Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och nån med tusentals fler ködagar än mig har precis anmält intresse på lägenheten så det sket sig det med.

Jag måste låna 25.000 varje månad jag bor i huset. Jag kommer bli dränkt i skulder. Och så en vårdnadstvist på det.

Det har jag. Men poliserna lär ha sett värre. Vet inte om jag tänker säga nåt till soc heller, de verkar vara inne igen på att jag överreagerar.
Jag skulle vara försiktig med att tro på vad soc verkar tycka. Du har blivit intalad länge att ingen kommer tro dig och du bara överreagerar. Försök hålla fast vid vad soc verkligen säger och inte hur det skulle kunna tolkas med hjälp av diverse katastroftankar 💜

Och nån med tusentals fler ködagar än mig har precis anmält intresse på lägenheten så det sket sig det med.

Jag måste låna 25.000 varje månad jag bor i huset. Jag kommer bli dränkt i skulder. Och så en vårdnadstvist på det.
Det behöver inte betyda att den personen får lägenheten. Man kan ju anmäla intresse på flera samtidigt, och en del vill bara se hur marknaden ser ut och tittar på lägenheter som de aldrig vill ha.

När jag fick en hyresrätt i Stockholms innerstad förra året hade jag könummer 5 vid visningen. När tiden för att tacka ja gick ut hade jag 3. Det visade sig att de två före mig inte brytt sig om att svara, och jag fick lägenheten.

Det har jag. Men poliserna lär ha sett värre. Vet inte om jag tänker säga nåt till soc heller, de verkar vara inne igen på att jag överreagerar.

Det handlar inte om vem som sett värst. Utan att det anmäls ! Att det finns på papper att han hotar dej.
Det visar HONOM att du säger "det här är hot - LÄGG AV ! - Jag anmäler hot" ... Det är att visa "jag tar inte skit".
PLUS att om nåt händer är han den de vänder sej till först då han redan hotar dej.

Du hävdar ju att du inte har några fördelar utan han ligger på +, nu har du ett gyllene tillfälle att sätta han i dåligt sits, anmäl allt, då finns det på papper även om dom inte gör något åt det.
Och du ska inte betala 25000 i mån för huset, han har försörjningsplikt till dig o barnen.

Och han verkar lyckas.
För här glider du undan precis som han vill att du skall göra.

Du har blivit styrd av hans dåliga humör så länge att du lätt faller tillbaka i gamla spår när du blir för trött.
Och det vet han.
Så han jobbar på att trötta ut dig.

Låt honom inte lyckas.

Och han verkar lyckas.
För här glider du undan precis som han vill att du skall göra.

Du har blivit styrd av hans dåliga humör så länge att du lätt faller tillbaka i gamla spår när du blir för trött.
Och det vet han.
Så han jobbar på att trötta ut dig.

Låt honom inte lyckas.
Jag var nära att börja böna och be igår. Men tänkte på hur skönt det känts att få säga nej. Läskigt men skönt. Och jag vill inte backa, jag vill att han ser att han inte kan skrämma mig längre.

Jag sa ifrån istället. Att jag bestämmer i mitt hem. Att det inte är hans hem längre. Det var det visst det svarade han. Kanske är det så? Vi är ännu gifta och han är skriven här. Kollade skatteverket.se och man kan vara skriven på annan adress än den man har sin dygnsvila på om man bara flyttat tillfälligt vilket han ju påstår sig ha gjort.

Att jag inte säger ifrån så som många här och soc säger att jag ska är inte för att jag egentligen vill vara honom till lags. Men för att jag är osäker på hur långt han kommer gå om han anser sig tillräckligt provocerad och jag sitter här ensam med tre barn i ett hus han har nyckel till. Jag tror ännu inte att han skulle skada mig. Men dyka upp och ha bestämt sig för att ta med barnen/få ut mig ur bostaden genom att vara bestämd och stor och läskig? Inte omöjligt.
Allt jag gör och säger måste också vägas mot hur det kan uppfattas i rätten vid ev tvist. Har jag verkligen inte provocerat? Har jag samarbetat? Har jag prioriterat barnen och inte mina behov? Har jag bevis?

Någon som vet var man kan vända sig för att få teknikprylar kollade om de används för övervakning? Jag kan inte bli av med känslan av att han vet när vi är hemma och inte t ex och ibland verkar han veta saker jag sagt när jag varit hemma själv. Inte så påtalat att jag är säker men mer att han kan skriva ang t ex mäklare bara nån timme efter att jag suttit i vardagsrummet och pratat om att ringa en.

Gissa inte över vad polisen gör och inte gör. Jag har polisanmält dels en stalker (för evigheter sedan, innan dagens stalkinglagar) och dels flera jobbrelaterade hot/incidenter de senaste åren och jag har blivit tagen på allvar varje gång.

Sedan är det givetvis så att de kanske inte alltid har något utredningsuppslag men din anmälan kommer att ligga kvar och i ditt fall givetvis synas om du behöver anmäla honom för något igen.

Någon som vet var man kan vända sig för att få teknikprylar kollade om de används för övervakning? Jag kan inte bli av med känslan av att han vet när vi är hemma och inte t ex och ibland verkar han veta saker jag sagt när jag varit hemma själv. Inte så påtalat att jag är säker men mer att han kan skriva ang t ex mäklare bara nån timme efter att jag suttit i vardagsrummet och pratat om att ringa en.

Jag är verkligen inte expert men jag personligen hade städat rent ett rum helt som används till privata samtal samt bett nån kolla min telefon alternativt bytt telefon. Nuförtiden är allt så smått och lätt att gömma samt att man kan installera övervaknings appar på telefon så det inte så himla lätt. Det kan ju också vara så enkelt att han helt enkelt lyckas lura ur barnen dina förehavanden i sina samtal med dem.
Sen hade jag övervägt att själv installerat övervakningskameror så man kan se om nån kommer eller går då han fortfarande har nyckel till huset..

Jag är verkligen inte expert men jag personligen hade städat rent ett rum helt som används till privata samtal samt bett nån kolla min telefon alternativt bytt telefon. Nuförtiden är allt så smått och lätt att gömma samt att man kan installera övervaknings appar på telefon så det inte så himla lätt. Det kan ju också vara så enkelt att han helt enkelt lyckas lura ur barnen dina förehavanden i sina samtal med dem.
Sen hade jag övervägt att själv installerat övervakningskameror så man kan se om nån kommer eller går då han fortfarande har nyckel till huset..
Vem kollar telefoner då? Installerat spyware på min mobil har han redan gjort en gång. Den är fabriksåterställd sedan dess+att jag har trippla koder att komma in i den+2 antivirus appar+städapp+aldrig släpper mobilen ur sikte.

Jag har aldrig pratat om flytt/skilsmässa/pappa när barnen är hemma.
Övervakningskameror har jag inte råd med.

Vem kollar telefoner då? Installerat spyware på min mobil har han redan gjort en gång. Den är fabriksåterställd sedan dess+att jag har trippla koder att komma in i den+2 antivirus appar+städapp+aldrig släpper mobilen ur sikte.

Kameror för inomhusbruk är inte speciellt dyra och är ofta på erbjudande. De jag och särbon har är enkla att installera via tillhörande app (vi kör med TPLink).

Han kan ha slagit på platsdelning i någon av barnens mobil. Antingen direkt i telefonen eller i någon app (exempelvis snapchat osv).

Han kan ha slagit på platsdelning i någon av barnens mobil. Antingen direkt i telefonen eller i någon app (exempelvis snapchat osv).
Kan nog vara nån spyware i nån av dom. Mellans iaf. Stora skulle ha sagt nåt om pappa velat låna hens telefon. Tvspels konsolen har han använt tidigare, jag drar ur sladden varje kväll numer.

Jag orkar fasen inte det här! Vi förtjänar inte det här. Allt jag begärde var att han var snäll mot barnen och gav mig grundläggande mänsklig respekt. Inte ens nu försöker jag hämnas, jag känner mig förvånansvärt tom på känslor inför honom. Jag är inte ens arg. Jag vill bara att barnen får en bra vardag. Det rör mig inte i ryggen att han är sur på mig, försöker bråka med mig eller snackar skit om mig. Bara barnen har det bra så kan han få tjafsa med mig, det känns inte längre. Jag försöker inte ens ta barnen ifrån honom som han tjatar om. Tycker jag att de har det bättre hos mig? Jag. Tror jag att det kommer fallera hos honom efter ett tag om vi har varannan vecka? Ja. Tänker jag försöka få igenom iaf större delen av boendet hos mig? Ja.
Men isolera barnen från honom? Nej! De skulle aldrig förlåta mig om jag gjorde så. Han utkämpar ett krig mot mig som jag aldrig ens försökt starta.

Kan nog vara nån spyware i nån av dom. Mellans iaf. Stora skulle ha sagt nåt om pappa velat låna hens telefon. Tvspels konsolen har han använt tidigare, jag drar ur sladden varje kväll numer.

Jag orkar fasen inte det här! Vi förtjänar inte det här. Allt jag begärde var att han var snäll mot barnen och gav mig grundläggande mänsklig respekt. Inte ens nu försöker jag hämnas, jag känner mig förvånansvärt tom på känslor inför honom. Jag är inte ens arg. Jag vill bara att barnen får en bra vardag. Det rör mig inte i ryggen att han är sur på mig, försöker bråka med mig eller snackar skit om mig. Bara barnen har det bra så kan han få tjafsa med mig, det känns inte längre. Jag försöker inte ens ta barnen ifrån honom som han tjatar om. Tycker jag att de har det bättre hos mig? Jag. Tror jag att det kommer fallera hos honom efter ett tag om vi har varannan vecka? Ja. Tänker jag försöka få igenom iaf större delen av boendet hos mig? Ja.
Men isolera barnen från honom? Nej! De skulle aldrig förlåta mig om jag gjorde så. Han utkämpar ett krig mot mig som jag aldrig ens försökt starta.
Tror det är så ganska ofta i separationer där någon är bitter.

Men du. Läs igenom de senaste inläggen. Det är en man som alltså inte drar sig för att ha kontrollerat på det här sättet. Han är ju läskig på riktigt (och även det här är ju olagligt även om ni är gifta) . Du vill inte leva med en sådan människa. Så du kommer orka lite till. Låt han göra sitt krig, det faller på honom till sist.

Det där krigandeet och hetsandet om att mamman försöker ta barnen från dem eller vända barnen mot dem, ingår i mönstret. Sådana män gör så. Mitt ex från helvetet hittade då och då detaljer att bygga upp ett raseri kring, och ryta att det nu var krig mellan oss. Det hände några gånger, med tiden lade det sig. Nu har jag inte sett röken av honom på 25 år. Min gissning är att han antingen lugnar sig någorlunda med tiden och har barnen hjälpligt enligt någon form av schema, och/eller att han successivt eller plötsligt försvinner så gott som helt ur barnens liv. Det är de två varianter som verkar vara de vanliga. Än så länge är det här ju väldigt nytt för honom och han är säkert i någon form av chockfas, och famlar desperat efter kontroll. Och vrede och krig är de enda metoder han har för kontroll.

Jag försöker verkligen inte ursäkta ditt ex. Jag försöker nog bara säga att det här tyvärr är en sorts manlig roll som inte är särskilt sällsynt. (Många av de här männen verkar senare hitta en ny kvinna att leva med, jag vet inte om de brukar upprepa samma mönster då, eller om de lyckas hitta en kvinna som anpassar sig mer, eller hur det annars går till.)

Självklart förtjänar du inte det. Jag tänker att han beter sig som en treåring just nu. Han får inte det han vill och då får han utbrott. Angående polisen så måste man inte anmäla, man kan prata med dom ändå kring vad som händer för att öppna en dialog. Jag hade ett tag en gränslös farbror som sökte upp mig och då ringde jag och pratade med polisen för att höra vad jag skulle göra. De sa då att de registrerade samtalet vi hade så om det eskalerade så fanns den här händelsen redan registrerad hos dom även om jag inte kände att jag ville anmäla just då. Så den möjligheten kanske finns + att du kanske kan känna en trygghet i att det finns någon som lyssnar på dig och kan vägleda dig i detta. Prata också om hotet med din socialkontakt, du har ju beviset i din telefon.

Jag har träffat på flera på kvinnojourer som varit väldigt bra på att kolla telefoner, som varit uppdaterade på det senaste och kunnat få bort det. Kolla med den hos dig.

Om du har Wifi hemma, fabriksåterställ routern, byt lösenord INUTI routern, inte bara lösenordet man har för att få WIFI.
Kolla vad routern heter och googla namnet/beteckningen så vet du hur man gör.

En kompis kompis råkade ut för att hon blev övervakad via routern/wifit, hon stängde av routern när han inte var där, då kunde han ringa och fråga varför routern inte va igång. Inte alls genomskinligt ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat