Att leva sitt liv med hund

G

Galathea

Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och kissa. Trampa i en hundskit för att någon som vanligt inte behagar plocka upp efter sin hund. Hem igen och krypa ner i sängen igen. Sovmorgon ju. Slumra till lite. Vakna igen av att ett hundhuvud sitter och stirrar på en. "Matte du glömde frukosten." Serverar frukost. Släpar sig tillbaka till sängen. Blundar lite. Hundgnäll och anklagande blick. Favoritfilten ligger på golvet, inte i bädden. Suckar och hjälper filten tillbaka över gammelhunden som nöjt somnar om.

Klarvaken. Sätter mig vid datorn istället. Afghanen kravlar nöjd upp i sängen 1,45 sekunder efter att jag klivit ur den och ligger nu utsträckt på rygg och visar hela paketet utan att bry sig. Snark från biabädden. Snark från sängen.

Kanske ska man passa på att gå ett varv på stan. Utan hundar för en gångs skull. Kryper ur mjukisbyxorna och den smutsiga tjocktröjan som jag i stort sett bor i annars och hoppar i ett par jeans. Försöker frenetiskt ta bort tvåtusen afghanhundhår som envisas med att sitta överallt på kläderna och beger mig sedan ut på stan. Konstigt. Inga koppel att hålla reda på. Ingen hanhund att hindra från att kissa på fasader. Ingen stressad tik att parera mellan mötande hundar.

På väg hem igen går jag in i en butik. Ska bara köpa en liten grej. Alla pengar går ju till hundmat och pälsvårdsprodukter och tävlingar, men något litet kan jag unna mig. Rotar runt i väskan och upp väller bajspåsar, utställningskoppel och en påse med illaluktande gamla hundgodisar från helgen. Kanske skulle ha städat ur väskan innan. Lutar mig mot disken medan jag rotar i fickorna efter plånboken. KLICK! Klicker i fickan ja. Får upp några uppblötta levergodisar, ytterligare en bajspåse och en boll av hundhår innan jag äntligen får fram kortet, kan betala och på hemvägen inse att hundarna verkligen finns överallt.

För tja.. Så är det helt enkelt. Jag har inte hunden som hobby. Jag andas hund. Jag lever hund. Favoritstunden på dagen är när jag kan rulla ihop mig bredvid gammelhunden i biabädden eller när jag hämtar afghanen på dagis. Lycka är när en självständig, icke kontaktsökande hund som min afghan faktiskt SÖKER min ögonkontakt eller när den gamla omplaceringsdobermannen ännu en gång passerar en hund utan att reagera. I skolan pratar andra om barn, fester, uteställen eller semestrar. Jag pratar om hundar, utställningar och licensprov. Hemma är det lätt rörigt med två personer och två hundar i en etta, varav den ena tenderar att dra hem smuts, grus och pinnar i äkta Trasselsudd-anda. Jag är ofta trött och det känns alltid som att jag är på väg någonstans eftersom det alltid "snart är dags för nästa promenad/aktivitet".

Men. Jag skulle aldrig byte det mot något i hela världen. Jag har givetvis andra intressen också, jag går till och med ut ibland. ;) Men hundarna är det som jag alltid, alltid kommer hem till. Det är dom som finns där, som blir överlyckliga när jag är glad, som tålmodigt ligger stilla när jag gråter och snorar i deras päls och som alltid blir lika glada när jag kliver innanför dörren.

Att leva med och få lära känna en hund är en ära och det absolut bästa jag vet. :love:

jagochceb.jpg



Hur känner ni inför era hundar? Ibland kan jag tänka att jag kanske är lite väl insnöad, men så kommer jag på hur mycket dom hjälpt mig och hur mycket det ger mig och då struntar jag i det. Dom som förstår dom förstår, resten gör det inte. :p
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Allt jag kan säga är WORD! :p
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Skönt att det finns folk som känner igen sig iallafall. :D Ingen i min närmre bekantskapskrets har hund så jag ses nog ofta som lite "crazy cat lady" fast ja.. med hundar då. :p
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Du hade sammanfattat det bra tycker jag, jag brukar säga att för mig är inte hundägandet en hobby - det är en livsstil ;)
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Hahaha, exakt så är det med mig med.
Ingen i min bekantskap utan hund "get the point" om hur mkt hundarna betyder för mig. Men men, deras förlust - inte min.:D;)
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Jag tycker inte det är så mycket som behöver tilläggas, stämmer rätt bra på mig med!
Är ju skönt att det finns andra som jag också :p.
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Jag har lämnat min hund hos mamma för en månad framåt, ska jobba heltid i sommar så han har det bättre där. Mycket märklig känsla... Hasade just upp ur soffan för att gå kvällspromenad innan jag kom på att hunden inte är hemma :cry:
Tomt... men hårbollarna i hörnen är ju kvar så jag får väl umgås med dem då:grin:
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Jag har ganska precis insett vad hund egentligen betyder för mig!:bump:
Trots att jag halva mitt liv levt med hund har jag aldrig varit riktigt "biten". Jag var så pass liten när de två första hundarna anlände att de var mycket mer som bröder än husdjur för mig. Synd bara att man inte vet vad man har förrns det är för sent/man har förlorat det:cry:

Men nu är har jag öppnat ögonen och börjat på en ny kula! Så smått livsomvälvande. Hundhår precis överallt, damråttor storlek XL, grus i sängen, ben och leksaker ivägen på golvet, morgonpigg, energisk, översocial liten:devil: till hund som redan gett mig gråa hår, låånga promenader i både sol och ösregn över stock och sten halvt släpandes bakom galen fyrbening ner i lerig å etc.etc...

Livet med hund är bara alldeles, alldeles underbart:love:
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Härlig text! Även om jag tackar mitt lilla monster för att han anser att sova, det bör man göra till 11 på morgonen!

Hundägare är jag ju bara sen drygt 4 veckor tillbaka, men hittills är det daglig glädje! (och en del frustration...)
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Jag älskar hur du skriver! Och visst stämmer massor av saker in även på mig, fast samtidigt känner jag mig ibland mer som en hästmänniska än hundmänniska.

Men såklart älskar jag min hund. Och livet känns mer komplett med henne.
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Härlig text! Även om jag tackar mitt lilla monster för att han anser att sova, det bör man göra till 11 på morgonen!

Hundägare är jag ju bara sen drygt 4 veckor tillbaka, men hittills är det daglig glädje! (och en del frustration...)

Hihi! Mina kan vara rätt duktiga på att sova också. När dom har lust. Otaliga är de gånger jag vaknat av att afghanen sitter och glor på mig dock. Jag tror det är bara för att lura mig ur sängen, för så fort vi varit ute eller om jag går upp och gör något annat en liten stund så ligger han och sover i sängen ett bra tag till. Skithund. :p

KlaraJ: Jag var också sådan förut. Jag andades och levde häst. Nu är han ju utlånad och jag har en del hästabstinens. Drömmer alltid stressmardrömmar om hästar då. Men efter att jag skaffade Cerberus har det mer och mer övergått till att vara hund som gäller, och det är vad som blivit mitt största intresse och mitt liv. Nu har jag svårt att tänka mig något annat, och jag fascineras över känslan att jag skulle kunna göra vad som helst för min hund. :laugh:

Kibani: Vad härligt att du får uppleva den där härliga känslan av att vara hundägare. Ända ut i fingerspetsarna. :D

Wildrose: Oh, vad starkt av dig ändå. Jag kan knappt åka bort i några dagar utan att längta hem till hundarna. Arvikafestivalen förra året kändes huuur lång som helst, då var jag borta i drygt tre dagar. Haha! :D

Nikkis: Skönt att jag inte är ensam crazy dog lady då. ;) Men som sagt, det är ju deras förlust. Många tycks fascineras lite över hur nära man står sin hund medan andra nog snarare tycker att man är lite smågalen och snarare har överseende med en. Haha!
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Underbar text, såklart ;)
Jag känner igen mig...

Det är lite lustigt, för när jag var liten så förstod jag inte vad man skulle med hund till. Visst kunde de vara lite trevliga att klappa på, men de dregglade, luktade, viftade konstant på svansen och verkade korkade :angel: Inte alls som min underbara katt.
Sedan träffade jag salukis. En kvinna i närheten hade 5 salukis, fantastiska sådana som jag började älska. Åkte upp till kenneln och hjälpte till i någon vecka. Sedan pratades det väldigt mycket vinthund för min del. Jag läste vinthund, pratade vinthund, drömde vinthund, såg vinthundar på stan mer än innan...

Några år senare åkte jag till kenneln igen, bosatte mig nästan där, för jag var där så mycket det bara gick och det var mycket, eftersom de ville ha hjälp med alla sina hundar. Då träffade jag Zala.
Zala lärde mig vad en saluki verkligen är... Det känns nästan som om jag står i tacksamhetsskuld till henne, för hon är verkligen en "en på miljonen-hund"...

Nu sitter jag här, med Zala och Wahidah. Lyckas hitta bajspåsar i tvättkorgen, hundgodis på ställen jag aldrig trott att jag varit i närheten av, en hel låda i hallen fylld med koppel, halsband och annat som kan vara "bra att ha"... Med vännerna pratas det hund, tränas hund, fotograferas hund. Är jag på kenneln pratas det hund från morgon till kväll. Nästan alla bokmärken i firefox berör hundgrejs på något vis. Datorerna och externa hårddisken är fulla av hundbilder....

Vänder jag mig om nu så ser jag min Zala, min älskade gamla dam... Den mest fantastiska i hela världen. Min. Min vackra saluki.

Visst blir man trött på dem ibland (det känns som om ingen missat alla trådar jag skrivit här om att jag känner mig som en kass hundägare och alla problem jag haft), men jisses, ett liv utan vinthundar kan jag inte tänka mig.

Tänk vad mycket de människor som inte har hund måste missa!

(och yes, jag har fått mina närmsta vänner, även en som påstått sig vara hundrädd, att älska salukis :p)
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

*KL*

Eller när man ska ta ur tvätten ur maskinen och upptäcker att man råkat tvätta en näve frolic också? Och att man då måste plocka ur allt, skaka av, dammsuga, köra igång maskinen igen och hoppas på det bästa.

Kanske också när folk tittar på en med stora ögon när man kastar sig ner på marken efter vad dom anser är skräp; "ÅH!! En liten plastbit, perfekt som föremål i spåret eller uppletande." För att sedan stoppa "skräpet" i fickan och gå vidare helt utan att tänka sig för hur det kan ha sett ut.

Sen finns det tillfällen då man tycker man klätt upp sig för festen. Då man i själva verket känner sig uppklädd bara man rollat av hundhår ifrån kläderna, har rena skor (utan lera!) samt lite mascara på fransarna. Tada! :crazy:

Eller hur man helt ogenerat kan stampa in på ICA i lermundering. Jag hade gått en rejäl långrunda i spöregn, legat sökfigge i den lerigaste skogen jag sett, fastnat mer en doja och trampat i gegga, hade grenar i håret, skit i ansiktet osv. Men in på ICA gick jag. Utan att ens tänka; "Oj, jag kanske borde.."

Varför inte de gångerna man bytt sängkläder och får NJUTA av att det inte är sand överallt? Sand och hundhår (som iofs inte åker bort i maskinen på riktigt..) ingår här hemma. Eller hår i nästintill oöppnade smörpaket.

"-... Det är hår i smöret."
"-Jaha, vänta *finger i paketet*, så. Vart var vi?"

Ibland undrar man också om man verkligen är riktigt klok när man åker hemifrån innan 06.00 en morgon för att titta på en skyddstävling, glo på en korning eller bara träna lite lydnad. Eller varför inte när jag åker iväg klockan 23.00 för lite natträning på någon parkering.

Så ja, det är fasiken inte bara en hobby. Det är galenskap inget annat :o
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

:rofl: Precis så är det ju! Jag vet inte hur många gånger jag gått in i affärer med en stor hundpussfläck i ansiktet. Eller rafsat ur det värsta gruset ur sängen och varit nöjd över att det bara är lite sand kvar. (Peeling ju? ;)) Och hundhår i smöret, det ingår väl alltid? Och i stekpannan och i kaksmeten man just gjort och på hyllorna och på TVn och på den rena tvätten. Min sambo har rakat huvud och det fungerar lite som en kardborre, vi får alltid se till att plocka afghanhår både från hans huvud och hans skägg innan vi går någonstan. :D
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Kan bara instämma :)

På väg till jobbet hade jag i "finjackan" några gamla torrfoderkulor, TVÅ klicker,
rester av en gammal köttbulle ? I väskan fanns bajspåsar och bollen:D
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

:rofl:

Jag vet inte hur många gånger jag fått kväljande blickar av folk när vi fikat och någon hund "råkar" slicka på översta kakan i kakpaketet tex..."OJ nej men GRIMA!" samt att jag plockar upp kakan och äter upp den :o:D
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

*KL*
Läste en mycket träffande anekdot någonstans för ett tag sedan.
Det var en flicka som hade sin klasskamrat över på fika, plötsligt utbrister klasskamraten att det är ett hundhår i smöret!
Bara ett? Frågar flickan förvånat.
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Min sambo har rakat huvud och det fungerar lite som en kardborre, vi får alltid se till att plocka afghanhår både från hans huvud och hans skägg innan vi går någonstan. :D

Haha! :rofl:

Insåg precis nu att jag faktiskt har sand i sängen.. Mer än vanligt. Hundarna blev nog inte helt sandfria efter sandtaget igår. Men det är lugnt, sängkläder är så lätta att tvätta :D
 
Sv: Att leva sitt liv med hund

Kan bara instämma :)

På väg till jobbet hade jag i "finjackan" några gamla torrfoderkulor, TVÅ klicker,
rester av en gammal köttbulle ? I väskan fanns bajspåsar och bollen:D

Haha! det där är det bästa! Att man faktiskt har en "finjacka", men det enda som skiljer den från dom andra jackorna är att det är en aning mindre antal hundgrejer i den, och kanske lite mindre hunddreggel och färre tassavtryck. Men heeelt hundfri är den inte. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 167
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 255
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 830
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 625
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp