jag slipper tassa på tå. Slipper lyssna efter uppblossande konflikter mellan barn och pappa. Slipper försöka förutse vad pappa kan bli irriterad över. Behöver inte laga en extra maträtt för att pappa inte tänker äta samma som vi. Behöver inte trösta nån som fått skäll för nåt de inte fattar.
Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.Jag grät en skvätt av lättnad när jag läste hur du satt ner foten, @Jahaja.
Det i sig är läkande för dina barn. Det kommer att vara tumultartat, kaos och känslor överallt nu ett tag framöver. Och det är så det behöver få vara. Och vet du, det gäller inte bara barnen, utan dig också. Gråt tillsammans, svär och förbanna. Det lösgör, öppnar upp för att ni också ska kunna skratta och må bra tillsammans.
Är det något jag har lärt mig av vår familjs kris, så är det det. Att vara stark för sina barn innebär inte att stänga ute sina egna känslor. Tvärtom.
Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.
Ja, men visst. För att normalisera psykisk misshandel och trycka undan känslor brukar vara ett jättebra koncept för att hantera en dylik krissituation.Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.
Återfår innebär att den funnits.Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.
Inte alla har båda föräldrarna i sina liv för alltid. Ibland är det nödvändigt att välja bort en som förgiftar ens liv. Alla relationer är inte goda och det behöver de inte heller vara, och då kan man avsluta den.Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.
Vara far innebär faktiskt mer än att bidra med DNA. Kanske vill de ha en relation med sin far, kanske inte. Men man kan inte förutsätta ATT det går att ha en god relation med en förälder bara för att det är ens förälder. Jag sa upp kontakten med min far när jag var 14 år och vidhåller att det är ett av de bästa besluten jag tagit. Varför skulle jag fortsätta ha kontakt med en människa som betedde sig så illa bara för att vi delar DNA?Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.
Oavsett hur usel och elak make han har varit, så tycker jag inte att du ska svära och förbanna honom inför dina barn. Han kommer att vara deras far resten av livet, och ju fortare de återfår en god relation till honom desto bättre.
Sanning med modifikation, tyvärr. Det finns praxis där det dömts motsatt, trots att barnets önskan. Det har då tagits in faktorer som eventuellt skolbyte och liknande förändringar där man bedömt att barnet inte är tillräckligt gammalt för att fatta beslut i frågan.Barn som är så gamla att de kan fatta beslut själva får bestämma själva. Bra att ha i bakhuvudet.
Min kompis visste inte det som då 11åring, tills jag berättade det för henne. Och vipps så bytte hon vilken förälder hon bodde hos.
Jo absolut. Men det är inte relevant i det här fallet.Sanning med modifikation, tyvärr. Det finns praxis där det dömts motsatt, trots att barnets önskan. Det har då tagits in faktorer som eventuellt skolbyte och liknande förändringar där man bedömt att barnet inte är tillräckligt gammalt för att fatta beslut i frågan.