Att sälja sin bästa vän...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag borde egentligen plugga nu, men det går inte. Jag sitter bara och funderar på det stora beslutet jag måste ta snart.

Jag har hela tiden sagt att jag ska sälja min häst till våren, när jag vet vart jag ska ta vägen efter gymnasiet. Min tränare tycker väl att jag ska sälja redan nu, och köpa en annan häst. Jag sitter och letar på Hästnet och andra sidor, men hittar inget direkt i min budget som jag tycker skulle passa mig. Ska jag byta häst vill jag ha en med befästa byten och stadiga skolor, den får gärna ha tävlat minst MsvB. Samtidigt får den inte vara för gammal, jag har inga pengar att lägga till senare utan jag "måste" kunna sälja vidare senare utan att förlora för mycket pengar, för att finansiera nästa häst.

Min underbara häst är ju min livskamrat. Vi har gått igenom så mycket tillsammans och jag skulle egentligen aldrig komma på tanken att sälja honom om det inte vore för att jag helt enkelt inte har råd att köpa en annan häst annars. Han fyller 10 nästa år, så egentligen skulle jag kunna behålla nåt år till kanske. Han är stencool, precis min drömhäst sett till temperament. I min ägo har han gått från att inte kunna ridas ut, skos, lastas eller duschas till en lätthanterad häst som jag (18 år gammal) lastar och kör på tävlingar med själv. Jag är trygg med honom och han med mig. Det märks att jag är "hans människa", och det känns som mitt ansvar att se till att han har det bra livet ut. Jag litar liksom inte på att någon annan skulle fixa det. Tänk så kommer han inte ha det bra? Tänk så rider de sönder hans känsliga bakknän? Tänk så förstår de inte honom alls? Jag mår så dåligt av den tanken...

Samtidigt vill jag ju fortsätta utvecklas, och det börjar ta emot lite. Hästen har inte de bästa förutsättningarna, han är korsning travare/ardenner. Tillsammans har vi gått från 0 till MsvC, och det finns kanske mer att hämta. Men det är ju så mycket svårare på honom än en "vanlig" häst, det känner jag ju när jag rider dressyrstammade hästar på jobbet. Jag vill ju vidare, och jag måste sälja om jag vill ha en ny häst. Drömmen vore ju att ha kvar min och köpa en till, men det går inte.

Det är så himla svårt det här, jag gråter samtidigt som jag skriver. Hur ska jag någonsin kunna sälja min bästa vän?
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
771
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 030
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp