Att leva i någon annans familj (barn sedan tidigare förhållande)

@Vallmo , nu ligger jag lite efter i min Buke-tid för tillfället, men jag ska göra ett snabbt försök:

Buke är inte terapi! Det hoppas jag faktiskt vi kan vara överens om, även om det skulle vara det enda... En relevant irl-roll skulle möjligen vara pedagog, men det sätter en obalans gentemot TS som jag inte är bekväm med (annat än i "fråga en expert"-trådar där det ju kommer inbyggt). Det är en väldigt obekväm tanke för mig att se trådar som behandling! (Ja, en del trådar handlar verkligen om psykisk ohälsa, men där blir det också en svår balansgång och det handlar ofta om att ge råd för hjälp irl.)

Vad gäller känslor vs saklighet, jag menar inte att man inte ska visa empati och ta det lite försiktigt. Vad jag pratade om var att om det är antingen eller, så är en känslostorm betydligt sämre. Den specifika kritiken mot dig och dina inlägg var heller inte "du visar bara empati", utan att du lever in dig i TS upplevelse och drar eländet längre! Det är inte första tråden jag sett dig göra det heller. Du gör antaganden och :nailbiting:-ar som om det är en dagsåpa, på lite information men mycket känslor! Stjälper...

Vad gäller självkänsla-gate, jag har inte läst igenom tråden igen än, men som @niphredil beskriver det förstår jag verkligen inte ramaskriet. Förslag (obs, förslag, inte order!) på saker att fundera på. Fruktansvärt? Nej, hjälpsamt!



Alltså, FYFAN vad du är bra!
 
@Vallmo , nu ligger jag lite efter i min Buke-tid för tillfället, men jag ska göra ett snabbt försök:

Buke är inte terapi! Det hoppas jag faktiskt vi kan vara överens om, även om det skulle vara det enda... En relevant irl-roll skulle möjligen vara pedagog, men det sätter en obalans gentemot TS som jag inte är bekväm med (annat än i "fråga en expert"-trådar där det ju kommer inbyggt). Det är en väldigt obekväm tanke för mig att se trådar som behandling! (Ja, en del trådar handlar verkligen om psykisk ohälsa, men där blir det också en svår balansgång och det handlar ofta om att ge råd för hjälp irl.)

Vad gäller känslor vs saklighet, jag menar inte att man inte ska visa empati och ta det lite försiktigt. Vad jag pratade om var att om det är antingen eller, så är en känslostorm betydligt sämre. Den specifika kritiken mot dig och dina inlägg var heller inte "du visar bara empati", utan att du lever in dig i TS upplevelse och drar eländet längre! Det är inte första tråden jag sett dig göra det heller. Du gör antaganden och :nailbiting:-ar som om det är en dagsåpa, på lite information men mycket känslor! Stjälper...

Vad gäller självkänsla-gate, jag har inte läst igenom tråden igen än, men som @niphredil beskriver det förstår jag verkligen inte ramaskriet. Förslag (obs, förslag, inte order!) på saker att fundera på. Fruktansvärt? Nej, hjälpsamt!
Jag håller med dig om att man ska vara försiktig i den bemärkelsen att man inte ska skriva du är en idiot och dina inlägg är korkade vilket ju bara är kontraproduktivt. Å andra sidan är jag tacksam för att jag slipper skicka kramar över nätet vilket jag sett varit vanligt på forum med många kvinnliga användare. Här diskuteras det ofta sakligt och väl underbyggt och det gillar jag.
 
Läste du det jag skrivit ovanför det du citerade?
Där skrev jag just det, att jag ska bli tydligare med det, dvs att inte "bunta ihop" folk.
Varför väljer du att inte ta med det när jag redan skrivit och tagit till mig av kritiken?
Därför att jag tyckte att det fanns lite att tillägga i frågan, förstås.
 
...å andra sidan, om exet har en nyckel så har man ju godkänt "inklampande".

Det här är ju bara en sån typiskt kommentar, ytterligare ett exempel på hur vissa bara läser det som passar. Det framgår i ungefär alla inlägg om exet och nyckel att så inte är fallet. Men åter igen:

NEJ, exet har ingen nyckel. Men hon vet var det finns en reservnyckeln, om den skall nyttjas ska det först ske efter kontakt med killen.
 
Det här är ju bara en sån typiskt kommentar, ytterligare ett exempel på hur vissa bara läser det som passar. Det framgår i ungefär alla inlägg om exet och nyckel att så inte är fallet. Men åter igen:

NEJ, exet har ingen nyckel. Men hon vet var det finns en reservnyckeln, om den skall nyttjas ska det först ske efter kontakt med killen.


Då ändrar man väl ställe och ser till att hon håller sig borta? Som jag skrev förut, vilken kass man som inte håller gränserna tydligt för sitt ex att nu har jag en ny kvinna och hon är viktigast! (ja, barnen kommer först så sett men annars)
 
Då ändrar man väl ställe och ser till att hon håller sig borta? Som jag skrev förut, vilken kass man som inte håller gränserna tydligt för sitt ex att nu har jag en ny kvinna och hon är viktigast! (ja, barnen kommer först så sett men annars)

Vi har inte känt till att hon har tagit sig friheter just vad gäller nyckeln tidigare, förrän nu. Men nu kommer nyckeln att placeras på annat ställe och vill hon av någon anledning komma in i huset så får hon ringa och uppge anledning och i så fall få information om var den finns.
 
Då ändrar man väl ställe och ser till att hon håller sig borta? Som jag skrev förut, vilken kass man som inte håller gränserna tydligt för sitt ex att nu har jag en ny kvinna och hon är viktigast! (ja, barnen kommer först så sett men annars)
Hade inte exet misskött sig var det ju en bra lösning.
 
...å andra sidan, om exet har en nyckel så har man ju godkänt "inklampande".
Bara för att man har en nyckel är man fri att komma och gå hur man vill? Nä det håller inte jag med om. Jag har en extranyckel hängandes i nyckelskåpet till både min mamma och hennes man samt svärföräldrarna. De är till för att användas vid speciella tillfällen, typ vattna blommor på semester, lägga posten på bordet, lämna eller hämta något på förfrågan. Samma gäller för dem med vår nyckel som de har hos sig.

Bara för att man har eller har tillgång till en nyckel är man inte automatiskt inbjuden att komma och gå som man vill. Tycker jag!

Mvh Miks
 
Bara för att man har en nyckel är man fri att komma och gå hur man vill? Nä det håller inte jag med om. Jag har en extranyckel hängandes i nyckelskåpet till både min mamma och hennes man samt svärföräldrarna. De är till för att användas vid speciella tillfällen, typ vattna blommor på semester, lägga posten på bordet, lämna eller hämta något på förfrågan. Samma gäller för dem med vår nyckel som de har hos sig.

Bara för att man har eller har tillgång till en nyckel är man inte automatiskt inbjuden att komma och gå som man vill. Tycker jag!

Mvh Miks

Det verkar vara olika i olika familjer.
jag har fått nycklar till mina föräldrars hem och sommarstuga - just för att kunna ta mig in om jag dyker upp där och de inte är hemma. Alltså om vi inte har avtalat att jag skulle komma.
Samma åt andra hållet: mina föräldrar har reservnyckel till min stuga och är välkomna att klampa in bäst de vill.
Hemma hos min kompis klampar jag också in oavsett om de är hemma eller inte. Fast det är rätt liten vits att klampa in i och för sig.
 
Och mina föräldrar och jag har nycklar till varandra men det är mest om det händer något typ att jag jobbar ett dubbelpass och dom är snälla att hälsa på katten (och hamstern) en stund mitt på dagen så att dom inte blir lämnade alltförlänge eller om jag skall passa deras hus medan dom är i sommarstugan och åker dit efter jobbet när dom redan åkt eller liknande.
Men don skulle ju aldrig bara åka hem till mig utan förvarning för att kolla om jag diskat eller inte liksom ;):D utan vi har ju alltid telefonkontakt om besök innan! :p
 
Fast ja... Jag tycker ju att det är en viss skillnad om ens familj har nyckeln, min mamma har också en reservnyckel till mig, exet är dock just ett ex och även om vi har barn tillsammans tillhör han inte min familj idag. Det kanske är just det som är problemet här dock, ts sambo (eller särbo eller vad det är) vill både äta kakan och ha den kvar, han tycker fortfarande hans ex är hans familj samtidigt som ts också ska vara en del av hans familj...
 
Det verkar vara olika i olika familjer.
jag har fått nycklar till mina föräldrars hem och sommarstuga - just för att kunna ta mig in om jag dyker upp där och de inte är hemma. Alltså om vi inte har avtalat att jag skulle komma.
Samma åt andra hållet: mina föräldrar har reservnyckel till min stuga och är välkomna att klampa in bäst de vill.
Hemma hos min kompis klampar jag också in oavsett om de är hemma eller inte. Fast det är rätt liten vits att klampa in i och för sig.
När jag håller nycklar åt vänner skulle jag aldrig gå in om det inte ombetts. Hos mamma däremot klampar jag på när jag känner för det.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 718
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 457
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 786
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp