Bukefalos 28 år!

Att låna grejer utan lov

Sv: Att låna grejer utan lov

Jag hade blivit helt galen:eek::eek:

Jag brukar säga till mina stallkompisar att allt är ok att låna FÖRUTOM sadeln!! Den är dyr och utprovad till MEJ och MIN häst.
Jag skulle helt klart kräva ersättning för skadan.

Alla saker man lånar ska givetvis lämnas tillbaka i ursprungsskicket oavsett om det är lindor, skydd eller liknande. Har man sönder får man köpa nytt helt enkelt!!

Blir så...GRRRRRRRRR!!
 
Sv: Att låna grejer utan lov

KL

Senast igår blev jag förbannad på samma inhyrda som aldrig kan skilja på mitt och ditt. Man kan bli så fruktansvärt arg när ens grejer ligger på fel ställen (ibland i deras rykthink eller vårdslöst slängt på golvet), förbrukade eller i ett miserabelt skick! :mad:

Och till TS; jag hade definitivt gett personen ifråga en rejäl utskällning och sedan krävt ersättning för skadan. Samt gråtit en smula, för jag är pedantisk med mina grejer. Blir förtvivlad bara det finns en antydan till en reva...
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Att inte folk kan lära sej att låta bli grejor som inte är deras.Jag skulle kräva att hon skulle åtgärda sadeln till det skicket den var i innan hon tog den.Livets hårda skola för henne.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

På den tiden jag delade stall var det OK att låna mina grejor (utom sadel, tillpassad utrusning som t ex träns), under förutsättning att jag aldrig behövde märka att någon lånat dem.

D v s återlämnade på rätt plats, i skick som när de togs, inte upptagna när jag kommer. Det handlade oftast om hjälptyglar, mått, våg etc.

Jag hade definitivt tagit ett snack med tjejen och meddelat att du kommer att lämna in sadeln för att få bytt den skadade delen. Kostnaden hamnar hos henne. Få redan innan samtalet en uppskattad kostnad för återställande.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Jag hade blivit väldigt arg! Jag lånar överhuvudtaget inte ut sadlar då de är anpassade efter min hästs rygg och dyra (i mina ögon) i inköp. Jag hade definitivt krävt ersättning för skadan och sedan hade jag kallat till ett stallmöte där klara regler för utlånande hade krävts.
Jag lånar gärna ut mindre grejer som saxar och spön etc men då vill jag ha de tillbakalämnade i samma skick som när de lånades.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

håller med, jag skulle retat mej var gång jag såg sadeln.. så kräv en ny, det är ju hennes problem at hon "stulit" din sadel, för låna kan man inte kalla det....
Jag kan tex inte låna min grannes bil utan lov,då är det stöld, fast än jag kommer tillbaka med den.... och desutom krockad...
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Jag skulle blivit galen.
Min åsikt är att man lånar ingenting om man inte frågat först.
I mitt stall har det vad jag vet funkat kanonbra än så länge.

Jag har satt byglar på alla skåp i sadelkammaren så man kan sätta dit lås och låsa sitt skåp om någon i stallet skulle ha svårt att skilja på mitt och ditt.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

KL

Tråkigt. Jag skulle definitivt kräva ersättning! Här "lånas" det mesta, vid många tillfällen försvinner de spårlöst. Foder, spön, ridbyxor, hjälmar, hästar, sadlar, mat, strumpor, handskap, schabrak m.m. INTE ROLIGT!
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Krävt ersättning - även småskador kostar när det sker på dyra ting. Och jag skulle vilja påstå materialet där skadan finns är försvagat nu = risk för att skadan blir större med tiden. Sen är det ju inte varesig kul eller snyggt när en ny (dyr) sadel får skavanker...

Även om det kanske tar emot för dig att gå och kräva tjejen på pengar eller annan åtgärd för skadan, så är det faktist det enda rätta. Någon gång måste även sådanna personer lära sig...

Jag har som tur är mitt eget stall och brukar ibland hyra ut en box. Här sker vad jag vet inga lån utan lov, både när det gäller foder och utrustning.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

KL

Tråkigt. Jag skulle definitivt kräva ersättning! Här "lånas" det mesta, vid många tillfällen försvinner de spårlöst. Foder, spön, ridbyxor, hjälmar, hästar, sadlar, mat, strumpor, handskap, schabrak m.m. INTE ROLIGT!

Hästar!?!?!?! :eek::eek::eek:
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Jag skulle begärt ersättning.


Hos oss lånar ingen någonting och skulle man behöva låna så frågar man alltid först. Vi har bara lås till dörrarna till förråd och sadelkammare men därinne kommer ju alla som har tillgång till stallet åt varandras grejer, men det är ingen som tar sig friheter.
Jag har lånat ut saker till folk men ingen tar för givet att det bara är att ta, vilket jag tycker är skönt.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Hej!
Lider med dig och blev förbannad bara jag läste det.:mad:

För mig skulle det inte räckt med någon slags ersättning för skadan. Saken är att jag absolut INTE vill ha en reva på mina pedantskötta sadlar för jag vet att jag i all oändlighet kommer att reta mig på det.
Vem skulle egentligen känna sig nöjd med en slant, när revan finns kvar??

Tycker faktiskt det är hennes problem hur hon ska se till att du får en exakt sådan sadel utan reva. Sorry... men folk ska någon jävla gång skilja mellan ditt och mitt. Punkt slut.

/G

håller helt med!! fattar dessutom inte hur någon kan vara så fruktansvärt korkad att man lånar grejer utan att fråga!!:o skönt att ha stall hemma!!
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Ja att hon fixade skadan punkt!!:cool:
 
Sv: Att låna grejer utan lov

håller med, jag skulle retat mej var gång jag såg sadeln.. så kräv en ny, det är ju hennes problem at hon "stulit" din sadel, för låna kan man inte kalla det....
Jag kan tex inte låna min grannes bil utan lov,då är det stöld, fast än jag kommer tillbaka med den.... och desutom krockad...

Du har en poäng där! Vem "lånar" någons bil en stund? Men hästar och utrustning går tydligen bra? :crazy:
Jag tycker det är stöld, eller iaf egenmäktigt förfarande och jag skulle krävt tjejen på så mycket pengar som skadan kostade att åtgärda.
Om hon inte har pengar får hon väl mocka min box i ett år eller något.

Har folk inget vett heller? :confused:
 
Sv: Att låna grejer utan lov

jag skulle ha begärt att hon fixade till sadeln som den var innan, inte ett spår av skadan skulle få synas! Och så skulle hon dessutom få betala en viss summa brevid det. håller med någon som sa nått om att om man köper en så dyr sadel så ska man inte behöva störa sig på den "repan".. Och HUR kan man låna nåns sadel utan lov?! hur törs man det..
skaffa lås på grejerna! hon kanske har lånat den fler gånger som inte du vet om.. om hon gör det tillräckligt många ggr kan ju din sadel "töja sig", eller "sjunka in" efter hennes häst o efter hennes sits. (den kan ju t.ex bli "gropar" i salden efter ryttarens sittben).

jag är verkligen glad över att jag har helt eget stall, bara jag och min syster där.. :)
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Jag är ju en riktig MESPROPP.........Det har jag hört mer än en gång.Jag tycker synd om flickan,hon har nog inte haft det så lätt (13 år och en mamma som lever på hemmbränt och socialbidrag)
Jag vet inte hur mycket grejer som blivit stulet eller försvunnet på anatt sätt,det är ingen ide att tänka på det för då blir jag bara sur.
 
Sv: Att låna grejer utan lov

Men du gör ju inte henne en tjänst genom att strunta i saken, hon måste ju lära sig att ta ansvar för sina egna handlingar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 630
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 876
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: miumiu
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 976
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp