att lyfta bakben....

man håller i benet trots att dom kickar. min lilla dam va mkt kvick i benen och gav gärna kosparkar, jag släpper inte om hon börjar! och nu har hon slutat och blivit snäller :-)
tänk på at inte stå för långt ifrån hästen. en spark gör ondare då än om du står intill hästen
(jag har dock ej blivit sparkad ännu)
 
Vi börjar redan när hästarna är nyfödda med att lyfta ben och pilla i örona m.m.det spar mycket besvär.
 
Hästens ben är väldigt känsliga. En vildhäst hade aldrig tillåtit en människa lyfta dess ben innan ledarskapet var uppgjort.

När du lyfter hästens ben, håll inte fast det med handen utan låt det bara ligga löst i din öppna hand några sekunder innan du sätter ner det igen. Börja med korta studer och öka sen. Klicker tror jag skulle vara väldigt bra. Då kan du berömma från där du står och inte behöva vänta tills hästen ställt ner hoven. Tvinga dig aldrig på hästen. Håll aldrig fast eller liknande utan den ska känna att den kan fly om den vill, då kommer viljan att göra det minska.
 
varför inte lasso?

kan dock vara svårt att lägga ett grimskaft runt en något ohanterad ettårings ben så varför inte använda ett lasso???
om man som jag inet är en expert på att kasta lasso så lägg dte bara på golvet och få hästen att trampa i det.. lirka upp och stå för all del framme vid hästens bog så står du säkert.. dra i lassot och hästen lyfter benet.. antagligen motvilligt men nu kan den sparka och bråka hur mycket den vill.. och jag lovar.. du vinner lätt fajten!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
445
Senast: tessan.g
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 852
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp