Bukefalos 28 år!

Att leka krig

Sv: Att leka krig

Jo, det är ett sätt, men jag tycker det är obehagligt när folk "skjuter" på mig även fast det är på låtsas så jag vill verkligen inte att hon ska göra så.

Sambon är extremt noga med sina jaktvapen, de är inlåsta enligt konstens alla regler, men jag vill ändå pränta in i huvudet på mina barn att man siktar inte på folk eller djur. Just för att minska risken för katastrof om hon mot förmodan någonsin kommer över ett vapen.

Jenny
 
Sv: Att leka krig

Intressant tråd! :bow:

Nu har inte jag egna barn, men har jobbat en hel del på förskola och ska förhoppningsvis börja plugga till lärare till hösten.

Jag är lite kluven i frågan. Alltid när barnen på förskolan tagit bandyklubbor/pinnar/what ever och "pangat" med på varandra har vi sagt att "med bandyklubborna spelar vi bandy, inget annat" ungefär..
Men som någon sa.. Man kanske "avdramatiserar" grejen med vapen och krig och liknande om de får leka det, så det inte blir en fascination i äldre ålder?
 
Sv: Att leka krig

Ja har man vapen i hemmet är det nog lite nogrannare. Jag är stadsbo :) (ingen risk att de ngnsin skulle se ett vapen).
 
Sv: Att leka krig

Jag har inte heller barn och har ingen erfarenhet inom förskola så jag vet ju ingenting om detta egentligen. Det är intressant att höra att krigslekande kan fylla en bra funktion för för mig känns det så fel att låta barn leka sådana lekar. Jag kan inte motivera det men det känns fel. Intressant att få tänka ett steg längre!
 
Sv: Att leka krig

Jag tycker inte det är ok att skjuta på varken människor eller djur, vare sig i fantasin eller i verkligheten. Jag tänker inte låta Sam ha något värre än en vattenpistol.
 
Sv: Att leka krig

Egentligen är det ju då ännu viktigare att dina (ev) barn får lära sig att inte sikta på folk och fä om de inte kommer i kontakt med "riktiga" vapen i vanliga fall. Om man resonerar som jag alltså.

Jenny
 
Sv: Att leka krig

Jag tycker det här är svårt. Jag har varit stark motståndare till att köpa annat än vattenpistoler själv. Dessutom får de inte se för riktiga ut. Jag har dock vacklat iom att det till slut blir en för stor fix grej. det finns alltid kompisar som har eller så tar man pinnar eller vad som nu finns till hands. När vi var på Disney on Ice var dottern för övrigt väldigt bestämd, hon skulle inte ha någon snurrande prinsessa med blinkande lampor, hon skulle ha ett svärd.

Jag tror att oavsett vad barnen leker så är det viktigt att man pratar med dem om leken. Vad den innebär, varför, hur det funkar i verkligheten osv. Jag tror det är där skillnaden ligger, om vi som föräldrar visar att vi bryr oss eller ej.
 
Sv: Att leka krig

Kommer du hindra honom från att leka med gubbar och figurer?
Det är nog vanligt att lekarna handlar om att slåss och kriga.

Kan någon som är emot att barn leker krig förklara varför barnen inte får göra det?
Jag kan inte se varför det skulle vara skadligt för någon.
 
Sv: Att leka krig

Det är skillnad tycker jag mellan att leka sjörövare med playmogubbar och att sikta på någon med en pistol som ser riktig ut och låtsas att de dör. Det är ok att leka franska revolutionen med låtsassvärd som man fäktas med och tillfångata motståndaren. Men när själva kärnan i leken är att ha ihjäl någon tycker jag det är fel.
 
Sv: Att leka krig

Det är skillnad tycker jag mellan att leka sjörövare med playmogubbar och att sikta på någon med en pistol som ser riktig ut och låtsas att de dör. Det är ok att leka franska revolutionen med låtsassvärd som man fäktas med och tillfångata motståndaren. Men när själva kärnan i leken är att ha ihjäl någon tycker jag det är fel.

Jag håller helhjärtat med, precis så tycker jag också!:bow:

Jenny
 
Sv: Att leka krig

men om sam kommer hem och har lekt krig hos nån kompis kommer jag inte ringa och skälla, det är väl mer så att jag gör ett aktivt val att inte köpa pistoler och krigsspel åt honom....
 
Sv: Att leka krig

De kommer att få skjuta pilbåge och luftgevär (finnes hemma) och då kommer de att lära sig att aldrig skjuta på någonting annat än mål med någonting som kan skada. Det räcker nog för att de ska förstå att inte skjuta med riktiga vapen heller om de någonsin stöter på ett.

I övrigt har jag inga barn, ännu (med tur så kan man få), :p jag bara råkade larva in här ändå (som jag skrev ovan) har bara småbröder i typ 5-10 årsåldern.

Jag är en lekfull tjej som laivat, dvs "lekt krig" i skogen, krigslekar är lek, diplomati, roligt, inte allvar, tror det är dumt att ge barn dåligt samvete för lek där barnen inte menar någon något illa. Ofta i krigslek så "dör" man ju lika mycket som man "skjuter". Och det har verkligen Inget med krig att göra, krig är hemskt och ojämförbart med lek på något plan alls.

När jag och lillebror "5" jagar krokodiler under pappas säng med svärd har jag inget dåligt samvete alls. Jag förmodar att han kanske bearbetar mörkrädsla. Kul är det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att leka krig

Ja, men det är en jäkla skillnad på att jaga krokodiler eller laiva mot att sikta på folk när man blir arg (som min dotter gjort vid något tillfälle). Att barn "siktar" på mig och säger "jag ska skjuta dig" när vi bråkar tycker jag är hemskt och har itne ett dugg med lek att göra.

Stina och jag har funnit en medelväg nu, hon tar saker och "sprutar vatten" på mig på skoj nu. Det tycker jag är helt ok.

Jenny
 
Sv: Att leka krig

Mina barn har aldrig ägt någon pistol eller gevärsliknande. Jag uppmuntrar dem inte heller till pang-pang i någon form.

Det är absolut förbjudet att sikta på någon med vilket föremål det än må vara.
 
Sv: Att leka krig

Jo det håller jag med om. Sikta för att man är arg är stor skillnad från krokodiljakt och leka krig. Det är lite trassligare. Cool avledning :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 076
Senast: tuaphua
·
Småbarn Mitt barn är 3 år och går 15 timmar i veckan på förskola. Hon trivs superbra, är enligt personal och det jag ser populär och omtyckt och...
2
Svar
39
· Visningar
4 110
Senast: Badger
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 823
Senast: tonton
·
R
Småbarn Vår sons förskola har varit stängd i fyra veckor och öppnade igen igår. När vi kom dit med sonen igår så var där två personal; en som...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 956
Senast: tyra1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp