att lyfta bakben....

T

Tess82

när man tränar en ettåring att lyfta bakbenen, vad gör man när han sparkar bakåt om man håller kvar det några sekunder.det är ju så att flyktmotorn sitter ju i bakbenen och jag förstår att det är läskigt att bli fasthållen då.men det måste ju läras bort,jag vet bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga?! /Tess :confused:
 
klarar du inte av att hålla hästen så är det bättre att låta bli, låt folk som KAN göra det första jobbet med den delen, annars kan du få en häst som blir jobbig livet ut och blir rädda om benen...en del hästar får perioder (unghästar)när dom "skall inte" och kan du inte vara stark i det läget och du "tappar" hästen så blir dom rädda när benet "faller"...hur är det när den verkas då?? är den 1 nu eller blev den 2 nu??
 
jag undrade hur man skulle gå tillväga!!jag ville inte ha en massa spydigheter.jag vill ha lite råd,det var det enda.det handlar inte om att försöka vinna i styrka för det kan du ju glömma.att han drar till sig bakbenet/sparkar ut tyder på osäkerhet!!vi har inte kännt varandra så länge.han är en mycket känslig kille.det är ingen som har hanterat honom innan jag köpte honom så det är inte så konstigt. /Tess :mad:
 
Tyvärr så är det din styrka det handlar om och ditt stöd/balans..Låt hästen stå så att den känner stöd hela tiden den skall stå på tre ben, de har ingen balans om de inte är vana. Ta tag i hans ben och håll kvar hur han en bråkar och sparkar, när han lugnat sig och varit lugn en-tre sekunder så släpper du ner benent och berömmer massor.

Det funkar inte att "dalta" med en bebies och tro att de skall växa bort eller att detta skulle vara en förtroendegrej när den är så liten.

Har träffat på många sådana vuxna djur som aldrig blivit lärda att stå på tre ben, då måste man hitta råstyrkan så det är bra mkt. lättare att lära en liten.

MVH/
 
Som vanligt svårt när man inte är med och kan läsa hästen, men här ett par tankar.
Det där med "flyktmotor" tror jag inte spelar så stor roll här, däremot kanske ett vanligt sunt "jag vill inte sitta fast". När det gäller att använda styrka, håller jag fullkomligt med dig. Sånt här löser man bäst med intelligens och känsla och inte med muskler.

För att komma framåt, skulle jag använda mig av immunicering, dvs dela upp situationen i atomer och sedan jobba med var och en tills helheten var problemfri.
Bygga upp förtroendet er emellan. Beröring över hela kroppen och fr a benen utan krav på att lyfta dom. Öka känslan och intensiteten i beröringarna. Greppa om hals, bål och ben. Be om ett ben i taget, bara lyfta och mjukt sätta ner igen. Inte släppa tvärt. Ej heller vara fixerad vid just besvärliga ben. Variera och använda ett rep att först beröra hela kroppen, sedan lyfta benen. På alla sätt jobba på förtrolighet och naturlighet, dvs att allt du gör, betraktas av hästen som det man "alltid" gör. Både ute och inne i olika situationer.

Många hästar har sina egna "fobier". En del är rädda om öronen, andra om ett ben, andra återigen om svansen. Med små, små steg jobbar man sig förbi det där, under förutsättning att det inte finns fysiska fel.

Kanske fick du något uppslag att gå vidare med. Lycka till.

LIA
 
Ett bra tag är ett fast balanserat grepp framifrån mellan benen med handflatan mot dig, aldrig bakifrån mellan bena då du blir svagare= lättare att bli sparkad.
Tänk på att försöka hålla benet så hästen kan balansera rätt på de andra 3 benen och beröm när benet är uppe oxå. Precis som föregående skrivit.
Mvh Viktoria
 
tycker du det var ett spydigt svar :confused: :confused:
Jag har sett dessa 2 sekundershästar...kruxet är bara att det ta mer än ett par sekunder att sko eller verka en häst...är det så att du inte orkar hålla kvar hästen och den sparkar sig loss, så har du ett ännu större problem nästa gång, o nästa gång , o nästa gång....det är inte bara dig själv du ska tänka på, utan den som skall ta hand om hästens hovar senare i livet...men den måste ju ha varit verkad några ggr redan, och hur har det gått???
en bra hovslagare har rutin på unghästar, dom är följsamma men samtidigt starka och tappar inte hästarna, du kan inte förvänta dig att en hovis står med benet uppe i några sekunder åt gången heller...dom gör det som skall göras....ju fortare det går, ju bättre för hästen...dom har inte så stort tålamod(unghästarna alltså)
det finns inge värre än att ta reda på en häst som blivit "förstörd" av okunnigt folk.....
Ta detta som ett råd och inte kritik, inte ens jag tar tag i hästar jag vet jag inte klarar att hålla..
 
Ta ett långt grimskaft. Ta en handduk och vira runt grimskaftets mitt, så att det blir mjukt. Ta den mjuka biten och lägg i hästens karled. Lyft hästens ben några centimeter ovanför marken på vanligt sätt. Låt benet "dingla" i grimskaftet, om hästen sparkar då är det mycket lättare att följa med och du riskerar inte att förstöra din egen rygg. Var dock nogrann med att enbart lyfta en liten bit i början, det är bättre att göra lite och rätt, än mycket och fel... När hästen är still med benet så sätter du försiktigt ned det igen, och berömmer i överflöd!
När du skall börja lyfta hästens ben bakåt, så måste du se till att grimskaftet "snurrar runt" (efter att du lyft benet uppåt) så att det hamnar på framsidan av kotan istället, och sedan försiktigt föra det bakåt.

OBS att grimskaftet inte på något sätt är till för att binda upp hästen ben, eller tvinga den till något den inte är redo för. Det är endast till för att skona din rygg ifall hästen skulle rycka till. Gör det så enkelt för dig som du kan. Ställ gärna upp hästen mot en vägg som den kan få stöd av, och se till att den står balanserat innan du ber den att lyfta. Gör detta en gång per ben/dag så slipper du bråka med hästen. Det ordnar sig med tiden ändå.

Mvh/Marie
 
När vi övade på att lytfa bakben gjorde dom samma sak.
Men man kunde hålla längre och längre för varje gång.
Det blir nog en tidsfråga tror jag
 
Hejsan,
Tänkte bara berätta hur jag löste samma problem med min lilla busa.Vi fick en dålig start eftersom hon fick in en fullträff i ryggen på mig, så var noga med din egen säkerhet för det kan gå fort :crazy: Jag tog ut min hovslagare och han visade mig hur jag kunde göra men jag vet inte om det räknas som NH. Om du ska ta upp vä bak, så stå med magen mot hästen och massera hästens lår och sakta massera nedåt. När hästen slappnar av tar man tag i skenbenet lätt och för handen uppåt/inåt och lyfter hoven så. Så övade jag och sedan satte jag ner försiktigt. När detta gick bra gjorde jag detta och sedan förde jag benet liksom utåt för att själv vinkla in mig så att jag står med vänster sida nära hästen. När detta går bra var nästa steg att föra benet bakåt så att hästen har benet bakom sig...lättare att få ett bra grepp och styrka själv på detta sätt. Nu behöver jag bara klia lite på bakbenet och hon lyfter det glatt. Du kan ställa hästen så att den har stöd av en vägg eller liknande för att hjälpa dem lite med balansen. Tänk på att öva korta stunder så att de små inte tröttnar och att det alltid avslutas positivt :)Så ska det nog ordna sig!!
 
Och som vanligt, låt inte hästen sätta ner benet, det skall du göra. Om du bara kan hålla några sekunder nu så kortar du tiden till en sekund. Efter den sekunden, sätt ner försiktigt. Beröm. Utöka tiden efterhand. Du behöver inte hålla hårt i benet, det räcker med att hoven vilar av egen tyngd i din hand. Det gäller att hästen är avslappnad. Det kan ta sin tid som med all träning. Jag förutsätter att du tränar hästen i annat parallellt så att kommunikationen hålls igång. Bra balansträning är att cirkla hovarna, eller att sätta ner hoven på spetsen sakta. Det gäller alltså inte att visa att man är starkare i armarna än vad hästen är i benen, utan att visa hästen mentalt att det är ofarligt eller kanske till och med trevligt att lyfta benet.
 
Glömde, bakbenen på en häst är inte särskilt rörliga i sidled. Om du försöker dra dom åt sidan så blir det protester. Uppåt bakåt skall det vara, mycket måttligt i sidled. Det är inte bara psykologi, lite mekanik ingår också :idea:
 
Ursäkta en okunnig fråga...men hur menar du med att cirkla hovarna? Och hur kan det stärka balansen?
 
men hur gör jag om han bara går runt i boxen när jag ska lyfta benet då?jag har inte tränat på att binda upp ännu,eftersom jag ej haft honom så länge./Tess :confused:
 
Tycker LIA sa nåt bra, dela upp allt i atomer. Mao börja inte lyfta ben förrän hästen står still när du klappar, stryker, masserar eller vad du nu hittar på. Över hela hästen på ett sånt sätt att han tycker det är skönt.
Jag brukar alltid lära småhästar att lyfta genom att klia, skrubba och greja på hela benen, runt kotan, i karleden, hårt och bestämt. Och skönt, de ska njuta av behandlingen.
Kli på insidan av låren så kanske han lyfter benet själv.
I början är inte målet att kunna "hålla fast", det går liksom inte. Går inte sen heller för den delen om dom verkligen vill loss.
Hästen ska vilja lyfta när du ber den. Inga krav i början och nu menar jag inte att början är flera månader. Det räcker med några timmar. Visa att du tycker om honom så blir han nog lugn och go.
 
du tar upp benet bara några cm från marken, cirklar med och motsols..se till att hästen slappnar av, helst skall man kunna ställa "tån" på marken när man avslutat...detta ingår i T Touch(Linda Tellington) terapin...vet inte varför dom får bättre balans , men man vet inte allt heller :)
 
Har du ingen som kan hålla i hästen åt dig??? det är ju ganska så omöjligt annars att lära en häst lyfta benen..
 
han står still när jag lyfter alla andra utan problem!men inte hö bak.jag är nästan alltid själv när jag är med honom men jag får väl lära honom att vara uppbunden först istället.egentligen ska han kunna stå still utan att vara uppbunden men det kommer med träningen så småningom./Tess :bump:
 
Det kan ju också vara nåt problem med vänstra bakbenet/sidan. Ont, vissen balans på det, nåt annat som gör att han helst inte vill ha högra benet uppe. Svårt att lyfta ben på häst om hästen är ute och går :smirk: du får nog se till att han står still ändå, och du verkar ha lyckats rätt bra.

Till nån härovanför, att cirkla benen är eg en avslappningsövning, men för att hästen skall hålla balansen bra så måste den vara avslappnad. Svårt att lyfta ben på en spänd häst. Tyckte det passade bra med den övningen då den har både med ben och avslappning att göra. Det är en TT-metod som martha säger. Man gör inga stora cirklar bara några cm eller så. Det är mest en mental träning, det är inte meningen att man tränar benmusklerna eller nåt genom att cirkla benen. Det mesta man gör inom NH är mental träning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp