Att låna en mage!

Madde_padde

Trådstartare
Har efter mycke funderingar fram och tillbaka bestämmt mig för att till våren låna en mage och betäcka!

Men hur fungerar det? Är det svårt att hitta vettiga ston? Krångel med kontraktskrivning osv?
När skulle ni börja leta?

Ni med erfarenheter om detta betätta!

(är ute i lååång tid innan men huvet är redan i februari :D;))

Sv: Att låna en mage!

Att bara låna magen är nog svårare än att låna "hela" stoet på foder för avel.
Tror också att de som lånar ut bara magen nog tar mer betalt så att det kostar mer än att låna hela stoet.
Men ston på foder för avel är inte så svåra att hitta. De brukar dyka upp under foderhästar när avelssäsongen är på gång.

Själv har jag under årens lopp lånat ganska många ston på foder för avel. Då har jag stoet hemma hos mig och står för alla hennes kostnader. Både det som rör betäckning och föl men även annat som dyker upp plus hennes försäkring. Man får vara noga med att skriva ordentliga kontrakt där allt är reglerat och där det också står vem som ska räknas som uppfödare till eventuella föl. Något som också är viktigt är uppsägningstider. Så att inte ägaren plötsligt säger upp avtalet och hämtar stoet med föl i magen. Men också att alla är medvetna om riskerna med betäckning, dräktighet och fölning, så att allt verkligen klart om något skulle hända.

Själv har jag under årens lopp lånat ganska många ston på foder för avel. Då har jag stoet hemma hos mig och står för alla hennes kostnader. Både det som rör betäckning och föl men även annat som dyker upp plus hennes försäkring.

-----------raderat------------läste som en kratta--------ursäkta

Jag har lånat ut (hela) mitt förra sto, men det var kris (jag var sjuk = dålig ekonomi) nu skulle jag hellre låna ut magen på någon av dom och behålla dom hemma, jag är så rädd om mina damer och vill inte tro att någon annan kan ta bättre hand om dom :angel: :D

Om jag skulle låna ut magen på någon av mina ston så skulle "lånaren" få betala allt gällande betäckning + lite för ökade foderkostnader. Samt bränslekostnader för mig att köra till o från seminstationen om lånaren själv inte kan ombesörja det så klart.
Samt att jag skulle kräva att hingsten var en en ras så avkomman får "gröna" papper, mina ston är fullblod så det finns en uppsjö av raser att betäcka med. (fullblod, halvblod, anglo etc)
Nu har jag inga planer på att låna ut magen på nåt sto de närmsta åren, tvärtom jag måste nog nästan skaffa fler ston :angel:

Ja, jag lånar hellre ut magen än hela stoet. Fast för mig är det inte aktuellt (hoppas jag, vi har ett tag till 90 dygnskollen!), förrän 2009. Men skulle hon inte vara dräktig längre, är det ju intressant. Du han ju gå in på min hemsida om det är dressyr du är intresserad av!

aha!
Tror jag skulle vilja ha hem stoet endå..eller ja jag vet inte! Svårt att veta ska man betala stoet för att stå kvar hos ägaren krävs de juh verkligen att man litar på ägaren med.
Är världens veligaste så känns skönt att redan kommit så långt att ja bestämmt mig för att ett föl ska jag ha! :D så nu har ja ett par månader till att fundera över hur resten ska lösas för jag tror de blir vissa problem att få min valack dräktig även fast han skulle få kanon avkommor :D

Fast jag är helt övertygad om att en seriös uppfödare är lika rädd om stoet och senare den födda fölungen som den hade gjort om det var ens egna föl.
Jag skulle inte vilja att mina ston kastade eller att deras föl råkade illa ut även om någon annan hade betalat för kalaset, jag tror många andra uppfödare håller med.

När jag annonserade om att köpa sto i våras var det flera som mailade som ville låna ut ston 1 eller flera säsonger, så jag tror inte det är så svårt att hitta nåt framåt feb-mars när säsongen börjar närma sig.
Det är ju bra om ni spaltar ner så mycket som möjligt i kontraktet både vad som gäller innan hon blir dräktig, under dräktigheten och framför allt efter, ska stoet betäckas om på ägarens bekostnad etc.

Är det någon speciellt hingst du vill betäcka med så kan det ju vara bra att analysera honom i god tid innan du börjar leta sto så det vet vad för sto du du bör låna så avkomman har de bästa förutsättningarna för att bli den avkomma du tänkt dig.

det var inget besvär!

Jag har kontraktet kvar sen jag lånade ut mitt sto, om du vill ha det, där står det mesta med men man får ju så klart anpassa lite fter eran situation, men så har du ett underlag iallafall. PMa isf.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
526
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 555
Senast: Edla
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 699
Senast: Tualma
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka