Att leva livet

"Jag vill känna att jag levt mitt liv..."

Vad betyder det för dig?
Jag har alldeles för många år i mitt liv som bara var en tom transportsträcka, mest på grund av dåligt psykiskt mående, bristande tro om min egna förmåga och kass ekonomi.

Nu har jag haft möjligheten att göra/uppleva en hel massa saker som jag aldrig i min fantasi hade kunnat tro att jag skulle få göra och då är det ändå inga särskilt extrema saker.
 
Också ett intressant uttryck, att känna att man lever! Jag försöker aktivt minska den känslan som jag tolkar uttrycket. Alltså varje dag för mig är för mycket känslor och intryck för att jag ska må bra, både lång och kortsiktigt. Jag har aldrig i mitt liv känt att jag haft tråkigt eller långtråkigt. Även det uttrycker tolkar jag (säkert onödigt negativt pga min egen livssituation) som någon typ av rastlöshet man vill bekämpa/bejaka med mer aktivitet, mer effort typ?

Jag tänker att vi är olika, och att en del av livet är att förstå hur mycket och när en ska gasa eller bromsa sina känslor. Och det är väl det som gör det svårt...? Att det inte finns något exakt att sträva efter, och att det beror på ens eget grundläge så att säga.

Men också därför intressant att höra hur andra tänker (och känner).
 
Intressant! Citatet i inlägget kommer ju ordagrant från en låttext, men "att leva livet" är vanligare att höra i dagligt tal tycker åtminstone jag. Det jag mest är ute efter är vad det innebär att KÄNNA att man lever sitt liv, men med ditt inspel blir det också intressant att reflektera över att vi snarare går runt och pratar om något annat (och dela i sociala medier)...
Jag håller med om att det är olika saker (och har svarat utifrån citatet).

Att känna att man levt/lever sitt liv tänker jag utvärderar det stora hela.

Att "leva livet" tycker jag verkligen är här och nu. Beroende på sammanhang kan det antingen innebära "time of my life" eller att ha det bra men i längden ohållbart.
 
Jag tänker att vi är olika, och att en del av livet är att förstå hur mycket och när en ska gasa eller bromsa sina känslor. Och det är väl det som gör det svårt...? Att det inte finns något exakt att sträva efter, och att det beror på ens eget grundläge så att säga.

Men också därför intressant att höra hur andra tänker (och känner).

Verkligen!
 
Jag tänker att man måste uppleva skav för att utmanas att ta beslut om den riktning man vill åt. Men att leva i något som skaver och man inte gör något åt det nånsin tror jag är ganska farligt och destruktivt.

Är inte säker på att jag förstår den andra frågan, men ibland kan man få lite glapp mellan exempelvis rigida processers tidsutdräkt som hindrar att man hinner göra mer nytta. Där man känner att man kunde åstadkommit mer om inte lagar, regler och undvikande av risk varit lika högt prioriterade.

Det är sant att skav är olika, och det är nog viktigt att att bena ut om man ska gå i riktningen med eller mot sina skav. Om de är framåtdrivande eller destruktiva så att säga.

Inte så konstigt att du inte förstår den andra frågan, jag vet inte riktigt själv vad jag frågar efter 😄 Men jag kan ibland känna att jag har en professionell "ingenjörsmässig" sida, på jobbet, och privat är jag nästan som en annan person, mer känslomässigt driven. Och blir inte klok på om det är bra som det är, eller om jag borde integrera dessa mer.

Därav att jag frågade en som jag vet också är ingenjör 🙂 Men det är ett sidospår, och alla ingenjörer är ju förstås inte lika varandra, du jobbar mycket mer med kreativ utveckling än jag osv. så det var inte menat att du ska ha The Answer...
 
Jag har alldeles för många år i mitt liv som bara var en tom transportsträcka, mest på grund av dåligt psykiskt mående, bristande tro om min egna förmåga och kass ekonomi.

Nu har jag haft möjligheten att göra/uppleva en hel massa saker som jag aldrig i min fantasi hade kunnat tro att jag skulle få göra och då är det ändå inga särskilt extrema saker.

Men även om det inte är extrema saker så uppfattar jag dig som att du har en känsla av att du nu känner att du LEVER mer än under tiden som var en transportsträcka? Det är en fin känsla.
 
Jag tänker lite annorlunda än andra i tråden tror jag. Insikten om att livet var igår och är idag och inte är en jakt på nya upplevelser imorgon. Att man vet vad man mår bra av och att det dessutom i mångt och mycket är enkla saker snarare än sånt som är extremt svårfångat. Fast det har väl med ålder och andra erfarenheter att göra också….
 
Jag tänker lite annorlunda än andra i tråden tror jag. Insikten om att livet var igår och är idag och inte är en jakt på nya upplevelser imorgon. Att man vet vad man mår bra av och att det dessutom i mångt och mycket är enkla saker snarare än sånt som är extremt svårfångat. Fast det har väl med ålder och andra erfarenheter att göra också….
Jag tror inte att det är så olikt. Att inte jaga efter någon idealbild som sen visar sig inte vara det jag egentligen ville, utan vad jag trodde att jag borde ha velat. Jag behöver verkligen inga extravaganta utsvävningar, snarare tvärtom. Att våga stå bredvid konsumtionståget är en del av det för mig.
 
Jag har valt att jobba mindre, leva billigt och på så vis ha mer tid med min familj och djur som får mig att må bra och som är det viktigaste. Jag vill inte känna att jag har spenderat stor del av mitt liv på en arbetsplats, det är livet för kort för. Jag kan inte unna mig så mycket ekonomiskt men har ändå en trygg och hållbar ekonomi så behöver inte oroa mig för pengar.
 
"Jag vill känna att jag levt mitt liv..."

Vad betyder det för dig?
Jag är svinpriviligierad och säger att för mig innebär det att jag får utlopp för min nyfikenhet, att jag kan ägna mig åt det som ger mig flow och att min vardag inte är något jag behöver semester ifrån.

Att jag får vila och hänga med "min flock" (partnern och hundarna), att jag har råd att ägna mig åt fåravel och matproduktion, att jag kan surfa på nätet och lära mig nya saker och att mitt levebröd är sådana sysslor som känns meningsfulla.
 
Jag tänker lite annorlunda än andra i tråden tror jag. Insikten om att livet var igår och är idag och inte är en jakt på nya upplevelser imorgon. Att man vet vad man mår bra av och att det dessutom i mångt och mycket är enkla saker snarare än sånt som är extremt svårfångat. Fast det har väl med ålder och andra erfarenheter att göra också….

Nu får du mig att känna mig gammal och vis 🤣

Väldigt intressant tråd @Thaliaste!
 
Jag har valt att jobba mindre, leva billigt och på så vis ha mer tid med min familj och djur som får mig att må bra och som är det viktigaste. Jag vill inte känna att jag har spenderat stor del av mitt liv på en arbetsplats, det är livet för kort för. Jag kan inte unna mig så mycket ekonomiskt men har ändå en trygg och hållbar ekonomi så behöver inte oroa mig för pengar.

Jag tycker det är bra att du ser vad som är viktigast för dig och prioriterar det.

För egen del är just mitt jobb en stor del av det som är viktigt för mig. Jag är väldigt tacksam för att jag hittills nästan alltid haft jobb som känns meningsfulla. Mitt nuvarande innebär att jag får ägna mig åt frågeställningar som jag tycker är så intressanta att jag ofta ägnar min fritid åt att läsa om och tänka på sånt jag har nytta av i jobbet. När jag jobbat en del år inom offentlig sektor har jag också verkligen känt att jag bidrar till att realisera vårt välfärdssamhälle och därigenom hjälper människor som inte skulle kunnat klara det på egen hand.

Så jag säger inte emot dig, bara konstaterar att olika saker gör våra liv meningsfulla och att det är bra när man hittar det som gör att ens eget liv känns meningsfullt 😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 008
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
11 582
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 507
Senast: Grazing
·
Svar
14
· Visningar
820
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp