Bukefalos 28 år!

Att leva i någon annans familj (barn sedan tidigare förhållande)

Du verkar ha hamnat i en familjekulltur där man har ett ytterst oneurotiskt förhållningssätt till tillvaron och där man förmodligen omedvetet utgår ifrån att du är så trygg i dig själv och ert förhållande att du inte har nåt problem med att snacka om nånting. Och eftersom det känns mer naturligt för dig att diskutera det här på buke än med din kille gissar jag att han är likadan, din känsla är kanske att han inte alls skulle hålla med dig om det problematiska i det du upplever? Men du måste nog i alla fall pröva att ta upp diskussionen. .

Sen har jag full förståelse för att det en trist roll att ta att behöva vara "den känsliga". I vårt samhälle har det låg status att inte i alla sammanhang vara totalt avspänd och trygg och easygoing. Därför är min erfarenhet (som känslig person) att man måste hitta sina strategier för att stå upp för sig själv. En strategi är att fundera kring vad som objektivt händer en situation, alltså inte bara subjektivt/känslomässigt. Är det ett konkret problem på riktigt för dig att din kille har grejer kvar från sitt förra förhållande? Alltså, tar det plats från era gemensamma grejer tex? Det kan vara bra att tänka så när känslorna far i väg. Vad är det konkreta problemet? Eller är det egentligen så att du handen på hjärtat egentligen inte tycker att det är så kul att ha en kille med en familj i bagaget och det har inte egentligen nåt med att göra att han har gamla bröllopsbilder i ett skåp? Det är ju en rätt rimlig känsla eftersom hans familj verkar skapa en ojämn maktbalans, där du hela tiden måste anpassa dig. Den känslan behöver du ta på allvar, om det är så du känner. Vad kan ni göra tillsammans för att du ska få en större plats i förhållandet? Hur kan du ta plats?

Den andra strategin är att vara tydlig med vad man vill och förväntar sig. Tycker mycket väl att du kan säga inför nästa träff något i stil med "jag är trött på att prata om ditt ex, jag vill att vi byter ämne om det kommer upp". Det är svårt att föreställa sig när man själv inte är sån att folk kan vara så okänsliga att de inte märker att man inte uppskattar diskussionen, men jag brukar tänka att det är som om jag hör till de procent som ser färger i en värld av färgblinda. För det är så jag uppfattar det, okänsliga människor SER verkligen inte vad som händer och själv tycker man att hela situationen andas obehag. Är man känsligare så är man, det är bättre att acceptera sig själv och säga vad man behöver på den punkten än att försöka låtsas som att allt är ok och vänta på att omgivningen ska fatta vad man vill ha.
 
Senast ändrad:
Fast nu låter du som en överklassdam där saker och ting inte "passar sig". Vem bestämmer vad som passar sig? Om alla inblandade är ok med att prata om hur mycket man spricker så är det väl ok antar jag. (Sen kan någon känna sig obekväm och Gud förbjude, kränkt men med lite fingertoppskänsla märker man ju det).
Jag avskyr sånt där att saker och ting inte passar sig för att man har en viss uppfostran och tillhör en viss samhällsklass (det där styrs nämligen väldigt mycket av vilka sociala koder man föds med).

I det är fallet var tydligen alla utom en bekväma med att diskutera en annan, inte närvarande, kvinnas förlossning i detalj.
 
Igår var vi på bröllop. Killens bror gifte sig, killens barn var med i kyrkan och skulle sedan bli hämtade av mamma (blev henne vecka igår). Killens familj med syskon och respektive, bruden och brudgummen, jag och killen stod och förbereddes inför fotografering framför kyrkan när mamman dök upp för att hämta. Istället för att diskret gratulera brudparet (som hon givetvis träffat en del då hon var gift med min kille), så klampa hon på och stal showen genom att börja springa runt och hälsa på allt och alla och dröjde kvar i ca 20 min. Jag försvann bakom kyrkan...
 
Angående samtalet om exet slafsiga förlossning så är det kanske inte just ämnet i sig (jag är rätt härdad med "äckel") men kombinationen att prata om hans ex OCH förlossning var to much! Om vi pratat förlossningar i allmänna drag så hade det ju varit fine!
 
Igår var vi på bröllop. Killens bror gifte sig, killens barn var med i kyrkan och skulle sedan bli hämtade av mamma (blev henne vecka igår). Killens familj med syskon och respektive, bruden och brudgummen, jag och killen stod och förbereddes inför fotografering framför kyrkan när mamman dök upp för att hämta. Istället för att diskret gratulera brudparet (som hon givetvis träffat en del då hon var gift med min kille), så klampa hon på och stal showen genom att börja springa runt och hälsa på allt och alla och dröjde kvar i ca 20 min. Jag försvann bakom kyrkan...

Stal showen för att hon hälsade på folk hon förmodligen träffat en del ?
Har läst tråden och har inte mycket mer att säga än att tänk på att de är skilda med nya partners så de har gått vidare från det liv de hade ihop. Fokusera på vad du har ihop med din man istället för att lägga energi på deras gamla förhållande :) De har ett förflutet ihop men det har troligtvis även du med någon/några :)
 
Igår var vi på bröllop. Killens bror gifte sig, killens barn var med i kyrkan och skulle sedan bli hämtade av mamma (blev henne vecka igår). Killens familj med syskon och respektive, bruden och brudgummen, jag och killen stod och förbereddes inför fotografering framför kyrkan när mamman dök upp för att hämta. Istället för att diskret gratulera brudparet (som hon givetvis träffat en del då hon var gift med min kille), så klampa hon på och stal showen genom att börja springa runt och hälsa på allt och alla och dröjde kvar i ca 20 min. Jag försvann bakom kyrkan...
Där kan jag ärligt talat inte alls se något problem. Just det här exemplet låter mer som svartsjuka faktiskt. Jag hade varit jätteglad över att relationen dem emellan är så bra, det betyder nog mycket för både ex och barnen.
 
Stal showen för att hon hälsade på folk hon förmodligen träffat en del ?
Har läst tråden och har inte mycket mer att säga än att tänk på att de är skilda med nya partners så de har gått vidare från det liv de hade ihop. Fokusera på vad du har ihop med din man istället för att lägga energi på deras gamla förhållande :) De har ett förflutet ihop men det har troligtvis även du med någon/några :)

Självklart skall hon gratulera paret och hälsa, men man kan göra det snyggt. Hon var trots allt inte bjuden... Om hon däremot varit bjuden, då hade det varit hur okej som helst. Jag tvingas gång backa undan för att hon ska ta plats. Jag är ingen som syns också hörs speciellt, men för den sakens skull så vill är det inte okej att klampa in på det som är "mitt" nu... Jag håller låg profil men då tycks der var helt okej att bara köra rakt över.

När det var dags för fotografering av syskonen med respektive så tvingades jag och övriga vänta pga hon ville prata med killen. Det är inte sådär jätteroande, såg fram emot EN rolig dag tillsammans men måste åter igen dela uppmärksamhet med exet.
 
Där kan jag ärligt talat inte alls se något problem. Just det här exemplet låter mer som svartsjuka faktiskt. Jag hade varit jätteglad över att relationen dem emellan är så bra, det betyder nog mycket för både ex och barnen.

Måhända att det är, men faktum är att det inte är roligt att dela varenda jäkla stund med ett ex till killen. Hon är ju ständigt deltagande i vårt liv, även gällande saker som ej rör barnen
 
Måhända att det är, men faktum är att det inte är roligt att dela varenda jäkla stund med ett ex till killen. Hon är ju ständigt deltagande i vårt liv, även gällande saker som ej rör barnen
Men de har avslutat sitt förhållande, troligen av en anledning. Jag tror att du måste finna dig i att hon finns där och kanske själv skapa en sjysst relation med henne. Jag kan förstå t.ex att det känns som om hon bor kvar med möbler etc och det är ju lätt att åtgärda bit för bit. Renovera något rum och inreda enligt er stil osv. Däremot ser jag ingen poäng med att du ska gå bakom kyrkan för att exet kommer och hälsar? Är hon otrevlig mot dig?
 
@Sockerbit
Många par som går skilda vägar vill ju fortfarande vara vänner. Du verkar ha träffat en kille som vill ha det så. Har svårt att komma på ett sätt som går att kompromissa med det?

Sedan tänker jag så att det kanske är så att du får helt enkelt stå på dig och vara kvar? Du LÄMNAR ju trots allt plats åt henne, hela tiden.
Även om hon inte var bjuden, så innebär det inte att hon var ovälkommen. Många relationer är ju trots allt inte så svart och vita.
 
Måhända att det är, men faktum är att det inte är roligt att dela varenda jäkla stund med ett ex till killen. Hon är ju ständigt deltagande i vårt liv, även gällande saker som ej rör barnen
@Sockerbit
Många par som går skilda vägar vill ju fortfarande vara vänner. Du verkar ha träffat en kille som vill ha det så. Har svårt att komma på ett sätt som går att kompromissa med det?

Sedan tänker jag så att det kanske är så att du får helt enkelt stå på dig och vara kvar? Du LÄMNAR ju trots allt plats åt henne, hela tiden.
Även om hon inte var bjuden, så innebär det inte att hon var ovälkommen. Många relationer är ju trots allt inte så svart och vita.

Självklart, jag är väl medveten om det. Jag är själv ett skilsmässobarn och mina föräldrar var nära vänner trots nya relationer. Både hade mkt fin känsla för att inte klampa in på någons nya förhållande.

Det är hur jäkla bra som helst att dom är vänner och att det funkar bra med barnen osv. Men jag måste ju få kunna dela något med honom utan hennes ständiga närvaro. Jag visar respekt och inkräktar inte på hennes, jag har överseende men en hel del och håller låg profil, allt för att barnens pappa ska ha en bra relation till mamman. Han får träffa henne hur mkt han vill och hur han vill, men ibland vill jag ha hans odelade uppmärksamhet när jag och han gör något tillsammans.
 
stället för att diskret gratulera brudparet (som hon givetvis träffat en del då hon var gift med min kille), så klampa hon på och stal showen genom att börja springa runt och hälsa på allt och alla och dröjde kvar i ca 20 min. Jag försvann bakom kyrkan...
Du valde att försvinna bakom kyrkan för att hon kom och hälsade på människor hon känner (för övrigt helt rimligt). "Stal showen"? Vad exakt menar du med det?
Jag tvingas gång backa undan för att hon ska ta plats.
Du väljer att backa undan för att du känner dig hotad av henne.
Jag är ingen som syns också hörs speciellt, men för den sakens skull så vill är det inte okej att klampa in på det som är "mitt" nu...
Vad är ditt menar du? Hennes gamla bekantskapskrets? Är du medveten om att hon har relationer till människor och att det egentligen inte angår dig?
Det är inte sådär jätteroande, såg fram emot EN rolig dag tillsammans men måste åter igen dela uppmärksamhet med exet.
"Dela uppmärksamheten"? Hon är där i 20 minuter och pratar med folk och du känner dig hotad. Känns inte helt sunt faktiskt.

Alla de här citaten tycker jag ger en helt annan bild än den du beskrivit tidigare i tråden. Jag tycker problemet verkar ligga hos dig, mer än hos andra. Jobba med dig själv och din självkänsla! Det är inte rimligt att du kan låta en annan person påverka dig så här mycket - och sen dessutom skylla på henne och inte alls se din egen roll i det här!
 
På ett bröllop?! Med folk ur hans släkt? Kom igen nu! Du kan inte få hans odelade uppmärksamhet när det är en aktivitet som involverar hans släkt och hon dessutom kommer förbi! Hon var där i 20 minuter, vad är det ens att sura över? :confused:

Nä men där syfta jag på överhuvudtaget, inte just i denna situationen.
 
Nä men där syfta jag på överhuvudtaget, inte just i denna situationen.
Men du har ju uppenbarligen problem med den här situationen som i mitt tycke låter som en helt vanlig rimlig vardagssituation som kan uppstå.

Jag tror att det är värt mycket för dig om du lär dig att äga problemet och se din del i det hela :). Istället för att lägga det på exet eller familjen eller nån annan.
 
Du valde att försvinna bakom kyrkan för att hon kom och hälsade på människor hon känner (för övrigt helt rimligt). "Stal showen"? Vad exakt menar du med det?

Du väljer att backa undan för att du känner dig hotad av henne.

Vad är ditt menar du? Hennes gamla bekantskapskrets? Är du medveten om att hon har relationer till människor och att det egentligen inte angår dig?

"Dela uppmärksamheten"? Hon är där i 20 minuter och pratar med folk och du känner dig hotad. Känns inte helt sunt faktiskt.

Alla de här citaten tycker jag ger en helt annan bild än den du beskrivit tidigare i tråden. Jag tycker problemet verkar ligga hos dig, mer än hos andra. Jobba med dig själv och din självkänsla! Det är inte rimligt att du kan låta en annan person påverka dig så här mycket - och sen dessutom skylla på henne och inte alls se din egen roll i det här!
Men du har ju uppenbarligen problem med den här situationen som i mitt tycke låter som en helt vanlig rimlig vardagssituation som kan uppstå.

Jag tror att det är värt mycket för dig om du lär dig att äga problemet och se din del i det hela :). Istället för att lägga det på exet eller familjen eller nån annan.

Det finns tusen exempel, det här är ju bara ett i mängden. En morgon satt vi i godan ro och åt frukost ock hipp som happ kommer exet föräldrar och ringer på dörren och bjuder in sig på frukost. Jag har ALDRIG träffat dem och hade föredragit att det i så fall styrts upp i förväg. Killen blev även han irriterad. Det känns en smula olustigt och då det visar sig att de är där för att "kolla upp mig"... Hade de ringt innan de dykt upp eller så då hade det varit annorlunda.

Det är ständiga såna här saker som puttar mig över kanten. Det är svårt att inte lämna plats och ja, klart som fasiken att jag känner mig hotad. Jag ges ju aldrig en chans att få umgås med killen, hans familj och vänner utan att ha hennes skugga hängande över en, att ständigt bli jämförd och bokstavligt talat ha henne jämte ibland.

Vad gällande kyrkan så kände jag mig sjukt obekväm. Det är kanske jättekonstigt men att bli lämnad ensam stående helt missplacerad för att hon ska hälsa på allt och alla och sedan dröja för att snicksnacka när det dessutom finns ett tajt tidsschema. Man känner sig ganska åsidosatt. Och det är kanske osunt att känna så, vad vet jag. Men det är så jag upplever det.
 
@Sockerbit Du behöver inte sitta och dra upp andra exempel, jag kommenterade en specifik händelse som du beskrev där dina problem verkar ligga hos dig, inte hos henne.

Du kan argumentera hur mycket du vill men jag tror inte att det gagnar dig. Hon kommer att finnas i ditt liv, så är det bara. Antingen kan du skylla på saker (det är känns obekvämt att hon ska snacka med folk när det är tajt tidsschema? - tidsschemat är knappast ditt problem! du letar ju bara saker att störa dig på!) eller så kan du försöka se vad du kan göra, hos dig själv, för att det ska kännas mindre tungt. Till exempel fundera över varför du känner att hon "stjäl showen" och att du måste "dela uppmärksamheten". Är du osäker på dig själv? Är du osäker på din relation? Är du svartsjuk på vad de har haft? etc etc. Du behöver alltså inte svara mig utan det är bara ett råd i all välmening att det kan vara bra att ta en funderare ang detta.
 
@Sockerbit Du behöver inte sitta och dra upp andra exempel, jag kommenterade en specifik händelse som du beskrev där dina problem verkar ligga hos dig, inte hos henne.

Du kan argumentera hur mycket du vill men jag tror inte att det gagnar dig. Hon kommer att finnas i ditt liv, så är det bara. Antingen kan du skylla på saker (det är känns obekvämt att hon ska snacka med folk när det är tajt tidsschema? - tidsschemat är knappast ditt problem! du letar ju bara saker att störa dig på!) eller så kan du försöka se vad du kan göra, hos dig själv, för att det ska kännas mindre tungt. Till exempel fundera över varför du känner att hon "stjäl showen" och att du måste "dela uppmärksamheten". Är du osäker på dig själv? Är du osäker på din relation? Är du svartsjuk på vad de har haft? etc etc. Du behöver alltså inte svara mig utan det är bara ett råd i all välmening att det kan vara bra att ta en funderare ang detta.

Jag argumenterar inte, jag försöker beskriva hur jag upplever det utifrån några exempel. Och det spelar egentligen ingen roll om jag är sjukt osäker på mig själv, om jag är säker på min relation osv. Hon behöver inte vara med jämt och ständigt oavsett. Det är inte mycket begärt att någon gång då dela en stund med killen utan hennes inblandning i någon form.
 
Och det spelar egentligen ingen roll om jag är sjukt osäker på mig själv, om jag är säker på min relation osv.
Jo, det spelar ALL roll faktiskt. För hur du ser på dig själv, din relation, din partner påverkar hur du reagerar på exet och hennes närhet. Jag lovar.
Det är inte mycket begärt att någon gång då dela en stund med killen utan hennes inblandning i någon form.
Nej absolut inte. Men exemplet du gav var ett bröllop, för din partners bror, där exet dök upp av en helt rimlig anledning, hälsade på alla människor HON känner och har en relation till och sedan åkte efter ynka 20 minuter. Att du drar upp det som ett exempel på hur himla himla jobbig hon är bara visar hur himla himla mycket det här problemet ligger hos dig och ingen annan.
 
Jag argumenterar inte, jag försöker beskriva hur jag upplever det utifrån några exempel. Och det spelar egentligen ingen roll om jag är sjukt osäker på mig själv, om jag är säker på min relation osv. Hon behöver inte vara med jämt och ständigt oavsett. Det är inte mycket begärt att någon gång då dela en stund med killen utan hennes inblandning i någon form.

Det borde finnas massor med stunder när du och din kille är bara ni två, då är väl inte hon med? Om ni inte har det, ligger ju problemet där - att du tycker du får för lite tid med din kille och då är det honom du ska prata med om det. Exet har liksom egentligen ingenting med detta att göra så länge hon inte direkt och med flit är otrevlig och elak mot dig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
977
Senast: Queen
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 213
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 783
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp