Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför då? Det är väl många som löser det på andra sätt? Sedan behöver väl ”att man har rätt till förskola” inte vara detsamma som att man inte kan få omsorg för yngre barn? Eller är det så?
Helt generellt kan barn inte börja förskola innan sin 1-års-dag, nej. Jag jobbade dock på en förskola för många år sedan där vi tog emot ett något yngre barn (ca 10 månader, om jag inte minns fel). Föräldrarna ansökte om detta och fick det beviljat.

Varför då? Det är väl många som löser det på andra sätt? Sedan behöver väl ”att man har rätt till förskola” inte vara detsamma som att man inte kan få omsorg för yngre barn? Eller är det så?

Jag är hyfsat säker på att 1 år är minimiålder för att få börja på förskolan. Från födsel till 1 år är det föräldradagarna man ska använda för att ta hand om barnet. Generellt sett.

Helt generellt kan barn inte börja förskola innan sin 1-års-dag, nej. Jag jobbade dock på en förskola för många år sedan där vi tog emot ett något yngre barn (ca 10 månader, om jag inte minns fel). Föräldrarna ansökte om detta och fick det beviljat.
Jag har en bekant som jobbar på förskolan med mat. Hon har fått laga mat anpassad till ett barn under 1 år. Så det förekommer att barn under 1 år börjar på förskolan.

Fråga soc på måndag hur de kan hjälpa dig nu när du står utan inkomst.

Jag har en bekant som jobbar på förskolan med mat. Hon har fått laga mat anpassad till ett barn under 1 år. Så det förekommer att barn under 1 år börjar på förskolan.

Fråga soc på måndag hur de kan hjälpa dig nu när du står utan inkomst.
Jag har jobbat på förskola i drygt 20 år, och har bara stött på det en enda gång, så det är väldigt ovanligt att barn börjar förskola före sin 1-års-dag.

Om man kan ta tjänstledigt utan inkomst för att vara hemma med barn kan TS ju ta tjänstledigt från måndag ifall barnets pappa inte ger henne dagarna och vägrar använda dem själv. Han är ju fortfarande gift med henne och är försörjningsskyldig. Skjuter ju sig i foten så att säga, tänker jag?

Jag har inga dagar kvar. Det fanns en ansökt och beviljad planering på försäkringskassan att jag skulle vara hemma till april. Nu återtog han alla dagar så jag har några lägsta nivå dagar kvar. De ger 180 kr/dag...

Samtidigt vägrar han betala på bolånen eftersom han inte bor här.
Den här månaden betalade han VA, el och internet/tv. Oklart om han tänker göra det nästa månad. Han skickade också pengar till mat till barnen.

Jag måste alltså igång och jobba snarast möjligt. Jag behöver ändå låna pengar av Släkting varje månad, trots heltidsjobb. Utan inkomst försvinner också min möjlighet att få ett bostadskontrakt så lägenheten jag ska titta på och faktiskt hade chans att få kommer jag inte få skriva kontrakt på.

Han sa så sent som igår att han inte har möjlighet att planera när han ska ha barnen just nu utan behöver få komma med kort varsel. Igår kom han helt utan att höra av sig t ex. Imorron vill han hämta Mellan men inte Stora. Nu vill ju inte alltid Stora men hittills har hen ju varit okej om Mellan är med också. Hur ska det kännas för hen när hen inte ens blir tillfrågad??

Jag kollade upp försörjningskyldighet för makar som inte bor ihop. Ser ut som att han kan åka på att betala så att jag har levnadsstandard enligt existensminimum iaf(äktenskapsbalken 6 kap paragraf 6+7).

Jag skickade sms till ena handläggaren på soc igår att han tagit föräldradagarna och att jag nu måste jobba snarast möjligt. Skrev att de skulle se det som en officiell orosanmälan ang Lilla.

På måndag ska jag:
  • ringa polisen och rådfråga om nåt av det här är anmälningsbart och hur jag går till väga isåfall, vad rubriceringen blir etc.
  • Ringa vc och be om en samtalskontakt samt hjälp med sjukskrivning pga stress. Sen vet jag inte om jag då blir sjukskriven från föräldraledigheten eller jobbet.
  • Ringa arbetsgivaren och förklara läget(vi har samma arbetsgivare så det blir ju en tämligen ohälsosam arbetsmiljö för mig)samt be om alla möjliga intyg på anställning och ev ett förslag på hur återgång i arbete skulle kunna se ut.
  • Ringa soc, förstås. Ska förutom situationen be dem skriva ut all dokumentation till mig så att jag kan hämta och försöka tyda vad de anser om respektive förälders föräldraförmåga.
  • Ringa advokaten och fråga om det finns nåt sätt jag kan, juridiskt, kräva honom på underhåll eller att ge tillbaka föräldradagarna. Och om de isåfall kan sätta igång med det. Ev ber jag dem att påbörja en stämning på vårdnad och boende. Jag får ta risken att de beslutar att han får allt. Om det finns nån rim och reson och rättvisa i världen borde de inte göra så.
I veckan har vi gemensam tid för informationssamtal på familjerätten och jag har tid hos familjestödsenheten innan.

Glöm inte att polisanmäla honom för hoten mot dig! Jätteviktigt, särskilt om han redan har en dom om kvinnofridskränkning!
Jätteviktigt, kan inte poängteras nog!

Jag anmälde aldrig det dotterns pappa gjorde mot mig och oss. jag ville bara slippa honom liksom.

Han är i dag familjehem. Det hade han inte varit om jag anmält. Det hade varit omöjligt. Fullständigt omöjligt.

Ja men ekonomin är nog det tuffa med detta. Hon kan inte jobba då liten inte får vara på förskola och får inga pengar då hon inte har någon föräldrapenning kvar.

TS Kontakta socialtjänsten på måndag detta är inte första mannen som gör såhär de måste ju ha en plan när maken kör med ekonomisk misshandel
I det här läget så blir maken den som skall försörja familjen.
Oavsett om Haväng vill det eller ej.
Det är hans plikt enligt lagen.

När han kommer på att hans pengar då måste gå till familjen så ändrar han sig nog.
Jag tror inte att han riktigt vet vad han egentligen håller på med just nu.
Mest skjuter han vilt från höften på allt han kan hitta bara för att sätta TS @Jahaja ur balans för att få tillbaka makten i förhållandet.

Det bör nog ligga honom i fatet att han är dömd för grov kvinnofridskränkning tidigare va? Den domen kanske jag kan få ut, via advokaten? Domen är mot ett ex, inte mig.
Domen får du lätt ut från tingsrätten.
Om du vet vilken tingsrätt det var.
Du mailar bara och ber om den.
Fråga efter domar på person med personnummer så kommer det på mail efter någon dag.
Mailadress hittar du här.
https://www.domstol.se/hitta-domstol/allmanna-domstolar/tingsratter/

Du kan ha nytta av det här också.
https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa/

Jag är okunnig när det gäller det där men, om man har föräldradagarna, innebär inte det då att han inte jobbar utan är föräldrarledig?

För man kan väl inte jobba samtidigt?
Man kan ha obrukade ddagar kvar länge utan att nyttja dem. Så de går att ta ut när man vill.
Så ja, han kan tydligen ta tillbbaka dem och ha dem i sin "bank" med dagar?

Vad han tänkt göra med den mista är väl oklart. Möjligen? bara ta dagarna men så barnen är kvar med modern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka