Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

Ja du. Håller helt med det du skriver.
Jag tycker egentligen inte en prissänkning på den med kotledsinflammation borde prissänkas(oj vad konstigt skrivet det blev?) men om man berättar för köpare att jo, den hade en kotledsinfl. av en vrickning som ju faktiskt är fallet här så drar de öronen åt sig direkt. Nej då vill de hellre leta efter en häst som aldrig varit halt. *suckar*

Men om man går vidare o funderar på hästar med en lös benbit. Är det motiverat att operera bort biten själv, jag menar får man tillbaka pengarna för operationen när man sen kan sälja den utan fynd? Eller är det bättre att sänka priset med ex. 20-30000kr o låta köpare ta operation?

Eller är det bara bäst att behålla de med benbitar själv tills de är tävlade och kanske är runt 8-9 år med dokumenterade resultat så att köpare då förstår att hästen funkar trots röntgenfynd?
Man vill ju få nån slags ekonomi i det man gör också o ju längre man äger dem desto mindre klirr i kassan blir det ju eller ?????

Jag har sålt en häst med lätt sadeltvång för mindre än halva priset och försökte verkligen hitta rätt köpare och pratade massor om hästens problem. Köparen ansåg sig vara kapabel att klara av problemet. Tyvärr gick det bara någon månad så ville de reklamera hästen efter att dom ramlat av. Helt plötsligt hade jag utlovat hästen som tävlingsklar och bombsäker. Så jag vet inte hur man ska göra med hästar som inte är "felfria" då jag tyckte att jag försökte göra rätt både för hästens och köparens skull. Det gäller nog helt enkelt att också hitta tillräckligt hästkunniga människor som förstår vad dom ger sig in på.
 
Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

En kotledsinflammation som är utläkt och hästen igångsatt och är hel= ingen prissänkning. Jag tror generellt inte på hästar som aldrig varit halta- finns de? Man vrickar sig, blir lite överansträngd mm. Det är klart unghästar finns det väl men jag tänker mer etablerad tävlingshäst som är den typ jag skulle köpa. Jag skulle inte backa på en kotledsinflammation som är utläkt och hästen fungerat bra efter det.

Däremot skulle jag aldrig köpa en häst med pålagringar. Då fick den ha fungerat felfritt i bra många år och vara väldigt mycket prissänkt.
 
Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

Dig skulle jag vilja köpa häst av, tycker du har en väldigt bra inställning.

Tyvärr så backar köpare ofta för något man själv tycker kan vara löjligt.
Jag har sålt en häst i mitt liv och veterinären lyckades böja fram en 1graders hälta. Efteråst skrämde hon iväg köparen genom att börja med värsta scenariot men hältutredningar osv. Hästen fick vila en vecka och sen gjorde jag en ny besiktning med en annan veterinär och då var hon helt ren. Hade en annan köpare på henne då och var ärlig om förra besiktningen. Gick ner 15% i pris på ärligheten, men det var det värt, även om jag viste att hästen var (och är) väldigt sund.

I dagens läge, när priserna (speciellt på unghästar) är relativt låga är det nog ännu svårare att sälja en häst som inte har varit 100% under tiden man ägt den. Hade jag träffat en uppfödare som jag kände var ärlig och kunde visa journal så hade jag nog inte blivit bortskrämd. Jag är mer osäker över hästar som folk påstår aldrig varit halta och som är besiktade/röntkade i utlandet, det om något är en chansning.

Kanske har jag den iställningen eftersom att jag har en egen uppfödning som är riktigt fin och kunde inbringa en slant om han inte opererats för cysta som 1,5 åring...
 
Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

gillar din inställning. Tyvärr verkar inte de potentiella köpare som ringer på de annonser som jag haft ute vara av samma uppfattning.

Jag förstår att man kanske väljer att köpa en häst som inte varit behandlad framför en häst som har det. Men jag tycker det är lite synd eftersom många köper importhästar där man många gånger har noll koll på tidigare skador och oftast har nytecknade försäkringar vilket kan vara osäkrare än om att köp en häst där man vet om ev behandlingar men som har en försäkring (utan reservationer naturligtvis) som kan tas över utan samma risk för att försäkringsbolaget kan frånsäga sig ersättning.

Blev kanske lite rörigt... men hoppas det är nått så när läsbart...
 
Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

knapplån


Jag blir mycket misstänksam om någon påstår att en äldre, tävlad häst aldrig varit halt. Då utgår jag ifrån att "aldrig halt" betyder "aldrig böjd, ser den halt ut släpper vi ut den i en hage och väntar" "halt fast vi kan inte tillräckligt mycket för att upptäcka det" eller "grattis idiot, du är grundlurad!"

Jag tror att du vinner på din ärlighet i längden, om inte annat för att du kan leva i vetskapen om att du inte försökt lura någon.

Jag skulle inte sänka priset för en ledinflammation om hästen var igångsatt. Jag skulle helst åtgärda benbitar innan försäljning, jag skulle av djurskyddsskäl inte våga sälja en häst med pålagringar.

En del av utvecklingen inom hästförsäljning tror jag kan bero på tendensen att köpa yngre hästar. Alltför få ryttare kan egentligen något om hästens fysiologi och hur man måste stärka upp hästen för att den ska hålla för ridning. Man tror att det bara är ridskickligheten som avgör om man kan utbilda en häst och köper därför unga hästar som skulle behövt stärka sig - och rider dem som redan vuxna hästar. Följden blir skador.

Det är en mycket säkrare investering att köpa en äldre, tävlad häst som redan har bevisat sig ha styrkan och hållbarheten. Det är dessutom billigare att köpa en äldre häst som inte går de högsta klasserna än en ung och lovande. Om man inte kan utbilda den unga hästen kommer den varken ha ett större värde i pengar eller nöje än den äldre.
 
Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

Precis det jag menade. Har hästen aldrig varit halt och inte är en "skogsmulle" eller unghäst blir jag misstänksam. Då utgår jag ifrån att man 1) ljuger eller förskönar sanningen alt 2) Inte har kollat upp hästen med böjprov. För ofta är ju inte hästen halt utan mer en känsla som gör att man kollar upp o då kan det finnas ledinflammationer. Jag annonserade själv en ponny som aldrig varit halt för många år sen. Vid besiktning hade hon böjreaktioner vf fram som behandlades 1 gång och sen var hon bra. Vi varför oerfarna då och hade inte märkt detta. Sålde denna ponny till kraftigt reducerat pris då jag trodde att det var väldigt allvarligt. Det skulle jag inte göra idag. I min bekantskapskrets där alla har tävlingsponnier vet jag bara 1 som aldrig blivit behandlad och den kollas regelbundet så den hör till undantagen :laugh:

Så ledinflammationer som är utläkta och igångsatta hör till "vardagen" (det är ju som att vi överanstränger oss/vrickar oss) men pålagringar är nåt helt annat.
 
Sv: Att sälja häst som inte är/varit helt frisk o felfri?

gillar din inställning. Tyvärr verkar inte de potentiella köpare som ringer på de annonser som jag haft ute vara av samma uppfattning.

Jag förstår att man kanske väljer att köpa en häst som inte varit behandlad framför en häst som har det. Men jag tycker det är lite synd eftersom många köper importhästar där man många gånger har noll koll på tidigare skador och oftast har nytecknade försäkringar vilket kan vara osäkrare än om att köp en häst där man vet om ev behandlingar men som har en försäkring (utan reservationer naturligtvis) som kan tas över utan samma risk för att försäkringsbolaget kan frånsäga sig ersättning.

Blev kanske lite rörigt... men hoppas det är nått så när läsbart...

Kan inte annat än att hålla med. Som sagt en utläkt kotledsinflammation ärsom att jag vrickat mig någon gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586
Ekonomi & Juridik Om jag ser till mig själv, min bekantskapskrets och vad jag tex läser på Buke så har man ju både sett, läst och hört både solskens och...
Svar
10
· Visningar
2 259
Senast: Centaur
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 064
Senast: Ramona
·
Ridning Ska ta min historia lite kort. Ända sedan jag var liten så drömde jag om att rida svår hoppning. När jag skulle börja gymnasiet...
2
Svar
21
· Visningar
2 255
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp